Använder du hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du hörlurar?

Ja, det är min viktigaste ljudkälla
9
10%
Ja, men bara när högtalare stör andra
46
52%
Nej, mycket sällan, eftersom de låter så illa
2
2%
Nej, jag gillar inte perspektivet de ger
8
9%
Nej, jag saknar den fysiska basen
2
2%
Inget av ovanstående eller en kombination
22
25%

Antal röster : 89

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-05-05 02:46

Jag använder hörlurar för att inte störa andra och när det är opraktiskt att använda högtalare, tex när man reser. :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-05-05 08:05

Jag gillar egentligen att lyssna i lurar men jag får alltsom oftast spatt på inspelningarna. Jag har väldigt svårt för flerkanalsmono i lurar. Bra stereoinspelningar funkar bättre.

Tärnström

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-05 08:12

Jag använder inte hörlurar för jag är allergisk mot dylika tingestar. Varför? Jo dom är en av anledningarna till min tinnitus :cry:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-05-05 08:16

krellmaster skrev:Jag använder inte hörlurar för jag är allergisk mot dylika tingestar. Varför? Jo dom är en av anledningarna till min tinnitus :cry:

Trist. Det är grymt lätt att kräma på för mycket med bra lurar. Livsfarligt.

Tärnström

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-05 10:47

Tinnitus är nog inte ett problem med bra lurar egentligen tror jag utan snarare med dåliga lurar. Bra lurar kan man lyssna lägre och ändå höra allt tydligt samtidigt som man kan vrida upp utan att något register sticker iväg. Dåliga lurar däremot kan man lätt få tinnitus av även på lägre volym för att vissa frekvenser sticker ut och "skär igenom" hela tiden.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-05-05 11:02

Min erfarenhet är att frånvaron av distorsion gör att man tenderar att dra på betydligt mer. Ju sämre ljudet är, desto lägre tror jag faktiskt att de flesta spelar.

Tärnström

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-05 15:00

Man har ju i undersökningar kommit fram till att man kan stå ut med högre ljudnivå om det är musik som man gillar :) Om det är mer skadligt vågar jag inte säga.

Har också hört att musik i hörlurar på måttligt hög nivå kan vara bra för hörseln (stärka eller "träna" hörselcellerna, kanske göra dem tåligare?). Nån som hört nåt liknande..?

Det där pipet man plötsligt ibland kan höra (nej, tyvärr är det inte utomjordingar som söker kontakt med just dig! :P ) är helt enkelt döende hörselceller.... 8O

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-05 16:53

Jag lyssnar en hel del av min lyssning via hörlurar, dels via bärbara spelara när man ger sig ut och dels för att inte störa andra hemma.
Jag har nog klart bättre HiFi-ljud i min hörlursanläggning än jag har i högtalaranlänningen (men icke-optimal placering av högtalare) men lyssnar ändå gärna via högtalarna om ingen annan störs.

Bästa hörlursanläggningen jag har är AKG K501 med en M³ förstärkare, så vitt jag vet den enda M³ förstärkaren i Sverige. Detta var det absolut bästa jag kunde frambringa oavsett budget. Möjligheten att strunta i budget vid införskaffande av hörlursanläggning känns mycket trevligt.
Motsvarande (att strunta i budget) för förstärkare + högtalaranläggning + akustikfixning samt att få möblera för optimal HiFi blir betydligt svårare att uppnå. Kanske når jag dit en dag.

Vad gäller tinnitus så är hög grad av distorsion mycket skadligt, speciellt i de högre frekvenserna (där det gärna distar). Därför bör det vara mindre farligt att lyssna med bra lurar och ordentligt med effekt i lurförstärkaren även om man kommer att lyssna på något högre medelnivå.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-05 23:00

I mitt fall kan jag väl skylla på dåliga lurar i kombination med alkohol. När barnen var små för sisådär 20-25 år sen blev det mycket hörlurslyssning på kvällar å nätter. Spelade dessutom i hobbyband å när man kom hem efter rep eller spelning varva man ner med alkohol å musiklyssning via lurar å det på vanligen alldeles för hög volym. Inte bra! Hade jag inte spelat innan å dessutom vart nykter så hade jag väl bara stått ut ett par minuter med den hörlurslyssningen.......Tag lärdom!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-06 09:39

krellmaster skrev: Hade jag inte spelat innan å dessutom vart nykter så hade jag väl bara stått ut ett par minuter med den hörlurslyssningen.......Tag lärdom!

Gärna. Trist situation, som nog kan hända vem som helst, tyvärr. Men ju fler som varnats, desto bättre.

[OT]Själv kan jag bidra med att mina Quad-skärmar hade behövt nya paneler flera gånger om, om det inte vore för Quadarnas inbyggda skyddsutrustning! Samma orsak som du, för glad användning av volymkontroll efter intoxikering...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-05-06 11:19

Det blir en hel del lurlyssning, dels musik och dels när jag spelar, använder HSC-271 till spel, vilket är K271 men som headset, och AKG K601 eller K701 till att lyssna musik, gillar känslan av verkligt öppna lurar, antingen via Harmony Design EAR9 eller en Soundcraft Compact4.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-06 21:21

Använder lurar när man bara behöver höra vad som finns i ljudfiler, och inte vill störa runtomkringvarande. Jag kan lyssna på musik ibland på jobbet när jag vill skärma bort det som händer runtikring, men jag har aldrig gillat mittihuvetljudet som jag så gott som alltid får i lurar. Lustigt nog är det enklare att höra små skillnader i tex A/B-tester i lurar.

Men för riktig musiklyssning duger bara högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-06 22:41

OliT skrev:Det blir en hel del lurlyssning, dels musik och dels när jag spelar, använder HSC-271 till spel, vilket är K271 men som headset, och AKG K601 eller K701 till att lyssna musik, gillar känslan av verkligt öppna lurar, antingen via Harmony Design EAR9 eller en Soundcraft Compact4.

Shit.. vart hittar man dem och för vilka pengar? Det är ju den mest kompletta hemmasaken jag skulle vilja ha tror jag! Igentligen skulle jag nog vilja ha Sennheiser hd25 med headsetfunktion (som de använder ex.vis. inom sportkommentatorskapet på TV som jag förstått det) eftersom man kan bära med dem lite lättare.. Dock är det galet bra med en fin hörlur för telefon via nätet.. :)

/J
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-07 09:28

Lurlyssning är inget för mig! Vill ha den fysiska känslan som högtalare ger!
Jag tycker att lurlyssning är som onani! Äkta vara ska det va! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2006-05-07 13:14

Slartibartfast skrev:
OliT skrev:Det blir en hel del lurlyssning, dels musik och dels när jag spelar, använder HSC-271 till spel, vilket är K271 men som headset, och AKG K601 eller K701 till att lyssna musik, gillar känslan av verkligt öppna lurar, antingen via Harmony Design EAR9 eller en Soundcraft Compact4.

Shit.. vart hittar man dem och för vilka pengar? Det är ju den mest kompletta hemmasaken jag skulle vilja ha tror jag! Igentligen skulle jag nog vilja ha Sennheiser hd25 med headsetfunktion (som de använder ex.vis. inom sportkommentatorskapet på TV som jag förstått det) eftersom man kan bära med dem lite lättare.. Dock är det galet bra med en fin hörlur för telefon via nätet.. :)

/J

Septon tror jag är svenska återförsäljare, 4695:- för HSC (varianten med kondensatormic), finns billigare på tyska internetsidor, en bit över 3kkr.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-10 00:22

Nefilim skrev:Lurlyssning är inget för mig! Vill ha den fysiska känslan som högtalare ger!
Jag tycker att lurlyssning är som onani! Äkta vara ska det va! :)

Pioneer hade ju en "högtalarväst" med små element uppe framtill, vid nyckelbenen/axeln ungefär :) Kanske vore nåt för dig? Lägg till en ryggsäck med sub så får du det fysiska också :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi