Är musiker "moraliskt skyldiga" att...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det musikerns ansvar att veta hur man spelar in?

Självklart, i "skapandet" ingår även upptagningen.
14
26%
Ja, det är proffsigt och sparar tid/pengar.
7
13%
Bara inom moderna genrer med elektriska instrument.
3
6%
Nej, skapandet börjar och slutar vid instrumentet.
22
41%
Absolut inte, tekniska detaljer stör skapandet.
8
15%

Antal röster : 54

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-04 00:54

Vogel skrev:Inspelningsteknikern har ansvar för att fånga (ibland tolka) det aktuella musikstycket i enlighet med musikern/artisten/kompositören/producentens avsikter. Det är inspelningsteknikerns ansvar att ha en palett av tekniker att tillgå, fantasi nog att tänka ut nya lösningar om det krävs, och en rik flora av musikaliska och ljudmässiga referenser.
...

Hälsningar
/Henrik

Jag tycker verkligen det är synd att det inte finns fler inspelningstekniker som tycker som du! Jag har bara träffat de som anser att vissa saker är för bökiga eller inte blir bra...

Manzarek skrev:
Rocker skrev:Artister som är i början av sin karriär, är säkerligen inte så medvetna om "hur det ska låta" när dom spelar in sin första skiva.

Hört talas om Steely Dan..?

Prince ratade ett stort antal skivbolag innan han släppte sin debut för att han inte fick producera sig själv. Prince var 17 när han släppte sin debut om jag inte missminner mig. Någon som tycker att den låter bra?

/J
admin

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-07-04 08:48

Angående gitarren och mikrofonen; när såg man senast en pianoinspelning med mickarna vid pianisten öron? :wink:

Kanske en framtida produktidé? Tänk er att alla musiker utrustas med en mössa med en B&K mätmick vid vardera örat. Vid nermix matchas denna sen mot en färsk hörselmätning hos musikern. Simsalabim - alla hör vad de hörde vid inspelningstillfället!
KOM INTE OCH KLAGA SEN, MUSIKER! :D

/Alexander

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-07-04 10:13

W201 skrev:Kanske en framtida produktidé? Tänk er att alla musiker utrustas med en mössa med en B&K mätmick vid vardera örat. Vid nermix matchas denna sen mot en färsk hörselmätning hos musikern. Simsalabim - alla hör vad de hörde vid inspelningstillfället!
KOM INTE OCH KLAGA SEN, MUSIKER! :D

/Alexander

Jättebra, det blir liksom en dumstrut för gnällande musiker! :lol:

Hälsningar
/Henrik

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-07-04 10:19

Slartibartfast skrev:
Vogel skrev:Inspelningsteknikern har ansvar för att fånga (ibland tolka) det aktuella musikstycket i enlighet med musikern/artisten/kompositören/producentens avsikter. Det är inspelningsteknikerns ansvar att ha en palett av tekniker att tillgå, fantasi nog att tänka ut nya lösningar om det krävs, och en rik flora av musikaliska och ljudmässiga referenser.

Jag tycker verkligen det är synd att det inte finns fler inspelningstekniker som tycker som du! Jag har bara träffat de som anser att vissa saker är för bökiga eller inte blir bra...

Sedan kan det förstås finnas tillfällen då musikern har en klar idé om hur något ska spelas in, men att jag fattar dels vart musikern vill komma, och dels att musikerns eget förslag till lösning inte kommer att ta oss dit. Då måste man gå emot folk, för deras eget bästa. Det låter snorkigt, men så är det. Alternativet är att inspelningen blir misslyckad och att man själv hela tiden visste att den skulle bli det – vilket ofelbart leder till att man får sitta och försöka rätta till felen i mixen. Vilket aldrig blir bra.

Hälsningar
/Henrik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi