edit: man skulle tydligen skriva vilken svarv man hade också
Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Bill50x,
det är fel att uttala sig så generellt om Ortofons pickuper. Vet du hur många modeller dom tillverkat? Massvis är det, och jag kan lova dig att det finns representanter för en mängd olika ljudideal i Ortofons pickupflora. Det finns alltså inget "Ortofon-ljud"
....
Själv har jag en MC-15 Super mkII, som jag just har fått kapitulera och sluta använda min svindyra trafo till, för den låter grymt mycket bättre med MC-steget i min Proton. Den pickupen låter numera verkligen levande, med tyngd och kropp, med trafo lät den mest bara väldigt rent för den spårar utmärkt ända in till innerspåret.
Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
subjektivisten skrev:OM-40 i vanliga fall men den gick till pickupernas gravplats så nu har jag en reserv OM-20 tills jag fixar en ny OM-40.
Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Morello skrev:Vinyl på efterfesten med 15 öl i magen?

subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Detta borde du väl tänkt om efter all diskussion vi har haft om F/E lyssning?
Morello skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Att utala sig generelt om "OM-serien" är lika relevant som att uttala sig generellt om BMW ur 5 -serien.![]()
OM40 är tex en pickup av en helt annan och högre dignitet än OM5 eller 10.
Bill50x skrev:Hur menar du? Det går väl inte F/E-lyssna på pickuper?
Vad jag menade i den urklippta meningen var att det vara bara OM-serien som var avlyssnad i känd kringutrustning, övriga Ortofonpickuper harspelats i anläggningar som jag inte lyssnat in mig på. Ur sitt sammanhang kan man tolka min ursprungliga mening till att jag inte lyssnat på OM-pickuper i några andra sammanhang. Det har jag.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Hur menar du? Det går väl inte F/E-lyssna på pickuper?
Vad jag menade i den urklippta meningen var att det vara bara OM-serien som var avlyssnad i känd kringutrustning, övriga Ortofonpickuper harspelats i anläggningar som jag inte lyssnat in mig på. Ur sitt sammanhang kan man tolka min ursprungliga mening till att jag inte lyssnat på OM-pickuper i några andra sammanhang. Det har jag.
/ B
Ja, detta med "känd" miljö. Så länge du inte vet exakt vad varje apparat bidrar med så vet du inget alls. Den enkla versionen, din "kända" miljö har en del boost runt 10khz, men pickupen du kör med dämpar runt 10 khz. In med en annan pickup som inte dämpar runt 10 khz så kan du uppleva den som boostad, fast det är tvärtom!
Bill50x skrev:Men jag är personligen inte ute efter en pickup med spikrak frekvensgång utan efter en som presenterar musiken på majoriteten av mina vinyler på ett övertygande sätt. Det finns ju massor med andra variabler än just frekvensgången, eller hur?
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Jag har bara lyssnat på OM-serien i för mig känd kringutrustning, och det var som sagt länge sedan.
Att utala sig generelt om "OM-serien" är lika relevant som att uttala sig generellt om BMW ur 5 -serien.![]()
OM40 är tex en pickup av en helt annan och högre dignitet än OM5 eller 10.
Ingen bra jämförelseBmw´s 5-serie har mycket gemensamt oavsett modell. Hur mycket gemensamt hänger på var man sätter ribban.
Skit samma, det var så länge sedan så det har knappt någon relevans.
/ B
matereo skrev:Håller med dig lite där Bill50, speciellt när det gäller tonaliteten... det finns en linje när det tex gäller den och i OM serien, såsom i andra serier, och även hos tillverkare generellt...
subjektivisten skrev:matereo skrev:Håller med dig lite där Bill50, speciellt när det gäller tonaliteten... det finns en linje när det tex gäller den och i OM serien, såsom i andra serier, och även hos tillverkare generellt...
Trist att höra vad som är på skivan alltså?
subjektivisten skrev:matereo skrev:Håller med dig lite där Bill50, speciellt när det gäller tonaliteten... det finns en linje när det tex gäller den och i OM serien, såsom i andra serier, och även hos tillverkare generellt...
Trist att höra vad som är på skivan alltså?
Bill50x skrev:Och vad är det som säger att du med din OM40 hör exakt vad som finns på skivan? Jag vill inte vara elak, men det är massor med variabler som tonarm, skivspelarverk, drivning av skivspelarmotor, pickupförstärkare etc som spelar in. Hur vet du att alla dessa variabler är "korrekta"?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Och vad är det som säger att du med din OM40 hör exakt vad som finns på skivan? Jag vill inte vara elak, men det är massor med variabler som tonarm, skivspelarverk, drivning av skivspelarmotor, pickupförstärkare etc som spelar in. Hur vet du att alla dessa variabler är "korrekta"?
/ B
Jag vill inte vara elak men dina dogmer skulle jag vilja se under blindtest. Det är rätt mycket snack om stora skillander på allt möjligt inom vinylavspelning men få bevis för detta överhuvudtaget.
Riaan är korrekt, du kan ju fråga Morello om den. OM-40 är korrekt. Hurvida det går att få ännu bättre ljud från själva skivspelarverket ändrar ju inte faktumet om OM-40 kvaliter lika lite som ett perfekt försteg skulle bli dåligt bara för man använder det med ett dåligt slutsteg.
Lär dig se saker enskilt så kanske poletten trillar ner.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster