Squeezebox. Favorit i repris.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-10 11:44

UrSv skrev:
n3mmr skrev:
Sanny_X skrev:Funkar det bra trådlöst får det bli en sån.

En slim och ett par aktiva högtalare på uteplatsen...

Blir det gruppköp? :wink:

Finns fortfarande Wired-versionen, dvs den utan Wireless-nät?

Den finns.

Har du mer upplysningar kring detta?
T ex var man kan köpa den?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-10 12:03

UrSv skrev:
n3mmr skrev:
Sanny_X skrev:Funkar det bra trådlöst får det bli en sån.

En slim och ett par aktiva högtalare på uteplatsen...

Blir det gruppköp? :wink:

Finns fortfarande Wired-versionen, dvs den utan Wireless-nät?

Den finns.

Förressten, blidde det nå gruppköp??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Squeezebox och egenproducerad radio på hemnätet

Inläggav Strauss » 2006-08-10 12:15

CJNE skrev:Hmm, han vill ju kunna köra flera "stationer" parallellt, det går väl inte med bara en slimserver? Jag skulle kunna tänka mig att det går om man kör flera instanser av slimserver (kanske kan köras på samma maskin?) och sen väljer man på respektive SB vilken server som ska användas (alltså "rattar" in den station man vill ha).

Men jag kanske har missat något.

Jo visst fungerar det, senast för en liten stund sen körde jag 3 spelare samtidigt med olika skivor, det som är en del av poängen att alla i familjen ska kunna spela vilken skiva dom vill vart dom än befinner sig.
Skolade in grabben på dagis idag så där streamade jag genom windows mediaplayer (datorn var låst för installationer) och valde låtar genom webgränssnittet. Sen körde jag soft-squeeze på laptopen hemma kontrollerad via VNC, sen drog jag på den fysiska squeezeboxen också genom web-gränssnittet.
Fungerar hur bra som helst :)
Och vill man att alla ska lyssna på samma så går det ju att synkronisera valfritt antal spelare

Bild

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-08-10 12:52

Aha, det är ju lysande :)

Användarvisningsbild
sture25

ogjort arbete?

Inläggav sture25 » 2006-08-14 22:02

Handlade en Squeezbox häromdagen. Efter ha labbat med DVD och CD-spelare fram och tillbaka för att hitta "ljudet" skall det bli intressant att dra igång den när jag väl är klar med CD-kopiering.

Därav min fråga... Sitter just nu och kopierar in min skivsamling med EAC och FLAC, går alldeles utmärkt.

Jag lägger upp en struktur med mappar för pop och rock, svenskt, klasiskt etc etc
ex. musik\hårdrock\deep purple\machine head...och under denna mapp flac-filerna.

Under kopieringen med EAC hämtas ju samtidigt ner info om skivan från freedb, en otrolig hjälp att slippa att döpa varje låt.

MEN blir det kakalurum i Squeezeboxen när jag gör detta manuella arbete samtidigt som freedb gör jobbet. DVS blir det "kaka på kaka"?

Någon som begriper vad jag menar?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 23:45

Jag tror jag förstår vad du menar .. dvs att din katalogstruktur bökar till det hela?!

Hur som helst spelar det inget som helst roll, Slimservern läser taggarna i första hand så de till att dom blir korrekta!
Sen kan det ju vara trevligt att ha en "fysisk" ordning på disken för att lättare kunna hitta något.. kan vara bra när man tar "browse music folder".

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-15 10:13

n3mmr skrev:Har du mer upplysningar kring detta?

Jag handlar lokalt och där finns den. Svaret avsåg alltså att den finns men kanske inte exakt var du hittar den. Komplett.se och Dustin.se verkar ha den i alla fall.

Användarvisningsbild
sture25

Inläggav sture25 » 2006-08-20 20:39

Tack svaret Strauss... Nu vet jag.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-20 20:50

sture25 skrev:Tack svaret Strauss... Nu vet jag.

Nöjd annars med funtionaliteten?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-21 11:19

UrSv skrev:
n3mmr skrev:Har du mer upplysningar kring detta?

Jag handlar lokalt och där finns den. Svaret avsåg alltså att den finns men kanske inte exakt var du hittar den. Komplett.se och Dustin.se verkar ha den i alla fall.

Jag har kollat på Komplett och på Dustin.'

Komplett vet inte säkert, men det ser ut som om det är Wired, dvs utan 802.11-radio.
2995 inkl. "vet inte säkert..." jaja, dom säljer säljer säljer, det där med produktkunskap är kanske orimligt med tusentals produkter att hålla koll på.

Dustin har enbart Wireless-varianten. 2476 + moms ( ca 3100:-) inkl moms

Jaha. Dyrt för wired-varianten: prisskillnaden borde vara ca 300 , inte 100, eller?

Finns Wired.versionen på fler ställen?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-21 11:29

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=20804

Jag tror inte att versioner utan wlan ens säljs i sverige?! Har inte sett till dom i alla fall.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-21 13:36

Strauss skrev:http://prisjakt.nu/produkt.php?p=20804

Jag tror inte att versioner utan wlan ens säljs i sverige?! Har inte sett till dom i alla fall.

Som sagt komplett.se PÅSTÅR att dom säljer Wired, men det verkar lite fiskartat.

I tyskland och UK har dom Wired-versionen till salu, i england för ca 179 pund

250 euro i tyskland

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-21 13:49

n3mmr skrev:Som sagt komplett.se PÅSTÅR att dom säljer Wired, men det verkar lite fiskartat.

Vart påstår dom det? Jag har letat och letat men kan inte hitta något.

Om du känner dig osäker, köp från netonnet eller inet, dom säljer trådlösa modellerna billigare än komplett!

Användarvisningsbild
sture25

Inläggav sture25 » 2006-08-26 22:57

Strauss skrev:
sture25 skrev:Tack svaret Strauss... Nu vet jag.

Nöjd annars med funtionaliteten?

Håller forfarande på och rippar skivor samtidigt som jag renoverar ett rum. Jag vill hålla mig på sträckbänken tills allt är klart innan jag sätter igång den. Spänningen stiger ju nämrare målet jag kommer...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-27 17:01

Strauss skrev:
n3mmr skrev:Som sagt komplett.se PÅSTÅR att dom säljer Wired, men det verkar lite fiskartat.

Vart påstår dom det? Jag har letat och letat men kan inte hitta något.

Om du känner dig osäker, köp från netonnet eller inet, dom säljer trådlösa modellerna billigare än komplett!

Dom påstod det i telefon.

Jag slipper gärna WLAN-sändaren i samma låda, om jag kan.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-28 10:32

n3mmr skrev:Dom påstod det i telefon.

Har du läst om någon som har hört skillnad? Jag har läst tester där slutsatsen är att det inte finns någon hörbar skillnad. Jag föreslår att du tittar i audiofil forumet på slimdevices alternativt hydrogenaudio. Om du inte hittar något - posta och fråga om någon har testat. Personligen tror jag inte att det finns något att hämta i att köra wired. Jag skulle förmodligen vara mer oroligt för allt som kan läcka in via en kabel än störningar från WLAN.

Sen kan du alltid stänga av Wifi:n och köra wired om du tycker att det finns en skillnad.

:-)

PS. SB3:an rockar och det är roligt att vi blir fler användare på forumet. Kanske skall vi själva fixa ett test om det inte finns något bra test gjort? DS.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-28 10:54

Koffe skrev:
n3mmr skrev:Dom påstod det i telefon.

Har du läst om någon som har hört skillnad? Jag har läst tester där slutsatsen är att det inte finns någon hörbar skillnad. Jag föreslår att du tittar i audiofil forumet på slimdevices alternativt hydrogenaudio. Om du inte hittar något - posta och fråga om någon har testat. Personligen tror jag inte att det finns något att hämta i att köra wired. Jag skulle förmodligen vara mer oroligt för allt som kan läcka in via en kabel än störningar från WLAN.

Sen kan du alltid stänga av Wifi:n och köra wired om du tycker att det finns en skillnad.

PS. SB3:an rockar och det är roligt att vi blir fler användare på forumet. Kanske skall vi själva fixa ett test om det inte finns något bra test gjort? DS.

Hörbara skillnader är svårt att bedöma från andras tester. Om dom inte specas mycket noggrant.

Men, om nån har Wired-versionen, eller om man kan verifiera att sändaren faktiskt stängs av om man väljer det, så kanske man kunde testa för MoLT eller så.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-28 13:47

Då föreslår jag Hydrogen...

Börja med deras "knowledgebase"

Du kan sen läsa på om de testmetoder de förespråkar i Listening Tests (Discussion of listening test results, techniques and arrangements) och iScientific/R&D Discussion (Discussion of psychoacoustic phenomena and models, coding architectures and algorithms).

Sen kan du leta svar eller posta fråga i Audio Hardware.

Happy hunting!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-28 18:58

Stereophile är nöjda med den i det senaste numret.
John Atkinson köpte review exemplaret. "Very highly recommended"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-28 23:18

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-29 13:42

Det var väldigt vilka mängder människor som gillar SB3. Så trevligt!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-09 17:58

Hur har ni fixat det där med Last.fm? Jag tänker på bilden som visar vad man lyssnat på.

En utförlig beskrivning vore bra :roll:

MVH CHrister
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-10-09 18:28

när testet kommer i molt är väl produkten nerlagd 8O
nej nu var jag elak :wink:
skäms på mig :?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 18:34

profbd skrev:när testet kommer i molt är väl produkten nerlagd 8O
nej nu var jag elak :wink:
skäms på mig :?

Inte alls. I en annan tråd framförs åsikten att man ALLTID ska säga sanningen och inte ljuga :-)

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-09 19:51

Kribban skrev:Hur har ni fixat det där med Last.fm? Jag tänker på bilden som visar vad man lyssnat på.

En utförlig beskrivning vore bra :roll:

MVH CHrister

1. Först måste du skaffa ett konto/registrera dig hos last.fm [ http://www.last.fm ].
  2. Nästa steg är att ladda ner Slimservers LastFM-plugin och SlimScrobbler-plugin hos James Craig [ http://petherton.pwp.blueyonder.co.uk/S ... astfm.html ]. LastFM-plugin gör att du kan lyssna på LastFM på din Squeezebox, medan det är SlimScrobbler som sänder info till LastFM om vad du har lyssnat på.
  3. Nästa steg är att gå till LastFM:s Charts-sida [ http://www.last.fm/tools/charts/ ] och där kan du välja vad du vill visa (senast spelade, mest spelade låt senaste veckan, mest spelade artist senaste veckan m.m.) och vilken design det ska vara.
  4. Sista steget är att lägga den erhållna koden i din signatur här hos faktiskt.se. Koden för min lista ser ut så här:
    Kod: Markera allt
    [url=http://www.last.fm/user/ThisCharmingMan/?chartstyle=Forums2][img]http://imagegen.last.fm/
    Forums2/recenttracks/ThisCharmingMan.gif[/img][/url]

Om du inte har tillgång till din slimserver någonstans kan du även välja att installera själva LastFM-programmet [ http://www.last.fm/tools/downloads/ ], vilket också kan sända information till LastFM m.h.a. Audioscrobbler.

Bild

Edit: stavfel

Lade in en radbrytning i koden då den fick min sidoscrollningslist att dyka upp. ;)
/naqref
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-09 21:27

En fråga till er som håller på med Squeezeboxen: Hur löser ni lagringsfrågan med avseende på utrymme och backup?

Tärnström

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-09 21:44

JTarnstrom skrev:En fråga till er som håller på med Squeezeboxen: Hur löser ni lagringsfrågan med avseende på utrymme och backup?

Tärnström

Jag har 2 diskar i min dator och en extern:
1) 80GB
2) 250GB
3) en extern usb disk på 250GB

På 1:an kör jag slimserver. På 2:an har jag mitt primära musikbibliotek där jag lägger mina rippade skivor. På 3:an lägger jag en kopia av varje cd varje gång jag rippar en.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-10-09 21:45

Jag har min skivsamling på en NAS och backupen ligger på en usb-disk som hänger på en av mina datorer vid behov. Skulle mot förmodan bägge diskarna krascha så har jag ändå kvar alla cd-skivor men det är lite småsegt att rippa om dom...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 22:25

2 stycken externa USB diskar på 80GB vardera som katalogerna är spridna över. Dessa backas med skript mot en tredje USB disk på 250 GB. Det skulle vara FÖR mycket jobb att återställa. Backup är ett måste.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-09-30 13:03

Hej, jag lånar den här gamla tråden. Jag har problem att öppna portarna 3483 och 9000 (TCP & UDP) på min router D-link DI-604. Kan nån hjälpa mig...?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi