Vad är det som gör kablar och andra tweaks irriterande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är det som gör kablar och andra tweaks irriterande?

Att någon tjänar pengar på falsk marknadsföring.
16
26%
Att någon bedriver falsk marknadsföring.
19
31%
Att folk går på falsk marknadsföring.
12
19%
Något annat.
15
24%

Antal röster : 62

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-04 15:52

Jag valde länge mellan alt 1 & 2, men fastnade för tvåan. Visserligen är det värre att både köra med falsk marknadsföring och att samtidigt tjäna pengar på det, men det är ändå själva lögnen som irriterar mig mest. När folk som begriper bättre står och ljuger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-07-04 15:58

Det fick bli tvåan. Jag bryr mig inte så mycket om ifall någon tjänar pengar på falsk marknadsföring medan jag irriterar mig rejält på falsk marknadsföring i sig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 16:04

Eftersom jag roas av skadeglädje så får folk skylla sig själva om de förtjänar det. Har de roligt så förtjänar de det också. Jag bryr mig inte.

Men som sagt; hade man lagt ner samma energi på vettig debatt så skulle det bli mer gjort. Ända sedan forumens barndom så har man aldrig löst problemet med pro och anti ormolja. Så varför inte släppa det och gör ngt viktigt med sitt liv?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-07-04 16:28

Nattlorden skrev:
Butikerna hade hemskt gärna fått lov att ha kvalificerade Blindtest resp. F/E-lyssningsmöjligheter - då hade egen lyssning varit värt något.

Att lyssna under inverkan av placebo ger nada. *IMHO*

Vad hindrar dig att lyssna hemma i väl kända förhållanden och dra slutsatser utifrån det?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 16:39

Det jag finner särskilt lustigt är när säljare pratar om till exempel kablar men samtidigt missar att ljudet i butikens lyssningsrum är skitdåligt!

Eller spelar en skiva med bedrövlig inspelningskvalitet för att demonstrera högtalarna!

Vh :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 16:48

BACH skrev:Det jag finner särskilt lustigt är när säljare pratar om till exempel kablar men samtidigt missar att ljudet i butikens lyssningsrum är skitdåligt!

Eller spelar en skiva med bedrövlig inspelningskvalitet för att demonstrera högtalarna!

Säljare som inte ens diskuterar hemlån är inte en säljare jag nyttjar. Har fått låna kablar för att han ville att jag skulle komma med en åsikt. Jag lyssnade, sågade och lämnade tillbaka. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 16:56

Sågade du av kablarna! 8O

Blev han inte arg då? :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 17:14

Nej, först ströp jag ormoljekrängarn, sedan sågade jag itu dem. Såklart! :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-04 17:16

Sanoj skrev:
Det som irriterar mig med den s k kabeldebatten är att kablar är fullständigt verkningslösa för att skapa en bättre lyssningsupplevelse men ändå debatteras de, tar plats, kostar pengar etc.

Aj, har du tvingats till ett köp och får nu äta piller resten av ditt liv för att inte halka in igen :?:

// Jonas

Nej. :) Har köpt några Tara Labs en gång i tiden (som jag nu uppfattar som usla).

Äta piller för att inte halka in igen... vad är det med dig?

Det ligger nog närmare sanningen att en handlare skulle behöva tvinga mig att äta piller för att få mig att köpa en dyrare kabel. Kraftigt hallucinogena sådana.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 17:23

Vee-Eight skrev:Nej, först ströp jag ormoljekrängarn, sedan sågade jag itu dem. Såklart! :wink:

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 17:38

Det ligger nog närmare sanningen att en handlare skulle behöva tvinga mig att äta piller för att få mig att köpa en dyrare kabel. Kraftigt hallucinogena sådana.

Då är det ju inget problem. Varför då så irriterad som du säger att du är :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-04 17:44

Vee-Eight skrev:Eftersom jag roas av skadeglädje så får folk skylla sig själva om de förtjänar det. Har de roligt så förtjänar de det också. Jag bryr mig inte.

Håller inte med. Om en ung, eller en rät okunnig person, kommer in för att köpa sig en stereo så kommer dom flesta förlita sig mycket på säljaren. Han kommer smått bli deras "guru". Så säger han att du bör köpa dessa och dessa kablar, för det blir bättre ljud. Så kommer dom flesta köpa, även om inte man själv hör skillnaden. Man är ju inte ett "guldöra" än som säljaren men i framtiden så.

Jag tycker att vissa framstående säljare borde ställa upp på blindtest och bevisa deras löjliga påstående, eller hålla kakhålet stängt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-04 17:49

Hur ska man rösta om man INTE tycker kablar och tweaks är irriiterande? Frågeställningen utgår ju ifrån att all försäljning av sådant (vad det än är?) skulle vara missledande. Är det?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-04 17:51

Det är som ett gäng knarkare (vi är väl alla fast i jakten på det perfekta ljudet, eller hur?) som bråkar om vem som har den finaste och bästa drogen, trots att alla vet att man egentligen klarar sig bra med en ostmacka för att må bra (i.e. det krävs inte SÅ jäkla mycket för att bara njuta av MUSIKEN).

Det var väl en bra liknelse?? :D

Alltså, det är därför det blir lite känsligt, för att alla är beroende av att bli höga och blir irriterade om nån kommer och påstår att det finns nån jättedyr, ouppnåelig, mytisk fix som bara vissa kan förstå sig på.

Typ liksom :P

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-04 18:07

Bill50x skrev:Hur ska man rösta om man INTE tycker kablar och tweaks är irriiterande? Frågeställningen utgår ju ifrån att all försäljning av sådant (vad det än är?) skulle vara missledande. Är det?

/ B

Frågan är endast ställd till dom som irriterar sig :) .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-04 18:31

Sanoj skrev:

Då är det ju inget problem. Varför då så irriterad som du säger att du är :?:

// Jonas

.

Jag är inte så himla irriterad, är rätt bra på att undvika kabeldiskussioner helt (vilket jag naturligtvis visar med bravur här)!

Låt mig säga så här då: det är irriterande att kvällstidningar skriver så mycket dynga. Men jag läser inte kvällstidngingar, lika lite som jag köper eller använder "finkablar".

Det går dock inte att undvika kablar - de kommer upp hela tiden i alla möjliga hifisammanhang - på mässor, tidningar, forum etc.

Det är källan till irritationen.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-07-04 18:58

Något annat. När man väl har börjat kan man inte sluta. Brukar komma på mig själv att jag inte lyssnar på musiken när jag börjar justera. I stället snöar jag in på någon detalj och helheten kommer i skymundan. Själva tweakandet förändrar lyssnandet.

Tärnström

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 19:26

Själva tweakandet förändrar lyssnandet.

Välkommen till hobbyverksamheten hifi :wink:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-04 19:33

patrikf skrev:
Bill50x skrev:Hur ska man rösta om man INTE tycker kablar och tweaks är irriiterande? Frågeställningen utgår ju ifrån att all försäljning av sådant (vad det än är?) skulle vara missledande. Är det?

/ B

Frågan är endast ställd till dom som irriterar sig :) .

Ah, det är en diskussion för de redan invigda 8)

Vi andra lyssnar på lite musik så länge ;-)

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 19:44

Har just avnjutit en god kopp kaffe, där bryggaren var ansluten till vägguttaget medelst en mycket esoterisk nätkabel av optimal längd! 8)

Kablar gör faktiskt skillnad. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 19:45

Nefilim skrev:Har just avnjutit en god kopp kaffe, där bryggaren var ansluten till vägguttaget medelst en mycket esoterisk nätkabel av optimal längd! 8)

Såhär? 8)

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 19:46

Rydberg skrev:
Nefilim skrev:Har just avnjutit en god kopp kaffe, där bryggaren var ansluten till vägguttaget medelst en mycket esoterisk nätkabel av optimal längd! 8)

Såhär? 8)

Bild

Precis! Letade just efter den bilden!! :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 19:48

Men om nu kablar gör sådan stor skillnad på ljudet. Hur är det då med t.ex nätkablar till TV-apparaten? Då borde man ju kunna se en enorm skillnad! :?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 20:00

Då borde man ju kunna se en enorm skillnad!

Du får väll prova.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-07-04 21:31

Röstade på alt 1.

Får se om jag åker ner till götet för att träffa den såå trevlige Jonas eller den gemytlige Ingemar dema sin dyrfi med ödmjukt tonläge 8)

Konstigt nog har dom inget gemensamt med sina alter egon sanoj och sladd.

Dr Jekyll and MR Hydesynfromet ?? :twisted:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 21:43

Får se om jag åker ner till götet för att träffa den såå trevlige Jonas eller den gemytlige Ingemar dema sin dyrfi med ödmjukt tonläge

Konstigt nog har dom inget gemensamt med sina alter egon sanoj och sladd.

Du är välkommen. Om du presenterar dig så kan jag ju vara otrevlig irl oxå om det skulle kännas bättre för dig :wink: :)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-04 21:47

Sanoj skrev:Du är välkommen. Om du presenterar dig så kan jag ju vara otrevlig irl oxå om det skulle kännas bättre för dig :wink: :)

// Jonas

.

:D jag vet inte varför men är jag den enda som ärligt tycker sanoj har blivit mycket roligare på sistone?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-04 21:50

Undvik personangrepp; det är mest ni som bli sura när jag plötsligt låser trådar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-07-04 22:37

Ni hatar "dyrkablar" men ändå är det det som diskuteras mest på detta forum.

(Ibland säger nån Pip också :wink:)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-04 22:47

stereotypen skrev:Ni hatar "dyrkablar" men ändå är det det som diskuteras mest på detta forum.

Finn fem fel i den meningen!
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi