Spela in kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-05 18:06

Aha, det är så det är!
Så om jag byter ut alla elektrolyter i en 30 år gammal förstärkare, så kommer jag att uppleva hur den lät som ny. Ev bör jag byta potar också och kanske rengöra kontakterna och titta efter lödningar som åldrats.
Ett motstånd som fortfarande mäter rätt värde och transistorer som är hela har alltså inte åldrats.
Vad beror det då på att vissa säger att gamla förstärkare låter sämre än moderna. Var motstånd och transistorer sämre förr? Var konstruktionsidéerna sämre förr?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-05 18:22

halvledare har utvecklats rätt de senaste 50 åren

förr fanns väl t ex bara bipolära transistorer och transformatorer, inga mos-fet och inga switchade nätdelar

sen är ju stärkare ett relativt nytt teknikområde (100 år?) så lite konstruktionsutveckling borde det fortfarande hända

en annan skillnad är naturligtvisw att komponenter blivit mycket billigare i o m IC så för en given budget borde mer kunna göras idag

om det innebär att moderna stärkare låter bättre låter jag vara osagt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-05 19:19

Torde det inte efter den påstådda inspelningstiden skapats oxider på kopparn i kontakten? Förutsatt då att det är en enkel klämkoppling som inte är ger gastätt förband... :D
/J

Cygnus resurectum

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-06 07:49

Fantastiskt! Det är det som gör att kabeln låter bättre! Kan man påskynda densamma, borde man kunna tjäna stora pengar på färdigoxiderade kontakter! :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-06 08:14

Kranzberg:
Enligt mina erfarenheter så låter ganska mycket rätt illa ifrån tiden då man gick ifrån rörförstärkare till transistorförstärkare och trodde att vissa mätdata var viktiga. Välkonstruerade förstärkare oavsett ålder låter bra.
Apparater åldras eftersom oxider och och problem med kallödningar bl.a. ökar med tiden. Värme sliter hårt på en del trånga konstruktioner.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-07-06 08:26

Harryup!
En undran!
Hur grundar du din åsikt "ganska mycket lät rätt illa ifrån tiden då man gick ifrån rörförstärkare till transistorförstärkare"?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-06 09:25

Stefan skrev:Inte vet jag :wink:
men elektronik påstås ju behöva en "inspelningstid"

Påstås var ordet. Jag har hitils inte kunnat se någon som kommit upp med en rimlig grund førpåståendet, dæremot några argument før det motsatta: Att elektroniken blir bara sæmre med tiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi