Moderator: Redaktörer
niklasz skrev:Ursäkta om jag en gång till klampar in i en diskussion som egentligen ligger på Rickards bord, men han har väl inte hävdat att f/e-lyssning står för den slutgiltiga sanningen.
För att komma till den ståndpunkt han redovisat räcker det med att anse att övriga befintliga testmetoder inte tillför något med avseende på de krav han ställer på exempelvis en förstärkare.
Hans ståndpunkt kräver inte att man anser att f/e-lyssning står för den enda sanningen. Det räcker gott och väl med övriga metoders tillkortakommanden för att landa i den ståndpunkten.
niklasz skrev:Ursäkta om jag en gång till klampar in i en diskussion som egentligen ligger på Rickards bord, men han har väl inte hävdat att f/e-lyssning står för den slutgiltiga sanningen.
För att komma till den ståndpunkt han redovisat räcker det med att anse att övriga befintliga testmetoder inte tillför något med avseende på de krav han ställer på exempelvis en förstärkare.
Hans ståndpunkt kräver inte att man anser att f/e-lyssning står för den enda sanningen. Det räcker gott och väl med övriga metoders tillkortakommanden för att landa i den ståndpunkten.
Harryup skrev:Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.
Vad jag irriteras över är att det finns en tro på att det kanske bara existerar en sanning. Mångfald gynnar utveckling i regel och om man kan missa mycket om man inte är nyfiken själv. Har inget emot LTS synsätt utan mer att bara tro blint på en källa och att alla andra har fel.
Bara det att samma personer i ett antal diskussioner senare är helt övertygade om att dom nått den absoluta sanningen och att alla andra på jorden har helt fel utan att kanske ha testat någonting annat alls.
Harryup skrev:Så är man inte nyfiken själv så är det ens eget val.
MichaelG skrev:Vad som åtminstone förundrat mig de gånger jag varit hos handlare och försökt lyssna på någon komponent eller något system, är att det oftast läggs på någon rock- eller pop-produktion för att utvärdera ljudet.
När jag frågar om det inte finns någon god akustisk inspelning, så plockar de i bästa fall fram något bombastiskt i stil med "Also Sprach..." e.d. Det värsta jag varit med om var att min fråga om "god akustisk inspelning" besvarades med en studioinspelad "Chess"!
Det jag egentligen förundras över är kanske inte att man plockar fram rock eller pop - det är ju trots allt det de flesta lyssnar på. Min förundran kommer sig främst över den okunskap många handlare tycks besitta i vilken musik som är mest avslöjande för en anläggning.
Vill jag höra en anläggnings återgivningsförmåga avseende klang och transienter, så är exempelvis en pianotrio (piano/flygel, violin, cello) avspelad med realistisk nivå alldeles utomordentligt. Ett piano är mycket svårt att återge invändningsfritt.
En (akustisk) jazzgrupp kan också vara utmärkt. Här finns ofta pianot (men litet mer i skymundan), kontrabasen som kan vara nog så avslöjande och inte minst trummorna som - vid realistiska nivåer - kan ställa till med mycket bekymmer för en otillräcklig anläggning. En vokalist/vokalissa kan vara bekvämt avseende klangen. Röster är vi vana vid att höra.
Men goda inspelningar av sådan musik finns knappt alls i hifi-butikerna (jag vet att jag överdriver litet)! Och jag känner mig som en kuf när jag efterfrågar detta. (Vill jag nödvändigtvis ha klassiskt, så kan jag väl för böfvelen nöja mig med "Planeterna" eller något annat fräckt!)
Även om rock/pop kan vara nog så trevlig musik, så anser jag inte att det duger för att kritiskt utvärdera en ljudanläggnings kvaliteter. Däremot kan man - när man med hjälp av pianotrion funnit en god anläggning - lägga på en rockplatta och slås av hur bra den låter på en sådan anläggning.![]()
Hälsn. Michael
papa skrev:Min personliga åsikt om referenslyssning är att man ska lyssna på något man hört förut så att man kan jämföra.
Visst kan ett välinspelat klassiskt stycke ge en bra referens, men ska du lyssna på techno i slutändan så vill du nog höra om den återger de instrument som upprepas frekvent.
Och det är heller inget fel med att lyssna på jazz, men en gammal brusig inspelning är nog inte bättre en en nyinspelad Augilera produktion.
Skulle jag köpa högtalare så skulle jag ta med en eller fler favoritproduktioner och spela upp på tilltänkta offer.
sverker skrev:
Är dock i samma skola som niklasz och är mer intresserad av musik än att byta utrustning stup i kvarten...
/sverker
sverker skrev:Måste säga om att jag håller med om att jag helst väljer produkter som jag vet testats vetenskapligt. Förstår inte varför inte fler hifi-tidskrifter använder sig av f/e-metoden när den är såpass (enligt min mening) överlägsen.
Hade gärna lyssnat till andra än lts om dessa också gjort vetenskapliga utvärderingar av utrustning.
För att återgå till topic så irriteras jag över att inte fler journalister använder f/e-metoden när de testar hifi! Det är väl ändå tänkt att man som konsument ska kunna följa deras råd och på så sätt få tag på så bra utrustning för priset som möjligt? Detta tycker inte jag gäller idag, tror inte heller det tilltalar en "vanlig" konsument att testa tonvis av ny utrustning själv.
Är dock i samma skola som niklasz och är mer intresserad av musik än att byta utrustning stup i kvarten...
/sverker
Koffe skrev:OK. Jag hårdrar det men...
Varför en testmetod? Räcker det inte med att lyssna, känna, titta, njuta och sen när ni blir lite kära i en apparat fråga ödmjukt och försiktigt om den vill följa med hem.
Olika ideal för att nå samma slutmål. Om jag gillar horn och 300B och du gillar något helt annat så kanske vi fortfarande försöker nå en "verklighet" som vi uppfattar lika. Och jag är övertygad om att det kommer finnas anläggningar som inte är F/E-lyssnade som man skulle kunna föredraga vid en blindtest.
Olika vägar men samma mål.
Hur beter man sig då man skall välja högtalare då eftersom dom inte går att F/E-lyssna? Inte får man väl välja själv? Då kan det ju bli något subjektivt val.
Har en del erfarenhet av hur olika musiker uppfattar musik spelade genom en stereo. En del prioriterar bara sitt instrument och resten bör låta så bra som möjligt. En del är kritiska lyssnare till helheten. En del kan inte skilja på någonting för att dom lever med och skapar sin upplevelse av sina erfarenheter i verkliga livet och blandar med stereons återgivning. En del vill höra olika sektioner olika tydligt beroende på var dom sitter i orkestern. Olika ideal hela högen och vägen att nå sitt ideal blir därför olika. Och vissa skulle säkert välja en F/E-lyssnad apparat medans andra skulle inte det av olika skäl. Så som jag ser det så är det ens egna öron som bör få bestämma.
niklasz skrev:
Att olika musiker betonar olika delar av lyssningsupplevelsen betyder bara att de är olika benägna att acceptera olika fel i återgivningen. Det säger ju väldigt lite om vilken anläggnings totala "korrekthet".
Nu tror jag i och för sig att musiker också är lyssnare på åhörarplats då och då, så de kan nog ha mer en än uppfattning.
niklasz skrev:Men för mig är det inte tillfyllest att musikanläggningen spelar i enlighet med mina ideal. Jag anser mig ha mycket kvar att lära inom musiken och vill därför ha en anläggning som ger mig goda möjligheter att upptäcka mer inom musiken, hellre än att den uppfyller mina för stunden rådande ideal.
Menar bara att folk med verklig vana ändå upplever saker olika. Så det är inte så illa att "vanliga dödliga" kanske inte tycker likadant. Alltså man är fri att välja precis hur som helst. MEN den kan finnas flera sanningar.
Den tryggheten är förstås inget någon kan säga emot. Ens eget val är alltid ok och det ok att tycka vad som helst så länge andra får tycka något annat.
phloam skrev:Jag skulle vilja ha apparater som är snyggare än idag. Smakfullare, mer särpräglat, mer inriktat efter musik smak...
HolographicAudio™ skrev:phloam skrev:Jag skulle vilja ha apparater som är snyggare än idag. Smakfullare, mer särpräglat, mer inriktat efter musik smak...
Hej phloam,
Jag tillverkar (som du kanske känner till?) HiFi-produkter och tycker att ditt inlägg var intressant. Skulle du kunna förklara hur du menar (särskilt det där med "mer intiktat efter musiksmak")?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster