Mätt nu efter lite grilltajm!
Åter till inkopplingen av anläggningen.
Det blev till slut följande inkoppling av anläggningen:
- Consonance CD-spelare
- Marantz EQ (10 bands?)
- "PEGE" försteg
- Consonance rörmonoblock
- Å så högtalarna då givna på förhand
Sladdställ ("nätkablar") tog jag vad som fanns att hitta runtom i rummet. Bl.a. Cardas "fetingar", någon "helt vanlig", och någon annan som ser lite special ut. Alla som vet vad brukar skriva och så vet kanske att jag inte lägger någon vikt vid nätkablar. Detta var bara för att få ström till apparaterna helt enkelt. Någon skarvdosa ingår också.
Interconnectkablage:
Likadant här, jag tog vad som fanns tillhands. Någon "fin" från "Signal Cable" (märkligt namn på en signalkabel s.a.s.!), och nu till mitt lilla tweak; ett 15 m RCA-kablage "High end" för 119:- som jag hittade när Paulina och jag var förbi GEKÅS i Ullared! Så denna kabel kallar jag för "
GEKÅS High End 15 m".
Högtalarkabel:
Mayro har uppgett att han gillar telefontrådskabel tillsammans med Philipsen så dessa kopplade jag in. Dessutom i en "finfin" bajvajerkonfiguration! Lyxigt ska de´va´ ser ni! Ledarna var separerade och jag lindade dem lätt kring varandra för att få ned induktansen. Men man kan förstås tänka sig också att experimentera med isärdragna ledare om man vill dämpa diskanteregistrets övre topp en smula. Inte omöjligt att vi provar detta också.
Det jag kan tänka mig är en ytterligare fördel var då också detta med hur Mayro säger att det blir ett annat basljud och även i andra register med Philipsen har jag förstås tagit på allvar och tänkte att det skulle man ju kunna simulera på ett liknande sätt med seriemotstånd i högtalarkablaget (som PAA är inne på också

). Nu har högtalartillverkaren skickat hit två parallellade 6,8 ohms motstånd (10 W effekttålighet), så de har jag satt i serie med utgångarna på rörmonoblocket. Detta kommer att gör att spänningen som högtalaren matas med kommer att variera som en funktion av högtalarnas impedans tillsammans med seriemotstånden & först. utimpedans & kabelimpedans. Detta gjorde jag för att Mayro med emfas tyckt att Philipsen passat så bra, och att det finns indikationer om att den kan eventuellt ha en utimedans på runt 4 ohm. Så det är bara en liten gissning av något som kan simulera liknande effekt som Phipipsen gör eftersom den nu inte är tillgänglig. På förstärkaren valde jag 4 ohms-tappen, men jag tror att vi kan få lite mer utstpänning om vi tar 8 ohmstappen istället. Något vi ska prova senare ikväll.
Högtalarna har jag nu placerat så att de spelar längs med längden av rummet. En mycket bra grej är att Mayro tidiagre har placerat bokhyllor i den stora dörröppningen i det avlånga vardagsrummet så att det numera är två vardagsrum av mer normalt snitt, runt 6 x 4 m tror jag det har resulterat i. Detta gör att man får en vissa reflektion i basregistret så att den stora dörröppningen inte gör att man annars skulle ha suttit i tryckminima och lyssnat.
Högtalarna har jag även vinklat in kraftigt. Detta är tankarna bakom detta:
1. Förbättrad ljudbild om man sitter "snett" i lyssningssoffan, en bredare "sweetspot" helt enkelt.
2. Jag har upplevt högtalarna en aning ljusa i toppen "on-axis". Genom att lyssna en aning "off-axis" mildras detta en smula.
3. Genom kraftig invinkling får man också mindre diskantenergi som träffar sidoväggarna som annars ger relexer till det ljud man lyssnar på.
4. En tanke är också att frontbafflarna för diskanterna har ungerfär samma avstånd till kanten från diskantdomen, så en invinkling gör att kantreflektioner smetas ut en aning i frekvens/tidsdomänen, eftersom kantreflexerna inte anländer samtidigt.
Mer om rummet:
- Jag har nu hängt upp diverse filtar i högtalarnas närhet. Det har resulterat i att ett täcke hänger framför dörren till rummet. Det känns lite som att krypa in i mysgrottan som när man var liten! En kul detalj blev det, som ändå har en nödvändig funktion. Filtar hänger även för ett av fönstren.
- Det stod några mindre gipsskivor och en bordsskiva lite här och var så det har jag ställt runt som lite diffusering
- Några skivställspelare har jag ställt vid kakelugnen för att diffusera den annars lite onödiga reflex man annars får från sidan (kakelugnen har en plan yta och står bredvid lyssningsplats, snett vinklad).
- All bråte på soffbordet får förstås ligga kvar!
- Övrig bråte får också vara kvar!
- Bokhyllan bakom lyssningsplats har två glasdörrar. De är nu öppnade för att diffusera lite extra samt att bli mindre skramlingsbenägna.
- Den stora persiska(?) mattan får förstås ligga kvar. Den täcker nästan hela rummet.
Högtalarnas placering:
- Högtalarna har hamnat med en något för stor lyssningsvinkel. Detta ska vi minska inom kort.
- Högtalarna står med olika avstånd till sidoväggar, respektive väggen bakom, för att minska interferensproblem i basregistret.
Det var ungefär det hela.
Mayro och jag tycker att förbättringen ligger i storleksordningen "700%".

D.v.s. man kan tänka sig som så ett soundet gått från halvt onjutbart till klart lyssninsbart, vilket ju är en enorm skillnad.
Mer lyssningsintryck kommer.
Slutsats:
Ni som är hunsade av eventuella kvinnor som lägger sig i möbleringen av stereon, så är det bara att bestämma sig; ut med frugan eller möblera stereon som den ska. Ett mycket lätt val m.a.o.!