Inkoppling/intweakning av Mayros anläggning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-12 10:01

boyafraid skrev:
Kaffekoppen skrev:I övrigt finns baddräkt, badbyxor, tält, sovsäckar och grillkol i utrustningsväg på Lindroos semesteräventyr. Jo, såg dessutom en domkraft i bilen om jag inte minns fel

damn, intresseklubben måste verkligen älska dig
Ja... eller så ser du inte ironin. Det KAN tolkas som ett utvecklande av att det är en semestertripp och att således utrustningen inte består av mätutrustning, men det kan också tolkas som om jag rotat igenom deras packning. Fritt val.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-12 10:08

Även Rydberg har varit här både idag och i förrgår och har inte heller kunnat lyssna.

8O :o Undrens tid är visst inte förbi :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-12 10:08

Kaffekoppen skrev:Det KAN tolkas som ett utvecklande av att det är en semestertripp och att således utrustningen inte består av mätutrustning.

Det var ungefär så jag menade också, ang. kaffemaskinerna.

Oavsett om det blir "intrimmning" eller ej är det väldigt trevligt att få besök av "Lindroos sommaturne". :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-12 10:17

Mayro skrev:Johan in work ... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ojoj vad snyggt det är här 8) (ironi) Johans täcke hänger numera för dörren in i stereorummet... Jag skall ta en bild i morgon o lägga in så får ni se.. Hmm Om det nu kommer in något ljus bakom dom uppspikade flyttfiltarna osv.. 8O

Jaja.. Hur som så har det blivit en hel del bättre ljud utan tvekan..Och skoj va det.

Och Johan besöker oss som polare...(det var nån som undrade) :wink:

Låter skoj. Själv jobbar jag, just nu faktiskt, på en HELG. 8O Men men det är okej ändå, kul att ta en paus och läsa om när ni semestrar och har skoj.

Mayro, har ni någon rolig skiva ni lyssnar på när ni testar? Johan brukar ju alltid ta med sig en del elektronisk musik, och musik med röster och god stereoinformation. Just de elektroniska skivorna är då ett gemensamt intresse, fungerar rätt bra till att bedömma helheten.

Fråga om knoppisen kan göra en latte-art -raggarbil :wink:

Blir det ett dedikerat ljudrum snart, eller är det just det du har nu?

Lycka till ! :)
NN

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-12 10:18

FBK skrev:
Även Rydberg har varit här både idag och i förrgår och har inte heller kunnat lyssna.

8O :o Undrens tid är visst inte förbi :D

Rydis å Mayro har inget otalt med varandra... de har mig veterligen pratade med varandra i telefon en antal gånger :)

För övrigt verkar denna tråd intressant och jag ser fram emot bilderna.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-08-12 12:08

Mycket trevlig läsning :D Nu hoppas jag bilderna kommer upp snart bara :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-12 12:29

Rydberg och jag har inget otalt med varandra sedan rätt lång tid nu.. Och även om vi så hade haft så skulle detta inte innebära att man inte kan lösa det och ändra riktning.

Sedan det sk "problemet" med att få till mitt ljud... :wink: Lite framstår det som det är något fel osv.. Saken är den att det har lirat bättre och sämre till o från. Mina största problem är mitt rum trotts allt.

Jag har haft olika högtalare här som lirar kanon hos andra som här dör sotdöden helt enkelt.. Mina gamla burkar lirar finfint omgående med en liten lavardin.I ett annat rum. Och en annan med samma modell av burkar ställde bara in dom i sitt rum och det spelade kanon..I det rummet spelades även min Calaf stärkare direkt som ny. Där lät den lite kantig men trotts allt bra. Den var ju NY.. Hemkommen med stärkaren så gick det inte alls..

Så vill bara lite få detta som görs här till rätt nivå så man förstår..Det är inget "fel" som eftersöks..

däremot anpassade av lämpligaste saker..

Att sedan denna lilla philips spelar som den gör.. Ja det är faktiskt förklarbart.. men detta är en senare fråga det. Där är INTE allt klart. Det skall fortsätta mätas o kollas mera saker..Ingen ide att snacka om det före det är färdigt så man har mer koll på vad som sägs och varför...

Men en sak står väl klar. Philipsen mäter tydligen rätt bra... Men men.. Det är senare saker att snacka om..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-12 15:16

Mayro skrev:Morgan. Skall du köpa silverline eftersom du skall ha info eller tänkte du hjälpa till? :wink: jaja. Hoppas inte tilverkaren nu blev sur bara och inte ger mig hjälp osv framöver med eventuella tips osv...

Jag besvarar Mayro i ett PM så vi slipper störa tråden om hans lyssningsrum med en massa OT. Silverlines specifikationer kan vi diskutera i en annan tråd om det skulle behövas, för det har ju ingenting med Mayro personligen att göra (vilket ju däremot denna tråd har). Inge bra att reta upp nån i onödan :) :!:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 19:18

OK, nu kör vi vidare!

Som sagt ovan, ljudet var tidigare inte tillfredsställande. För min del trodde jag mestadels på placeringen av högtalarna. Mayro var mer inne på att Philipsen inte var där.

Nu tror jag mer på en kombination av dessa orsaker. Jag kan tänka mig att Philipsförstärkaren kan vara en ovanligt lyckad kombination tillsammans med rummet och högtalarsystemet.

Åter till själva inkopplingen av grejorna. Innan Mayro och Lena Försvann iväg igårkväll så tyckte Mayro att jag kunde ju använda rörmonoblocken. Så det gjorde jag. De lät ändå ganska likartat jämte Adcomsteget och Marantzen, så varför inte köra på dem?

Jag hade även med mig ett litet "tweak" som bara måste få kopplas in. Gissa vad!

Forts. följer. Nu é re´mat!

P.S. Jag har inga som helst mätprylar med mig. Rydberg hade mätt DC-resistansen hos högtalarna, och det är väl mätt med en vanlig voltmeter antar jag. D.v.s det säger knappt ett jota om högtalarens egenskaper. Och jag tycker att andra eventuelle frågetecken om högtalarnas eventuellt felaktigt angivna värden behöver vi inte dra hundra varv i denna tråd. Det är ingen nyhet att det finns i stort sett INGEN tillverkare som redovisar korrekta tekniska data. Det är heller ingen som behöver förvånas över att även korrekt angivna högtalardata inte brukar korrelera i någon grad i hur de låter. Väldigt sällsynt. Ja vi har nog bara Genelec i den sfären som kan anses vara noggrant specade. Och "hänga ut" alla världens högtalartillverke här, tycker jag inte skulle tillföra något av värde. Bara tramsigt tjafs. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-12 19:52

Johan_Lindroos skrev:Jag hade även med mig ett litet "tweak" som bara måste få kopplas in. Gissa vad!

Jag gissar lite försiktigt på ett effektmotstånd på 3-4 ohm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 21:40

Mätt nu efter lite grilltajm!

Åter till inkopplingen av anläggningen.

Det blev till slut följande inkoppling av anläggningen:

- Consonance CD-spelare

- Marantz EQ (10 bands?)

- "PEGE" försteg

- Consonance rörmonoblock

- Å så högtalarna då givna på förhand

Sladdställ ("nätkablar") tog jag vad som fanns att hitta runtom i rummet. Bl.a. Cardas "fetingar", någon "helt vanlig", och någon annan som ser lite special ut. Alla som vet vad brukar skriva och så vet kanske att jag inte lägger någon vikt vid nätkablar. Detta var bara för att få ström till apparaterna helt enkelt. Någon skarvdosa ingår också.

Interconnectkablage:
Likadant här, jag tog vad som fanns tillhands. Någon "fin" från "Signal Cable" (märkligt namn på en signalkabel s.a.s.!), och nu till mitt lilla tweak; ett 15 m RCA-kablage "High end" för 119:- som jag hittade när Paulina och jag var förbi GEKÅS i Ullared! Så denna kabel kallar jag för "GEKÅS High End 15 m".

Högtalarkabel:
Mayro har uppgett att han gillar telefontrådskabel tillsammans med Philipsen så dessa kopplade jag in. Dessutom i en "finfin" bajvajerkonfiguration! Lyxigt ska de´va´ ser ni! Ledarna var separerade och jag lindade dem lätt kring varandra för att få ned induktansen. Men man kan förstås tänka sig också att experimentera med isärdragna ledare om man vill dämpa diskanteregistrets övre topp en smula. Inte omöjligt att vi provar detta också.

Det jag kan tänka mig är en ytterligare fördel var då också detta med hur Mayro säger att det blir ett annat basljud och även i andra register med Philipsen har jag förstås tagit på allvar och tänkte att det skulle man ju kunna simulera på ett liknande sätt med seriemotstånd i högtalarkablaget (som PAA är inne på också :wink: ). Nu har högtalartillverkaren skickat hit två parallellade 6,8 ohms motstånd (10 W effekttålighet), så de har jag satt i serie med utgångarna på rörmonoblocket. Detta kommer att gör att spänningen som högtalaren matas med kommer att variera som en funktion av högtalarnas impedans tillsammans med seriemotstånden & först. utimpedans & kabelimpedans. Detta gjorde jag för att Mayro med emfas tyckt att Philipsen passat så bra, och att det finns indikationer om att den kan eventuellt ha en utimedans på runt 4 ohm. Så det är bara en liten gissning av något som kan simulera liknande effekt som Phipipsen gör eftersom den nu inte är tillgänglig. På förstärkaren valde jag 4 ohms-tappen, men jag tror att vi kan få lite mer utstpänning om vi tar 8 ohmstappen istället. Något vi ska prova senare ikväll.

Högtalarna har jag nu placerat så att de spelar längs med längden av rummet. En mycket bra grej är att Mayro tidiagre har placerat bokhyllor i den stora dörröppningen i det avlånga vardagsrummet så att det numera är två vardagsrum av mer normalt snitt, runt 6 x 4 m tror jag det har resulterat i. Detta gör att man får en vissa reflektion i basregistret så att den stora dörröppningen inte gör att man annars skulle ha suttit i tryckminima och lyssnat.

Högtalarna har jag även vinklat in kraftigt. Detta är tankarna bakom detta:

1. Förbättrad ljudbild om man sitter "snett" i lyssningssoffan, en bredare "sweetspot" helt enkelt.

2. Jag har upplevt högtalarna en aning ljusa i toppen "on-axis". Genom att lyssna en aning "off-axis" mildras detta en smula.

3. Genom kraftig invinkling får man också mindre diskantenergi som träffar sidoväggarna som annars ger relexer till det ljud man lyssnar på.

4. En tanke är också att frontbafflarna för diskanterna har ungerfär samma avstånd till kanten från diskantdomen, så en invinkling gör att kantreflektioner smetas ut en aning i frekvens/tidsdomänen, eftersom kantreflexerna inte anländer samtidigt.

Mer om rummet:
- Jag har nu hängt upp diverse filtar i högtalarnas närhet. Det har resulterat i att ett täcke hänger framför dörren till rummet. Det känns lite som att krypa in i mysgrottan som när man var liten! En kul detalj blev det, som ändå har en nödvändig funktion. Filtar hänger även för ett av fönstren.
- Det stod några mindre gipsskivor och en bordsskiva lite här och var så det har jag ställt runt som lite diffusering
- Några skivställspelare har jag ställt vid kakelugnen för att diffusera den annars lite onödiga reflex man annars får från sidan (kakelugnen har en plan yta och står bredvid lyssningsplats, snett vinklad).
- All bråte på soffbordet får förstås ligga kvar!
- Övrig bråte får också vara kvar!
- Bokhyllan bakom lyssningsplats har två glasdörrar. De är nu öppnade för att diffusera lite extra samt att bli mindre skramlingsbenägna.
- Den stora persiska(?) mattan får förstås ligga kvar. Den täcker nästan hela rummet.

Högtalarnas placering:
- Högtalarna har hamnat med en något för stor lyssningsvinkel. Detta ska vi minska inom kort.
- Högtalarna står med olika avstånd till sidoväggar, respektive väggen bakom, för att minska interferensproblem i basregistret.

Det var ungefär det hela.

Mayro och jag tycker att förbättringen ligger i storleksordningen "700%". :wink: D.v.s. man kan tänka sig som så ett soundet gått från halvt onjutbart till klart lyssninsbart, vilket ju är en enorm skillnad.

Mer lyssningsintryck kommer.

Slutsats:
Ni som är hunsade av eventuella kvinnor som lägger sig i möbleringen av stereon, så är det bara att bestämma sig; ut med frugan eller möblera stereon som den ska. Ett mycket lätt val m.a.o.!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-12 22:14

700% bättre och möbleringsdelen & kvinnor osv har jag aldeles exakt samma uppfattning om som Johan.. :)

och det klara faktat att Johan kan lådorburkar o rum ungefär tiofalt ggr 100 bättre än undertecknad står även det klart.. :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-12 23:24

kul att du blir nöjd! :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-12 23:42

Very nice :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-08-12 23:57

Kanonkul tråd. Bästa och mysigaste på väldigt länge! MER!!! :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 00:11

Eftersom Mayro är så elak så välte jag just ner den stooora bordsskivan som stod lutad mot väggen. PLADONNK sade det. Jag hade hoppats att den hade träffat men han hann undan. Sen hade jag sönder en lampkontakt så att han skulle få en stöt, men missade med 1 cm. Till slut lyckades jag; jag hade med flit ställt bordet nära soffan, så sade jag till honom att skjuta höger högtalare 1 cm bakåt, varvid Mayro reste sig och gick rakt in med stortån i soffbordet med full kraft. Jajemensann, där satt den! :P Halva stortånageln är nu uppfläkt och en plågad Mayro fick klara problem att njuta av stycket. Känner mig riktigt nöjd...

Användarvisningsbild
krellmaster

eringstweakning

Inläggav krellmaster » 2006-08-13 00:19

Kul å intressant å följa utvecklingen, lycka till!

Håller själv på med lite placeringstweakning. Det lät iofs bra men man vill ju förståss ha det bättre.......

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-13 01:38

Johan_Lindroos skrev:och nu till mitt lilla tweak; ett 15 m RCA-kablage "High end" för 119:- som jag hittade när Paulina och jag var förbi GEKÅS i Ullared! Så denna kabel kallar jag för "GEKÅS High End 15 m".

missade jag det, eller glömde du berätta om hur denna användes som ett tweak?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 01:52

Ja, ingen vettig norma människa använder väl 15 m interconnectkablage mellan en CD-spelare och ett försteg som står en halvmeter från varandra?

Vad jag ville visa var att man kanske inte ska tro att det inte är så stor skillnad i sound som många "audiofiler" tror mellan 0,3 m, 0,5 m, 1 m, eller 15 m kabel. En schysst billig koax från GEKÅS kan funka. Det kommer ljud! Och det låter heeelt åkej.

Kanske bättre att kalla det för "anti-tweak" istället, men skit samma!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-13 02:57

ähh. Det behövs ju 15 m gekås kabel för att kompensera så den låter lika bra som min 1,5 m clicktronic från kjell & co :lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-08-13 03:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-13 02:58

Och Johans berättelse om bord. Trasiga kontakter. Och min sömndersparkade nagel är sanna..!! Inte ens skämt :cry:

:)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-08-13 08:24

Ibland är de märkligt att vi diskuterar ex kablars inverkan på ljudet livligt medan ju det egentligen är rummet i sig som man kan jobba med för att göra stora ljudvinster. Jag kan förstå om man redan har ett färdigt ljudrum och apparater som man är nöjd med då kan man ju prova lite annat.

Skall bli kul att se lite bilder från denna ommöblering :)

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-08-13 11:40

Riktigt kul att ni delar med er av er. Riktigt trevlig läsning med en enorm positiv anda. Hoppas det smittar av sig :wink:

/Mattias

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-13 12:00

Samma reflektion här som Birger.
Vilket jag också skrev i Mayros tråd på HF.
F.ö. trevlig tråd Johan och Mayro! Väntar med spänning på fortsättningen och bilderna.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-14 20:03

Och vad hände då?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-14 22:58

Mayro skrev:Rydberg och jag har inget otalt med varandra sedan rätt lång tid nu.. Och även om vi så hade haft så skulle detta inte innebära att man inte kan lösa det och ändra riktning.

Instämmer! :P , jag tyckte vi hade en riktigt kul dag Mayro, tack för att jag fick komma! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-15 01:05

Tack detsamma Mr Rydberg. Skoj du hade tid osv att inte bara komma en gång hit utan två till o med... :)

Ja nu har vi spenderat två dagar med två besök hos andra hifi glada killar.. Så det har inte blivit så mycket sova..

Ojoj vilken bildtråd Johan kommer fixa till då han är hemma igen... Det är ju lite bilder tagna. Inte allt på hifi iofs. Men en hifiresa är ju innehållande alla möjliga saker o ting runt om för att just bli en "resa" och inte bara produktblad som sagt..

I morgon skall Johan och ungarna iväg. Hans Dotter och våra till kivik eller va det var..

Undrar om det inte är dating på g också.. :wink: Men men.. Detta får han berätta om själv om det nu va så.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-08-15 13:11

I brist på bilder: "Philipsen", är det en sån där gråbeigeaktig sak med lite avrundade kanter upptill på plåten som täcker den månntro? Ser lite grand ut som en gammal Philetta-radio? Rör? I så fall minns jag den mycket väl. En sån fanns i musiksalen i Blackebergs läroverk kring 1960 tillsammans med ett par rätt höga och smala högtalare och ett Thoréns-verk och gav oss som gick på extramusiktimmarna våra första HiFi-upplevelser.

En gammal kompis hade en sån på sent 60-tal i sitt studentrum i Lund. Vi ses fortfarande då och då och jag måste försöka lura av honom den om han till äventyrs har den kvar nånstans i en skrubb i sitt radhus. Han är förhoppningsvis helt omedveten om att mayro har "återupptäckt" den och därmed kanske sett till att den har blivit värdefull.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-15 15:05

Kollade lite på silverline-audio-hemsidan nu och speciellt på de tekniska specifikationerna för Grandeur II. Det som verkar väldigt märkligt är att delningsfrekvenserna är satta till 2200 och 3500 Hz eftersom det var helt uppenbart att mellanregistret spelade bas 8O Det lilla membranet rörde sig rätt mycket när vi spelade och man hörde bas från den separata porten.

DC-motståndet i högtalare var 3,2ohm (3,4 med mätkablarna) vilket är lågt för att vara en "8-ohms"-högtalare. Skulle va intressant att se en fullständig impedansmätning av högtalaren.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-15 19:49

Eftersom Mayro är så elak så välte jag just ner den stooora bordsskivan som stod lutad mot väggen. PLADONNK sade det. Jag hade hoppats att den hade träffat men han hann undan. Sen hade jag sönder en lampkontakt så att han skulle få en stöt, men missade med 1 cm. Till slut lyckades jag; jag hade med flit ställt bordet nära soffan, så sade jag till honom att skjuta höger högtalare 1 cm bakåt, varvid Mayro reste sig och gick rakt in med stortån i soffbordet med full kraft. Jajemensann, där satt den! Halva stortånageln är nu uppfläkt och en plågad Mayro fick klara problem att njuta av stycket. Känner mig riktigt nöjd...

Där fick du mayro :mrgreen: Kul att ni har haft trevligt annars :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi