Favorit tweekar som funkar... finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-17 10:00

Kupa händerna bakom öronen, är det ett tweak? :)

Edit: nej förlåt, det är en tonkontroll? :mrgreen:
Senast redigerad av phloam 2006-08-17 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2006-08-17 13:07

Kanske inte går under begreppet 'tweak' men ändå;

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/pol ... owProdInfo

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-17 19:26

Glebster skrev:Kanske inte går under begreppet 'tweak' men ändå;

Måste nog varna för övertro på sådant.

Både min fru och min mor har använt Revaxör och andra liknande produkter flera gånger. Resultatet har antinget blivit - inget alls eller förvärring då vaxet tycks ha delvis lösts upp och klistrat sig ordentligt fast vid trumhinnan, dvs man blir ännu dövare (någon enstaka gång tycks det ha hjälpt).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-17 20:35

Denna nätlisten är fina grejor, kostar enbart 59000 (femtioniotusen) kronor

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-17 21:11

Wow! Slår mina Ultra Transparent Audio - nätfilter med hästlängder :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-17 21:17

Rydberg skrev:Denna nätlisten är fina grejor, kostar enbart 59000 (femtioniotusen) kronor

Jag kommer därmed ett steg närmare att lansera stora specialformade lösöron i sorbothan för 29.... äh, 49.000:- paret 8)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-08-17 22:14

Att hela tiden eftersträva oregelbundenheter i allt som har med anläggningen att göra.

Ex1: Ställa all elektrisk apparatur på tre belastningspunkter varav en helst är en spik eller liknande. (dessutom ha något mycket stabilt, helst sten under)

Ex2: Ställa högtalarna på olika avstånd mot bak- och sidoväggar samt tänka på att ha sin lyssningsposition placerad på samma sätt.

Detta är tweaks som bröderna på radiolagret lever efter. Det här med att ställa apparater på spikar har jag prövat på min förstärkare med något som verkade som ett förbättrande resultat. På min CD-spelare upplevde jag att det blev en försämring, musiken lät ofokuserad och rörig.

Mina högtalare har jag idag "på sniskan" men det är även av platsbesparande skäl. Kanske är det så att man får bättre kontroll på reflexer och liknande, men möjligen är det lite svårare att få en bra stereobild.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-18 10:26

i skrev:

Både min fru och min mor har använt Revaxör och andra liknande produkter flera gånger. Resultatet har antinget blivit - inget alls eller förvärring då vaxet tycks ha delvis lösts upp och klistrat sig ordentligt fast vid trumhinnan, dvs man blir ännu dövare (någon enstaka gång tycks det ha hjälpt).

Öronsköljning skall genomföras av kompetent personal, och har alltid viss skadeverkan.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-18 10:32

Någon som provat öronljus?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-18 14:40

n3mmr skrev:
i skrev:

Öronsköljning skall genomföras av kompetent personal, och har alltid viss skadeverkan.

Uppenbarligen. Min fru har fått öronen sköljda av klantar en eller ett par gånger (läkare/vårdcentral) med förvärring som följd.
Och med bra resultat ett par gånger (läkaren fick hålla på o plocka ut vaxdelar med pincett osv).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-21 10:54

i skrev:
n3mmr skrev:
i skrev:

Uppenbarligen. Min fru har fått öronen sköljda av klantar en eller ett par gånger (läkare/vårdcentral) med förvärring som följd.
Och med bra resultat ett par gånger (läkaren fick hålla på o plocka ut vaxdelar med pincett osv).

Det kan sitta vaxbitar fast i trumhinnan, det ger alltid problem: en tjeckisk läkare på Ringvägen gjorde en gång så på mig att han sprayade öronsköljvätskan med fin pip, och drog sen loss vaxbitar med en liten svag luftsug. Jag hade klagat på att det "bullrade" (inte pep och visslade, alltså)

Det var nog den skönaste sköljningen hittills, sen hörde jag väldigt "trevligt och problemfritt" i flera år.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-29 00:44

Föregående

Återgå till Generellt om hifi