Bör man bojkotta Arken-mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du bojkotta Arken-mässan?

Ja!
12
14%
Nej!
44
50%
Hade ändå inte tänkt gå...
27
31%
Vad är Arken-mässan?
5
6%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-21 12:18

Har jag skrivit att jag själv tänker bojkotta mässan?

Det räcker med att du startade denna tråd, det säger det mesta....
Märkligt inlägg av Morello

Jag kanske har fel men du är ju inte sen att attackera så fort du får chansen. Kanske vi nu kan hoppas på en förändring??

Du är inte ensam om att bli förvånad, det blev nog många :o

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-21 13:06

Förstår inte riktigt förvåningen,. Jag brukar väl inte dra igång trådar vars syfte är att hetsa medlemmar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-08-21 13:13

Nejdå Morello men du är snabb att göra småelaka inlägg. :wink:
Jag tror nog inte att Hetsporren bojkottar denna mässa. Han är alldeles för hifi-intresserad för det :)
Själv tycker jag att det skall bli trevligt att träffa folk i verkliga livet så att säga. Alla ev trätor man kan ha haft brukar lätt lösas över en fika. Folk är trevligare än man kan tro :wink:

Å andra sidan behövs debatt. Jag gillar inte utvecklingen där vi har våra "egna" forum så att säga. Jag har inte skrivit här på länge men jag har heller inte varit aktiv någon annanstans heller. Till del pga att det å ena sidan inte får föras någon debatt på ena forat eller att det varit alldeles för hätskt på andra. Ska jag klassa mig själv så är jag nog en ormoljegillande highend subjektivist som tycker att en hel del av LTS resonemang är mycket vettigt :lol:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-08-21 13:16

Morello skrev:Förstår inte riktigt förvåningen,. Jag brukar väl inte dra igång trådar vars syfte är att hetsa medlemmar?

Håller med Morello, förstår inte förvåningen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-21 13:34

Morello skrev:Förstår inte riktigt förvåningen.

Det tillhör praxis på internetforum att om man håller med någon som man sällan annars håller med gömmer den positiva återkopplingen bakom typ "men du brukar vara korkad".

Man får ju inte vara för snäll...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-21 17:25

Morello skrev:Förstår inte riktigt förvåningen,. Jag brukar väl inte dra igång trådar vars syfte är att hetsa medlemmar?

Men det brukar jag? Eller, det är det jag gör nu? 8O

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-08-21 20:15

Nej det gör du inte Hetsporren. Inte nu längre i alla fall om du någonsin gjort det

Denna tråd är väl helt ok och aktuell. Frågan är dessutom ganska berättigad. Sen kan jag hålla med om att en bojkott kan ses lite barnslig och dum för det är bättre att vara på plats och upplysa folk som dreglar efter remdrivna cdspelare att dom inte dom inte vet vad dom dreglar efter och att en dvd för 5000pix är bättre ;-)

Kom igen nu, fyll Arken med vita rockar :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-21 21:43

Hetsporren skrev:

Men det brukar jag? Eller, det är det jag gör nu? 8O

Nej, det brukar du inte göra:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-21 22:14

Birger skrev:det är bättre att vara på plats och upplysa folk som dreglar efter remdrivna cdspelare att dom inte dom inte vet vad dom dreglar efter och att en dvd för 5000pix är bättre ;-)

Kom igen nu, fyll Arken med vita rockar :lol:

Håhå 8O :lol: DET vore inte polulärt om LTS gjorde. Tänk om man skulle stå och snacka överföringsfunktioner med varenda dyrkabelspekulant på mässan! Om man tog bort kejsarens nya kläder från hifibranchen skulle den bli mycket kall och inkomstfattig ett tag, innan försäljningen av verkliga kläder plötsligt exploderade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-21 22:39

Jag som trodde idén med arken var att fylla den med två av varje sort... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-21 22:46

Vee-Eight skrev:Jag som trodde idén med arken var att fylla den med två av varje sort... :wink:

2 x EKK och 2 x RG59 då! Inte mycket till mässa då alltså!! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-21 23:48

Morello skrev:Detta är en av forumets tramsigaste och barnsligatse trådar genom tiderna. :x

Tråden bidrar ytterligare till att polarisera och skapa en dålig stämning mellan olika aktörer och konsumentgrupper i branschen.

Jorå, det får jag allt hålla med om. Fånigt. Vi ska åka till mässan för att träffa varandra, skaka hand och ta en fika i baren allihopa. Bojkotta mässan, suck.

8O
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 04:32

Morgan skrev:Om man tog bort kejsarens nya kläder från hifibranchen skulle den bli mycket kall och inkomstfattig ett tag, innan försäljningen av verkliga kläder plötsligt exploderade.

Ser man på, kanske ett skäl så gott som något att bojkotta branschmässor? :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-22 07:34

NNord skrev:Vi ska åka till mässan för att träffa varandra, skaka hand och ta en fika i baren allihopa. Bojkotta mässan, suck.

Jag har inte sagt något om att man inte kan träffas - men det skall inte krävas en mässa arrangerad av en arrangör som inte är neutral. Man kan lika gärna träffas t.ex. UTANFÖR mässhallarna, och där påvisa att "vi finns, men vi tänker inte stödja en sådan här verksamhet under nuvarande ledning". Risken finns förvisso att verksamheten läggs ned om ingen annan arrangerar då såklart ;) En risk jag kan leva med.

Rent generellt: Om du aldrig vågar stå upp för dina åsikter, när hade du då tänkt att du skall påverka världen ? Att bara följa med strömmen är ju att legitimera det man (kanske) inte gillar.

Att sedan folk utrycker saker med barnsliga ord gör inte saken bättre ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-08-22 07:59

Jag förstår inte riktigt "sådan här verksamhet" ???

Menar du Hifi-Consult som är den som arrangerar mässan??
Verksamheten är således svensk hifi-handel. Den "verksamheten" skall vi alltså inte stötta?? Knepig inställning men du har all rätt att ha den.
Gäller det bara en handlare eller alla??

Själv åker jag dit och hoppas att få skaka tass med både NN och IÖ :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-22 08:19

Gäller det bara en handlare eller alla??

Gäller nog alla, förutom Ino Audio då skulle jag gissa på.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-22 10:09

Bamsefar skrev:
NNord skrev:Vi ska åka till mässan för att träffa varandra, skaka hand och ta en fika i baren allihopa. Bojkotta mässan, suck.

Rent generellt: Om du aldrig vågar stå upp för dina åsikter, när hade du då tänkt att du skall påverka världen ? Att bara följa med strömmen är ju att legitimera det man (kanske) inte gillar.

Stå upp för dina åsikter 8O , det kanske är så enkelt att jag inte sympatiserar med Bojkott av Arkenmässan :wink:
NN

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-22 11:21

Tycker tråden är ett intressant experiment som visar det klassiska "som man frågar får man svar". Jfr med SannyX tråd.

/D

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-22 14:32

12 styck som ska bojkotta, ja det ger ju mer utrymme åt de som kommer och besöker mässan :D

Inte något ont som inte för något gott med sig...... :lol:
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-22 17:16

NNord skrev:Stå upp för dina åsikter 8O , det kanske är så enkelt att jag inte sympatiserar med Bojkott av Arkenmässan :wink:

Ibland är du lite lustig NNord. Läs vad jag skrev för 17on.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-22 17:31

Vad menar du då, med det du skrev? Om jag nu fått någonting om bakfoten.

för 17on :wink:
NN

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-22 18:01

Bamsefar:

Man kan lika gärna träffas t.ex. UTANFÖR mässhallarna, och där påvisa att "vi finns, men vi tänker inte stödja en sådan här verksamhet under nuvarande ledning".

Vilken verkamhet är det du inte stöder?

Hifi-handeln, eller branchen i helhet?

I så fall undrar jag vad du sitter och lyssnar på för utrustning när du avnjuter musik, är det något "alternativt", frigående förstärkare, utan koppling till "Branschen" ?

Eller har du byggt allt från scratch, med komponenter från ELFA, men då har du ju gynnat komponenthandlarna, kan ju upplysa att även komponentbranschen har sina sidor, oljekondingar, kolmotstånd mm. mm.

Du kanske planerar att ställa dig utanför mässlokalerna med plakat och protestera 8O

Du kan ju få en "protesttext" gratis:

"Hifibranschen suger, jag spelar min hemmasnickrade blockflöjt, det duger"

Märk väl, det sista är ironi, men jag fattar inte vad du är ute efter Bamsefar med att protestera mot handeln.
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-22 18:05

jag tycker hela den här tråden är fånig....vill man gå på mässa så vill man...vill man inte så behöver man inte...

jag sållar mig till den senare gruppen för jag tycker det är lite fånigt att åka 50mil för en hifimässa (eftersom det inte finns nånting där som intresserar mig) går väl ungefär vartannat år på mässan här i sthlm :) det räcker å blir över...stressig miljö och dunka dunka överallt gör ju att allt låter riktigt dåligt dessutom... men det är rätt kul att kolla dyrare högtalare...finishen brukar vara i riktig toppklass

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 18:23

PEGE i signaturen skrev:Moderator Hififorum.nu

Där blir ingen ignorerad

...men många utelåsta!

Vidare så tycker jag att de som skriver att denna tråd är fånig, är fåniga. Skit i tråden istället i så fall och låt folk få vädra sina åsikter utan att tvingas på nån fåntratt-stämpel. Det finns ju bevisligen folk som faktiskt.se tänker bojkotta mässan, like it or not.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-22 18:33

Hetsporren skrev:

Vidare så tycker jag att de som skriver att denna tråd är fånig, är fåniga. Skit i tråden istället i så fall och låt folk få vädra sina åsikter utan att tvingas på nån fåntratt-stämpel. Det finns ju bevisligen folk som faktiskt.se tänker bojkotta mässan, like it or not.

jag är väl lite fånig då...men jag tror jag överlever minst nån dag till även fast du tycker det 8)

får man fråga varför det bojkottas?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 18:42

Haakan_W skrev:får man fråga varför det bojkottas?

Visst får man, det är ju det jag gör i denna tråd. Har dock inte fått nån kristallklar motivering från andra än Bamse... :roll:

Hetsporren skrev:Vad tycker ni andra om det, tänker ni oxå bojkotta mässan och i så fall av vilka orsaker?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-22 18:43

Ja eller hur, det är rena tuppfäktningen !
NN

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-22 19:00

...men många utelåsta!

Du är för rolig :lol:
Vill du så gärna in på Hififorum...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-08-22 19:16

Varför skulle man vilja gå in där?

Jag kan ju titta runt där om jag vill ändå utan att lägga ett inlägg och det har jag gjort ett par gånger det senaste året men det är ju helt dött där.
Så fort någon nämner blindtest eller åsikter som går emot pacet så slängs personen antingen ut eller modereras på två röda..den heliga fikastämningen får ej störas :?

Ett tips till LTS är att det går ju att ställa ut ett litet bord utanför Arken och ge ut små broschyrer som varnar för det värsta bondfångeriet. Såsom Shakti, transpirenskablar och hifiklädnypor :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-22 19:34

FBK skrev:
...men många utelåsta!

Vill du så gärna in på Hififorum...

Nejdå, jag hoppade ju av frivilligt sist. Däremot blev jag faktiskt.se lite sur över att Bengt (Timbre) inte ville släppa in mig på Eufånia, mest för att jag trodde bättre om honom. Men men, de är ju likadana allihop, ryggdunkarna som inte tål att man ifrågasätter allt trams, pengamjölkande och voodoo de håller på med. Det gäller ju att sitta still i båten, i hifi-ankdammen, nåt du (FBK) ju är bra på... I övrigt håller jag med Birger i hans inlägg ovan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi