Svante skrev:Av nyfikenhet:
Hur ser formlerna ut som beräknar sannolikheten?
(Ursäkta trådskaparen för OT)
Det torde framgå av källkoden.

HIHIHI
Moderator: Redaktörer
(Ursäkta trådskaparen för OT)
double fac(int x) {
int i;
double result = 1;
for(i=1; i<= x; i++)
result = result * i;
return result;
}
double ncr(int x, int y) {
return (fac(x)/(fac(y)*fac((x-y))));
}
float binom=0, threshold;
/*Do the calculation*/
if(!value||!(value->type==GCONF_VALUE_BOOL)||!gconf_value_get_bool(value)) {
for ( i=0; i<correct; i++)
binom = binom + ncr(trials,i)*pow(.5,i)*pow(.5,(trials-i));
} else {
float max=ncr(trials,trials/2)*pow(.5,trials/2)*pow(.5,trials/2);
binom=1-(ncr(trials,correct)*pow(.5,correct)*pow(.5,(trials-correct)))/max;
printf("trials:%d, correct:%d, half:%d, max:%f, binom:%f\n",trials,correct,trials/2,max,binom);
}
value=gconf_client_get(gconf_client,"/apps/LinABX/general/audibility_threshold",NULL);
if(!value||value->type!=GCONF_VALUE_FLOAT) threshold=0.05;
else threshold=gconf_value_get_float(value);
/*Display the result*/
if(finished_window==NULL)
finished_window=create_finished_dialog();
text=g_strdup_printf("<span weight=\"bold\" size=\"larger\">%d%% correct (p=%.3f)</span>\n\n\
You had <span weight=\"bold\">%d</span> answer%s of <span %s weight=\"bold\">%d</span> trial%s correct, which gives a correctness of <span weight=\"bold\">%d%%</span>.\n\
Compared to a coin-flip experiment, there is a chance of <span weight=\"bold\">%.3f</span> that this happens. Given the fact that this is %s than\
<span weight=\"bold\">%.3f</span>, this can be seen as a %slikely situation.\n%s\n%s",
(int) ((((float) correct)/((float) trials))*100),1-binom,correct,correct==1?"":"s",trials<16?"color=\"red\"":"",trials,trials==1?"":"s",(int) ((((float) correct)/((float) trials))*100),1-binom,
1-binom<threshold?"smaller":"bigger",threshold,1-binom<threshold?"un":"",
trials<16?"<span style=\"italic\">Given the fact that the number of trials is smaller than 16, these results may be highly inaccurate.</span>\n":"",
1-binom<threshold?"<span color=\"blue\">You are <span style=\"italic\">probably</span> able to hear the difference.</span>":"<span color=\"red\">You are <span style=\"italic\">probably</span> unable to hear the difference.</span>");
// text=g_strdup_printf("%d%% correctness (p = %.3f)",(int) ((((float) correct)/((float) trials))*100),1-binom);
Olmo skrev:Ja, det är helt riktigt. Det enklaste är att inte ge någon feedback till försökspersonen under testets gång. Då kan man sluta när man behagar. Sedan får man förstås inte heller "kasta bort" misslyckade tester, eller "börja om" när man får en "dålig start", s.k. cherry picking. Det finns många sätt att göra fel på, för den som vill hitta ett samband där inget samband finns...
Svante skrev:perstromgren skrev:Svante skrev:Jocke skrev:Minns en mycket intressant studie av K-E Ståhl (Ace mm) som beskrevs i EV (eller RT - nuvarande Ljud o Bild?). Han kopplade "dåliga" kablar, kondingar, spolar mm i en "hemlig låda" - matchade nivåerna och bjöd in "Guldöronen" till analys. Till slut lyckades en person "pricka in" lådan. Han fann då en diff i matchning på (tror jag) 0,25dB. Efter åtgärd hörde inte någon skillnad längre!
/Jocke
Det var i en gammal MoLT. 70- eller 80-tal tror jag det var. En FP lyckades detektera 0,08 dB då.
Den artikeln fick mig att få tillbaka tron på ingenjörskonsten, efter att läst så mycket guldöronstyckande utan grund. Jag skulle gärna läsa artikeln igen, för att se om den fortfarande har kvar sin aktualitet. Någon som vet exakt vilket nummer det var?
Jag har en kopia på jobbet , jag ska se om jag kan utröna vilket nummer det var från den.
Svante skrev:Nja, det avhjälps inte av att FP inte får se serien. Det har inte med seendet att göra utan de val man tillåter sig att göra, men inte gör.
Svante skrev:Man måste bestämma före testet vilka sekvenser av svar som ska godkännas helt enkelt.
Svante skrev:perstromgren skrev:PS. Jag vägrar att offentligt schavottera med hur uselt jag hörde skillnader när jag provade.DS.
Men du har röstat...?
Alltså, jag tror att det finns en föreställning att "man" kan höra 0,1 dB skillnad, IÖ brukar tom säga att det är "lätt" har jag för mig. Själv har jag lyckats höra 0,2 dB ändring när jag spelade vitt brus och det var INTE lätt. Med musik har jag tagit 0,3 dB. Och jag lovar att jag inte skulle haft en chans att klara det om jag inte hade haft en A/B-utrustning, snabba växlingar och blindtest till hands. Skillnaden var så liten att jag inte var säker på om den var inbillning förrän statistiken visade att den inte var det.
Mina elever, som exponeras för utrustningen under ett par timmar brukar stanna på 0,6 - 0,8 dB, om någon klarar 0,4 dB är det bra, men ingen har klarat mindre än 0,2 dB (jag har iofs inte varit med på alla labbarna)
Subjectively, a 2-3 dB change in sound level is barely perceptible; if someone asks you to "turn up the volume a little," you will probably increase the sound by at least 3 dB.
IngOehman skrev:Att använda begreppet guldöron är populärt, men kan vara vilseledande eftersom det inte finns något ordentlig definition på vad ett guldöra är. Det kan vara någon som hör extra bra, men det kan även vara någon som tror sig höra väldigt bra och som misstror alla mätningar, OCH alla blindlyssningar!
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Att använda begreppet guldöron är populärt, men kan vara vilseledande eftersom det inte finns något ordentlig definition på vad ett guldöra är. Det kan vara någon som hör extra bra, men det kan även vara någon som tror sig höra väldigt bra och som misstror alla mätningar, OCH alla blindlyssningar!
Då är jag ett Guldöra
/ B
When testing, the level differences between stimuli is therefore recommended to be within ±0.05 dB.
Almen skrev:When testing, the level differences between stimuli is therefore recommended to be within ±0.05 dB.
Blir det tårta på tårta med "within ±"? Är "±0.5 dB" samma som "within 0.1 dB"?
Långsam i skallen idag...
Almen skrev:Men du är ingen Guldlogiker.Bill50x skrev:IngOehman skrev:Att använda begreppet guldöron är populärt...
Då är jag ett Guldöra
petersteindl skrev:lägg in en nolla så kommer du närmare
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster