"A lifetime of use and love"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-09 16:29

PekkaJohansson skrev:Bärbar cd-spelare Philips AZ6805 (50 kr)
Hörlurar AKG K271S (1 500 kr)

Härlig cd-spelare :D Aningen avis där, har själv en Philips AX1101, snyggt grå, inget tjafs bara RW-kompatibel, habilt ljud (250:-, halva priset-fynd). Tillsammans med ett par gamla Sony MDR 741 (ca 50:- tradera :) ) så är det en riktigt mysig liten kombination som jag önskar kunde hänga med länge.

Saknar min gamla Sony DD dock....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-09 16:33

Jag har förresten just funnit min livstidsanläggning! Om den nu håller några år... :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-09 16:49

krellmaster skrev:Jag har nog dom grejer som jag vill ha och kan leva med länge :) . Bara att hoppas på att prylarna håller, tänker närmast på CD-spelaren som börjar bli till åren (93:a).......

Jag får väl travestera krellmaster ...

Jag behåller nog dom grejer som jag har och redan har levt med länge :) . Bara att hoppas på att prylarna håller, tänker närmast på vinylspelaren som börjar bli till åren (en 54:a)....... 8O :D

Fast den överlever antagligen mig med några 100 år .... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-09 16:51

Förlåt en dumbom, men finns det flera sätt att mäta kontrast? Jag skulle mäta hur ljust det blir om man visar en helvit bild och sedan mäta hur ljust det blir om man visar en helsvart bild. Ljusstyrkeförhållandet skulle vara kontrasten.

Vad finns det för fler sätt, förutom rena lögner?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-09 17:00

Svante skrev:Förlåt en dumbom, men finns det flera sätt att mäta kontrast? Jag skulle mäta hur ljust det blir om man visar en helvit bild och sedan mäta hur ljust det blir om man visar en helsvart bild. Ljusstyrkeförhållandet skulle vara kontrasten. Vad finns det för fler sätt, förutom rena lögner?

Men VAD har detta med min tråd att göra?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 17:12

Hetsporren skrev:
Svante skrev:Förlåt en dumbom, men finns det flera sätt att mäta kontrast? Jag skulle mäta hur ljust det blir om man visar en helvit bild och sedan mäta hur ljust det blir om man visar en helsvart bild. Ljusstyrkeförhållandet skulle vara kontrasten. Vad finns det för fler sätt, förutom rena lögner?

Men VAD har detta med min tråd att göra?

Verkar som om Svante svarat på fel tråd, :? Eller så är han påverkad. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-09 17:16

Nej det tror jag inte, läs förra sidan. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-09 17:32

Svante skrev:Förlåt en dumbom, men finns det flera sätt att mäta kontrast? Jag skulle mäta hur ljust det blir om man visar en helvit bild och sedan mäta hur ljust det blir om man visar en helsvart bild. Ljusstyrkeförhållandet skulle vara kontrasten.

Vad finns det för fler sätt, förutom rena lögner?

Ok, då kör jag ett snabb-OT-inlgg, bara så att vi kan återgå till trådfrågan sen...

Kontrasten är mycket riktigt "avståndet mellan svart och vitt i intensitetsdomän".

Men - en bild med BÅDE svarta och vita nyanser har av flera olika skäl svårare att nå full svärta och vithet samtidigt!

Det kan bero på att det vita i bilden läcker och förstör det svarta, men också att projektorn ifråga kanske har en bländare som försöker dra ned ljuset i en mörk scen där inga helljusa delar finns - eller att öppna upp maximalt när bilden är ljus. Av dessa skäl skiljer man mellan statisk, dynamisk och intrinsisk kontrast. (Det finns flera begrepp än dessa som kan användas.)

Självklart är det viktigt att projektorer med bländare har en återkoppling till panelerna, således att bilden inte darrar när bländaren arbetar. Drar bländaren ned måste alltså panelerna ljusas upp i samma grad (således att bara klippgränserna nedåt och uppåt påverkas, så att bilden i varje ögoblick ryms så bra som möjligt :P ).

Kort sagt kan man säga att det finns minst tre sätt att definiera kontrasten:

1. Max svart : max vitt (hela bilden antingen det ena eller det andra).

2. Max svart : max vitt, med båda på duken samtidig, halva av varje.

3. Max svart : max vitt, med båda på duken samtidig, hårt blandade (schackmönster exempelvis).

Har projektor bländare kan alla tre egenskaper mätas både med aktiv och frånslagen bländare. Frånslagen kan därtill betyda en stillastående bländare i alla tänkbara positioner. Ofta blir kontrasten ide fallen ungefär samma oavsett bländarinställning, men det finns undantag.

Bara den första av de tre kan mätas i vilket mörkt rum som helst. De två senare kräver att rummet dessutom är svart (om det är projektoregenskapen man vill mäta).

I själva verket kan man mäta konstrasten på massor av olika sätt ytterligare, men det får räcka med detta i denna tråd tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-10 02:27

Vad gäller högtalarna så skaffade jag ganska nyligen ett par pi60 (fast de har inte återvänt från lackeraren än :? ) och de räknar jag inte med att byta ut i första taget, ja det skulle väl vara om jag plötsligt blev ohyggligt rik, då kunde man förstås fundera på pi60es, i64s eller något åt det hållet.

Men då skulle jag förstås vilja ha ett hus med separat lyssningsrum. :roll:

Nåja, om vi skall vara lite realistiska så är kanske en bra heltäckningsmatta det som skulle behövas mest nu, för den jag har är både tunn och ful. :?

Men en heltäckningsmatta är väl inte precis något man släpar runt på om man flyttar, så det finns väl risk att den inte skulle bli så långvarig, därför drar jag mig lite för att skaffa en sån, de är inte billiga precis. :(

Förstärkare vet jag inte vad jag skulle välja, det beror ju helt på vad den får kosta. :roll:

Mattor kanske är diskvalificerade som HiFi-utrustning. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-10 05:37

Tycker nog allt jag prickat in min "lilla" drömanläggning (under 25k sträcket) så länge jag bor där jag bor & har det möblerat som det är.
Det som är kvar är min piP som skall bli med S :)
Bild
Spelar visserligen inte MP3 skivor & andra format än just CD men DAB radio har jag ju om den tekniken gör entré på banan igen ;)
//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi