Tycker förresten att det finns en komplexare och möjligen korrektare terminologi

att ta till när man skall beskriva sådana här upplevda skillnader, än att bara gradera i skalan ljus och mörk.
Min erfarenhet är den att grunkor som fått rykte om sig att vara ljusa kan vara antingen hårda och aggressiva - eller ljusa, luftiga och rumsliga.
Det är HELT olika saker det.
Saker som kallas mörka kan i sin tur visa sig låta antingen döda och grumligt murriga, eller varma, mäktiga och fylliga.
Även detta beskriver
väldigt olika upplevelser. Man kanske kan säga att "ljus" respektive "mörk" är kvantitativa beskrivningar, men de säger ingenting om det kvalitativa - alltså om huruvida den karaktär man beskriver är tilltalande eller motbjudande.
Till på köpet är det ofta så att det inte går att skilja på effekterna i alla sammanhang.
1. Om man börjar med att koppla in en apparat som låter hård och aggressiv i kedjan, och sedan adderar en senare i kedjan, som låter luftigt, så kan upplevda effekten vara att hårdheten bara tilltar!
2. En murrig apparat framför en fylligt klingande kan ge samma effekt. Det låter inte fylligt alls utan bara mera murrigt.
För att en apparat med förmåga att återge luft och värme skall upplevas så bra som den är, är det sålunda väsentligt att den matas med programmaterial av högsta kvalitet, likväl som att signalen inte skadats tidigare i kedjan.
Det räcker inte med detta heller

, för det som upplevs som kvaliteter (ljusa, luftighet, rumslighet, värme, mäktighet och fyllighet) kan därtill vara tecken på både att signalen är oskadad, och att den är vackert färgad!
Lätt är det inte, hifi...
---

---
Har ofta fått intrycket (när man frågar) att de som kallar silverkablar ljusa, när man känner dem på pulsen
inte beskriver dem som ljusa på ett entydigt positivt sätt. Snarare tycker jag ofta att beskrivningarna av hur de uppfattar ljudet tyder på att de måste ursäkta att musiken låter sämre än den gjort i kopparkablar.
Mitt sammanlagda intryck av alla beskivningar jag hört om hur silverkablar låter gör att jag tror, att
om det ligger något i dem alls, så är silver som ledarmaterial (i varje fall om det är flerkardeligt) något som man snarast bör akta sig för.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).