Varför anses silverkablar klinga ljusare än kopparkablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-13 10:47

Finns något som heter signaturlära, om vi nu skall gå tillbaka till ursprungsfrågan. Det var från början något som användes inom medicinen, och innebar att man antog att ett botemedel måste ha nära utseendemässig anknytning till det som skall botas, exempelvis att gula blommor kan bota gulsot, röda vätskor är bra för blodet, etc.

I överförd betydelse verkar det vara något liknande i detta fallet; silver är mer glänsande och gnistrande, dyrare och mer åtråvärt än koppar, alltså har det samma påverkan på ljudet. Silverklocka och silverflöjt har en viss klang - i alla fall orden.

Människans behov av att hitta enkla mönster är stort.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-13 14:10

Första gången jag lyssnade på silverkabel förväntade jag mig inte ett ljusare ljud men väl ett renare ljud som den sades att förmedla eftersom den inte innehöll några föroreningar av andra metaller eller substanser. Men jag tyckte att det lät ljusare och flera med mig. Jag hade inte då någon förväntan att det skulle låta ljusare vilket jag inte ser som en allmän egenskap som gäller ju renare ljud ju ljusare ljud.
Så era antaganden om färger och hur det låter gäller inte mig.
Men möjligen någon annan. Men eftersom man inte ser silvret så är jag inte säker på att det är en särskilt hållbar förklaring.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-13 14:24

Om man söker på "silverklang" så är de associerade orden "spröd", "fin", "klar", "ljus", "kristallisk", osv. Det är gamla metaforer som förekommer i allt från medeltida lyrik till dansbandstexter. Att vi då associerar det till bättre diskant är inte så konstigt, och att vi inte har själva silvret mitt framför ögonen har ingen som helst betydelse.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-13 14:27

Nä, men då gäller det i så fall andra eftersom jag inte hade någon sådan förväntning och tyckte heller inte att det var en fördel att jag uppfattade den som ljusare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-13 14:35

Man kan ha omedvetna förväntningar, Harryup. ;)

Närå, jag kommenterar bara allmänt "sanningen" att silverkablar har bättre diskantåtergivning, inte specifikt dina erfarenheter, Harryup.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-14 02:05

Svante skrev:
IngOehman skrev:Eller är det någon som har några andra intressanta teorier? :P

Nja, men det är alltid roligt att läsa eller göra beräkningar i absoluta tal, när man har en idé, och inte bara stanna vid att det måste bli mindre/mer av xxx om man yyy. Kul!

Undrar hur mycket lägre verkningsgraden skulle bli med blytråd....

Det är ingen vidare bra idé att använda blytråd, det kan jag försäkra! :wink:

Exakt hur mycket verkningsgaden försämras (en så enklet ställt fråga) kan man inte räkna ut dock, eftersom det beror på båda varvtal och belastningssitationen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-14 08:51

En sådan transduktor skulle inte heller uppfylla ROHS-kraven, varför vi helt kan bortse från blytrådens eventuella tillkortakommanden i applikationen ifråga. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-14 16:50

Svante skrev:Undrar hur mycket lägre verkningsgraden skulle bli med blytråd....

Då kan man lika gärna undra hur en blykbel låter!

Jag undrar det inte, men kanske någon annan?

Det finns (eller fanns) faktiskt en högtalarkabel som gjordes av en japansk snubbe som hette Isoda, som innehöll ett flertal olika kardeler av olika metaller - varav bly faktiskt var en av dem!

Någon som känner till den?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-14 16:56

Tycker förresten att det finns en komplexare och möjligen korrektare terminologi :P att ta till när man skall beskriva sådana här upplevda skillnader, än att bara gradera i skalan ljus och mörk. :?

Min erfarenhet är den att grunkor som fått rykte om sig att vara ljusa kan vara antingen hårda och aggressiva - eller ljusa, luftiga och rumsliga.

Det är HELT olika saker det.

Saker som kallas mörka kan i sin tur visa sig låta antingen döda och grumligt murriga, eller varma, mäktiga och fylliga.

Även detta beskriver väldigt olika upplevelser. Man kanske kan säga att "ljus" respektive "mörk" är kvantitativa beskrivningar, men de säger ingenting om det kvalitativa - alltså om huruvida den karaktär man beskriver är tilltalande eller motbjudande. :?

Till på köpet är det ofta så att det inte går att skilja på effekterna i alla sammanhang. :?

1. Om man börjar med att koppla in en apparat som låter hård och aggressiv i kedjan, och sedan adderar en senare i kedjan, som låter luftigt, så kan upplevda effekten vara att hårdheten bara tilltar! :(

2. En murrig apparat framför en fylligt klingande kan ge samma effekt. Det låter inte fylligt alls utan bara mera murrigt. :(

För att en apparat med förmåga att återge luft och värme skall upplevas så bra som den är, är det sålunda väsentligt att den matas med programmaterial av högsta kvalitet, likväl som att signalen inte skadats tidigare i kedjan.

Det räcker inte med detta heller :? , för det som upplevs som kvaliteter (ljusa, luftighet, rumslighet, värme, mäktighet och fyllighet) kan därtill vara tecken på både att signalen är oskadad, och att den är vackert färgad! :o

Lätt är det inte, hifi...

--- :roll: ---

Har ofta fått intrycket (när man frågar) att de som kallar silverkablar ljusa, när man känner dem på pulsen inte beskriver dem som ljusa på ett entydigt positivt sätt. Snarare tycker jag ofta att beskrivningarna av hur de uppfattar ljudet tyder på att de måste ursäkta att musiken låter sämre än den gjort i kopparkablar.

Mitt sammanlagda intryck av alla beskivningar jag hört om hur silverkablar låter gör att jag tror, att om det ligger något i dem alls, så är silver som ledarmaterial (i varje fall om det är flerkardeligt) något som man snarast bör akta sig för.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-14 19:04

IngOehman skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Eller är det någon som har några andra intressanta teorier? :P

Nja, men det är alltid roligt att läsa eller göra beräkningar i absoluta tal, när man har en idé, och inte bara stanna vid att det måste bli mindre/mer av xxx om man yyy. Kul!

Undrar hur mycket lägre verkningsgraden skulle bli med blytråd....

Det är ingen vidare bra idé att använda blytråd, det kan jag försäkra! :wink:

Exakt hur mycket verkningsgaden försämras (en så enklet ställt fråga) kan man inte räkna ut dock, eftersom det beror på båda varvtal och belastningssitationen.

Vh, iö

Vilket faktiskt får mig att inse en fördel som blytråden skulle ha. Eller... Fördel och fördel, eftersom smältpunkten är lägre så skulle man inte få samma termiska kompression som med en tråd med högre smältpunkt. Tråden kan helt enkelt inte bli lika varm, och då kan inte resistansen öka lika mycket pga värmeutvecklingen.

Det finns flera grava luckor i resonemanget ovan, men jag tyckte det var kul ändå... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-15 01:28

Du är helt tossig! :lol:

Men kul. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-15 07:32

Svante skrev:Vilket faktiskt får mig att inse en fördel som blytråden skulle ha. Eller... Fördel och fördel, eftersom smältpunkten är lägre så skulle man inte få samma termiska kompression som med en tråd med högre smältpunkt. Tråden kan helt enkelt inte bli lika varm, och då kan inte resistansen öka lika mycket pga värmeutvecklingen.

Det finns flera grava luckor i resonemanget ovan, men jag tyckte det var kul ändå... :lol:

Det är ju som att säga att en fördel med en mindre förstärkare är att den ger mindre termisk kompression!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-15 07:47

IngOehman skrev:Mitt sammanlagda intryck av alla beskivningar jag hört om hur silverkablar låter gör att jag tror, att om det ligger något i dem alls, så är silver som ledarmaterial (i varje fall om det är flerkardeligt) något som man snarast bör akta sig för.
Vh, iö

Men, om det nu är så att man "suggererar sig själv" till att uppleva en ljusare klarare återgivning med silverkablar, trots att dom kanske inte ger detta, skulle den "suggesionsskillnaden" i sig kunna skapa upplevd distorsion?

OBS att detta är ett väldigt hypotetiskt resonemang, och att jag inte har något svar på varför silverkablar genom hela hifi-historien upplevts som "ljusa/vassa". Jag tror i.o.f.s på att suggesionens makt är stor, men att det kanske ändå inte är hela förklaringen, därav denna tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-15 07:47

paa skrev:
Svante skrev:Vilket faktiskt får mig att inse en fördel som blytråden skulle ha. Eller... Fördel och fördel, eftersom smältpunkten är lägre så skulle man inte få samma termiska kompression som med en tråd med högre smältpunkt. Tråden kan helt enkelt inte bli lika varm, och då kan inte resistansen öka lika mycket pga värmeutvecklingen.

Det är ju som att säga att en fördel med en mindre förstärkare är att den ger mindre termisk kompression!

Hehe, ja jag sa ju att det fanns luckor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-16 17:09

Den värsta luckan är väl att den relativa termiska kompressionen, det vill säga förändringen i en motors serieförluster - inte är något man brukar bekymmra sig över alls i motorsammanhang, men väl absolutvärdet av de serieförluster som finns i rotorlindningen (i förekommande fall även i statorlindningen).

Att en blytråd hinner ge mindre termisk kompression (inget begrepp man alls använder motorvärlden så vitt jag vet) innan den smälter av är av föga intresse - givet att den redan i rumstemperatur uppvisar större problem med resistansen är en motsvarande motor lindad med koppartråd som är upphettad till över 650 grader!

(Bly smälter vid sisådär 330 grader har jag för mig...)

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi