Swedish Statement

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 15:14

Nefilim skrev:Helt rätt BACH! Man måste dämpa ett rum. Sätt upp en anläggning i ett helt omöblerat rum och spela! :(

Nja, man måste möblera rum. Det brukar innebära en del dämpning som man kan utnyttja. Men nu är vi i en extrem igen. Fundera över marginella förändringar i stället. Vad händer då?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-09 15:37

Bill50x skrev:
Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör... Även om detta aldrig nämns i marknadsföringen, för tillverkaren vill knappast missa någon chans till försäljning.

Jo, det finns vissa egenskaper hos rum som högtalare kan anpassas till, men hur kompenserar man lång efterklang i ett par högtalare? Hur kompenserar man i en högtalarkonstruktion basresonanserna i olika rum (och olika placeringar av högtalare resp. lyssnare).
Övriga komponenter i anläggningen samt skivorna (som var uppe på tapeten från början) blir betydligt svårare att på ett meningsfullt sätt anpassa till olika rums egenskaper.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 15:57

De enda mig veterligen högtalare som är konstruerade för att låta bra i vanliga rum är Carlsson! "Låta bra" innebär ju inte att det kommer att låta optimalt i rummet utan akustiska åtgärder. 8)

(Men nu börjar det att spåra ur igen. Tråden handlade väl om The Swedish Statement"?)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-09 15:59

Koffe skrev:Skulle iofs inte banga en sekund på att digital rumskorrigering om det subjektvt lät bra.

Leif Olofsson berättade förresten att planen är att använda (digital) rumskorrigering till bastornen (16-100 Hz) men att Bladeliusen ännu buggar för mycket...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-09-09 16:21

"Bladelius buggar för mycket..."...

Vilken överraskning.. :roll:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-09 16:26

Birger skrev:"Bladelius buggar för mycket..."...

Vilken överraskning.. :roll:

Kanske. :) Jag har provat en del prylar från honom, samt har vänner som har.

Jag har tyvärr aldrig blivit impad av dessa prylar! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-09 16:44

niklasz skrev:Bill50x skrev:
Visst är apparaterna anpassaade till olika rum. Många högtalare är tex konstruerade för att ge välljud i ett tänkt rum, hur dessa ser ut skiljer sig säkert från konstruktör till konstruktör... Även om detta aldrig nämns i marknadsföringen, för tillverkaren vill knappast missa någon chans till försäljning.

Jo, det finns vissa egenskaper hos rum som högtalare kan anpassas till, men hur kompenserar man lång efterklang i ett par högtalare? Hur kompenserar man i en högtalarkonstruktion basresonanserna i olika rum (och olika placeringar av högtalare resp. lyssnare).
Övriga komponenter i anläggningen samt skivorna (som var uppe på tapeten från början) blir betydligt svårare att på ett meningsfullt sätt anpassa till olika rums egenskaper.

Det är rätt, man kan inte kompensera för allting. Men för många är det ogörligt att bygga om sitt rum akustiskt, det är så många andra saker som också ska fungera. Det krävs både intresse och tid, förutom pengar, för att behandla ett rum så det blir bra. Det är inget som man kan läsa sig till och det är klart jobbigt att prova ut hur det ska vara. Och tumregler får man ju inte använda, säger Ingenjörn :-)

Merparten av ny musik är inte gjord för optimala betingelser, så risken är faktiskt att de allra flesta skivorna låter skit medans bara ett fåtal välgjorda skivor med singalesisk strupsång låter bra....

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-09 16:52

Jo, men bara för att ett lyssningsrum är bristfälligt följer ju inte det blir bättre att stoppa in komponenter med andra brister i rummet. Dessutom behöver det inte kräva så mycket arbete och pengar för att ta bort några av de värsta felkällorna. Man kan komma rätt långt med enkla medel, exempelvis möblering.

Att bristerna hos illa gjorda skivorna skulle botas i ett olämpligt rum framstår som föga sannolikt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-09 16:57

niklasz skrev:Jo, men bara för att ett lyssningsrum är bristfälligt följer ju inte det blir bättre att stoppa in komponenter med andra brister i rummet. Dessutom behöver det inte kräva så mycket arbete och pengar för att ta bort några av de värsta felkällorna. Man kan komma rätt långt med enkla medel, exempelvis möblering.

Att bristerna hos illa gjorda skivorna skulle botas i ett olämpligt rum framstår som föga sannolikt.

Det är inte fråga om brister. Det är fråga om anpassning till den miljö de flesta fonogram spelas i. En vanlig bil är ingen "brist" bara för att den inte är en F1:a. Den är anpassad för normalt bruk och inte för maximal prestanda.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-09 17:38

Bill, jag misstänker att du överdriver rationaliteten i kedjan. Men för diskussionens skulle vore det bra om du kom med lite mer konkreta synpunkter på vad som sker i de olika leden, som kompenserar varandra, gärna med bäring på den anläggning som inledde tråden samt Morgans lyssningsintryck och förklaringar till detta.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-09-09 18:04

Min tanke är att folk som har pengar att köpa en sådan här anläggning oftast har pengar att bygga om hela rummet. Och har man inte lika mycket pengar så köper man helt enkelt något annat och lägger pengar på rummet....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 19:47

Bill50x skrev:Merparten av ny musik är inte gjord för optimala betingelser, så risken är faktiskt att de allra flesta skivorna låter skit medans bara ett fåtal välgjorda skivor med singalesisk strupsång låter bra...
Hmmm... riktigt intressant. Var hittar jag dem? ;-)

Nefilim skrev:De enda mig veterligen högtalare som är konstruerade för att låta bra i vanliga rum är Carlsson! "Låta bra" innebär ju inte att det kommer att låta optimalt i rummet utan akustiska åtgärder.

Det finns fler. Titta efter bipolärer eller rundstålande och du skall finna. :-)

(Just nu sitter jag vid sidan, längs med baslinjen av högtalarplaceringen och lyssnar med bibehållen klangblans. I bland är Gillberto Gill lite längre bort, bland lite närmare :-) )
tvett skrev:Min tanke är att folk som har pengar att köpa en sådan här anläggning oftast har pengar att bygga om hela rummet. Och har man inte lika mycket pengar så köper man helt enkelt något annat och lägger pengar på rummet...

Hmm... Och om man inte VILL bygga om rummet? Det är ju det som är poängen. Diskussionen om att "man måste" förändra akustiken tycker jag är helt ointressant. Jag är BARA intresserad av de förbättringar man kan få till utan att göra större eller förfulande ingrepp i rummet. Att tillexempel lägga in en heltäckningsmatta faller FETBORT. Det finns flera sätt att se på hifi. Jag kan till och med hävda att snygg hifi låter bättre än ful.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-09 19:51

Hetsporren skrev:
Koffe skrev:Skulle iofs inte banga en sekund på att digital rumskorrigering om det subjektvt lät bra.

Leif Olofsson berättade förresten att planen är att använda (digital) rumskorrigering till bastornen (16-100 Hz) men att Bladeliusen ännu buggar för mycket...

Coolt! En hårdvaruprocessor?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-10 08:09

Swedish Statement blev visst rätt så uppmärksammade på en stor mässa i USA läste jag någonstans. Snuskigt dyrt är det, och jag har naturligtvis aldrig hört det hela, men i förhållande till priset ser det sammantaget ganska mediokert ut tycker jag. Högtalarna kunde väl åtminstone ha samma höjd.

På den där mässan ställde man upp med rack för 100 000 men med ett utseende som en enklare IKEA-möbel och med mycket dyra kablar som såg ut som just dyra kablar brukar. Och nyttan av det kan man ju alltid diskutera. Därborta hade man också en skivspelare, och den har jag faktiskt hört, men i ett helt annat sammanhang, och den gav mig ett bra intryck såväl ljudmässigt som visuellt.

Jag har hört någon Coltrane-variant på en mässa här i Sverige, antagligen med Bladeliuselektronik, och detta lät mycket bra måste jag säga. Och snyggt var det också. Mycket elegantare än Swedish Statement-uppställningen, där högtalarna ser prototypmässiga ut, åtminstone på de bilder jag sett.

Ja, detta var lite tyckande utifrån mycket begränsade kunskaper och bör bedömas med den utgångspunkten.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-09-11 00:50

Min input angående "Swedish statement:

Dynamik på hög nivå, vilket man kan kräva enligt prislappen.

Vi spelade det mesta, "1812-kanoner", Kari Bremnes, Dire Straits, AC/DC och en massa annan välljudande musik.

Jag hade den förutfattade meningar att keramikelement skulle låta hårt, men icke, väldigt följdsamma, OCH, dynamiska.

Jag har full förståelse för att inte alla upplever saker och ting lika dant, och kan ha betänkligheter om man påverkas av priset, både för och emot.

Enligt min mening, så är de som köper dessa högtalare inte så priskänsliga, utan köper för att de kan, och det gör de rätt i :D

Kan tillägga att basen inte var riktigt vad jag är van vid, lite slank, men tillräcklig.
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-11 09:00

Koffe skrev:Hmm... Och om man inte VILL bygga om rummet? Det är ju det som är poängen. Diskussionen om att "man måste" förändra akustiken tycker jag är helt ointressant. Jag är BARA intresserad av de förbättringar man kan få till utan att göra större eller förfulande ingrepp i rummet. Att tillexempel lägga in en heltäckningsmatta faller FETBORT. Det finns flera sätt att se på hifi. Jag kan till och med hävda att snygg hifi låter bättre än ful.

Ähh en akustisk ombyggnad behöver ju inte vara förfulande :D

Se bara på mitt lyssningsrum (som i och för sig inte är klart än på ett bra
tag, men ändå) jag tycker det är bra mycket snyggare nu än tidigare...

Före ombyggnad:
Bild

Efter ombyggnad (eller ja.. pågående ombyggnad):
Bild

Fast mitt lyssningsrum var ju exeptionellt fult från början...
:oops:

Grejjen är väl den att det inte finns några andra åtgärder att göra
i ett återgivningssystem än att avhjälpa akustiken i rummet om man
vill få det riktigt bra.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-11 09:31

En skillnad som man nog får utgå ifrån är att vissa har lyckan av att ha ett eget lyssningsrum medans andra får dela vardagsrummet med resten av familjen och har inte så stora möjligheter till ombyggnader.
Jag ligger personligen någonstans emellan där jag inte kan tänka mig att bo i en studio hur bra det än skulle låta och heltäckningsmatta går fet bort.
Däremot ett innertak av trä och tjock kinamatta etc och diskreta akustiklösningar är mer intressant för mig.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-11 11:11

Harryup skrev:En skillnad som man nog får utgå ifrån är att vissa har lyckan av att ha ett eget lyssningsrum medans andra får dela vardagsrummet med resten av familjen

Du menar tvärtom, hoppas jag?! :twisted: Eller skulle det vara "lycka" att sitta själv i sitt lyssningsrum, jämfört med att avnjuta film och musik tillsammans med andra familjemedlemmar? 8O

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-11 11:27

Varför skulle inte andra vara välkomna in i lyssningsrymmet? Hos mig är nog resten av familjemedlemmarna där lika ofta som jag själv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-11 11:42

niklasz skrev:Varför skulle inte andra vara välkomna in i lyssningsrymmet?

Harryup skrev:lyckan av att ha ett eget lyssningsrum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-11 11:44

Här verkar det finnas ett visst tolkningsutrymme av Harryup's inlägg. Kan likaväl vara så att inte alla familjemedlemmar vill ta del av det akustikreglerade rummets utseende.... Nästan i total kontrast mot hur inredningsmodet ser ut idag, öppna planösningar med stora fönsterytor och supersparsamt inrett, vilket ger otrevlig akustik och störnivå.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-11 11:48

mapem skrev:Högtalarna kunde väl åtminstone ha samma höjd.

Kanske vill de att man ska påminnas om Göteborgs stolta Gothia Towers? :wink:
Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-11 12:40

BACH skrev:Men hur man än gör så kan man inte få bort rumsreflexerna utan dämpning, det är nog sällan det låter sämre i ett dämpat rum.

Såvida man inte dämpar på fel sätt förstås, då kan det nog låta sämre.

Vh :)

På psykoakustiska grunder är det egentligen ganska rättframt att om man dämpar golvet mellan högtalare och lyssnare samt väggarna bakom högtalarna så att man slipper elementens speglingar, så har man kommit till en bra grundinställning. Det kan bli ett rum som är akustiskt och visuellt trevligt för "normala människor", och ändå upplevs som "hifi-främjande" av entusiasten.

En annan behandling som brukar accepteras av andra, normala, är att göra rummet oregelbundnare, och se till att reflexer diffuseras. Det kan ge allmänt goda egenskaper, som dessutom underlättar t ex samtal utan att man sitter i knät på varandra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-11 13:23

Just i mitt lyssningsrum kommer det att hängas upp en hel del drapperier
som kommer att osynliggöra en del utav akustikåtgärderna... Så till
exempel gälarna behöver man inte se (om man inte vill förstås... Jag
tycker de är snygga...).
Min fru blev förstås inte sådär överlycklig när hon såg hur det blev att se
ut med alla vägg och takabsorbenter i högtalarändan, fast hon blev lite
lyckligare när hon fick veta att det kommer att sättas upp en svart ridå
strax bakom i28:orna som kommer att täcka hela den väggen (och
samtidigt osynligör 2/3 av takabsorbenten samt alla basmodulerna).
Den drar man ju bara åt sidorna när det är dags för filmtajm.

Sen så kan man ju såklart bygga mer diskret om man vill det...
Titta exempelvis på Bamsefars rum :)

En sak till angående att ha ett dedikerat lyssningsrum/hembio...
Jag sitter väldigt sällan där nere själv, brukar oftast ha båda barnen med
mig ner. Tjejen (som är drygt 2,5 år gammal) tjatar varje dag när jag
kommer hem från jobbet på att vi ska gå ner och lyssna på musik :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-11 14:09

Koffe skrev:Hmm... Och om man inte VILL bygga om rummet? Det är ju det som är poängen. Diskussionen om att "man måste" förändra akustiken tycker jag är helt ointressant. Jag är BARA intresserad av de förbättringar man kan få till utan att göra större eller förfulande ingrepp i rummet. Att tillexempel lägga in en heltäckningsmatta faller FETBORT. Det finns flera sätt att se på hifi. Jag kan till och med hävda att snygg hifi låter bättre än ful.

jag håller helt med! eller delvis kanske man ska säga...

det skulle aldrig falla mig in att sätta heltäckningsmatta och drapperier i vardagsrummet...no way...tjejen hade nog dödat mig, men det innebär att man måste ha ett deddat rum :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-11 14:50

Alltså menade att alla kan inte få ett rum avdelat bara för lyssning och bio oavsett om man bjuder in resten av familjen eller inte.
Att bygga om ett vardagsrum så att det börjar påminna om en studio är en knivig balans mellan estetik och välljud. Jag personligen föredrager en så diskret ombyggnad som möjligt och med hellre en anpassad möblering som gör att rummet går att använda till vad som helst. Har varit inne i som är dämpade så att det känns jobbigt att prata, och det skulle jag aldrig vilja ha själv även om det skulle få musiken att låta lite "bättre".

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-11 15:00

Tyvärr framgår det inte av mina bilder men de hade faktiskt.se släpat in en del diffusorer och absorbenter...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-11 15:18

Haakan_W skrev:

jag håller helt med! eller delvis kanske man ska säga...

det skulle aldrig falla mig in att sätta heltäckningsmatta och drapperier i vardagsrummet...no way...tjejen hade nog dödat mig, men det innebär att man måste ha ett deddat rum :)

Ähh heltäckningsmatta är snyggt (finns snygga iaf) och mysigt... Mjukt att
lägga sig ner o slappa på också 8)

Hur snyggt det är med drapperier kan man väl diskutera... (är heller inte
överförtjust i det, men de ska dit av nödvändiga själ).

Sen kan man ju förstås dölja stooora absorbenter bakom exempelvis tunna
tyger som har samma eller liknande färg som väggarna!
Eller varför inte ha lite mönster på textilen så att det blir som en
fondvägg (med absorbenter bakom)?

Hade jag velat hade jag kunnat byggt rummet på så sätt att absorbenterna
hade varit mer eller mindre osynliga om man inte tittar efter lite mer
noga...
Fast det ville jag inte :D
Tycker det är lite sköj när form följer funktion, o om man nu som jag
har fått möjlighet till att bygga ett dedikerat rum, varför inte låta det
synas? :wink:

Just Bamsefars rumsbygge är ju väldigt diskret (fast det har mängder
med absorbenter).

Haakan var det inte du som sa något i stil med att om man inte visste
om akustikbehandlingen i Bamsefars lyssningsrum så skulle man kunna
ta det för att vara vilket rum som helst?
Inga anknytningar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-11 15:49

Det är dags att en gång för alla avliva myten om det att det skulle vara jobbigt att vistas i ett rum med kontrollerad efterklang. Alla som besökt mina två senaste lyssningsrum (ett vardagsrum och ett separat ljudrum) har slagits av det akustiska lugnet och trevnaden som sprider sig när man slipper konkurrera med en efterklang som är flera sekunder lång. Man får ro i sinnet, och kan tala med mycket lägre röstnivå. Det tysta rummet är också trevligt att vistas ensam i. Jag brukar ibland, när jag druckit kaffe alltför sent och inte kan somna, lägga mig på soffan i ljudrummet och titta i till exempel min bok om Sveriges biografer. Det är faktiskt höjden av avkoppling!

Otrevligt är det däremot att försöka samtala i en ekobemängd miljö. Alla har vi väl suttit på lokal och försökt överrösta vårt sällskap och efterklangen, med resultatet att alla till slut skriker som små grisar. Likadant är det vid övriga bord. Att gå på restaurang eller fik är för det mesta en plåga för öronen idag. För mig är det en gåta att människor står ut i sådan miljö. Jag kommer aldrig att besöka gourmetrestaurangen X i Stockholm igen trots dess goda mat - just på grund av den hemska ljudmiljön.

Det går alldeles utmärkt att variera färger och material och få till ett trevligt lyssningsrum oavsett om man bygger som några av entusiasterna på forumet eller om man nöjer sig med att anpassa sitt vardagsrum. För ett dedikerat lyssnings/filmrum kan färgvalen vara mer strama, medan man kanske väljer mer naturfärger i ett vardagsrum. Ett alternativ till det slags ljudrum som t ex Wolfie och jag byggt är det klassiska engelska biblioteket med väggarna täckta av hyllor och böcker, samt tjocka möbler, tavlor och textilier.

Och nej, det finns ingen genväg förbi kontrollerad efterklang om man söker högklassig återgivning. Oavsett om inspelningarna är torra (studiomiljö) eller klangliga (kyrka/konsertsal/restaurangmiljö) kommer de alltid att färgas av lyssningsrummets klang och därmed inte låta som när de gjordes. De flesta hör oerhört lätt hur deras egen eller kollegans röst förändras när de kommer in i ett rum. Man behöver bara inse att såväl sång som instrumentala inslag hos till exempel Elvis Presley eller Peggy Lee drabbas av samma efterklang för att förstå att återgivningen blir förvanskad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-09-11 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-11 15:56

Pekka:
Menar du att jag refererar till ett bra dämpat rum som det känns otrevligt att vara i?
Det har jag inte påståt.
Bara att jag har varit i rum som är så dämpade att man måste ta i för att prata så var du ser några myter underhållas vet jag inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi