Ja din beskrivning av musik är precis det jag vill åt. Sen vad det är för musik spelar ingen roll. Den mesta musiken (utom vissa extremfall) uppfattas musikalisk på nåt sätt. Sen om det är elektronisk musik eller "äkta" akustisk musik spelar mindre roll.
Det har inget med personlig preferens för viss musik som avgör om det uppfattas som musikaliskt. Fast nu rör jag mig med dumma termer igen. Mormor förstår sig inte på och kan inte uppskatta det musikaliska värdet i hård rock (nu generaliserar jag men det är effektivt när man disskuterar för att få fram en poäng..) men det betyder inte att det inte finns där. Får mormor lyssna på samma hård rock ur ett dåligt system och från ett bra system så kommer hon föredra det bättre systemet för hon uppfattar den bättre musikaliska presentationen. Så vår förmåga att höra skillnader i musjäl är inte beroende av vår personliga preferens angående musikmaterial! Det är min poäng och jag tycker det är en väldigt intressant sådan dessutom. För vad har vi då? Jo en pålitlig parameter att använda för att utvärdera system.
Nu säger jag inte att det absolut är så här men min personliga erfarenhet av hur människor reagerar när jag eller andra utsätter dom för en "Linnistisk" demonstration visar på att det är så här.
Det du skriver om rummets akustik är intressant också. Men du pratar där om akustik. Alltså hur ljudet beter sig i ett rum, observera <b>ljudet</b>. Jag håller med, det är oomtvistat bevisat hur rummet påverkar högtalarens frekvensgång.
Men det har inte lika stor påverkan på musjälen. Jag har inte hört nåt system som påverkas (musjäl mässigt) mer av högtalare/rum än av elektronik. Det är härifrån Linns idé om att det närmast skivan är viktigast.
Det som händer är ju det att i ett felaktigt system så spottar högtalarna ut en massa saker som inte hör till det som <b>ska</b> komma ut. Detta påverkas sedan av rummet och blir än mer tillgrötat än vad det var när det lämnade högtalarna.
Byter du då i samma rum anläggning till en som spottar ut mindre skit så är det mindre som skommer bli tillgrötat av rummet och helt plötsligt så har du mer detaljerat ljud.
Givet ett visst rum så kommer bättre elektronik att vara bättre <b>oavsett</b>. Ett optimalt rum kan inte förbättra det som kommer ur högtalarna, det går inte att lägga till nåt som inte produceras.
Så rummet <b>har</b> betydelse för det slutgiltiga resultatet men har du inte en bra anläggning så spelar det mindre roll. Det du får med en dålig anläggning i bra rum är opåverkad gröt. En bra anläggning i dåligt rum ger tillgrötad perfektion.
Vissa kanske skulle vilja säga att det går på ett ut då. Men det är en viss skillnad. I ena fallet finns det korrekt återgivning som går att plocka fram, i det andra fallet så har man en klar glasruta för att kunna se smuts på andra sidan.
Sen om man tar med i beräkningen att man upplever rummets tillgrötning som mer positiv än anläggningens redan existerande gröt.
Kan tillägga att vi här i Luleå på universitetet har tillgång till ett ljuddämpat rum. Här är det alltså ingen destruktiv akustik från rummet. Men det låter inte bra! Ljudmässigt är det ju väldigt bra man hör <b>ljuden</b> distinkt men det är ordentligt tråkigt att lyssna på anläggningen. Varför? Jo i mina ögon(öron) så är det för dålig elektronik! Har inte provat än men jag har tänkt göra lyssningstester för att se om min cd-spelare skulle göra att det blev mer musjäl(vilket är det som saknas).
Jag <b>vill</b> ha bra ljud men jag måste ha musjälen också innan jag vill lyssna på musiken.
En annan sak jag kan tillägga är att min musiksmak har vuxit väldigt mycket sen jag upptäckte Linn. Helt plötsligt så satt jag och lyssnade på all möjlig konstig musik för att helt plötsligt var den rolig att lyssna på. Bara det upplever jag som mått på hur mycket mer musjäl jag får ut via en Linn anläggning.