Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-17 12:49

dawen skrev:Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)

Kanske! Att göra en sån sak tyder på stor konstnärlighet eftersom han i princip med stor sannolikhet bränner upp flera hundra miljoner kronor på kuppen. Detta i sin tur kan få hela grejen upphypad till den grad att tavlan faktiskt blir mer värd.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-17 12:53

tycker mer att själva hifiutrustningen är som ramen till en tavla...går att förbättra tavlan/motivet med rätt(subjektivt) ram.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-17 15:37

The_Man skrev:tycker mer att själva hifiutrustningen är som ramen till en tavla...går att förbättra tavlan/motivet med rätt(subjektivt) ram.

Bra liknelse..!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:00

Nja...

Det jag försökte förklara var prissättningen av en vara. Varför priset på två produkter (tex kablar) kan skilja så våldsamt åt. Det var en prissättningsmodell. Som produkt kan hifi vara PRISSATT som ett konstverk.

Jag håller med om att hifi är som tavelramen i förhållande till musiken/tavlan. Jag skulle dock hävda att hifi till och med är som konstmuseet/konsthallen.

I sin enklaste beskrivning skall museet skapa förutsättnigen för att VISA konsten på bästa sätt. Det skall vara rätt ljus men också ha möjligheter till olika hängningar och ha rätt fasiliteter. När de enkla kraven är uppfyllda finns det inget som hindra att museet adderar till UPPLEVESEN av hela besöket. Jag älskar moderna museet som sådant och kan mycket väl gå dit bara för att uppleva museet. Ett glas champagne på deras uteservering en sommardag. Den här metaforen kan man driva långt :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:12

Dahlqvist skrev:Visst. Men få konstnärer påstår att deras konst är annat än konst, dvs att de har ett funktionsvärde. Kablar säljs enbart med argument om påstådda funktioner. Och det är en väsentlig skillnad. Därmot håller jag med om att man inte bör förvänta sig att marknaden för kablar skulle vara annorlunda än för exempelvis hudkräm. Men det hindrar ju inte att man tycker reklam för dyra hudkrämer också suger även om det finns uppenbara värden utöver de rynkutslätande. Så länge det handlar om medvetet/halvmedvetet självbedrägeri eller medvetet sökande av värden utanför de strikt funktionella så är det väl inget att orda om. Men det finns människor som verkligen tror att kablar har en avgörande betydelse för ljudet, att dyra hudkrämer är mycket bättre för huden än mer modest prissatta hudkrämer och att astrologi kan användas till att förutsäga framtiden. Lika illa i samtliga fall.

Exakt, precis!!! Men till skillnade från dej ser jag inget egenvärde att begränsa sig till det strikt funktionella. Ibland är det bra att göra det. Ibland räcker det med att det är jävligt snor-snyggt. :-)

Eller när man har uppnått de funktionella kriterierna. Varför stanna? Varför inte välja en snygg design, ett exotiskt material och addera lite "storytelling". Kalla det ormolja om ni vill. Eller placebo (kommer ni ihåg diskussionen från i somras?). :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:14

phloam skrev:Teknik som ger sådana känslor är mer än teknik, och det är kanske därför det är så kul med hifi :)
Kompis!!!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-17 16:17

The_Man skrev:tycker mer att själva hifiutrustningen är som ramen till en tavla...går att förbättra tavlan/motivet med rätt(subjektivt) ram.

Och inte minst LJUSET av vilket tavlan belyses.

edit: ok..ser nu att jag bara repeterar det koffe skrev.
Senast redigerad av Frutti 2006-09-17 16:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:17

markih skrev:[..] Så den biten räknade jag helt bort när jag läste Koffe's inlägg. Tänkte mest på materialval, arbete, utsmyckning etc.
Eller som Floyd Toole tydligen benämnde dem: kabeljuveler.
Jag som tyckte att det var så kul att få medhålla av dej! Backa inte nu! ;-) Du förstod med rätt första gången. Kabeljuveler :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:20

niklasz skrev:"Den här kabeln låter inte annorlunda än någon annan, men den är oerhört snygg. Vår heminredningsexpert gav den fem stjärnor av fem möjliga".

Däremot är haranger av den art som Hetsporren länkade till i sitt första inlägg desto vanligare, där kabeln marknadsförs eller rekommenderas på basis av påstådda funktionella egenskaper, dvs hur den förmedlar den elektriska signalen. Sådana påståenden kan inte ursäktas med att audiofilkablar måhända är en produkt som "konstprissätts".

Det är väl inte fel att "heminredningsexperter" får tycka till. ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 16:25

Belker skrev:När IÖ skrev om seriekopplade konstnärer trodde jag att han syftade på Koons konst. I synnerhet den som involverar honom själv som skulptur :lol:

Ni som inte vet får googla :wink:

hehe! Dessutom med politiker. hehe!

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-17 16:26

Absolut inget fel att heminredningsexperter får tycka till. Det jag vänder mig emot är när man pläderar för något med fel argument. Har en kabel heminredningsföreträden bör man givetvis framhålla dessa, inte påstå saker om deras ljudande egenskaper som man saknar grund till.

Angående liknelsen med tavelramar och belysningen skulle jag vilja säga att det givetvis är tänkbart i princip, men hittills har jag aldrig stött på HiFi-prylar som har den egenskapen. Snarare är de att likna vid skynken som utgör ett mer eller mindre tätt hinder framför tavlan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-17 16:58

Max har fått intrycket Jorma har lagt ned väldigt mycket tid, ork och pengar för att starta sitt kabel-kärngar-företag. Han gjorde det många (Max inkluderad) bara snakcar om: Han startde något nytt, och gjorde det framgånsrikt. Priset på hans produkter får man tycka vad man vill om. Uppenbarligen finns det folk som tycker det är bra priser, eller skiter i vad det kostar. Så prset kan inte vara helt fel, annars skulle han ju inte sälja nåt.

Jag hade på hifi-forum tiden en del diskutioner med Jorma om kablars önskade egenskaper. Jag kyckades aldrig få någon samanfattande genomgång av kablarnas konstruktion, men lite ledtrådar här och där. Och utifrån det så bedömmer jag att kablarna är tekniskt sett utmärkta. Deras eventuellt degenrande inverkande på audiosignaler torde vara helt försumbara, precis som med andra kablar av god kvalitet (oavsett pris).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-17 17:12

Kabeltrådar är alltid kul :-)

Många tittar bara på vad materialet i kablarna kostar och tycker sedan att det är oetiskt att ta mångdubbelt mer. Nu är ju inte bara komponentpriser och tillverkningstid de enda parametrarna. Hur lång tid har det tagit att utveckla kabeln? Hur stor kassation? Hur mycket tid behöver jag lägga (och reskostnader) för att åka runt till butikerna, demonstrera kablarna och få några demo-ex sålda till lågpris? Hur många kommer jag att sälja?

Även om en kabel kan tyckas dyr för det man får, är utvecklingskostnaderna kanske inte mindre än för ett enklare slutsteg. Något man troligen kan sälja många fler av i 10.000:- klassen än med en kabel på samma prisnivå.

Om Jormas dyraste kabel såldes till varje högtalare på OnOff, Siba etc skulle den tillverkande mängden bli sådan att priset skulle vara en bråkdel av vad den kostar idag. Men fortfarande dyrare än standardkabeln som följer med och därför skulle ett sådant scenario aldrig kunna bli verklighet...

Å andra sidan, det har funnits män som dömts till döden för att dom påstod att jorden var rund och inte alltings mittpunkt. Vad tycker vi idag?

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 17:14

dawen skrev:Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)

Bild

Marcel Duchamps tavla adderar till värdet av Mona Lisa genom att bekäfta dessa plats i konsthistorien. Men det är långsökt... jag vet. :-)

[...om ni har funderat på min mustasch... här är ett av de möjliga svaren ;-)]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 17:20

Frutti skrev:
dawen skrev:Koffe: Jag håller med IÖ, konstnären i detta fallet är utan tvekan musikern, inte någon annan!

Om tavelförsäljaren tog en pensel och målade dit lite grönt på en Picasso, tror ni det skulle bli värt mer? 8)

Kanske! Att göra en sån sak tyder på stor konstnärlighet eftersom han i princip med stor sannolikhet bränner upp flera hundra miljoner kronor på kuppen. Detta i sin tur kan få hela grejen upphypad till den grad att tavlan faktiskt blir mer värd.

:lol: :lol: :lol:

Åsså lite allvar: Det förminskar dock inte trubblet för den som vill ta del av originalkonstverket. :(

Och nej, även om ordet politik fanns med så var liknelsen inte på något sätt politiskt.
Parallellen var till statsskicket, inte till någon politik. Möjligen var den i viss mån skriven till stöd för demokrati, men det är väl också en rätt opolitisk åsikt när alla relevanta partier (eller?) i Sverige säger sig förespråka demokrati*?

Vh, iö

- - - - -

*Dessutom är jag själv i någon mån tveksam till demokrati. Ser det som "det minst onda alternativet" snarare än som ett bra statsskick. :o
Men - det är en helt annan fråga. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 17:23

BildEn pastisch på Pastischen av Dali :-)

Vad blir det i kabel-termer?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 18:52

Koffe skrev:Exakt, precis!!! Men till skillnad från dej ser jag inget egenvärde att begränsa sig till det strikt funktionella.

Eh, jag vet inte riktigt varför du tror jag just jag vill begränsa produkternas egenskaper ur något visst perspektiv. Jag har väl uttryckt mig olämpligt kan jag tro. Eller så förväxlar du mig med någon annan.

Koffe skrev:Ibland är det bra att göra det. Ibland räcker det med att det är jävligt snor-snyggt. :-)

Eller när man har uppnått de funktionella kriterierna. Varför stanna? Varför inte välja en snygg design, ett exotiskt material och addera lite "storytelling". Kalla det ormolja om ni vill. Eller placebo (kommer ni ihåg diskussionen från i somras?). :-)

Ja, det är väl inget som hindrar. Så gör man ju inom de flesta andra produktmarknader inriktade på konsumenter. Men inom marknadsföring brukar man ju vilja tänka att det finns någon form av kärna i produkten om än inbäddad i olika tjocka lager av stödjande lulllull. Det är när denna kärna vittrar bort och fylls med 100% ersatz som jag drar öronen åt mig. Den finns en uppenbar risk är att ivern att tillfredställa andra behov än de strikt funktionella går ut över just funktionen. Alltså cool design, en trovärdig story, men taskigt ljud. Detta tankesätt förutsätter dock att det finns möjligheter att objektivt mäta ljudkvalitet. Tror man inte det så spelar det ju faktiskt ingen roll om det finns någon "kärna" eller inte.

Man måste komma ihåg att "lulllull" gör nytta: människor är villiga att betala mer för detta. Men vi skall också komma ihåg att marknadsförare världen över gör vad de kan för att kollra bort konsumenten och minska marknadens effektivitet (opps! Gäller ej Bill50x.). Så även om jag tycker att debatten på faktiskt.se kan vara lite inskränkt ibland vad gäller värdet av olika "ytliga" egenskaper hos hifiprodukter så tycker jag heller inte att man okritiskt kan upphöja konsumentmarknadsföringens alla trix till Något Gott bara för att det bevisligen höjer den subjektivt upplevda nyttan under vissa förhållanden. Några av dessa "vissa förhållanden" tycks nämligen vara påtaglig okunskap om grundläggande fakta och orsakssamband hos produktens "kärna". Alltså, "lullull" fungerar allra bäst om man inte vet ljudåtergivning fungerar, om man inte vet hur hudkräm verkar osv.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-17 18:58

Koffe skrev:
[En bild av en bild av en bild av en...]

En pastisch på Pastischen av Dali :-)

Vad blir det i kabel-termer?

Man tar en Transparent-kabel, tar bort den designade lådan och sätter istället dit en DIY-låda från ELFA som man fyllt med innehåll enligt anvisningar för LTS-kabeln. :twisted:

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-17 19:01

Dahlqvist skrev:Men vi skall också komma ihåg att marknadsförare världen över gör vad de kan för att kollra bort konsumenten och minska marknadens effektivitet (opps! Gäller ej Bill50x.).

...

Jag tar det som en komplimang... tror jag :-)

Men du har rätt i sak. Alla företag talar om det nyttiga med konkurrens, men man undanröjer den gärna i den egna branschen då det ger högre vinster (man kan ta ut högre priser). Men hos underleverantörerna är konkurrens bra eftersom man då kan handla billigare...

Även på hög nivå inom företag är människor som människor är, dvs som alla vi andra. Köper du en ny TV köper du bästa möjliga för lägsta pris. Även om denna är gjord i Kina. Sedan gnäller du över att jobben försvinner i Motala...

När det gäller marknadsföring, javisst framhäver man den egna produktens förtjänster. Det ingår så att säga i spelet. Precis som man prisar flickvännens nya klänning fast man egentligen kunde tänkt sig något snyggare :-)

Däremot ogillar jag oärlighet och förakt för kunden. Att ljuga om sin produkt eller tjänst är i längden inte bra. Tyvärr vill många kunder inte höra sanningen och då hamnar man i ett svårt dilemma...

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-17 19:57

Ge mig en anläggning formad av Salvador Dali NU! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 20:56

Dahlqvist skrev:
Koffe skrev:Exakt, precis!!! Men till skillnad från dej ser jag inget egenvärde att begränsa sig till det strikt funktionella.

Eh, jag vet inte riktigt varför du tror jag just jag vill begränsa produkternas egenskaper ur något visst perspektiv. Jag har väl uttryckt mig olämpligt kan jag tro. Eller så förväxlar du mig med någon annan.

Förlåt om jag har /överläst/ dej. Men har du inte gett uttryck för en ganska /strikt/ syn på produkter i andra trådar?

Obs. Det var inte ett angepp... snarare tvärt om... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 22:28

phloam skrev:Ge mig en anläggning formad av Salvador Dali NU! :mrgreen:

Ja det var svårt. Men är får du en TV.

"What is a television apparatus to man, who has only to shut his eyes to see the most inaccessible regions of the seen and the never seen, . . . to pierce through walls and cause all the planetary Baghdad's of his dreams to rise from the dust."

TV for masses. I don't like masses -- only like minority. Masses never cultivé, never good taste. TV should be to shock them and force them to think. But never to please them. TV is for aristocrats to show them what they don't understand."

-- Salvador Dali

Bild

Om man ser på TV i tummen, på vad lyssnar man?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-18 00:59

Dahlqvist skrev:
Morello skrev:
(Bild av flaska med ormolja)

:)

Som sagt, kablar kan har värden bortom hifi. Tänk på det.

/D

Just det, men då tycker jag att fabrikörerna av oljan samt pressen skall tydliggöra att det inte handlar om hifi-relaterade värden, utan om kosmetika eller dylikt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-09-18 07:51

Tänk på att kabelkrängarna i första hand inte är konstnärer eller ens designers. Allt rhodium, kvantumrenare och ebenholzlådor på magen som dagens exklusiva kablar innehåller påstås ju faktiskt utan undantag ge ljudförbättringar.

I ett i övrigt vackert och trevligt hem är troligen den "osynligaste" kabeln den bästa. Det är nog bara inbitna audiofiler som tycker att den underarmstjocka ormskinnslika slangen med tillhörande tjocka trälådor ut till högtalarna avsevärt förhöjer rummets estetiska intryck...

Tror inte att det skulle gå att ta ut tillnärmelsevis lika fett med stålar för en kabel som endast till utseendet påstods skilja sig från el-kabel från den lokala järnhandeln.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 09:31

Hallå den här tråden alltså, det har skrivits ganska taskiga saker om Jorma. Han är faktiskt inte medlem och kan försvara sig mot dumheter.

Varför denna häxjakt på vårt fina forum?
NN

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-18 13:21

NNord skrev:Hallå den här tråden alltså, det har skrivits ganska taskiga saker om Jorma. Han är faktiskt inte medlem och kan försvara sig mot dumheter.

Varför denna häxjakt på vårt fina forum?

Om du byter ut "Jorma" mot "Jorma Design" så ser du varför. Det är inte personen som häcklas, utan företaget. Och företag på öppna marknaden måste stå ut med kritik, så länge det inte blir rent förtal.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 15:37

Äh, fy säger jag bara.
NN

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-09-18 15:46

Pja, om nu Jorma Design är ett enmansföretag så kan ju en viss besinning vara påkallad.

Annars finns det inget som heter förtal av juridisk person.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-18 15:52

Oavsett om Jorma är ett företag eller en person så kan man väl använda en hövlig samtalston baserad på sunt förnuft, eller?

Bara för att det finns ett antal tekniskt kunniga personer på detta forum betyder inte det att man sitter på den absoluta sanningen. T.o.m Einsteins teorier ifrågasätts till viss del numera, om det sker med rätt eller fel är jag inte kompetent nog att avgöra...

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-18 15:52

Javisst, lägg ned skitsnacket om Jorma nu! Det var inte därför denna tråd skapades. :evil:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi