Dahlqvist skrev:Men vi skall också komma ihåg att marknadsförare världen över gör vad de kan för att kollra bort konsumenten och minska marknadens effektivitet (opps! Gäller ej Bill50x.).
...
Jag tar det som en komplimang... tror jag
Men du har rätt i sak. Alla företag talar om det nyttiga med konkurrens, men man undanröjer den gärna i den egna branschen då det ger högre vinster (man kan ta ut högre priser). Men hos underleverantörerna är konkurrens bra eftersom man då kan handla billigare...
Även på hög nivå inom företag är människor som människor är, dvs som alla vi andra. Köper du en ny TV köper du bästa möjliga för lägsta pris. Även om denna är gjord i Kina. Sedan gnäller du över att jobben försvinner i Motala...
När det gäller marknadsföring, javisst framhäver man den egna produktens förtjänster. Det ingår så att säga i spelet. Precis som man prisar flickvännens nya klänning fast man egentligen kunde tänkt sig något snyggare
Däremot ogillar jag oärlighet och förakt för kunden. Att ljuga om sin produkt eller tjänst är i längden inte bra. Tyvärr vill många kunder inte höra sanningen och då hamnar man i ett svårt dilemma...
/ B