Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det låter som om det som Screen och Jocke talar om (och gillar) är vanlig stereoskopisk ljudbild (av hög klass!), och inte alls om holografisk presentation.
Normalt menar man med holografi, en bild som innehåller tredimensionell information som kan betraktas från olika riktningar från en yttre tredimensionell värld - således att även motivets tre dimensioner ses med olika infallsvinkel.
(En sådan holografisk blid brukar kallas för ett hologram.)
En tredimensionell bild (alltså en med "äkta" bredd, höjd och djup) som uppvisar superba tredimensionella egenskaper men som, varifrån man än tittar på den, visar den bild som kameran såg - kallas för en stereoskopisk bild. En sådan får INTE kallas holografisk.
Det är helt olika saker!
Om det är så att någon (Screen och Jocke?) "tror att de flesta menar stereoskopisk projektion när de använder ordet holografisk", så kan jag bara säga: Jasså, det tror ni?![]()
Och att "jasså" är det enda jag kan säga beror på att jag ville ju veta vad andra menade (att var och en berättar) och inte vad någon "tror att de flesta andra menar".
Nog måste det väl finnas fler än jag som med holografisk menar just holografisk, och inte stereoskopisk?![]()
Jag hoppas det!![]()
Vh, iö
phon skrev:Stereon där man kan placera alla i bredd, djup, osv är mer av att dom (orkestern) är här hemma, medan vid den holofoniska återgivningen så är jag mer där, där dom spelar. Det känns så, det vete fanken hur det går till ....Man är bara där helt enkelt ... det var väl nån psykoakustisk knyck som fixade till det, en man snubblade in på och hamnade där.
Jocke skrev:
Stereoskopisk ljudbild=Man är en i publiken?
Holofonisk ljudbild=Man är en i bandet?
/Jocke
niklasz skrev:Vid lyssning på akustisk musik IRL så uppfattar jag det inte alls som någon självklarhet att man tydligt hör var i lokalen ljudkällan finns. Det kan ibland vara mycket lätt att höra det, med bra fokus, men ibland kan det vara mycket svårt. Det varierar starkt, beroende på instrument, lokalen, musikerns placering i lokalen, lyssnarens placering i lokalen, osv. Ändå får jag intrycket att ett tydligt fokus i ljudbilden ses som ett plus, fast det inte nödvändigtvis behöver vara fråga om en återgivning av det faktiska förhållandet när musiken framfördes.
Min fundering är därför vilka mekanismer hos en HiFi-anläggning som kan endera förstärka intrycket av tydlig ljudbild, eller skapa en syntetisk – men ändå övertygande – ljudbild.
Nån som känner igen upplevelsen? Vad gör att ett par högtalare kan prestera så? Hög direktivitet med låg distortion?
jeppe skrev:Jag har nyligen lyssnat på ett par stativare som hade en egenskap jag aldrig hört förut, nämligen en så tydligt definierad fantombild av musikhändelsen med att man satt och gapade, jag blängde och blängde på högtalarna men ljudet kom helt enkelt inte från dom, kanske som en god centerhögtalare med en trekanalsuppspelning? (aldrig hört detta).
Nån som känner igen upplevelsen? Vad gör att ett par högtalare kan prestera så? Hög direktivitet med låg distortion?
Högtalarna är från Audio Physic
phon skrev:Jo, fast mer än bilder. Det är kul att titta på en glasskiva med ett hologram, man kan se motivet på bilden från olika håll genom att titta in från olika vinklar.
Aningen skummare blir det när man tappar glasskivan och den går i bitar. Då kan man ta upp en liten bit av skivan, titta in i den biten och fortfarande se hela motivet .... !!
Fast då bara från den vinkeln som biten representerar. Det är som att titta in i ett hål i väggen till rummet med motivet. Med hela glasbiten kan man välja var hålet man tittar genom sitter.
Den holofoniska kan man flytta betraktningsvinkel och se saker som finns bakom andra medan den stereofoniska är man låst i bara en vinkel.
Mayro skrev:distar det o jäklas finns det knappas tre dimentioner att uppleva...Eller hur?
Så om utrustningen inte klarar att hålla tyst bakom dom toner som SKALL finnas där så.. Ja då hör man inte heller tre dimentioner tydligt utan det blir plattare eller mer "på"
Mjo det håller jag med om men som jag uppfattar diskussionen så finns det avikelser i hur man tolkar holofonisk resp stereofonisk
Mayro skrev:Mjo det håller jag med om men som jag uppfattar diskussionen så finns det avikelser i hur man tolkar holofonisk resp stereofonisk
jo men den diskutionen var väl av typen "ordbajserier" mer än seriöst.. Alla vet nog vad som menas ändå här...![]()
Naqref™ skrev:Mayro skrev:Mjo det håller jag med om men som jag uppfattar diskussionen så finns det avikelser i hur man tolkar holofonisk resp stereofonisk
jo men den diskutionen var väl av typen "ordbajserier" mer än seriöst.. Alla vet nog vad som menas ändå här...![]()
Min tolkning är precis den motsatta. Den uppfattning jag får är att en del inte inser skillnaden och avser stereofonisk bild men säger något annat.
Jocke skrev:När vi ska beskriva något vi hört "lånar" vi gärna ord som inte har ett dugg med ljud att göra, tex: varm, vass, 3-dimensionell, fast, djup, skir osv. Helt klart är språket fattigt på att kunna beskriva det vi hör varför vi måste låna begrepp från andra sinnen.
paa skrev:Ett par hörlurar tex skulle aldrig kunna återge holofoniskt, eftersom dom följer med huvudvridningen så att ljudperspektivet alltid är lika i förhållande till öronen. Ändå kan en konsthuvudinspelning, speciellt om den är gjord med dom egna öronen ge ett betydligt bättre och större stereoperspektiv än någonsin några högtalare.
Däremot, om man kan röra sig i förhållande till högtalarna och den därifrån projicerade ljudbilden, (som kan verka befinna sig utanför den främre väggen om allt är gott och väl) och ljudbilden ligger till synes kvar i sitt läge fast man kan liksom titta/lyssna in i den från sidan från det håll man rört sig åt så är det holofoni.
Detta fungerar bara så länge man håller förflyttningarna till max det avstånd som är mellan högtalarna, sedan kommer man utanför fönstret till den inspelade världen.
Holofoniskt är alltså annorlunda än stereofoniskt, men innebär inte per automatik att det blir bättre stereofoni.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster