Jag vill vara med på ett fe test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-02 17:44

IngOehman skrev:Bra fråga!

Va? Trodde det var du som bestämde ihop med gruppen vilka apparater som skall testas
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-02 17:46

Flint skrev:
IngOehman skrev:Otrevliga är inte ok.Vh, iö

Och dom som ifrågasätter dina idéer är alltid otrevliga?
Tumregel?
Ursäkta, men det här inlägget är ju både elakt, retoriskt, provocerande och korkat på samma gång. Dessutom tillför det inget mer än att vara genuint elak i anonymitet. Svårt att ta på allvar!Faktiskt rätt så patetiskt.

Mayro,

Jag vet ju att det är ruskigt många som vill vara med på LTS F/E-tester, så många att knappt alla i styrelsen för LTS fått vara med.

Vad tror du om att arrangera en F/E-test föreläsning med gemensamhetsövning där vi kan prova på metoderna för det? Kanske få beskrivet för oss varför, hur och kanske testa på det också (även om resultatet faktiskt kanske inte blir så vetenskapligt om många kockar är med, men det ger ju lite kunskap om hur man själv kan använda metoden om man skulle vilja det)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:53

Kaffekoppen
Din ursäkt är godtagen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 17:55

Jag förstår att nivåmatchning etc är svår att uppnå exakt.
Men om man sålde ett kit med en rimlig brux så ser jag inte att LTS skulle ha större ansvar för att folk gör exakt rätt än vad Fluke kan lastas för när folk köper deras grejor. Bättre att nå ut och kanske förändra synen på grejorna (stereoapparaterna) än komplicera sakerna onödigt mycket.
Tänk så många mer intryck som skulle kunna delges varandra och rätt var det är så poppar det upp en apparat som kanske LTS inte haft resurser att testa som är ett guldkorn. Sen kan olika resultat ifrån olika personer sporra och förfina testerna hos användarna. Skulle kunna bli en ganska aktiv del på Faktsikt där man jämför vad man funnit.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:59

Jag tycker att LTS kan bränna skivor med testresultaten från fe-. Då kan var och en till och med blindtesta filerna. Då skulle föreningen göra lite nytta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 18:02

Flint skrev:Jag tycker att LTS kan bränna skivor med testresultaten från fe-. .

Inte någon dom idé faktiskt. Skulle folk vara intresserade av sådana filer?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-02 18:02

Flint skrev:Jag tycker att LTS kan bränna skivor med testresultaten från fe-. Då kan var och en till och med blindtesta filerna. Då skulle föreningen göra lite nytta.

Är det dags igen att röra om i grytan, herr Flint?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-02 18:04

Flint skrev:Då skulle föreningen göra lite nytta.

Du menar att då skulle föreningen göra ännu mer nytta?

Morello skrev:

Skulle folk vara intresserade av sådana filer?

Javisst!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 18:05

mats skrev:Är det dags igen att röra om i grytan, herr Flint?

Nej, idén är allvarligt menad. Men jag tippar att den kommer att motarbetas av "chefsideologiska" skäl.
Senast redigerad av Flint 2006-10-02 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 18:09

Flint skrev:Jag tycker att LTS kan bränna skivor med testresultaten från fe-. Då kan var och en till och med blindtesta filerna. Då skulle föreningen göra lite nytta.

Mycket bra idé! Gærna med såvæl goda som dåliga produkter, så man kan få høra olika typer av fel som div. apparater har før sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 18:13

mats skrev:
IngOehman skrev:Bra fråga!

Va? Trodde det var du som bestämde ihop med gruppen vilka apparater som skall testas

Sorry Mats, jag slant med fingret efter de två första orden och råkade trycka skicka. :oops:

Jag gick tillbaka med ändra och skrev svar direkt sen. Gå tillbaka och läs inlägget så ser du! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 18:31

Jag vet ju att det är ruskigt många som vill vara med på LTS F/E-tester, så många att knappt alla i styrelsen för LTS fått vara med

det torde väl vara mer intresant att UTANFÖR styrelse och utvalda förevisa dessa tester. Dom är ju redan "med i gänget"...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 18:39

Mayro:

Syftet med att göra F/E-lyssningarna är att de skapar kunskap om apparater som kan förmedlas till LTS medlemmar.

Det sker inte för att "inviga extrena grupper i metodens poäng" eller något liknande.
Poängen med testernas utförande har i själva verket ingenting med de som deltar i testerna att göra, annat än att de förstås hjälper till. Det är de resulterande kunskapen om de testade apparaterna som är orsaken till att göra testerna. Inte för att det är kul att testa (vilket det för övrigt verkligen inte är - annat än att det förstås kan vara trevligt om man gör det tillsammans med trevliga människor. Speciellt i kaffepauserna... :P )

Det har genom åren kommit hundratals förfrågningar från en massa hyggliga människor om att få vara med på LTS' F/E-lyssningar, men det går inte att (annat än i undantagsfall) hörsamma dylika förfrågningar, eftersom det är svårt nog att genomföra F/E-lyssningarna som det är.

Att specifikt bjuda in den person som agerat mest agressivt mot både LTS och det LTS gör, och som dessutom har ägnat sig åt förtal mot enskilda personer som deltar i LTS styrelse liksom mot alla de människor som delar en liknande världsbild och mål med sin musikspelning - det vore ett hån mot alla hyggliga människor som anmält sitt intresse av att deltaga vid F/E-lyssningar, men som vi behövt säga nej till, fast vi inte velat. Det hoppas jag du förstår.

Du har inte visat en tillstymmelse till ånger för hur du betett dig.

Däremot är det synnerligen tänkbart (som du kan läsa redan i mitt första inlägg) att vi arrangerar ett LTS-möte om F/E-testmetoden som sådan, så att alla som är intresserade kan få en liten inblick i hur det går på att F/E-lyssna en apparat. På ett sådant möte är självklart alla LTS-medlemmar hjärtligt välkomna.

Harryup skrev:Jag förstår att nivåmatchning etc är svår att uppnå exakt.
Men om man sålde ett kit med en rimlig brux så ser jag inte att LTS skulle ha större ansvar för att folk gör exakt rätt än vad Fluke kan lastas för när folk köper deras grejor.

Det har du förstås helt rätt i, men det handlar inte bara om ansvar, utan även om konsekvenser.

Om man tvingas ägna/slösa ändlösa dagar på att älta en massa kommentarer till ifrågasättande av metodens förträfflighet, bara för att utrustningen missbrukas så skjuter i ju oss själva (och LTS' medlemmar) i fötterna. Förvirring sprider "vem skall jag tro på-känslor". Det är därför olyckligt att åstadkomma förvirring. :?

Å andra sidan är fördelarna och värdena med en tillgänglig F/E-lyssningslåda rätt uppenbara de också. :P Frågan är alltså hur man skall väga det... Det är ingen ny idé kan jag säga. Vi vill verkligen tillgängliggöra apparaten, men inte till vilket pris som helst.

Innan det går att göra det måste den produktifieras bättre, det måste formuleras en oantastlig intruktion och det måste arrangeras utbildningar.

Den springande punkten tycks vara den där instruktionen...

Hade du frågat mig för några år sedan hade jag sagt att F/E-lyssning är världens enklaste sak att begripa sig på!

Ändlösa diskussioner på åtminstone tre olika HiFi-forum har bevisat mig fel! :cry: HUR TYDLIGT MAN ÄN FÖRSÖKER FÖRKLARA, så går det inte att få alla att förstå.

Förvisso är det i vissa fall svårt att veta om det handlar om att vissa inte förstår, eller om det handlar om att de medvetet gör allt för att söka, och i brist på framgång därvidlag, hittar på problem - bara för att de vill motverka påståendet att möjligheten finns att objektivisera något som subjektivt som en lyssnings ackuratess. :? :x

Tyvärr är det ju så, att avsett vilket, så är det något som gör det mindre attraktivt att göra testmetoden tillgängligare för vem som helst med hjälp av en låda. De som inte förstår och sprider ont blod är i själva verket ett mindre problem än de som ser det som sin uppgift att göra det.

Kort sagt: De som sprider ont blod om en metod de inte ens känner har alldeles uppenbart en agenda att göra det - historien har med önskvärd tydlighet visat att dessa människor bara kommer att bli etter värre när man ger dem objektet att leka med, för då kommer de ju att hävda att de vet vad de minsann pratar om. :(

Bättre att nå ut och kanske förändra synen på grejorna (stereoapparaterna) än komplicera sakerna onödigt mycket.

Ja, men frågan är vad som blir mer komplicerat... Om problemen är ren okunskap är det lätt att ordinera: Utbildning!

Men om det är att sanningen inte är "populär" (inom specifika grupper, som tycker sig förlora på "sanningens seger") som är problemet, ja då hjälper ingen utbildning i hela världen. :(

Försök stoppa talibaner genom att utbilda dem,

försök göra påven till en agnostiker genom utbildning,

försök tygla ormoljeskojet (vilket skulle minska försäljning) genom att utbilda ormoljeförsäljarna...

Tänk så många mer intryck som skulle kunna delges varandra och rätt var det är så poppar det upp en apparat som kanske LTS inte haft resurser att testa som är ett guldkorn. Sen kan olika resultat ifrån olika personer sporra och förfina testerna hos användarna. Skulle kunna bli en ganska aktiv del på Faktsikt där man jämför vad man funnit.

Ja det kan vara trevligt, eller också blir det ett skräckscenario, ett "vem-skall-jag-lita-på-gungfly" av sällan tidigare sedd storlek... :o :(

Vad jag försöker säga är två saker.

1. Vi vill självklart att det skall komma så många bra F/E-lyssningar till stånd som det bara är möjlig, och att så många som möjligt förstås hur metoden fungerar och vad som gör den som överlägsen (om man söker apparater som släpper igenom musiksignalen utan att färga den på något sätt). Priset får dock inte bli att det kommer till stånd en massa otillförlitliga F/E-lyssningar, för då blir ju ALLA rapporter opålitlga plötsligt!

2. Det är egentligen inte alls den där test-apparaten som det hänger på om man vill arrangera F/E-lyssningar, utan det hänger på att de människor som utför F/E-lyssningarna är djupt insatta i allt som behöver vara rätt - så att det blir det! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-02 19:02, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 18:48

Max_Headroom skrev:

Mycket bra idé! Gærna med såvæl goda som dåliga produkter, så man kan få høra olika typer av fel som div. apparater har før sig.

Skivorna/filerna skulle kunna laddas upp på t.ex. RapidShare Webhosting + Webspace http://rapidshare.de/ så att den som vill kan hämta ner dom och lyssna.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-10-02 18:58

Flint skrev:Skivorna/filerna skulle kunna laddas upp på t.ex. RapidShare Webhosting + Webspace http://rapidshare.de/ så att den som vill kan hämta ner dom och lyssna.

Eller så kan dom ju bara läggas upp på LTS hemsida, den är ju öppen för alla ändå :)
Skulle det vara lika lätt/svårt att höra skillnad i den egna anläggningen som det var vid F/E-lyssningen?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 19:01

nl1970
Jag tänkte på lagringsutrymmet i första hand. Det bör ju vara wav-filer
eller möjligen flac eller ape.

Ursäkta o.t. Mayro.
Tråden handlar om att du vill vara med på en f/e-lyssning. Kom bara på att flera skulle kunna vara med på det här sättet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 19:37

Flint skrev:nl1970
Jag tänkte på lagringsutrymmet i första hand. Det bör ju vara wav-filer
eller möjligen flac eller ape.

Ursäkta o.t. Mayro.
Tråden handlar om att du vill vara med på en f/e-lyssning. Kom bara på att flera skulle kunna vara med på det här sättet.

ingen fara.. Men även så om ditt förslag på test blir genomfört så vill jag vara med om jag kan få bli med på en "riktigt test" :)

Där det är "på riktigt" samt genomfört som det skall vara i "orginal" så att säga..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-02 19:44

Birger skrev:
Jag är nog inte den mest poppis heller men just därför vore det väl kanon med ett test av alla de slag med mig, Mayro, Hetsporren, Morello, Nefilim, Sladd och andra diverse kufar.

Är det en komplimang att tillhöra "kufarna"? :?

Eller??? :)

(The inner circle of kufar ?) Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-10-02 19:53

Morello skrev:

Självklart! En sån enkel och bra ide! Att ingen har kommit på det tidigare...
Om du mailar sådant till mig, kan det läggas upp på LTS-hemsida, som numera är nåbar igen.
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-10-02 19:53

Morello skrev:

Självklart! En sån enkel och bra ide! Att ingen har kommit på det tidigare...
Om du mailar sådant till mig, kan det läggas upp på LTS-hemsida, som numera är nåbar igen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 19:54

Nefilim skrev:Birger skrev:
Jag är nog inte den mest poppis heller men just därför vore det väl kanon med ett test av alla de slag med mig, Mayro, Hetsporren, Morello, Nefilim, Sladd och andra diverse kufar.

Är det en komplimang att tillhöra "kufarna"? :?

Eller??? :)

(The inner circle of kufar ?) Bild

Kul "kufbild" du hade där.. :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 19:55

Ursäkta OT Mayro men lite samma tanke för mig att möjligen fler skulle kunna F/E-lyssna på fler ställen i Sverige.

IÖ eller någon annan som deltar vid testningar:
Skulle du vilja säga att en aningens aning osäker F/E-test är sämre än i en blindtest där man inte alls har kontroll på nivåer?

Att F/E-lyssning blev så brännhett förut berodde en del på att metoden försvarades av ganska många som inte deltagit vid något testtillfälle och hade bara vissa kunskaper om kraven för testen. Ganska länge var det många som påstod att det gick lika bra att testa i viken anläggning som helst, innan ni ifrån testgänget "rättade leden" och fick fram att det förstås fanns vissa krav som måste vara uppfyllda. osv osv. Så när F/E-testen ifrågasattes som mest var det nog inte enbart på grund av den metodik ni använder.

Kanske utbilda några utbildare som sedan bara säljer kittet vid hembesök?

Nu är ju förstås inte LTS medverkan ett måste för att man skall kunna göra sitt eget kit men jag skulle iaf inte ha något emot att köpa ett kit med manual så att LTS fick in lite extra pengar. Dessutom så är man ju en aning lat så en färdig låda skulle vara en extra poäng.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-02 19:56

Ingvar,
kan man inte tänka sig ett arrangemang där fokus närmast ligger på de problem som finns med apparatutvärdering, för att därigenom bidraga till en förståelse för vilka svårigheter som kan övervinnas med f/e-lyssning. Jag tänker på saker som behovet av att lyssna blint, förskönande färgningar, vilken inverkan/avsaknad av inverkan de övriga apparaterna (i testuppställningen) har, nivåmatchning, osv. Om intresserade får klart för sig hur förledande eller ringa inverkan dessa aspekter har, genom praktiska lyssningsupplevelser, kanske förståelsen för f/e-lyssningens fördelar ökar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 19:59

harryup.. Ingen fara.. Min fråga har nog uppmärksammats ändå av Johan Lindroos osv... Så kör på bara... Ämnet är ju snuddande detsamma :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-02 20:04

Jahaja... Det kunde man förstå redan när man såg trådämnet och vem som hade skrivit det att det skulle bli låsta ordbyten i den här tråden. Å ena sidan undrar jag om Mayro trollade redan från början, å andra sidan förundras jag över att Ingvar inte kan låta bli att nappa med sån emfas.

Nåja, det där svalkade kanske inte debatten. :D

Mayro: om du är uppriktigt intresserad av F/E-lyssning gissar jag att du måste ordna det själv eller tillsammans med några glada vänner. Vi är som sagt inte många som deltar och syftet är inte att vi ska mätta våra öron utan att det ska bli något skrivet i MoLT.

För att göra F/E-lyssning själv måste man ha ett visst teknikkunnande med konstlasten och att mäta nivåer, men det är inte direkt "rocket science". Jag har iofs på känn att det kommer att bli ett medlemsmöte i LTS om F/E-lyssning någon gång i framtiden, jag kan själv tänka mig att jag skulle kunna säga något där. För att vara med på ett medlemsmöte måste man vara medlem, men det kanske du redan är och i sådana fall är du förstås välkommen där.

Edit: Man kan ju gå kursen i Elektroakustik på KTH också, där har vi en labb som egentligen är samma sak som LTS F/E-lyssning, även om jag kallar den för A/B-labb. Då kopplar man in och ur filter och nivåendringar och lyssnar före, resp efter dem, och applicerar sadistik för att ge tillräcklig signifikans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 20:13

Jag skulle kunna tänka mig att lite senare under hösten anordna en FE-testarkväll hemma hos mig, där vi först testar tex. två olika slutsteg och efter att vi lyssnat gör relevanta mätningar för att söka klarhet i varför vi hörde det vi hörde. :)

Frågan är hur många man kan vara utan att det blir olidligt trångt och stökigt. :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 20:20

Jahaja... Det kunde man förstå redan när man såg trådämnet och vem som hade skrivit det att det skulle bli låsta ordbyten i den här tråden. Å ena sidan undrar jag om Mayro trollade redan från början, å andra sidan förundras jag över att Ingvar inte kan låta bli att nappa med sån emfas.

Du får gärna berätta vad du menar lite mer klargjort 8O ...det är väl inga låsta ordbyten här. Inte heller bråk av något slag..

Så var gärna vänlig o förklara vad du talar om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 20:28

Morello skrev:Jag skulle kunna tänka mig att lite senare under hösten anordna en FE-testarkväll hemma hos mig, där vi först testar tex. två olika slutsteg och efter att vi lyssnat gör relevanta mätningar för att söka klarhet i varför vi hörde det vi hörde. :)

Frågan är hur många man kan vara utan att det blir olidligt trångt och stökigt. :roll:

Dina 200m^2 på Öfre Östermalm tar väl in en skalle per kvadrat i alla fall. Det ger 200st. Eftersom det troligen är högt i tak så går det nog att ta ett varv på höjden också vilket ger 200 till. Alltså 400 stycken kunskapstörstande och f/e-nyfikna forumister.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-10-02 20:30

Morello skrev:Numera är det ju extra roligt att testa tack vare ny utrustning. :wink:

Berätta gärna mer...Nyfiken LTS-are.

//at

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-02 20:31

Morello skrev:Jag skulle kunna tänka mig att lite senare under hösten anordna en FE-testarkväll hemma hos mig, där vi först testar tex. två olika slutsteg och efter att vi lyssnat gör relevanta mätningar för att söka klarhet i varför vi hörde det vi hörde. :)

Vore väldigt intressant. Jag är också intresserad av en genomgång av vad för hårdvara som krävs, hur man tillverkar ohörbara switchar och konstlaster (enligt konstens alla regler), och vad man mer skall tänka på vid uppkoppling. Det vore kul om man kunde ha ett set utrustning i Göteborg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi