En sund HiFi-utveckling.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 20:57

Är det inte så att vissa butiker säljer kablage på öppet köp? Om kunden inte är nöjd kan man ju då lämna tillbaka.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 21:14

Max_Headroom skrev:Är det inte så att vissa butiker säljer kablage på öppet köp? Om kunden inte är nöjd kan man ju då lämna tillbaka.

tror till o med dom flesta butiker lämnar lånegrejor för hemprovande idag...inte bara kablar då utan elektronik osv.. Det är väl ett av skälen butikerna sedan blir förbannade på nätsäljarna här eller utomlands som sedan får sälja det nya efter butikerna fått stå för demogrej o utlånande.. :wink:

Så en hel del faller allt tal om att butikerna skulle lura sina köpare eller föra dom bakom ljuset...sådant är nog mycket mer det omvända anser och tror jag ifråga om vem som blåser vem...tror handlarna är dom som blir blåsta och väldigt sällan kunderna..

men det kanske va lite ot detta.... 8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-02 23:40

Max_Headroom skrev:Helt riktigt, men musikbrachen vill styra vad vi ska køpa. Konsumeterna (det ær vi det) ska inte kunna påverka. Helst ska alla køpa samma låt och betala før den hemma, i mp3-spelaren, i bilen, på kontoret etc.

Håller med om mycket där...!

Annars, själv är jag inne på att det borde vara lättare att hitta "personliga" lösningar, idag känns det så toppstyrt eller statusbetonat... vill se mer otraditionella saker, kvalitet ska inte behöva vara tråkigt.... återkommer när jag kan förklara tydligare :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-03 07:44

Vad gäller marknadsföringen är jag inte ute efter enskilda handlare. Det är snarare producenterna det handlar om - om det nu finns någon som gör sig skyldig till vilseledande marknadsföring. Men det är lite kul att se motståndet mot tanken på att få det prövat, på samma sätt som alla andra branscher får se sig prövade, speciellt med tanke på det "gnäll" som förs fram i otaliga trådar, bland annat på det hähr forumet.

Tärnström

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-03 12:17

Min vision om en sund HiFi-utveckling:

1. En vetgirig, ärlig och undersökande press som kan ta upp kampen med ormoljenasare och "icke-prestanda" i apparater. Dessutom borde pressen intressera sig mer för interaktionen mellan rum, högtalare och lyssnaren, istället för att testa den ena lika-ljudande kabeln efter den andra.

2. Ett genombrott på högtalarmarknaden där en tillverkare med rejäla tillverkningsresurser lyckas anställa ett geni till högtalardesigner och ett par genier till marknadsförare som inte dödar konstruktionerna med en massa krav på säljfaktorer. Den sedan nyligen uppvaknande pressen ger sedan konstruktionerna välförtjänta recensioner som skiljer ut dessa välgjorda skapelser från de övriga amatörernas skräp. Följden av detta blir att flertalet högtalarfirmor tvingar rycka upp sig till mot nya måttstocken på marknaden för att kunna överleva.

Efter några år har vi fått ett rejält uppsving i kvaliteten på högtalare, som även innefattar en trevlig design och klara riktlinjer för hur högtalarna ska placeras i hemmamiljön.

3. En stor tillgång på kompetenta akustikfirmor som kan ge effektiva råd på hur man anpassar sitt hem för bättre lyssningsakustik, samtidigt som lösningarna ska kunna accepteras estetiskt.

4. En tillgång på musik som innefattar all musik man kan tänkas vilja lyssna till. Musiken ska vara tillgänglig via lyssning direkt mot en server hos den som tillhandahåller tjänsten. Mot en fast avgift per månad får du tillgång till all musik och alla filmer/konserter direkt in i din multimediaspelare. Det skulle vara skönt att slippa samla på alla dessa plastbitar med musik och filmer!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 12:23

Conan
Finns det inte risk att dina idéer minskar mångfalden?

Om jag hårddrar det utan att lägga fingrar på ditt tangentbord.
Bort med exklusiva produkter och bort med ON-OFF och Siba.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 12:58

Jag tror man till stor del har missat faktumet att hifi INTE är en storsäljare längre.. Att folk inte ens bryr sig idag.. Så jag tror man missat faktumet att hifi branchen i sin helhet INTE längre ens har samma mål som debatörerna här tror eller hoppas...

Hifi som begrepp är rent döende... Skvalradio är det som gäller numera o ev lite lurar i öronen via sin tel...

Så produkterna lever i sina dödskramper numera med en minskande skala köpare.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...

Ända målet nu är att kunna ta betalt för musiken.. Hur den låter är skit samma.. Inte ens artisterna behöver vara bra längre.. utan dom hittas på gatan.. Snyggast vinner.. och sedan lär man dom någon ton som säljer... O sedan mixar man dom.. o kränger till folk med sina telefoner osv...

tidningar i Sverige har väl levt under galgen snart i tio femton år minst. Så investera i mer faktabaserad info tar bort dom sista läsarna också...

Jag förväntar mig mer att dom börjar med lite snygga brudar som mitt uppslag snart för att få sälja.. lite som aktuell raport fast med hifi mellan dom "kroppsliga " repotagen... :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 14:56

Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden. :)
Självklart, och intergrerat trådlöst nätverk med för den delen..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 14:57

Johan_Lindroos skrev:Mindre integrering med datorvärlden. :wink:
Tomten bor på Kungsholmen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 14:58

Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden. :)

Och fasta minnen på 1 terrabyte för intern lagring när man inte lyssnar strömmande från nätet....

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 15:00

Mayro skrev:.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...
Det här är onekligen ett av de största problemen faktiskt. Inte att forumen inte samarbetar, men att inspelningarnas kvalité är så låg att det faktiskt kan bli ett sämre slutresultat ju bättre anläggning man har...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 15:01

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:

Och fasta minnen på 1 terrabyte för intern lagring när man inte lyssnar strömmande från nätet....

/ B
Precis som jag har alltså...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 15:01

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...
Det här är onekligen ett av de största problemen faktiskt. Inte att forumen inte samarbetar, men att inspelningarnas kvalité är så låg att det faktiskt kan bli ett sämre slutresultat ju bättre anläggning man har...

Å så köpte han en mp3-spelare i snöre med två tillhörande proppar och levde lycklig i resten av sitt liv.....

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 15:15

Man kan inte direkt säga att det haglar in uppslag och hurrarop för framtidens HiFi. Det enda man med säkerhet kan säga hittills är att om vi bara får bort ormoljan och nuvarande facktidningar från HiFi-hyllorna så är det bra som det är. Det råder deppression i HiFi-träsket.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-03 15:53

Flint,

Man kan inte direkt säga att det haglar in uppslag och hurrarop för framtidens HiFi. Det enda man med säkerhet kan säga hittills är att om vi bara får bort ormoljan och nuvarande facktidningar från HiFi-hyllorna så är det bra som det är. Det råder deppression i HiFi-träsket.

Bra summering av läget tror jag! För att bryta detta depressiva tillstånd krävs ett spårbyte i branschen; sluta dividera om skillnaderna mellan olika förstärkare och CD-spelare. Apparaterna är tillräckligt bra för att inte vara den svaga länken i någon anlägging egentligen. Likaså är diskussioner om format hit & dit lika fruktlös. Om ett knippe hifi-knuttar inte kan höra skillnad på mp3 och CD, torde väl alla diskussioner om än mer högupplösande format vara ovidkommande tjafs egentligen?

Högtalare & rum; där ligger nyckeln till en utveckling inom hifi! Hur ska vi få fram lösningar som på ett akustiskt och estetiskt godtagbart sätt integrerar högtalarsystemet i boendemiljön? DÅ först kommer också "vanligt folk" att se fördelarna med god återgivning hemma. Även ett erkännande från hifi-sociten om att förstärkare, CD/DVD-spelare och komprimerade format duger fin-fint, skulle nog ge många normalkonsumenter av hifi råg i ryggen att fortsätta med en vettig högtalar/rum-uppsättning.

Visst, det kanske minskar mångfalden om "sanningen" om de ljudande effekten mellan t.ex. olika förstärkare kom till allmän kännedom (och erkännande). Men varför skulle det gagna utvecklingen att hålla inne med information om hur saker & ting faktiskt förhåller sig? Är det ingen större ljudmässig skillnad mellan två apparater så är det väl inte! Varför hålla denna vanflörställning under armarna bara för att man vill upprätthålla en mångfald?

Du skrev att jag i min version av framtiden ville skrota både OnOff/Siba och high end-sfären, och det stämmer också rätt bra. Fast jag ser betydligt fler fördelar med OnOff-apparater än jag ser behovet av exklusiva och överprissatta apparater som levererar samma faktiska prestanda som de tio gånger billigare apparaerna från stormarknaden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:02

Conan
Dom som köper en anläggning för två mille har förmodligen gått ifrån prisnivån 50KKr. Jag förstår inte varför exklusiv HiFi måste bort. Den konkurrerar ju knappast med mellannivåläget. Och ingen har sagt att ljudkvalitet står i rak relation till pris. Det är bara vissa som har fått för sig det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 16:08

Conan skrev:Högtalare & rum; där ligger nyckeln till en utveckling inom hifi! Hur ska vi få fram lösningar som på ett akustiskt och estetiskt godtagbart sätt integrerar högtalarsystemet i boendemiljön?

Ikeasoffor med inbyggda basfällor? Hemtex-gardiner med avpassad dämpning för skrikiga diskanter? Soffbord med inbyggd sub-woofer? Gobelänger och rumsavdelare med akustiskt riktiga egenskaper?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:12

Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 08:14

Flint,

...förstår inte varför exklusiv HiFi måste bort."

Måste bort & måste bort... Det är självklart upp till var och en att lägga hur mycket som helst på en exklusiv anläggning. Lika självklart är det att företag måste få tillverka exklusiva prylar och ta ut hur mycket betalt för dem man önskar.

Du skriver att prestandan inte står i rak relation till priset. Jag vill nog hävda att i många fall står priset i ingen relation till prestandan. Då kan man börja fråga sig om nyttan med exklusiv hifi, när samma hörbara prestanda kan fås för nåt från de lite dyrare hyllorna på Siba. High end-segmentet fyller ingen fuknktion när det endast är snyggare förpackade prylar. Fast det är nog egentligen bara inbitna hifi-entusiaster som tycker kromglänsande apparater och underarmstjocka högtalarsladdar är speciellt estetiskt lockande...

Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.

Ja, varför inte. Den möbelaffär som kan presentera hemmadator, multimediaspelare, en kompetent förstärkare och en extremt högkvalitativ högtalaruppsättning, förpackat i ett estetiskt välbalanserat möblering kan nog göra en del affärer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 09:48

Conan skrev:Jag vill nog hävda att i många fall står priset i ingen relation till prestandan. Då kan man börja fråga sig om nyttan med exklusiv hifi, när samma hörbara prestanda kan fås för nåt från de lite dyrare hyllorna på Siba. High end-segmentet fyller ingen fuknktion när det endast är snyggare förpackade prylar.

Hur är det i övrigt i samhället. Tänker du likadant där. Blodpudding mot oxfilé. Filén är ormolja, ska bort. Näringsvärdet står inte alls i relation till priset. Stadsjeepar mot bensinsnåla budgetbilar, kläder, datorer, joggingskor, verktyg, boendeformer, osv.

Varför ska valfriheten inom just HiFi begränsas?
Hur kommer det sig att planekonomi här är bra och inte annars?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-04 10:17

Jag tycker att utvecklingen ända gått framåt på många punkter. Lånade hem gamla Hifi & Musik från början av 80-talet från bibblan igår i jakt på en recension av mina gamla högtalare (som jag tyvärr inte hittade). Priserna på hifi-prylar har verkligen sjunkit sen dess! Man kunde se annonser på halvbra kasettdäck som kostade runt 8000:-, för-slutstegskombinationer gick inte sällan på 10000-20000 osv och detta i annonser från -83. Hifi måste varit hutlöst dyrt på den tiden alltså 8O

Idag får man ju bättre grejer till samma och billigare pris utan att ens räkna om kronans värde :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 11:21

Tack Erol och grattis. Du verkar inte ha drabbats av HiFi-deppet.

Mer/fler saker som är bra med dagens HiFi.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 12:24

Det finns ju ändå en fysisk och smakmässig skillnad mellan blodpudding och oxfilé. Tror nog att jag skulle kunna skilja på dem i blindtest faktiskt.

Däremot att skilja lyssningsmässigt mellan en förstärkare för 50 000 och en hemmabioreceiver för 5 000 är jag inte lika säker. Låter man bara hemmabiostärkaren jobba inom sin effektkapacitet, och sedan låter dyr-förstärkaren spela lika (lågt) som receivern, tror jag det är mycket svårt att höra skillnad mellan dem i DBT. Kolla t.ex. in Richard Clakrs Amplifier Challange på:

http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm

Jag säger inte att planekonomi är en vettig lösning på någonting. Tillgång och efterfrågan får styra bäst de vill bara det sker inom lagens råmärken. Däremot tycker jag att blodpudding är blodpudding oavsett om påsen den levereras i är av Bybees kvantumrenarmaterial eller inte. Och blodpudding leverad i påsar av kvantumrenarmaterial tycker jag har begränsat värde faktiskt. Men jag skulle för det aldrig förespråka ett förbud mot att få sälja, tillverka eller köpa denna esoteriska :roll: blodpudding.

Tycker du, Flint, att vi för mångfalden och utvecklingen inom den gastronomiska världen behöver mer avancerad blodpudding, som t.ex:

1. Blodpudding som redan är inbränd?
2. Blodpudding som levereras i specialförpackningar av kvantumrenarmaterial eller inbäddade i Shakti-stenar?
3. Blodpudding som är dopad med delar av ppm-nivåer rhodium?
4. Blodpudding som är målad i glitterfärg?
5. Blodpudding som levereras i vibrationsdämpade förpackningar?

8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 12:29

Varför inte? Jag kanske till och med skulle köpa en bit. Eller så skulle jag bara ruska på huvudet och köpa min vanliga gamla standardpudding.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-04 12:42

Kunder av idag är vana att köpa halvuselt billigt skräp använda i 2 år och sedan slänga. Då kan man även ändra färg etc efter mode.
Dyrare saker som t.ex. vettigt bra HiFi eller TV eller projektor etc skall hålla lite längre eftersom den inte kan bytas ut lika ofta.
Helst skall den klara av ommöbleringar och flyttar till nya bostäder på ett enkelt sätt.
Tyvärr så är inte detta helt förenligt med fysikens och akustikens lagar. Konsumentens val står då mellan att:
1. Lära sig mycket, ta lång tid på sig samt möblera efter vad som fungerar ljudmässigt.
eller
2. Mer eller mindre strunta i välljud och göra en snabb halvdan lösning.

Jag ser i framtiden fler HiFi butiker som tar ett helhetsgrepp och ger kunder som är beredda att betala en väl fungerande helhetslösning. Dvs inklusive installation, intrimmning m.m. Att ställa in en projektor bra idag är lång ifrån enkelt. Tänk då att Svensson som misslyckas med att programera videon skall försöka... Ja, bra blir det inte.

Uppslaget med integration av HiFi/Hemmabio och möbelbutik tror jag är ett vinnande koncept. Mer akustikvänliga möbler behövs verkligen.
Att det inte finns soffor och soffbord med inbyggd subwoofer är klart underligt. Här finns en klart outnyttjad marknad.

I tanken om helhetslösning så skall en HiFi-butik förståss även sälja abonemang för musik/film-nedladdning.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-04 13:37

Hemmabiomarknaden är räddningen, tror jag. Där är dynamik, bra ljud och bild fortfarande något som är viktigt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-04 13:53

Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

1. Mindre eller ingen voodoo.
2. En kritisk press med kompetent personal.
3. Mer kvalitetsprodukter från mindre företag.

Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 13:59

BB skrev:
Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

1. Mindre eller ingen voodoo.
2. En kritisk press med kompetent personal.
3. Mer kvalitetsprodukter från mindre företag.

Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.

/BB

Om du här talar om skivornas kvalitet ljudligt vilket jag tror :?: så säger du exakt som jag anser.. Därmed håller jag med dig till fullo BB..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 14:16

Conan skrev:1. Blodpudding som redan är inbränd?
2. Blodpudding som levereras i specialförpackningar av kvantumrenarmaterial eller inbäddade i Shakti-stenar?
3. Blodpudding som är dopad med delar av ppm-nivåer rhodium?
4. Blodpudding som är målad i glitterfärg?
5. Blodpudding som levereras i vibrationsdämpade förpackningar?

Ett rent akademiskt spörsmål, blodpudding äter jag icke :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:23

Inte jag heller. Av de två allternativen jag nämnde föredrar jag oxfilé, oavsett näringsnivå.

(Nu ljög jag lite. Iband kan jag tycka att blodpudding och stekt bacon är gott)
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 14:43, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi