Har du mjuka fötter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-12-09 15:25

Intressant IÖ,

Det relevanta i slutändan är väl vad spikarna står på? Det är väl få som har spikarna direkt mot ett golv gissar jag!? (kan ha fel)

Just i underläggen hittar vi de exotiska varianterna från ART, BDR, femkronor, hockeypuckar med mera och det är väl dessa som ska dämpa högtalarnas vibrationer och inte själva spikarna?
Säg att jag under spikarna lägger en femkrona med en SD-fot under så kan väl ingen invända mot själva spikarna eller? :oops:

Intressant är väl då vilket av följande som är att föredra

-SD-fot direkt under högtalaren
-SD-fot under kombinationen högtalare/spik/hockeypuck

Jag kommer in sent i debatten som förts på flera forum så ni får ursäkta om just detta stötts och blötts tidigare :oops:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 15:31

Mikael2 skrev:Säg att jag under spikarna lägger en femkrona med en SD-fot under så kan väl ingen invända mot själva spikarna eller? :oops:

De kommer varken göra från eller till, så tycker man spikar är snygga kan man ju göra så.

(kanske kan det bli instabilt när spikarna halkar runt på femkronan... :) )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-09 15:42

Halkar runt? Där blir ju "spikhål" i myntet! Då är den nog större riska att hela myntet flyttar sig...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-09 15:44

IÖ, min erfarenhet (=något begränsad - men dock...) är att skillnaden mellan hårda o mjuka fötter är större om högtalarlådan är mer "resonant".

Följaktligen är skillnaden mellan (och betydelsen av) olika fötter mindre om högtalarlådan är mer okänslig för vibrationer (typ sandwich o viskoelastiskt skick, etc).

Finns det något i det däringa "fysikaliska" som antingen styrker eller vederlägger mina slutsatser?

Hälsn. Michael

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-12-09 15:50

norman skrev:
Mikael2 skrev:Säg att jag under spikarna lägger en femkrona med en SD-fot under så kan väl ingen invända mot själva spikarna eller? :oops:

De kommer varken göra från eller till, så tycker man spikar är snygga kan man ju göra så.

(kanske kan det bli instabilt när spikarna halkar runt på femkronan... :) )

Min tanke är att spikarna brukar ju placeras i hörnen på kabinettet dvs där högtalaren är som starkast. Den borde väl då ha minst vibration i dessa punkter. De måste väl vara en liten fördel att koppla högtalaren mot underlaget just här och i en sån liten punkt som möjligt. Vissa vibrationer i högtalaren måste väl släckas ut innan de når ut i hörnen där kabinettet är som starkast?

Detta har väl i och för sig inte att göra med att högtalaren rör sig fram och tillbaka i takt med basen då hela högtalaren rockar med musiken...? :oops: Detta har väl kanske att göra med om lådan är resonant som min namne skriver?

Bäst jag slutar nu innan jag blir än mer konfunderad... :lol:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 16:03

Mikael2: SD-foten har så hög fjädringsmjukhet, låg inre dämpning och så liten egenvikt att den troligen inte påverkar lådans egna resonanser nämnvärt oavsett vart man placerar den. (och även om man placerar den på en punkt på lådan som vibrerar mycket så överför den försumbart med vibrationer till golvet)

Spikar däremot är ju som bekant hårdare och om de ställs på golvet eller annat hårt underlag så kan de tillsammans med lådans fjädring i fästpunkterna påverka både "totala" resonansen mellan låda/golv och även lådans interna resonanser (om man tänker sig att en tunn vägg har en resonans så ändras den om man kopplar en punkt på den med en spik till något..)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 20:43

jag har då spiksen direkt i golvet och direkt i högtalarlådan (i hörnen). Ställer man spikarna på nåt annat underlag så ändrar man ju direkt hur dom beter sig.

Öhman: din redovisning är helt solklar. Fast det är något som gör att det inte känns så intiutivt riktigt med det. Vet inte om det är jag som gör nåt felslut i mina tankegångar eller vad det är.
Men det du säger är att en spike är inte mjuk (över resonansen) och att en mjuk fot är hård? det kanske är det som är så förbryllande. En mjuk, dämpande fot är hårdare än en metallbit. Det känns inte direkt intiutivt förståbart.
I vardagen är ju allt mjuk inte hårt och allt hårt är inte mjukt.
Knackar jag på en SD-fot så antar jag att den inte låter och att jag inte känner nåt speciellt i fingret. Knackar jag på en spike så känner jag ju att det tar emot på ett annat sätt.

Ja jag vet inte.. Det är iaf nåt som inte känns som det ska. Förmodligen beror det väl på mig.. :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 20:54

Men jag upplever också debatten som lite vriden.. Alla pratar om vibrationer och hur dessa överförs till omgivningen. Jag är intresserad av det och det är inget som jag har problem att förstå. det är fullkomligt logiskt att det uppstår mindre vibrationer och att det överförs mindre vibrationer från högtalaren till oomgivningen.

Det jag är intresserad av är lådans förmåga att vara en fix punkt för elementet att jobba mot.

Aha! NU kom jag på en sak.. Oljedämpare, såna som sitter på en vanlig bil alltså, dom blir ju hårdare och hårdare ju snabbare jag försöker föra stången ut och in (ja inga obskyra tankar nu.. :wink: ). Är det en liknande sak som händer i SD-foten?
Det betyder väl i så fall samtidigt att SD-foten blir mjukare och mjukare ju saktigare ihoptryckningen sker? Så den är mjuk när man trycker ner den (DC) men blir hårdare och hårdere ju snabbare man komprimerar den?
I så fall måste ju en handduk vara värdelös..
Men denna förmåga att bli hårdare vi ökad frekvens har alltså att göra med materialets dämpning?

Ja jag vet inte det vara en tanke som slog mig..

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 21:04

Kraniet: Dina tanke om att SD-foten fungerar som en dämpare är fel. Sd-foten har låg inre dämpning så den är fortfarande mjuk vid högre frekvenser. Det gör att över resonansfrekvensen för "låda på SD-fot"* så kan man (nästan) se lådan som att den svävar fritt i luften. Det vill säga att den för frekvenser i audio-området är frikopplad från golvet.

*resonansen kan nog ligga kring några Hz

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 21:09

men i så fall kan det väl inte stå still? du måste ju ha nåt som proucerar den nödvändiga motkraften som element konen behöver när den rör sig..
Ja du har ju trögheten i lådan (dess vikt) men denna bör i så fall vara väldigt stor alltså..

Betyder inte det då också att sd-foten är mjukare än en spike? då är den ju mjuk ända ner till sin resonansfrekvens? Så istället för att få ett hårt motstånd upp till basområdet så får man inget hårt motstånd?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 21:17

Kraniet skrev:men i så fall kan det väl inte stå still? du måste ju ha nåt som proucerar den nödvändiga motkraften som element konen behöver när den rör sig..
Ja du har ju trögheten i lådan (dess vikt) men denna bör i så fall vara väldigt stor alltså..

Japp, det är lådans vikt som "håller emot"

Problemet med spikar är (som sagts tidigare) är att dom med lådans vikt bildar en resonans i hörbara området. Om man då spelar den frekvensen som exiterar resonansen så kommer lådan att röra sig mycket mer än om den skulle sväva fritt.
(man skulle ju kunna tänka sig att man fäster lådan så att resonansen hamnar över det hörbara, men det är helt enkelt inte genomförbart)

Du kan jämföra om du fäster en tyngd i ett gummiband. Om du sen håller gummibandet i handen och låter tyngden hänga så kan du med mycket små rörelser med rätt frekvens på handen få tyngden att svänga med stor amplitud.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 21:35

jo gummibandsteorin är ju inte svår att förstå det har man ju tom provat.
Men ju tyngre vikt du har destå svårare är det att få den att svänga mycket. Då fungerar en spike bättre ju tyngre låda du har?

Det finns ju förövrigt såna teorier redan.. Finns ju dom som menar att en tung fot på högtalare förbättrar spike-arbetet.
Tex så blir det en hörbar förbättring av ljudet när man byter mdf foten som sitter på linn högtalare till deras kustone fot. Vet dock inte om det beror på detta eller om det är att den(kustonefoten) är mindre resonansbenägen och fortplantar mindre resonanser i lådan.

samtidigt verkar många Linn-människor mena att sandfyllda stativ är dåligt. det kanske ökar resonansen i lådan på nåt vis då man har spike mellan låda och stativ.. ja jag vet inte..
har inte gjort några lyssningstester här heller.. dock brukar det vara så att det andra Linn-människor säger låter bättre/sämre stämmer överens med mitt egna lyssningsintryck(då vi bedömer samma parameter i ljudet).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 21:49

Kraniet skrev:Då fungerar en spike bättre ju tyngre låda du har?

Resonansfrekvensen kommer att sjunka. Om det blir bättre eller sämre vet jag inte... (om nu inte vikten skulle ökas så mycket att resonansfrekvensen skulle komma under det hörbara, men det är inte rimligt eftersom spikarna då skulle ha gett vika för länge sen...)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-09 21:59

samtidigt verkar många Linn-människor mena att sandfyllda stativ är dåligt.

Kan dom ju gärna få mena. Men vad har dom för argument för sitt påståeende? Ju tyngre stativ, desto bättre. Klart bättre med solida stålstativ istället för sandfyllda rör, så på det viset har dom ju rätt.

För dom vill ha riktigt tunga stativ så kan man hälla guld i sina stativ. Billigt och bra. Bra i alla fall.

Vad gäller spikes inverkan på vibrationer förstår jag inte att saken alls diskuteras fortfarande.
Jag vill åter hänvisa till Morellos inlägg under an annan tråd på forumet. Det tar upp det hela mycket bra.
Om någon dock tycker att det låter trevligare med spikes (eller vad man nu har under högtalaren) så kör med det. Att få ner vibrationerna är bara intressant om det är det man eftersträvar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 22:10

nja dom har ju inga argument för det annat än att det låter sämre. precis som att de flesta Linn-människor upplever spikes som bättre än SD-fot. Alltså lyssningstester..
Nu kan man säga vad man vill om lysningstester som utgångspunkt för att ha en åsikt.
Det är dock lättare att lägga vikt vid personliga lyssningstester än ett fysiskt resonemang som går emot intiutiva upplevelser.
Ett bor är hårt, en kudde är mjuk. Ett bord gör ont att slå i för kraften jag slår i bordet är samma kraft som bordet påverkar min knoge med (jag får alltså ont). En kudde gör inte ont att slå i för kraften från min hand försvinner i det mjuka materialet.
Trycker jag på bordet så fjädrar det inte, trycker jag på kudden så sjunker den ihop.
Hoppar jag från ett mjuk material så kommer jag inte högt för kraften försvinner ner i underlaget. Hoppar jag från betong så kommer jag betydligt mycket högre.

Det ni säger är att det mjuka underlaget är hårt och det hårda är mjukt. Det strider mot vanlig logik.
Men kanske är det jag som inte inser.. "there is no spoon" ??

Det är detta som gör att jag fortfarande försöker inse hur det ligger till. För till skillnad från vissa människor så är jag inte så nöjd med att anamma nya idéer utan att ha en förståelse för varför.
Kalla mig agnostiker eller skeptiker om du vill.

En sak som dock är bra med allt det här är att jag har blivit än mer övertygad om att högtalarlådor ska vara tunga. Ju tyngre destå bättre verkar vara det som gäller.
Senast redigerad av Kraniet 2003-12-09 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 22:15

Kraniet skrev:Det ni säger är att det mjuka underlaget är hårt och det hårda är mjukt. Det strider mot vanlig logik.

Vem har sagt det?

Alltså: SD-foten är mjuk och bildar därför ingen resonans i frekvensområdet där musik finns.
Spiken är rätt hård och bildar tillsammans med lådan en resonans som ligger i samma frekvensområde som musik och därför gör att lådan rör på sig mer (resonansen exciteras av musiksignalen).

Om man är intresserad av hur det funkar kan man kanske låna en bok om fysik/mekanik som handlar om vikter i fjädrar m.m. Det är kanske lättare att förstå om man har lite mer att läsa. Det är svårt att förklara på ett vettigt sätt på ett forum då man oftast inte orkar skriva tillräckligt mycket text och lägga till bilder m.m. :)
Senast redigerad av norman 2003-12-09 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-09 22:16

Max_Headroom skrev:För dom vill ha riktigt tunga stativ så kan man hälla guld i sina stativ. Billigt och bra. Bra i alla fall.

Bly är billigare, bättre och tyngre! :)

Om någon dock tycker att det låter trevligare med spikes (eller vad man nu har under högtalaren) så kör med det. Att få ner vibrationerna är bara intressant om det är det man eftersträvar.

Sant... men vi talar nog om olika saker beroende på att vi har olika angreppspunkter. Några vill att det låter trevligt (förvisso vill nog alla det men en del nöjer sig om det låter trevlig om den som har skapat ljudstycket vill det) medan andra vill att det ska vara mer korrekt (och om felen har uppstått någon annanstans än där man kan ha kontrollen så får det vara så men då får man bekämpa felem med begränsade motfel (ex en eq)). Jag tillhör filosofiskt definitivt den sistnämnda gruppen men jag kan vid enskilda lyssningstester hålla med den förstnämnda gruppen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 22:22

Vad beror detta på? Jo, att spikarna (trots att de upplevs som styva när man lägger handen på högtalaren) är hur muka (=mjuka) som helst när man passerat (>) resonansfrekvensen, som i regel hamnar någonstans mitt i djupbasområdet.

Iofs säger det ju inte att sd-foten är hårdare. Men det är ju tydligt att spikarna är mjuka.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 22:24

problemet är kanske att jag inte jämställer vibrationer i lådan med att lådan rör sig..
alla pratar om vibrationer jag är intresserad av rörelser..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-09 22:26

Vibrationer är rörelser...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-09 22:30

Bly är billigare, bättre och tyngre!

Guld är tyngre än bly, nästan dubbelt så tungt faktiskt. 19,3 i densitet jämfört med blys 11,3. Hurvida detta påverkar ljudet i någon större utsträckning kanske inte spelar så stor roll. Dom som är osäkra kan ju prova... Kanske det högre priset för guldfyllda stativ inte motsvaras av bättre ljud?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 22:33

jo fast det är lite skillnad..
om jag hoppar upp från ett golv så spelar det ingen roll om golvet vibrerar så länge vibrationerna inte är så långsamma att jag upplever att golvet rör sig. Vibrerar golvet med 1000 hz så upplever jag det som att golvet vibrerar inte att det rör sig.. klart vibrerar det med en meter i amplitud så kommer jag nog att upptäcka det men du kanske förstår vad jag menar.
Däremot kommer jag alltid uppleva ett mjukt golv som mjuk när jag hoppar. Golvet klarar alltså inte att ge den motkraft jag behöver för att kunna hoppa.

Precis som att jag måste ha motkraft så måste elmentet ha motkraft när det rör sig. På samma vis som jag inte upplever vibrationer som störande så kan man anta att elementet inte ser vibrationer som störande. Däremot kommer det alltid påverkas av en dålig motkraft från lådan precis som jag alltid upplever det som dåligt när jag ska hoppa högt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 22:43

men man kanske inte ska se spikar som ett fast material. dom är ju tydligen mjuka när man kommit över resonansfrekvensen.. Kan då säga att dom fungerar som en studsmatta(trampolin). I en trampolin måste man hoppa i en konstant frekvens för att det ska fungera. Så fort jag ändrar min hoppfrekvens så kommer jag landa i otakt med mattan och jag tappar fart. Ju oftare jag ändrar frekvens det färre gånger kommer jag vara fas med mattan och destå mer fart tappar jag.

Men jag förstår inte hur ett mjukt underlag kan vara bättre då.. I ena fallet har man ett underlag som stjäl energi för att man hela tiden motverkar varandra. I andra fallet har man ett material som suger upp alla energi.
Summan för båda är då noll.
Då är den enda vinsten med sd-foten resonansbekämpning i lådan (och att mindre resonenser fortplantas till omgivningen). Så om man har en resonansdöd låda så är sd-foten meningslös precis som spikes är det?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 22:50

Kraniet: du kan se både spiken och SD-foten som en fjäder. Skillnaden är att spiken har mycket stärre fjädringsstyvhet (kräver större kraft för att fjädra en viss bit). Därför kommer spiken (som nu sagts många gånger :) ) att bilda en resonans i hörbara området och som bekant(?) så kan ett resonant system med liten dämpning börja röra sig med stor amplitud om det finns en signal som exciterar resonansen.

SD-foten+lådans resonans ligger under musiksignalen och exciteras därför aldrig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 23:04

hehe ja det börjar bli smått löjligt det här.. trevligt att se att ni orkar försöka förklara iaf..
kan dock inte säga att jag blir klokare.. :wink: :roll: :lol:
men men.. skam den som ger sig.. det råder inget tvivel om min önskan att vilja förstå hur det hänger ihop hoppas jag iaf.. :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-09 23:16

Kraniet skrev:kan dock inte säga att jag blir klokare.. :wink: :roll: :lol:

Ajaj... :) De flesta förklaringar här kanske kräver att man har läst lite om vikter i fjädrar och hur de systemen beter sig om man tillför en kraft med olika frekvenser m.m.....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-09 23:18

M_H> Man får väl köra med osmium (22,59) istället :D

22,57 enligt Physics Handbook (300 kelvin och 0.1 MPa)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-10 00:05

Rydberg: Osmium? Jo, det skulle ju vara bättre än guld, men troligen ännu dyrare.

Susning.nu skriver: "Osmium är en platinametall och är tillsammans med iridium det tyngsta grundämnet. Det är en blåvit, mycket hård metall. Det har mycket hög smältpunkt men reagerar lätt med många andra ämnen och bildar då giftig?a, starkt luktande, gaser. Den används som kontrastmedel vid elektronmikroskopering."

"Smältpunkt: 3 045 grader C" vilket måste betraktas som extremt.
" Hårdhet (Mohs): 7" boder ge ett mycket svårbearbetat material. Hårt och med högsmältpunk...

"Osmium är mycket sällsynt. Det finns i snitt endast 5 mg/ton mineral i jordskorpan. Det är i nivå med guld. Man finner ofta osmium i legeringar med iridium och just guld. Osmiums löslighet och reaktionsbenägenhet gör att man kan lösa ut osmiumet ur de legeringarna."

Låter som en klart intressant men mycket dyr metall...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-10 00:11

Japp, är nog väldigt dyr! Tung är den iallafall :)

Trevliga fakta du fick fram, var hittade du dem?

edit: Hmm, läsa kan jag inte heller, såg nu att du hade skrivit ut källan.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-10 00:56

Kraniet skrev:Däremot kommer jag alltid uppleva ett mjukt golv som mjuk när jag hoppar. Golvet klarar alltså inte att ge den motkraft jag behöver för att kunna hoppa.

Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Vi vill inte att högtalaren skall hoppa! Golvet får därför inte bidra med motkrafter! Det är ju det som är grejjen med mjuka fötter - vi slipper att högtalaren börjar hoppa!

Precis som att jag måste ha motkraft så måste elmentet ha motkraft när det rör sig.

Det måste det förstås ha. Det får det, från lådan! En tillräcklig mothålls massa är bästa stödet att ta spjärn mot. Om lådan väger 1000 ggr mer än membranet och vi tänker oss att den dessutom är helt oförmögen att själv stråla ut ljud (för att kunna beräkna maximal transientförlust som följd av att den inte ger ordeltligt spjärn år membranet) så kan vi notera att vi får en maximal transientförlust om 0,00869 dB... I verkligheten blir den mycket mindre än så.

Transientförlusten när man har högtalaren på spikar är i grunden ungefär lika stor eftersom högtalaren fortfarande ryggar tillbaka ungefär lika mycket, men dessutom får man dynamiska förluster av att tystnaderna melllan transienttopparna förstörs av resonanserna från den spikfotsuppställda högtalaren.

På samma vis som jag inte upplever vibrationer som störande...

Om du märker skillnaden så hör du uppenbart vibrationerna. Om du inte tycker att de stör så är det ett filosofiskt beslut du tagit - du bryr dig om att musiken förvrängs, förstås i kombination med att du inte finner den subjektiva upplevelsen av färgningen motbjudnade.

...så kan man anta att elementet inte ser vibrationer som störande.

Elementet har inget medvetande och ser ingenting som störande. Inte ens om du kastar pil på det.

Däremot kommer det alltid påverkas av en dålig motkraft från lådan precis som jag alltid upplever det som dåligt när jag ska hoppa högt.

Nej, det är just det den inte kan! Eftersom motkraften genom lådans vikt är fantastiskt god - vad högtalaren än står på - så är resonemanget felaktigt - det är helt irrelevant för högtalaren.
(Om du väger säg 100 kg och skall hoppa från en gummibåt (åt sidan) så är det uppenbart att du inte får spjärn. Men om det är en färga som väger 100 ton du skall hoppa ifrån så spelar det ingen roll om den är satt på grund eller om den flyter fritt. Den är så tung att den inte ger vika märkbart oavsett vilket. Det enda sättet du kan få färgan i rörelse är om du ställer den på en jättestyv fjäder och letar upp resonansfrekvensen...)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi