Kraniet skrev:Däremot kommer jag alltid uppleva ett mjukt golv som mjuk när jag hoppar. Golvet klarar alltså inte att ge den motkraft jag behöver för att kunna hoppa.
Jag har skrivit det förut och skriver det igen: Vi vill inte att högtalaren skall hoppa! Golvet får därför inte bidra med motkrafter! Det är ju det som är grejjen med mjuka fötter - vi slipper att högtalaren börjar hoppa!
Precis som att jag måste ha motkraft så måste elmentet ha motkraft när det rör sig.
Det måste det förstås ha. Det får det, från lådan! En tillräcklig mothålls massa är bästa stödet att ta spjärn mot. Om lådan väger 1000 ggr mer än membranet och vi tänker oss att den dessutom är helt oförmögen att själv stråla ut ljud (för att kunna beräkna maximal transientförlust som följd av att den inte ger ordeltligt spjärn år membranet) så kan vi notera att vi får en maximal transientförlust om 0,00869 dB... I verkligheten blir den mycket mindre än så.
Transientförlusten när man har högtalaren på spikar är i grunden ungefär lika stor eftersom högtalaren fortfarande ryggar tillbaka ungefär lika mycket, men dessutom får man dynamiska förluster av att tystnaderna melllan transienttopparna förstörs av resonanserna från den spikfotsuppställda högtalaren.
På samma vis som jag inte upplever vibrationer som störande...
Om du märker skillnaden så hör du uppenbart vibrationerna. Om du inte tycker att de stör så är det ett filosofiskt beslut du tagit - du bryr dig om att musiken förvrängs, förstås i kombination med att du inte finner den subjektiva upplevelsen av färgningen motbjudnade.
...så kan man anta att elementet inte ser vibrationer som störande.
Elementet har inget medvetande och ser ingenting som störande. Inte ens om du kastar pil på det.
Däremot kommer det alltid påverkas av en dålig motkraft från lådan precis som jag alltid upplever det som dåligt när jag ska hoppa högt.
Nej, det är just det den inte kan! Eftersom motkraften genom lådans vikt
är fantastiskt god - vad högtalaren än står på - så är resonemanget felaktigt - det är helt irrelevant för högtalaren.
(Om du väger säg 100 kg och skall hoppa från en gummibåt (åt sidan) så är det uppenbart att du inte får spjärn. Men om det är en färga som väger 100 ton du skall hoppa ifrån så spelar det ingen roll om den är satt på grund eller om den flyter fritt. Den är så tung att den inte ger vika märkbart oavsett vilket. Det enda sättet du kan få färgan i rörelse är om du ställer den på en jättestyv fjäder och letar upp resonansfrekvensen...)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).