Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Här är jag inte benägen att hålla med Morello/Dahlqvist, det vill säga det kanske jag är, om någon av dem kan förklara vad de menar.
Dahlqvist skrev:Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper som har med förstärkarens innanmäte att göra (t.ex. ljudkvalitet).
Flint skrev:Dahlqvist skrev:Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper som har med förstärkarens innanmäte att göra (t.ex. ljudkvalitet).
Sant, men för dom kanske det räcker med att varan håller och att den lyckas prestera lite skval i sju år drygt. Jag tror att 95% av befolkningen är nöjd med det. Vad är kvalitet, och för för vem?
Jag har iofs svårt att hitta marknader mer lika den "perfekta marknaden" än hifi-marknaden (det skulle vara dator/datorkomponent-markanden då). Jag tror att påstående är MER sant i low-end segmentet än i high-end motsvarigheten. Där i mot är inte "välljud" den dominerande perferensen bland konsumenterna. Så om man utvärderar de kollektiva hifi inköpen ENBART på välljuds- preferensaxeln så får man nog konstiga resultat.Dahlqvist skrev:[...]skulle leda till lägre marknadspris är utan tvekan en sanning med modifikation eftersom det kräver en marknad som åtminstone avlägset liknar den idealiserade perfekta konkurrensen. Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper [...]
Jag stod inte och pratade med försäljare hela tiden.Flint skrev:Kaffekoppen
Om jag minns rätt har du berättat att du tog 0.5 år på dig att köpa en TV. Hur många arbetstimmar kostade det butikerna och den butikspersonal du belastade under tiden. OK det är inte en tillverkningskostnad som den ni pratar om nu, men det är ändå en kostnad som skall betalas av någon.
Jocke skrev:Helt rätt, koppen!
Den främsta kvalifikationen för en försäljare i hemelektronikbranschen förefaller vara förmåga att lägga upp krediter! Då får man fler svar på faktiskt.se
/Jocke
PS. Undantar naturligtvis entusiastföretag med personal som brinner för sin uppgift!
Kaffekoppen skrev:Jag stod inte och pratade med försäljare hela tiden.Faktum är att den gången jag pratade med en försäljare så skrevs det ut kvitto på betalningen.
Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
Sedan dess har så gott som all hemelektronik blivit billigare även i kronor räknat. Men tvåkanaleren som efterträder 3020 heter C320BEE och kostar 2995:-
NAD 3020 kom väl 1979, vad motsvarar denna tusenlapp i dagens penningvärde? [...]
Koffe skrev:Där i mot är inte "välljud" den dominerande perferensen bland konsumenterna. Så om man utvärderar de kollektiva hifi inköpen ENBART på välljuds- preferensaxeln så får man nog konstiga resultat.
Köper man en Boom-box så får man nog vad man betalar för. Köper man en CD-spelare i prisklassen 80tkr, vet i sjutton.
Kul tråd förövrigt. Jag gillar Ingvars förtydligande inlägg.
Flint skrev:Dahlqvist
Sant, men här pratar vi från ett verkligt Von Oben-perspektiv om ett produktområde som riktar sig till den verkligt stora massan. Flerkanalsförstärkare och hembio, som är den stora mjölkkossan just nu och förväntas ge miljardklirr i kassorna.
hehe!Dahlqvist skrev:[...]Bling-bling-fanatiker och integrerera-varenda-elektrisk-pryl-i-hela-huset-inklusive-riskokaren-med-min-egenbyggda-server-under-trappen-geekar. [...]
Koffe skrev:Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
Sedan dess har så gott som all hemelektronik blivit billigare även i kronor räknat. Men tvåkanaleren som efterträder 3020 heter C320BEE och kostar 2995:-
NAD 3020 kom väl 1979, vad motsvarar denna tusenlapp i dagens penningvärde? [...]
Jag vill inte vara närvis eller petig men jag slog upp det. KPI (konsument pris index) är baserat på 1980. Index (100) är alltså ungefär när 3020 kom ut. I år, i augusti var KPI 284,38. Alltså kostande 3020 motsvarande 2830 sek omräknat till dagens konsumentpriser. Jag tycker att vi kan säga att NAD alltså inte har höjd priset. Det är konkurrenterna som blivit billigare.
Sen kan man fundera på om 3020 -> C320BEE har haft samma kvalitetsutveckling som konkurrent produkterna. Men då hamnar vi i någon relativt "prisvärdhetsskala".
Dahlqvist skrev:Kopplingen mellan pris och ljudkvalitet är ju som bekant märkligt löskopplade från varandra. Att tänka att färre komponenter (potentiellt lägre produktionskostnad) skulle leda till lägre marknadspris är utan tvekan en sanning med modifikation eftersom det kräver en marknad som åtminstone avlägset liknar den idealiserade perfekta konkurrensen. Men merparten av alla kunder är ju inte ens i stånd att på ett objektivt sätt bedöma produktegenskaper som har med förstärkarens innanmäte att göra (t.ex. ljudkvalitet).
Njae, nu utgår du från att kunden har begränsad önskan om vilken kvalité han vill ha. Det har kunden aldrig - däremot en begränsad önskan om att betala för en kvalité som inte behövs. Således har man enats om en kompromiss mellan pris och kvalité.Vee-Eight skrev:Kaffekoppen skrev:Nu irrar du i företagsekonomiska termer v8... som konsument vill man alltid ha hög kvalité. Det är ju rätt kvalié
Det är ju ekonomerna som inte vill att man levererar annat än rätt kvalité. För hög och kunderna förväntar sig lika hög kvalité på efterföljande leveranser (kostsamt), för låg och kunderna blir missnöjda och kan vända sig till annan leverantör. Alltså måste man leverera till rätt kvalité - det som är fastslaget i kontraktet.
Har man för högt bruksvärde i jämförelse med vad kunden vill ha och behöver så är det slöseri med resurser. Optimerar man inte så gör man saker helt i onödan. Visst tanken är god, men helt bortkastad. Med andra ord; man kan inte tjäna pengar på att vara idealist och vara snäll, utan den enda rätta är att göra rätt från början.
Kaffekoppen skrev:Absolut. Ingen tvekan om det. Det kan vara så. Men det finns inget som generellt säger att det är så - även om det rent produktionskostnadsmässigt ger det resultatet.Bill50x skrev:Alltså, en femkanalare för 3.000:- kan vara betydligt bättre än en tvåkanalare till samma peng om femman görs i långt större upplaga./ B
Nixpix, jag tycker nog att kundkategorin som handlar i butik har rätt att ställa frågor, få demonstrationer, och jämföra butiker emellan. Det ingår i butikens marginal. Inte skall väl de stackars välutbildade* produktvisarna gå sysslolösa i butikernaFlint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag stod inte och pratade med försäljare hela tiden.Faktum är att den gången jag pratade med en försäljare så skrevs det ut kvitto på betalningen.
Då ska jag be att få utnämna dig till dagens kund. Du är ett föredöme för din kundgrupp och du vinner därför en Faktiskt.se-T-shirt. Nagref levererar.
Koffe skrev:Hetsporren skrev:paa skrev:När NAD 3020 kom för årtionden sedan kostade den 995:- vilket var billigare än alla konkurenter på den tiden.
Jag vill inte vara närvis eller petig men jag slog upp det. KPI (konsument pris index) är baserat på 1980. Index (100) är alltså ungefär när 3020 kom ut. I år, i augusti var KPI 284,38. Alltså kostande 3020 motsvarande 2830 sek omräknat till dagens konsumentpriser. Jag tycker att vi kan säga att NAD alltså inte har höjd priset. Det är konkurrenterna som blivit billigare.
Sen kan man fundera på om 3020 -> C320BEE har haft samma kvalitetsutveckling som konkurrent produkterna. Men då hamnar vi i någon relativt "prisvärdhetsskala".
Kaffekoppen skrev:jag tycker nog att kundkategorin som handlar i butik har rätt att ställa frågor, få demonstrationer, och jämföra butiker emellan. Det ingår i butikens marginal. Inte skall väl de stackars välutbildade* produktvisarna gå sysslolösa i butikerna
*Tyvärr är det väl sällsynt att de får veta så mycket om produkterna de förväntas sälja.
IngOehman skrev:Koffe skrev:Hetsporren skrev:paa skrev:[...]
Jag vill inte [...]hamnar vi i någon relativt "prisvärdhetsskala".
Jag tror du missar hela poängne med PAA's inlägg. Se min understrykning i hans text.
[...]