Diktaturfasoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-12 10:31

Rättsläget är en avvägning mellan producentens intresse att kunna styra över den egna verksamheten, dvs vad som skall säljas till vem och var, och konsumentens intresse att kunna köpa till så lågt pris som möjligt (för en viss servicegrad) på det sätt som passar bäst. Alltför långtgående möjligheter hos producenten att styra bruttopriser och distributionskanaler är skadligt för den ekonomiska effektiviteten i samhället eftersom det innebär en form av monopolställning. Att helt frånta producenten rätten att välja distributörer torde inte vara förenligt med grundläggande principer om fri kontaktsrätt och skulle dessutom kunna innebära att vissa verksamheter skulle upphöra. Vad som nog är ganska klart är att en leverantör inte får diskriminera mellan olika butiker av samma typ men man får diskriminera mellan exempelvis olika typer av distribution. Fast juridik är en bedömningssport. Det är viktigt att inse det och inte försöka tolka verkligheten utifrån fasta principer: det handlar om ett jämkande mellan olika särintressen i samhället.

/D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-12 10:48

Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.

Dessutom i en branch som ser ut som HIFI-branchen idag anser jag att man kanske bör satsa på goodwill istället för att leka paragrafryttare. Detta är dock bara min personliga åsikt.

/J
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 10:51

Du mailande tillverkaren. Tillverkaren sände info om mailtrafiken till sin agent för det inte skulle uppstå några missförstånd..

och agenten säger du måste skriftligen begära att få handla av annan leverantör så agenten kan påvisa att DU inte vill ha kontakt med den lokala handlaren. Så agenten har ryggen fri mot denna lokala handlare..

Inget underligt alls...Problemet uppstår ofta då kunder går runt med mailande till dom olika leden.. Och detta att det blir "fel" är mer förekommande än man tror. DÄRFÖR så aggerar agenten som han gör..

jag förstår exakt hur detta gått till..(tror jag.)

Ingen har gjort fel. men ändå blir det fel... och detta är just ett av dom standardförfaranden där det OFTA går fel..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-12 10:55

majjen04 skrev:Hej Mayro!

Citat från mig "Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig."--

Således stämmer det som Salve skrev!

Mvh
Kenth

Just det att du ska intyga att du INTE kommer att köpa från någon av
Stockholmsbutikerna förstår jag ingen anledning till.

Skulle det på något sätt missgynna någon av handlarna om du handlar
från fler än ett ställe? 8O

Vad händer då om du exempelvis skulle flytta... Får du då inte längre
handla på nya stället heller utan måste handla från din "utvalda" butik?

Låter lite gestapo över det... Dessutom olagligt eftersom en general-
agent inte FÅR binda sådana avtal med sina återförsäljares kunder.
Det skulle ju strida mot avtalen mellan generalagenten och återförsälj-
arna.
Visst har de säkert distriktsuppdelning mellan de olika återförsäljarna
men klarar inte en återförsäljare i sitt distrikt att hålla kvar kunderna
och de väljer att gå någon annanstans så skulle jag (om jag vore
generalagenten) försöka se över problemet med den återförsäljaren
och inte (absolut aldrig) gå på återförsäljarnas kunder om förbud!
Jag skulle istället gå igenom mitt återförsäljarled och försöka lösa
problemet där (exempelvis kanske byta några återförsäljare).
Sen skulle jag förstås vilja att slutkunderna fortsätter att köpa mina
produkter, så jag skulle utan vidare gå med på att han beställer
produkten från någon annan av mina återförsäljare som han har bättre
kontakt med.

Dessutom är kunden här en privat konsument och inget företag (såvitt
jag förstår det) så konsumentköpslagen är det som gäller och kunden
har fritt val på en fri marknad att köpa produkter av vilken återförsäljare
som helst.
Det enda en generalagent kan göra för att styra exempelvis en pris-
dumpning är ju att gå på sina återförsäljare om exempelvis leverans-
stopp till dem eller dylikt. De kan inte gå på konsumentledet och försöka
förbjuda där! :?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 11:02

Slartibartfast skrev:Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.

Dessutom i en branch som ser ut som HIFI-branchen idag anser jag att man kanske bör satsa på goodwill istället för att leka paragrafryttare. Detta är dock bara min personliga åsikt.

/J

Det handlade om att via POSTORDER sälja.. Där skiljer det sig.. Åker han till den handlare han vill handla av är det inga problem alls. Inte heller om han ber en hifi kompis gå in och handla sin grej på plats och sedan den sänds till honom är det något problem...

Jag tror handlarna har problem med att dom lokalt gör lokalt säljande via anonnser osv..och sedan en annan butik säljer billigare via postorder. Det är väl relativt vanliga saker man hört genom åren..

Sådant stävjer man ju via aggerande som här talas om...

men han får ju köpa bara han tydligt påvisar så agenten har ryggen fri att han INTE vill handla med den lokala handlaren.. och troligen då kommer den utvalda handlaren få visa att affären skett till fullt pris efteråt via kassakvitto. Så allt är genomärligt gjort..

Så vad är problemet? Inget alls som jag ser det...Det är Bara att handla av den utvalda handlaren...Men att det skall påvisas att det gått rätt o riktigt till också..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-12 15:21

Slartibartfast skrev:Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.

/J

Välkommen till verkligheten Slartibartfast,
det finns absolut ingen bransch som fungerar som du tror. Alla leveransvägrar i dom flesta riktningar hela tiden. Ändera för du hela sortimentet eller så blir det inget. Prova att ringa HIFI-klubben och be att få köpa några NAD, pröva att ringa Pioneer och be att få köpa 1 model av deras DVD'er. Pröva som bilhandlare och ring SAAB för att köpa 1 bil för normalt säljer du Volvo, men nu har du en gammal kund som vill köpa SAAB av dig. Så går det inte till för annars så skulle det bli totalt kaos och ena året vill alla sälja ett visst märke och sedemera förstöra prisbilden på produkten så ingen har råd att sälja den. Nästa år är det ett annat märke som gäller, och så kommer det att förstöras. Det går inte att bara se det som att det är i kundernas intresse med en lågt pris som enda mål. Service kostar pengar och då måste man tjäna pengar också. Vad som agenten kan ha i åtanke är att en butik i 08 har demat grejorna och en annan butik uti i landet säljer grejorna. Dessutom så kanske grunkan är lite supportkrävande och då är det praktiskt om butiken finns lokalt. NK hade en gång i tiden ett helvete med att folk fick grunkorna demade hos dom, sedan gick folk och handlade på City till ett lägre pris. Där fick då tyvärr inte hjälp med att koppla ihop linkar och dylikt varför kunderna kom tillbaka till NK och bad om hjälp och förklaring till hur man kopplar linkar. Hos NK ingick installation vid köp och hos City ingick ingenting efter köp eftersom dom sålde till ett lågt pris och inte hade den servicen. Utan all vetskap i ärendet så kan jag förstå att G-A får problem hur man än gör. Och om man nu tänker köpa den i en annan butik, ring då inte andra och berätta det som ett tips så hade frågan aldrig kommit upp.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 22:41

Bra att det kommer upp synpunkter och insikter om problemen butikerna har att kämpa med, och även generalagenterna. Oftast pratas här annars mest ur konsumentsynpunkt vilket oftast leder till att butikerna utnämns som orsaken till allt ont.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-13 07:28

Harryup skrev:Välkommen till verkligheten Slartibartfast,
det finns absolut ingen bransch som fungerar som du tror. Alla leveransvägrar i dom flesta riktningar hela tiden. Ändera för du hela sortimentet eller så blir det inget. Prova att ringa HIFI-klubben och be att få köpa några NAD, pröva att ringa Pioneer och be att få köpa 1 model av deras DVD'er. Pröva som bilhandlare och ring SAAB för att köpa 1 bil för normalt säljer du Volvo, men nu har du en gammal kund som vill köpa SAAB av dig. Så går det inte till för annars så skulle det bli totalt kaos och ena året vill alla sälja ett visst märke och sedemera förstöra prisbilden på produkten så ingen har råd att sälja den. Nästa år är det ett annat märke som gäller, och så kommer det att förstöras. Det går inte att bara se det som att det är i kundernas intresse med en lågt pris som enda mål. Service kostar pengar och då måste man tjäna pengar också. Vad som agenten kan ha i åtanke är att en butik i 08 har demat grejorna och en annan butik uti i landet säljer grejorna. Dessutom så kanske grunkan är lite supportkrävande och då är det praktiskt om butiken finns lokalt. NK hade en gång i tiden ett helvete med att folk fick grunkorna demade hos dom, sedan gick folk och handlade på City till ett lägre pris. Där fick då tyvärr inte hjälp med att koppla ihop linkar och dylikt varför kunderna kom tillbaka till NK och bad om hjälp och förklaring till hur man kopplar linkar. Hos NK ingick installation vid köp och hos City ingick ingenting efter köp eftersom dom sålde till ett lågt pris och inte hade den servicen. Utan all vetskap i ärendet så kan jag förstå att G-A får problem hur man än gör. Och om man nu tänker köpa den i en annan butik, ring då inte andra och berätta det som ett tips så hade frågan aldrig kommit upp.

Jo men Harryup du belyser ju till stor del ett lite annorlunda problem.
I det här fallet så var ju varorna ur "den utvalda" återförsäljarens
ordinarie sortiment.
Skulle jag vara generalagent skulle jag inte bry mig det om ifall
kunder ville köpa av återförsäljare X eller återförsäljare Y om båda
återförsäljarna normalt är mina återförsäljare.

Det enda som då skulle oroa mig lite är varför kunder väljer att handla
av X som kanske håller till 20-30 mil bort istället för av Y som ligger nära...

Ligger priserna lika hos X och Y (som i detta fallet, vad jag förstått) så
beror det förmodligen på att kunden inte vill ha med Y att göra av
någon anledning.
Tycker då det åligger G-A att försöka belysa det problemet för Y istället
för att försöka förbjuda kunder att handla där de vill. Ett sådant
beteende är oacceptabelt.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-13 07:48

Generalagentens krav är fullständigt absurt. Som konsument måste jag ha rätt att köpa min mjölk, bananer eller elektronik i vilken butik jag vill. Det här är ren och skär konkurrensbegränsning. Det är lustigt när marknadsaktörer agerar som värsta planekonomianhängarna. De är rädda för den marknad som de annars hyllar i högtidstalen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-13 08:25

Wolfie skrev:
Jo men Harryup du belyser ju till stor del ett lite annorlunda problem.
I det här fallet så var ju varorna ur "den utvalda" återförsäljarens
ordinarie sortiment.
Skulle jag vara generalagent skulle jag inte bry mig det om ifall
kunder ville köpa av återförsäljare X eller återförsäljare Y om båda
återförsäljarna normalt är mina återförsäljare.

Så skall det fungera om det nu är så att båda butikerna har grejorna i lager. Men om X har dom i lager och har demat dom och gjort jobbet så är det inte kul om Y säljer dom ens till samma pris.

Wolfie skrev:Det enda som då skulle oroa mig lite är varför kunder väljer att handla av X som kanske håller till 20-30 mil bort istället för av Y som ligger nära...

Lite? Jag skulle som G-A fundera en hel del om det är av en enskild företelse eller vad som ligger bakom. Ur service synpunkt är det ju för kunden inte optimalt att välja bort den lokala Y och det kanske är Y som kommer bli inblandad om något inte funkar. Eftersom kunden redan har frågor till G-A så känner väl dom att för kundens bästa borde kunden kanske fundera om han gör rätt. Att valfrihet råder att handla var som helst är ju självklart enligt alla lagar och regler. Men G-A ser väl risken med att man kan få en halvnöjd X, en missnöjd kund och en missnöjd Y om något inte funkar. Även X som t.o.m. säljer grunkan kanske har svårt att ge support på telefon för att klara ut problem.
Som sagt har man inte besökt Y och tagit hans tid i anspråk så har man ju rätt handla var som helst även ur moralisk aspekt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 09:24

Flint skrev:Bra att det kommer upp synpunkter och insikter om problemen butikerna har att kämpa med, och även generalagenterna. Oftast pratas här annars mest ur konsumentsynpunkt vilket oftast leder till att butikerna utnämns som orsaken till allt ont.

Problemet här är ju tyvärr att man INTE VILL förstå som vanligt folk gör då dom ser tänkbara förklaringar.. Utan det fortsätt skrivas ungefär som om inte något ända info skrivs som KAN förändra ev felbilden som topic lägger på butik och agent..

Man VILL helt enkelt ha något inom branchen att hacka på aldeles oavsett vad...

Så det är ju inte ens ide att spilla tid på argument för varför detta KAN ha hänt.. Infon man skriver tas ändå inte in..

Men detta branch hat är ju snarare regel än undantag... Och så vill man ju ha detta forum...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:26

Flint skrev:Mayro
Instämmer. Det finns en anledning.
Som är?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 09:31

Kaffekoppen skrev:
Som är?

Vet inte, men om du vill att jag ska spekulera så: Troligen mycket ekonomiskt pressade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 09:36

Kaffekoppen skrev:
Som är?

Kaffekoppen. Du är en smart kille har jag hört. Du borde nog klara av att ta in info om eventuella händelseförlopp som skrivits...

Ni påminner om sillar i havet. Alla svänger samtidigt hela tiden här..hur sjutton kan det bli så då i vanliga fall alla har olika synsätt snudd jämt annars i livet... 8O Men inte här..

väldigt lustigt att se faktiskt.. eller skrämmande kanske är mer rätt ord...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:51

Det där kändes riktigt jävla onödigt :evil:

Kan jag inte få ett svar istället?

Jag frågade ju inte dig, utan Flint, och för att jag blev nyfiken och inte visste. Det framgår ju tydligt att han vet något...

Du kan ge tusan i att svara om du inte har ett svar - och framförallt när frågan inte ens är till dig!

ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-13 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 09:58

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Som är?

Vet inte, men om du vill att jag ska spekulera så: Troligen mycket ekonomiskt pressade.
Ok, tyckte det var så att du hade lite "bakom disken" information när du skrev "Instämmer. Det finns en anledning". Du kan ha rätt i det med pressad ekonomi...

Det låter lite som om G-A är pressad av Stockholmsbutikerna att hindra försäljning till deras kundsegment. Kanske har de tom sagt att om så inte sker är de inte längre intresserade att föra produkterna i butik - och det skulle kraftigt minska produktens exponeringsgrad. En svår balansgång för en G-A...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 10:05

Kaffekoppen
Nej , som jag svarade så vet jag inte, men jag har inte svårt att tänka mig in i G-A:s situation. Det finns ingen lag som säger att dom för alltid får behålla sin agentur, om det gäller ett svenskt fristående företag. Uppfyller dom inte beräknade kalkyler så kanske nästa led hellre väljer någon annan att representera prylarna. Men idag vete f¤n om någon av storfräsarna vågar byta.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-13 10:41

Även jag tycker GAs krav är absurt.

Om GA upptäcker att en kund hellre handlar i en avlägsen butik än en lokal så är det ett problem mellan butikerna och GA. Kunderna ska överhuvudtaget inte blandas in i den processen.

Hade jag varit kunden som GA kräver skriftligt av så hade jag nog struntat i det hela och handlat liknande produkt representerad av en annan GA.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 11:01

Det håller jag med om också. Just det kravet fick mig att misstänka att butikerna ställer krav på en pressad G-A.

Helt klart hanterar han problemet felaktigt, men han är nog som sagt riktigt pressad här.

Som kund skall man naturligtvis inte acceptera sådanna här krav utan gå till annan inköpskanal om man vill ha produkten. Det trista är att det gör att han inte kan handla av sin favoritbutik. Det kanske är så enkelt att hans butik kan ordna fram ett annat alternativ? Annars återstår privatimport...

Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här. Det är ju inget som direkt främjar varumärket. Hela den här diskussionen skulle hållts utanför slutkunds medvetande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 11:08

Kaffekoppen skrev:Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här.

Troligen helt ointressant så länge pengarna kommer in.
Idealismen överlåter dom nog till dig och mig.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 11:19

Kaffekoppen skrev:Det där kändes riktigt jävla onödigt :evil:

Kan jag inte få ett svar istället?

Jag frågade ju inte dig, utan Flint, och för att jag blev nyfiken och inte visste. Det framgår ju tydligt att han vet något...

Du kan ge tusan i att svara om du inte har ett svar - och framförallt när frågan inte ens är till dig!

ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet.

Du frågar ju efter ett svar som redan är givet som tänkbar skäl till hur detta blivit som det nu är. Så varför tar du inte in denna tänkbara info i så fall?

Så om något är "onödigt" bör det väkl vara att fråga om samma sak där svar som till stor trolighet även stämmer ges...

Ja såvida du inte vill ha samma svar flera ggr för att inse HUR saker som detta kan bli ...

Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..

Det vore väl mycket enklare än att sitta här o svamla om tänkbara skäl hit o dit. Men klart.. Då missas ju tillfället att få slå ner på branchen såsom korupt o falskspelande med vinstintressen för ögonen enbart..

Han KAN ju handla omgående om han enbart sänder in ett mail där han säger att han utryckligen inte VILL handla av Sthlm butiken... Då har agenten ryggen fri. Samt kan kontrolera att ingen prisdumpning sker..

enklare kan knappas något vara.. Det är ju bara att handla..

Jag fattar fortfarande inte problemet här ...

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2006-10-13 11:46

Slarten skrev
Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna.

Ojoj! Du kan inte ha mer fel!
I "min" bransch blir alltid kunden hänvisad till "den rätte handlaren" om han/hon ringer till generalagenten för en viss vara eller visst märke.
Om en till mig stamkund skulle vilja ha ett "märke" som jag normalt inte säljer så kan jag inte beställa detta utan måste då hänvisa till någon av mina konkurrenter som har "avtal" med detta märke.
Jag har varit i kontakt med konkurrensverket angående detta, och dom kan inget göra då inget märke på marknaden kan bevisas vara "i ledande possition"

Om nu en stamkund till mig skulle flytta till annan ort, har jag inga som helst problem med att skicka en vara till honom/henne som jag normalt säljer i butiken.
Därför är det mycket förunderligt att en hifihandlare inte kan skicka en vara som han normalt säljer i sin butik,till "sin" kund som bor på annan ort.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:11

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här.

Troligen helt ointressant så länge pengarna kommer in.
Idealismen överlåter dom nog till dig och mig.
:-)

Om det bara var idealism det handlade om hade jag allt hållt med dig. det bryr sig tillverkare sällan om 8)

Men om varumärket skadas ger det på sikt effekt i plånboken med, så visst borde de ha ett intresse.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:12

Mayro skrev:Jag fattar fortfarande inte problemet här ...
Jag vet det, eller jag tror mig veta det.

Du har nämligen inte förstått någonting av det jag skrivit hittills i tråden. Du tror dig se nått sorts korståg mot allt och alla. Det är du ensam om...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-13 13:49

Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..

Men hallå! Varför i allsin dar ska man som kund behöva ringa generalagenten för att fråga om dennes policy? Jag trodde i min enfald att kunder har kontakt med butiker och butikerna kontakter med generalagenterna. Nån j-a ordning ska det väl vara i en marknadsekonomi, för att travestera en känd f d partiledare.

Om man i sin kontakt med en butik får vetskap om att en generalagent agerar märkligt och konkurrensbegränsande så bör man undvika att köpa dennes varor i fortsättningen. Hur ska de annars lära sig?`

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-13 13:58

Mayro skrev:Det handlade om att via POSTORDER sälja.. Där skiljer det sig.. Åker han till den handlare han vill handla av är det inga problem alls. Inte heller om han ber en hifi kompis gå in och handla sin grej på plats och sedan den sänds till honom är det något problem...

Lustigt att du skiljer på problemet genom att någon annan än firman i sig skickar delarna - hade jag inte vågat göra efter vad generalagenten sagt. Och som jag förstod det var det inte så mycket mer postorder än att han ville ha sakerna skickade till sig - inte att han hittat billigaste stället på nätet (antagligen i utlandet, utanför EU.... säg Asien) för att få grejorna skickade till sig. Du skiljer inte på postorder och att kunna få saker hemlevererade eller?

Harryup skrev:Välkommen till verkligheten Slartibartfast,

Tack men nej tack Harryup. Den verkligheten får du leva i själv!

Vill du vara vänlig att sluta diktera hur min verklighet ska se ut? Som säljare inom en öppen marknad (det lär inte vara den enda) är jag ett levande bevis på det jag uttalade mig om ovan. Jag tänker fortsätta tycka att det är det rätta arbetsförfarande för alla marknader!

Ta bara din billiknelse - vad har den med något att göra? Säg istället att du vill köpa en Volvo från Bilia Göteborg istället för den i Bilia Solna, där du betalar för att få din bil uppkörd till Stockholm, och generalagenten går in och avkräver dig att inte köpa från någon annan Bilia än Solna, skriftligen. Det anser du är heeelt ok va, kompis? ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-13 15:03

mapem skrev:

Men hallå! Varför i allsin dar ska man som kund behöva ringa generalagenten för att fråga om dennes policy? Jag trodde i min enfald att kunder har kontakt med butiker och butikerna kontakter med generalagenterna. Nån j-a ordning ska det väl vara i en marknadsekonomi, för att travestera en känd f d partiledare.

Om man i sin kontakt med en butik får vetskap om att en generalagent agerar märkligt och konkurrensbegränsande så bör man undvika att köpa dennes varor i fortsättningen. Hur ska de annars lära sig?`

Hej Mapem!

Om jag ringer till den svenska generalagenten och frågar vad denne håller på med så gynnar det knappast min favobutik.
Butiken i Stockholm har alldrig varit aktuell för mig den har således ej demat min pryl etc!
Min favobutik låter mig testa prylen i mitt hem några veckor innan jag bestämmer mig för att köpa den. Den servicen är mycket värd för mig. Han dumpar dock inte priset en krona, det är precis samma pris som i alla hifi-affärer som säljer den i hela Sverige.
Tycker inte ni att det är konstigt att priset inte skilljer sig åt åtminstonde en krona mellan hifiaffärerna, pristet på prylen är ialla fall runt 10000 kr.
Jag handlade faktiskt en Krell förstärkare från Ultimate Sound & Musik för ett par år sedan, de var inte återförsäljare åt Audio Nord som är generalagent till Krell. De beställde således en enda sådan från Audio Nord till mig utan problem.

Håller med dig Mapem att man bör undvika att handla hifi av butiker/generalagenter som inte sköter sig. När det gäller denna vara så vill jag ha just den och ingen annan. Visst kunde jag handlat den för halva priset via nätet utan problem, vill dock gynna seriösa handlare med riktiga butiker och trevlig service trots att det kostar mer.

Annars bojkottar jag och mina vänner vissa butiker som jag/vi inte upplever leva upp till våra krav. Därför är vi extra rädda om de vi gillar!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-10-13 15:06

mapem skrev:

Hej Mapem!

Om jag ringer till den svenska generalagenten och frågar vad denne håller på med så gynnar det knappast min favobutik.
Butiken i Stockholm har alldrig varit aktuell för mig den har således ej demat min pryl etc!
Min favobutik låter mig testa prylen i mitt hem några veckor innan jag bestämmer mig för att köpa den. Den servicen är mycket värd för mig. Han dumpar dock inte priset en krona, det är precis samma pris som i alla hifi-affärer som säljer den i hela Sverige.
Tycker inte ni att det är konstigt att priset inte skilljer sig åt åtminstonde en krona mellan hifiaffärerna, pristet på prylen är ialla fall runt 10000 kr.
Jag handlade faktiskt en Krell förstärkare från Ultimate Sound & Musik för ett par år sedan, de var inte återförsäljare åt Audio Nord som är generalagent till Krell. De beställde således en enda sådan från Audio Nord till mig utan problem.

Håller med dig Mapem att man bör undvika att handla hifi av butiker/generalagenter som inte sköter sig. När det gäller denna vara så vill jag ha just den och ingen annan. Visst kunde jag handlat den för halva priset via nätet utan problem, vill dock gynna seriösa handlare med riktiga butiker och trevlig service trots att det kostar mer.

Annars bojkottar jag och mina vänner vissa butiker som jag/vi inte upplever leva upp till våra krav. Därför är vi extra rädda om de vi gillar!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-13 15:44

Ni påminner om sillar i havet. Alla svänger samtidigt hela tiden här..hur sjutton kan det bli så då i vanliga fall alla har olika synsätt snudd jämt annars i livet... Men inte här..

:mrgreen: :lol: "Dagens garv" Jag brukar kalla det för ryggdunkeri Mayro :wink:

Ps.
ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet

Det är du också Kaffekoppen :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 15:53

FBK skrev:Det är du också Kaffekoppen :wink:
Tack! 8O 8) :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi