Moderator: Redaktörer
majjen04 skrev:Hej Mayro!
Citat från mig "Generalagenten krävde att jag skulle intyga att jag ej tänkte handla hans prylar i Stockholm för att min valda handlare skulle få sälja till mig."--
Således stämmer det som Salve skrev!
Mvh
Kenth
Slartibartfast skrev:Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.
Dessutom i en branch som ser ut som HIFI-branchen idag anser jag att man kanske bör satsa på goodwill istället för att leka paragrafryttare. Detta är dock bara min personliga åsikt.
/J
Slartibartfast skrev:Mayro: Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna. Däremot är det så att butiken alltid kan säga att de inte vill sälja till dig, och hänvisa dig till en annan butik vilket bara är ett avvisande. Det senare sker väl antagligen oftast med kedjor.
Dessutom i en branch som ser ut som HIFI-branchen idag anser jag att man kanske bör satsa på goodwill istället för att leka paragrafryttare. Detta är dock bara min personliga åsikt.
/J
Harryup skrev:Välkommen till verkligheten Slartibartfast,
det finns absolut ingen bransch som fungerar som du tror. Alla leveransvägrar i dom flesta riktningar hela tiden. Ändera för du hela sortimentet eller så blir det inget. Prova att ringa HIFI-klubben och be att få köpa några NAD, pröva att ringa Pioneer och be att få köpa 1 model av deras DVD'er. Pröva som bilhandlare och ring SAAB för att köpa 1 bil för normalt säljer du Volvo, men nu har du en gammal kund som vill köpa SAAB av dig. Så går det inte till för annars så skulle det bli totalt kaos och ena året vill alla sälja ett visst märke och sedemera förstöra prisbilden på produkten så ingen har råd att sälja den. Nästa år är det ett annat märke som gäller, och så kommer det att förstöras. Det går inte att bara se det som att det är i kundernas intresse med en lågt pris som enda mål. Service kostar pengar och då måste man tjäna pengar också. Vad som agenten kan ha i åtanke är att en butik i 08 har demat grejorna och en annan butik uti i landet säljer grejorna. Dessutom så kanske grunkan är lite supportkrävande och då är det praktiskt om butiken finns lokalt. NK hade en gång i tiden ett helvete med att folk fick grunkorna demade hos dom, sedan gick folk och handlade på City till ett lägre pris. Där fick då tyvärr inte hjälp med att koppla ihop linkar och dylikt varför kunderna kom tillbaka till NK och bad om hjälp och förklaring till hur man kopplar linkar. Hos NK ingick installation vid köp och hos City ingick ingenting efter köp eftersom dom sålde till ett lågt pris och inte hade den servicen. Utan all vetskap i ärendet så kan jag förstå att G-A får problem hur man än gör. Och om man nu tänker köpa den i en annan butik, ring då inte andra och berätta det som ett tips så hade frågan aldrig kommit upp.
Wolfie skrev:
Jo men Harryup du belyser ju till stor del ett lite annorlunda problem.
I det här fallet så var ju varorna ur "den utvalda" återförsäljarens
ordinarie sortiment.
Skulle jag vara generalagent skulle jag inte bry mig det om ifall
kunder ville köpa av återförsäljare X eller återförsäljare Y om båda
återförsäljarna normalt är mina återförsäljare.
Wolfie skrev:Det enda som då skulle oroa mig lite är varför kunder väljer att handla av X som kanske håller till 20-30 mil bort istället för av Y som ligger nära...
Flint skrev:Bra att det kommer upp synpunkter och insikter om problemen butikerna har att kämpa med, och även generalagenterna. Oftast pratas här annars mest ur konsumentsynpunkt vilket oftast leder till att butikerna utnämns som orsaken till allt ont.
Kaffekoppen skrev:Som är?Flint skrev:Mayro
Instämmer. Det finns en anledning.
Ok, tyckte det var så att du hade lite "bakom disken" information när du skrev "Instämmer. Det finns en anledning". Du kan ha rätt i det med pressad ekonomi...Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Som är?Flint skrev:Mayro
Instämmer. Det finns en anledning.
Vet inte, men om du vill att jag ska spekulera så: Troligen mycket ekonomiskt pressade.
Kaffekoppen skrev:Det där kändes riktigt jävla onödigt![]()
Kan jag inte få ett svar istället?
Jag frågade ju inte dig, utan Flint, och för att jag blev nyfiken och inte visste. Det framgår ju tydligt att han vet något...
Du kan ge tusan i att svara om du inte har ett svar - och framförallt när frågan inte ens är till dig!
ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet.
Jag tror p s s att det är väldigt få branscher där generalagenten inte tillåter att vem som helst handlar av vilken butik/säljare som helst - eftersom detta faller under konkurrenslagarna.
:-)Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag undrar iof starkt hur tillverkaren av produkten skulle se på det här.
Troligen helt ointressant så länge pengarna kommer in.
Idealismen överlåter dom nog till dig och mig.
Jag vet det, eller jag tror mig veta det.Mayro skrev:Jag fattar fortfarande inte problemet här ...
Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..
Mayro skrev:Det handlade om att via POSTORDER sälja.. Där skiljer det sig.. Åker han till den handlare han vill handla av är det inga problem alls. Inte heller om han ber en hifi kompis gå in och handla sin grej på plats och sedan den sänds till honom är det något problem...
Harryup skrev:Välkommen till verkligheten Slartibartfast,
det finns absolut ingen bransch som fungerar som du tror. Alla leveransvägrar i dom flesta riktningar hela tiden. Ändera för du hela sortimentet eller så blir det inget. Prova att ringa HIFI-klubben och be att få köpa några NAD, pröva att ringa Pioneer och be att få köpa 1 model av deras DVD'er. Pröva som bilhandlare och ring SAAB för att köpa 1 bil för normalt säljer du Volvo, men nu har du en gammal kund som vill köpa SAAB av dig. Så går det inte till för annars så skulle det bli totalt kaos och ena året vill alla sälja ett visst märke och sedemera förstöra prisbilden på produkten så ingen har råd att sälja den. Nästa år är det ett annat märke som gäller, och så kommer det att förstöras. Det går inte att bara se det som att det är i kundernas intresse med en lågt pris som enda mål. Service kostar pengar och då måste man tjäna pengar också. Vad som agenten kan ha i åtanke är att en butik i 08 har demat grejorna och en annan butik uti i landet säljer grejorna. Dessutom så kanske grunkan är lite supportkrävande och då är det praktiskt om butiken finns lokalt. NK hade en gång i tiden ett helvete med att folk fick grunkorna demade hos dom, sedan gick folk och handlade på City till ett lägre pris. Där fick då tyvärr inte hjälp med att koppla ihop linkar och dylikt varför kunderna kom tillbaka till NK och bad om hjälp och förklaring till hur man kopplar linkar. Hos NK ingick installation vid köp och hos City ingick ingenting efter köp eftersom dom sålde till ett lågt pris och inte hade den servicen. Utan all vetskap i ärendet så kan jag förstå att G-A får problem hur man än gör. Och om man nu tänker köpa den i en annan butik, ring då inte andra och berätta det som ett tips så hade frågan aldrig kommit upp.
mapem skrev:Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..
Men hallå! Varför i allsin dar ska man som kund behöva ringa generalagenten för att fråga om dennes policy? Jag trodde i min enfald att kunder har kontakt med butiker och butikerna kontakter med generalagenterna. Nån j-a ordning ska det väl vara i en marknadsekonomi, för att travestera en känd f d partiledare.
Om man i sin kontakt med en butik får vetskap om att en generalagent agerar märkligt och konkurrensbegränsande så bör man undvika att köpa dennes varor i fortsättningen. Hur ska de annars lära sig?`
mapem skrev:Sedan anser jag iofs att topicägaren borde ta reda på VARFÖR via att helt enkelt fråga agenten om vad som föranleder denna kotym han har..
Men hallå! Varför i allsin dar ska man som kund behöva ringa generalagenten för att fråga om dennes policy? Jag trodde i min enfald att kunder har kontakt med butiker och butikerna kontakter med generalagenterna. Nån j-a ordning ska det väl vara i en marknadsekonomi, för att travestera en känd f d partiledare.
Om man i sin kontakt med en butik får vetskap om att en generalagent agerar märkligt och konkurrensbegränsande så bör man undvika att köpa dennes varor i fortsättningen. Hur ska de annars lära sig?`
Ni påminner om sillar i havet. Alla svänger samtidigt hela tiden här..hur sjutton kan det bli så då i vanliga fall alla har olika synsätt snudd jämt annars i livet... Men inte här..
ps.. ditt inlägg Mayro tillförde mycket intressant information till ämnet. Du är verkligen en klippa på forumet
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MoonMartin och 36 gäster