HiFi-avundsjuka!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:08

NU skall jag nog faktiskt smöra (även om smöra ofta innebär okritiskt ryggdunkande - dock inte i det här fallet) ;)

Håller med till 100% och önskade att jag kunde göra mer gott än jag mäktar med.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-14 21:56

Nåt som stör mig är när folk med riktigt fina grejjor sitter och lyssnar på skitdålig musik. Pärlor för svin, liksom.

Det för mig in på ett nytt ämne, med en omröstning. Var redo!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-14 23:10

IngOehman skrev:Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.

Avudsjuka är den sunda känsla man får när man ser någon som har något - kan något eller är något som man själv vill ha, kunna eller vara! :P
En helt igenom konstruktiv känsla som när den är som bäst bidrar till att man ser till så att det blir så! Ibland går det inte, men avundsjukan kan fortfarande vara en sorts respekt mot den man känner den för.

Missunnsamhet är den perverterade avarten - något vissa tycks känna när de ser någon som har något, kan något eller är något, som de vill ta ifrån personen! :( 8O
En helt igenom destruktiv känsla när den är som värst bidrar till att man ser till så att det blir så (alltså att förstöra för någon annan).

Håller med om sakfrågan, men ser en liiiten liten möjlighet att göra en orddebatt av även detta... :twisted:

Alltså, jag skulle vilja säga att avund kan var sunt, precis som beundran, men att när det blir sjukligt så blir det avundsjuka. Det hörs ju på ordet att det är nåt sjukt. Man blir avundsjuk, i stället för att bara känna avund.

Men det är kanske inte så viktigt med orden i alla fall.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 23:16

Jo, ibland. Inte i det här fallet hoppas/tror jag eftersom poängen nog gick fram.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-14 23:32

Harryup skrev:Jag tycker det är helt ok att vara avundsjuk, om man bara inte missunnar den andre vad han eller hon har uppnåt.

hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet? :)

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-10-15 04:04

Fenomenet Internet är ju bra på många sätt och vis - nästan alla faktiskt, men det faktum att man tämligen anonymt kan bete sig som en skitstövel hör väl till nackdelarna. Jag tror att många mister sin mänskliga empati och vilja att förstå andras synsätt. Det är så lätt att glömma att man faktiskt har med riktiga människor att göra när man bara ser en larvig avatar och ett obegripligt nickname.

Många har ett överdrivet stort behov av att uttrycka sig – mycket större än deras behov av att få intryck. Men vad vinner man på att tjafsa om oväsentligheter med främlingar? Man vet ju redan vad man själv tycker. Ens egna åsikter torde väl vara ganska ointressanta för en själv – inte närmelsevis lika intressanta som andras!

Det bästa som finns är ju när man ger sig in i en diskussion med en åsikt och tar sig ur den med en helt annan! Då har man vuxit och lärt sig något.

Så till alla er som aldrig missar ett tillfälle till batalj på Faktiskt.se: Vi vet att ni bara försöker kompensera för det faktum att ni i det verkliga livet aldrig ens vågar mucka gräl med grannens hamster. Get over it! Kom med något som kan vara intressant, roligt och lärorikt för andra eller håll snattran!

PS. Man bör aldrig mucka med hamstrar – de lämnar en alltid gråtandes i fosterställning.
:wink:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-15 09:37

Jag är djupt avundsjuk på dem som kan spela ett instrument eller sjunga bra, för det kan inte jag. Jag kan bara klinka lite och småknäppa lite på en gitarr, och min sång passar inte ens i badrummet.

Men jag beklagar dem som slänger förmögenheter på HIFI-anläggningar som ändå bara är marginellt bättre än den billiga som t ex jag har. Tänk vad mycket annat kul man kan slänga pengarna på. Skivor och konsertbesök till exempel.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-15 13:53

Jag är särskilt intresserad av hur ni _bearbetar_ den eventuella hifi-avund ni känner! Tappar ni en drink i kompisens nya fina slutsteg? Låter husets katt klösa membranen så det blir dags för uppgradering? :)

Kanske inte så konkret... men hur tänker ni? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 13:57

Jag känner avund, men absolut inte missundsamhet. Så jag åker väl hem till kompisen och dricker upp hans vin och lyssnar på hans anläggning. Då får jag ju fika och han står för elräkningen.

Nä, oftast konstaterar man väl att man har olika prioriteringar i livet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-15 14:06

Kaffekoppen skrev:Så jag åker väl hem till kompisen och dricker upp hans vin och lyssnar på hans anläggning.

M.a.o., fyllan värmer bäst? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-15 14:40

Alkohol är dist. Även om värdena mäts i promille i blodet är verkan påfallande stor. Tar även lång tid att f/e-testa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 14:55

Sk ledande fråga.

1) Jag tror inte smågnabbet har med avundsjuka att göra
2) Jag behöver inte "deala" med någon avundsjuka därför att jag inte har någon.

Andra har dock nämnt viktigare, framför allt ur min synvinkel, troligare anledning till att diskussionerna blir väl heta ibland.

Bara det faktum att många av oss hänger här och diskuterar istället för att göra något annat berättar väl om att vi kanske inte är "normal-svensson" utan ett gäng som gärna slänger käft :-)

Många här har ett ordentligt djupt och seriöst intresse i musik och musikåtergivning. Lyssnar mycket, testar mycket, springer i affärer och hos likasinnade för att utvärdera nya och gamla grejor och så vidare. Många skapar seig en relativt fast bild av vad dom föredrar och gillar, andra kanske flummar omkring lite mer. Gemensamt är dock att vi tror på ljud och ljudkvalité av olika anledningar och med olika värdegrund. Får man detta ifrågasatt är det lätt att resa taggarna utåt, om man är den människotypen.

Framför allt på ett forum där man "bara" möts via tangentbordet. Alla är inte duktiga på att skrivledes förklara exakt vad man tycker, det är lätt att missuppfatta skriven text oakompanjerad av mimik och tonfall osv.

Några få, här ytterst få, har inte heller fattat att man ska bete sig lika trevligt och omdömesgillt här som IRL. Det finns dom som tror att det inte spelar någon roll vad man skriver här.

De få gånger jag träffat folk härifrån IRL har jag alltid, utan undantag, enbart fått positiva erfarenheter. Även av dom som här på forumet ibland svävat ut i märkliga kommentarer och rena dumheter. Jag inbegriper mig själv i denna grupp här på forumet, hur jag uppfattas IRL får andra ha synpunkter på.

Jag kan däremot ha förståelse för om inte alla, speciellt nytillkomna, uppskattar den ibland tillspetsade tonen som förekommer i de rena tekniktrådarna. Personligen tror jag det är bättre att starta en ny diskussionstråd ifall en tråd ser ut att haverera.

I alla fall jag skulle undra om jag hoppar in i en tråd med rubriken "Rippa mp3" och den mest handlar om vilka klantar alla är om dom laddar hem musik :-)

Men allra mest uppskattar jag det fria informationsutbytet här på Faktiskt. Den styrning/moderering som finns är precis lagom och ger mycket utrymme för debattglada personer. Det ger mervärde åt ett forum, som i jämförelse med vissa andra, faktiskt består av människor med kött och blod istället för anemiska nördar som snöat in på fyrkantiga kablar ;-)

Avundsjuk? Icke!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-15 15:00

phloam skrev:
Harryup skrev:Jag tycker det är helt ok att vara avundsjuk, om man bara inte missunnar den andre vad han eller hon har uppnåt.

hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet? :)

Absolut! Jag kan. Vill rent av (enligt den definition jag föreslagit) påstå att det är olämligt att förväxla begreppen.

Avund (eller avundsjuka, trams-Svante! :wink: ) är en känsla av att man vill ha. Missunnsamhet är en känsla av att man ogillar att någon annan har.

Exempel:

1. Jag blev så avis (=avundsjuk) på dig för din nya bil att jag köpte en kul ny bil jag också! [Avund = Positiv drivkraft :P ]

2. Jag blev så missunnsam på hans nya bil att jag repade den med nyckeln till mitt cykellås!) [Missunnsamhet = Negativ drivkraft :cry: ]

phloam skrev:Jag är särskilt intresserad av hur ni _bearbetar_ den eventuella hifi-avund ni känner! Tappar ni en drink i kompisens nya fina slutsteg? Låter husets katt klösa membranen så det blir dags för uppgradering? :)

Kanske inte så konkret... men hur tänker ni? :)

Det där lät som om det är missunnsamhet du talar om, och inte avundsjuka, eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 15:06

Flint skrev:Tar även lång tid att f/e-testa.
:D :D

Faktum är att alkohol säkerliggen kan klassas som förstörande för finlyssningsstunden, men ett gott rött vin och nersjunken i soffan ger en så soft feeling att det skiter jag i 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 15:13

OT:

IngOehman skrev:
phloam skrev:hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet? :)

Absolut! Jag kan. Vill rent av (enligt den definition jag föreslagit) påstå att det är olämligt att förväxla begreppen. Vh, iö

Skall vi ordbajsa tycker jag inte att avund och avundsjuka är samma sak. Avundsjuka är när avund övergått i ett sjukdomstillstånd vilket ofta leder (men inte måste) till missundsamhet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-15 17:22

Kaffekoppen skrev:Skall vi ordbajsa tycker jag inte att avund och avundsjuka är samma sak. Avundsjuka är när avund övergått i ett sjukdomstillstånd vilket ofta leder (men inte måste) till missundsamhet.

Det ligger helt i linje med trådämnet - blir du sjuk av för mycket avund, så att du t.om. blir missunnsam? :) Och hur behandlar du i så fall denna sjuka hos dig själv??

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-23 19:17

När det gäller faktiskt.se finns det vissa företeelser jag retat mig på som är mera ordningsfrågor. Men what the f*ck, ska man reta sig på allt sånt hinner man ju inte lyssna på nån music så jag har lagt ner det där nu. Framförallt ska man inte tycka illa om folk som tycker om musik - åtminstone inte bara för dom bara har lite korkade åsikter om apparater (som man normalt har på faktiskt.se ;:))

Jag som är old-skool anorak/flat-earther har egentligen inte nåt gemensant med nån här på faktiskt.se. Så tänkte jag först men det stämmer inte. De flesta här tycks precis som jag ogilla när grejor är omotiverat dyra och när man försöker pungslå folk som vill lyssna på musik med kvalitet hemma. Men jag gör mest nedslag på faktiskt för att se om det diskuteras nåt kul. Jag har inte mycket till övers för dagens Linn/Naim ska jag tillägga.

Jag retar mig faktiskt just nu mest på mig själv för jag köpte Naims HiLine-kabel för 7500kr. Sure - den låter bra. Men av ren princip tycker jag det är fel. Dessutom tycker jag inte att den spelar musik bättre än den gamla vanliga enkla kabeln så jag funderar på att byta tillbaka och sälja den. 7500kr för en kabel är kanske inte så faligt om man tänker sig Naims 500-serie (CD-spelare, försteg, slutsteg, högtalare kostar vardera 200.000kr++). Men en sån anläggning riktar ju sig inte till musikentusiaster utan i huvudsak till folk med pengar som vill försöka köpa till sig (livs)kvalitet. Tyvärr har även "vanliga" människor låtit sig dras med i den hetsen och på Naims forum har det funnits skräckbekännelser från medmänniskor som nära nog offrat familjen när de lånat pengar för att köpa nån komponent ur 500-serien.

Men jag är vare sig avundsjuk eller missunsam på t.ex de som har hela 500-serien. Jag skulle inte kunna lysna relaxat om jag lagt så mycket pengar. Det skulle gnaga i en - frågan opm det är värt pengarna - eftersom jag (efter att ha hört såna system) inte tycker prislappen är motiverad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-23 19:24

flateartharn
Det finns risk för att du själv uppfattas som lite besserwisser. Tippar att jag också uppfattas så av vissa. Vi får jobba på't.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-24 14:29

Jag tycker inte ni är det. Inte när ni har rätt ;)

Användarvisningsbild
Lundgren

Inläggav Lundgren » 2006-10-24 18:48

Lite avis blir jag när jag ser fina anläggningar med stora högtalare (Typ JMLabs Utopia), då jag (pga att det estetiska betyder mer nu) inte har plats till det längre.

Men det är välmenade avund :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-24 23:04

flateartharn skrev:Jag har inte mycket till övers för dagens Linn/Naim ska jag tillägga.

Vad tar man sig till då som flatearthare? Är det gamla grejor som gäller, eller är det nya märken som tagit över tronen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-25 11:15

De här två inläggen hör inte ihop alls, men ändå ser det ut som om de gör det. :o Inlägg nummer två är alltså INTE skrivet i omedelbart anslutning till inlägg nummer ett (ehuru i nedanstående ordning).

Flint skrev:Jag tror att det finns massor med avundsjuka inom HiFi, men ännu mer förakt för det man tycker är fel HiFi. Man kan tävla i prylar och utrustning, men också i ideologi, värden och data. Den senare kategorin verka ha mest förutfattade meningar eftersom den anser sig ha rätt just ideologi.

Min avundsjuka är att jag hellre skulle vilja ha pengarna som vissa lägger ner på sina ljudprylar. Jag skulle göra något vettigare med dom.

Morgan skrev:Nope - inte avundssjuka, men kanske mer på det närbesläktade mindervärdeskomplexet.

Här förs många diskussioner på en nivå som kräver en del självstudier för att förstå, och det kan hända att den som inte alls förstår diskussionen sakinnehåll bara läser dess gliringar och otrevligheter och blir agiterad av det.

Vidare kan en del av problemet vara att vi faktiskt har personer här med vissa attitydproblem (som tycker det är OK att slå folk på käften om man blir förolämpad och liknande), vilket i kombination med vissa åsikter gör att de ständigt söker konflikt och konfrontation. Upplagt för bråk.

Hoppas ingen blir agiterad nu... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-25 11:31

Kaffekoppen skrev:OT:

IngOehman skrev:
phloam skrev:hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet? :)

Absolut! Jag kan. Vill rent av (enligt den definition jag föreslagit) påstå att det är olämligt att förväxla begreppen. Vh, iö

Skall vi ordbajsa tycker jag inte att avund och avundsjuka är samma sak. Avundsjuka är när avund övergått i ett sjukdomstillstånd vilket ofta leder (men inte måste) till missundsamhet.

Mnjae.... Språkligt är det nog inte på det viset ändå. Det du skriver är en efterkonstruktion bara.

Avundsjuka är vad det heter, och det kan man i vissa språkliga sammanhang förkorta till bara avund, men inte i alla - för vad är man när man känner avund? Jo, man är helt enkelt... avundsjuk!

Eller vad menar de som tycker att det är disparata begrepp att man är när man känner avund? :wink:

Det finns helt enkelt inget annat adjetiv som beskriver känslan än ordet avundsjuk*. Däremot kan man förkorta substantivet avundsjuka till avund, om man vill.

Så, nej: Att känna avund är avundsjuka, vilket inte alls är samma sak som missunnsamhet.

Att vara missunnsam är något helt annat, det handlar ju inte längre om att själv vilja ha, utan att inte unna någon annan att ha. :(

Usch och fy för missunnsamhet! :evil:

Vh, iö

- - - - -

*Om man undantar ordet "grön" möjligen. Skall man använda det adjektivet för att beskriva avundsjuk måste man dock förtydliga, alltså istället för avundsjuk skriva "grön av avund".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-25 11:44

Tycker du har fel och jag har rätt.

.....Fast jag håller med om att missundamhet är fy och usch. Det måste verkligen vara närbesläktat med att man blivit bitter.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-25 14:57

Alltså, nu handlade tråden inte om missunnsamhet!

Utan om att du kanske varit hos en kompis som har en coolare/dyrare/mer välljudande/smartare anläggning än dig, och frågan är huruvida du blir lite ledsen över att du inte lyckats lika bra med din. Ja ni fattar. Ribban höjs oväntat.

Följdfrågan blir vad ni gör åt saken; tar banklån, förtränger, kritiserar, ger upp, tar det med ro..... osv.

Om ni nu reagerar alls :)

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-25 17:35

Så här var det:

Jag har ju piP, och har en kompis (Bongo-skalman) som då och då kommer över till mig och kanske har med sig en skiva eller 2.

Denna gång hade han med sig en skiva med en låt med skön och lågfrekvent basgång (tror det var trumma) som han ville höra med piP:s återgivning. Vi kom desvärre fram till att den basgången hördes i stort sett inte alls på mitt system, dvs frekvensen låg runt 30Hz skulle jag gissa.

Detta gjorde mig avundsjuk (med Ingvars definition, jag kan inte minnas att jag nånsin kännt missunsamhet) på att Bongo's system gick lägre i frekvens än mitt och gjorde att jag genast började planera basstöd till mina piP. Dessa planer har nu övergått i planer på pi60.

Men avundsjukan har nu svalnat lite och det ska nog bli en platt-tv innan inköp av pi60 :)

EDIT:
Eventuellt uppskattar Bongo mer att bli kallad vid sitt riktiga namn som är Håkan :)
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-25 20:41

Jag kan bli lite avvis på dom som har dedikerade lyssningsrum där dom kan husera hur som helst med t.ex akustikbehandling å inte stör nån utan kan spela hur högt å länge dom själv vill.

manw

Inläggav manw » 2006-10-26 08:44

Kommer kanske så sent in i diskussionen så att det blir off-topic. Men det gäller hursomhelst ursprungsfrågan...

Låt mig tänka... näe tror knappast att jag skulle bli avundsjuk på någon annans HiFi-anlägning, känns inte tillräckligt viktigt för att jag skulle kunna bli det. Snarare kan jag bli lite "anti" mot hela den branshen med alla "förståsigpåare", ibland svindyra woodogrejer utan teknisk förankring, så jag vill stoppa fingrarna i halsen och vometera på det hela, eller i alla fall tappar intresset. Äkta ingenjörskonst är däremot ganska kul.

Är ganska nöjd med prylarna jag har. Min MidFi där jag samlat en hel NAD komponentanläggning begagnat, var faktiskt ganska kul att vartefter få tag på prylarna begagnat. Inget i det högre skolan, men funkar som en brukspryl.

Min HiFi är till största del DIY, där jag (enligt egen åsikt) lyckats skapa väljud genom andras och egen ingenjörskonst, och en hel del surplus. Känns faktiskt riktigt kul, just att kunna skapa något utan att det behövde kosta en förmögenhet. Egentligen var nog själva ingenjörskonsten roligast, och lite komiskt att många betalat svindyra pengar för samma prestanda "på fina gatan". I och för sig är nog de grejerna snyggare, men enligt mina egna ögon lyckades jag få det (för mina krav) tillräcklgt snyggt ändå.

Fast lite tråkigt kanske det var när jag hade en bekant hemma som ville höra en gammal skramlig rockplatta, och på finstereon lät det just... skramligt. Hon var ju van vid bashöjningen i sin Logitech subwoofer på datorn (med tämligen högt Q-värde), så hon tyckte det lät illa, det var för lite bas helt enkelt, eftersom det inte fanns på skivan. Eller om jag tänker efter så tråkigast tyckte jag nog var att min gäst inte kände sig belåten.

Är nog ganska bohemisk när det gäller prylar tror jag...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-26 09:46

Elsa Beskow skrev:Gamla häxan Avundsjuka
lömsk som alla häxor bruka
tassar fram med steg så mjuka,
ryggen uti krum.
Andras glädje vill hon sluka,
girigt sluka, listigt sluka,
gamla snåla Avundsjuka,
stygg och ful och dum.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-26 13:53

IngOehman skrev:Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.

He, he - impopulär blir du inte så lätt hos mig i alla fall. Snarast roar det mig att betrakta dina olika försök att stöpa om språket. Såvitt jag kan förstå betraktas orden "avund" och "missunsamhet" synonymt av många människor. Detta tillsammans med att det mig veterligt dessutom är samma ord från början (Ex: "Sådana affwunsiuka Menniskior woro Juderna, som affwunte (dvs. missunnade) Hedningarna theres Vmwändelse.") gör att dina försök att göra egna definitioner av orden blir - just dina egna!

Och visst är det väl friskt med innovatörer! Men även om du inte behöver vara ense med mig i sak, så kanske vi kan enas om att det inte är helt okomplicerat när ord har olika betydelse för olika aktörer i en kommunikationsprocess.

Ordet "avund" blir vi alltså tvugna att i huvudsak använda synonymt med "missunsamhet". Detta torde ge att begreppet "avundsjuk" anger det förhållande som råder då missunsamheten blir patologisk. Den avund (som vi alla kan känna till och från) blir så stor, besvärande och rent av handikappande så att den kan beskrivas som ett sjukdomstillstånd.

Och det verkar ju inte så kul.

Nu är det emellertid så att begreppet avundsjuk (alltså det från början betydligt starkare än att känna avund) också har blivit relativt synonymt med "missunsam". Vilket ger att uttrycket "att känna avund" och "att vara avundsjuk" i allt väsentligt uttrycker samma sak i dag.

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi