Håller med till 100% och önskade att jag kunde göra mer gott än jag mäktar med.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.
Avudsjuka är den sunda känsla man får när man ser någon som har något - kan något eller är något som man själv vill ha, kunna eller vara!![]()
En helt igenom konstruktiv känsla som när den är som bäst bidrar till att man ser till så att det blir så! Ibland går det inte, men avundsjukan kan fortfarande vara en sorts respekt mot den man känner den för.
Missunnsamhet är den perverterade avarten - något vissa tycks känna när de ser någon som har något, kan något eller är något, som de vill ta ifrån personen!![]()
![]()
En helt igenom destruktiv känsla när den är som värst bidrar till att man ser till så att det blir så (alltså att förstöra för någon annan).
Harryup skrev:Jag tycker det är helt ok att vara avundsjuk, om man bara inte missunnar den andre vad han eller hon har uppnåt.
Kaffekoppen skrev:Så jag åker väl hem till kompisen och dricker upp hans vin och lyssnar på hans anläggning.
phloam skrev:Harryup skrev:Jag tycker det är helt ok att vara avundsjuk, om man bara inte missunnar den andre vad han eller hon har uppnåt.
hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet?
phloam skrev:Jag är särskilt intresserad av hur ni _bearbetar_ den eventuella hifi-avund ni känner! Tappar ni en drink i kompisens nya fina slutsteg? Låter husets katt klösa membranen så det blir dags för uppgradering?
Kanske inte så konkret... men hur tänker ni?
Flint skrev:Tar även lång tid att f/e-testa.
IngOehman skrev:phloam skrev:hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet?
Absolut! Jag kan. Vill rent av (enligt den definition jag föreslagit) påstå att det är olämligt att förväxla begreppen. Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Skall vi ordbajsa tycker jag inte att avund och avundsjuka är samma sak. Avundsjuka är när avund övergått i ett sjukdomstillstånd vilket ofta leder (men inte måste) till missundsamhet.
Flint skrev:Jag tror att det finns massor med avundsjuka inom HiFi, men ännu mer förakt för det man tycker är fel HiFi. Man kan tävla i prylar och utrustning, men också i ideologi, värden och data. Den senare kategorin verka ha mest förutfattade meningar eftersom den anser sig ha rätt just ideologi.
Min avundsjuka är att jag hellre skulle vilja ha pengarna som vissa lägger ner på sina ljudprylar. Jag skulle göra något vettigare med dom.
Morgan skrev:Nope - inte avundssjuka, men kanske mer på det närbesläktade mindervärdeskomplexet.
Här förs många diskussioner på en nivå som kräver en del självstudier för att förstå, och det kan hända att den som inte alls förstår diskussionen sakinnehåll bara läser dess gliringar och otrevligheter och blir agiterad av det.
Vidare kan en del av problemet vara att vi faktiskt har personer här med vissa attitydproblem (som tycker det är OK att slå folk på käften om man blir förolämpad och liknande), vilket i kombination med vissa åsikter gör att de ständigt söker konflikt och konfrontation. Upplagt för bråk.
Kaffekoppen skrev:OT:IngOehman skrev:phloam skrev:hmm... kan man alltså vara avundsjuk helt utan minsta missunnsamhet?
Absolut! Jag kan. Vill rent av (enligt den definition jag föreslagit) påstå att det är olämligt att förväxla begreppen. Vh, iö
Skall vi ordbajsa tycker jag inte att avund och avundsjuka är samma sak. Avundsjuka är när avund övergått i ett sjukdomstillstånd vilket ofta leder (men inte måste) till missundsamhet.
IngOehman skrev:Med risk att göra sig impopulär vill jag föreslå en definition.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster