Två olika infallsvinklar på hi-fi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det möjligt att de två grupperna hi-fi-intresserade kan förstå varandra?

Ja
34
77%
Nej
10
23%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-14 21:50

HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.

Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.

Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.

I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).

Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).
Senast redigerad av Max_Headroom 2006-10-14 21:52, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:50

OT:

Flint skrev:Jag skulle kunna sälja dig full med prylar på ett par timmar. Du är hur förutsägbar som helst.

Ursäkta OT.

Det är nog lätt att tro det. Men du vet inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-14 22:03

Jag röstade "ja" för jag tror inte att man behöver tillhöra ena eller andra gruppen, man kan mycket väl förstå båda synsätten*, faktum är att jag tror det är bäst.

*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:07

Svante skrev:*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Jag är nog inte i någon gruppering alls tycker jag. Men placeras nog av andra i en gruppering ocg det känns ibland inte helt korrekt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 22:10

Max_Headroom skrev:HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.

Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.

Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.
I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).

Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).

Sorry jag tog med ditt inlägg i sin helhet.. Men det ÄR så jävla BRA helt enkelt!!!! Och extra bra är nu markerat av mig...Och jag ironiserar INTE!! Utan menar det av mitt hjärta ... Det var ett kanoninlägg... :)

MVH
Tobbe
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-15 09:44

Visst kan man förstå varann. Själv är jag lite kluven, men jag är inte så schizofren att den ena sidan av mig inte förstår den andra, hoppas jag.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-15 10:19

Svarade ja, men på båda sidor finns några stridstuppar som gillar själva fighten. I den fighten händer det att någon/några kokar över och i stridens hetta tillgriper personangrepp. Tycker ändå att det sker ganska sällan. Moderatorerna gör ett utmärkt jobb som inte stryper debatten! De få gånger det sker är det välbefogat.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-15 12:02

Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.

Ett alternativt förhållningssätt jag allt oftare praktiserar nuförtiden är;

"Jag tror inte jag förstår dig helt och du förstår nog inte mig helt, men du verkar ju vara en hyvens person så det spelar ju faktiskt ingen roll!" :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-15 12:10

MichaelG skrev:Ett alternativt förhållningssätt jag allt oftare praktiserar nuförtiden är;

"Jag tror inte jag förstår dig helt och du förstår nog inte mig helt, men du verkar ju vara en hyvens person så det spelar ju faktiskt ingen roll!" :)

Så tänker jag med, även om det kanske inte alltid märks. :wink:

Användarvisningsbild
Ronnie

Jajemän

Inläggav Ronnie » 2006-10-15 12:37

Jag tror att de båda "huvudgrupperna" kan förstå varandra, och jag tror att det ofta finns missförstånd inom båda grupperna, och missförstånden kan förstås inte förstå varandra.
Därför röstar jag "Ja".

Nu sitter jag återigen och försöker förstå Ingvars alternativ i hans gamla omröstningstråd "HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!". Det kanske blir en röst där också, till slut :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10833

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-15 13:01

Svante skrev:*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.

Ja, det är två synsätt, men de är i sort sett oförenliga.

[Provokationsvarning för det kommande... 8)]

Det ena synsättet är ju (för det mesta) baserad på att man (av egen erfarenhet) vet hur bra det låter när återgivningen optimeras så långt det går. :wink:

Det andra är (för det mesta) baserad på att man saknar den ovanstående nämnda erfarenheten, och därför av olika skäl TROR att det inte låter bra när man återger så bra det går. :?

Varifrån en sådan anti-övertygelse kommer är svårt att veta, men att människor agerar irrationellt är ju inte direkt ovanligt.

Jag tror att det rätt så ofta handlar om oförmåga att skilja struntprat i broschyrer från fakta från sakkunniga. Kan man inte silja på dem så slår man ihopdem och betraktar dem som samma sak. Man tror inte på sakkunniga eftersom de hävdrar vikten av de (lögn-)anspråk man kan läsa om i broschyrerna. Därför växer idéer fram som; "jag bryr mig inte om hur det mäter, bara det låter bra".

För den insatte (som vet att det låter precis som det mäter) är det en mycket märklig idé, men för den som inte förstår fysiken, men som hört att det låtit dåligt från saker som PÅSTÅTTS mäta bra - blir det ändå en sorts "logisk slutsats"... Den ter sig logisk för dem, eftersom de är oförmögna att se felslutet, viket i sin tur beror på att de inte kan skilja fakta från struntprat. :?

Botemedlat heter kunskap och avståndstagande från tumregeler.

Man kan gå från troende till vetande, men det är svårare att gå från vetande till troende. Inte oväntat ser man att folk som lär sig har en tendens att byta läger i riktning mot återgivningssträvan.

Sen finns det förstås minoriteter, som av olika skäl, oftast känsloskäl, känner agg mot kunskap och logik, och därför väljer läger baserat på vad de är mot snarare än efter vad de är för. Men det är en annan fråga.

Sen skall man förstås inte glömma att det finns många (även synnerligen kunniga) som väljer "soundlägret" på grund av att de faktiskt ärligt inte bryr sig om hur det lät från början. De vill bara ha en upplevelse.

Max_Headroom skrev:HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.

En skolmatsal välåtergiven låter inget vidare. Fast jag tror ändå att huvudskälet till att grupperingarna finns är att de som räknar sig till grupp 1 (=grupp 2 och 3 enligt min uppdelning) gör det på grund av att de TROR att bra återgivning inte låter bra. :o En sorts ogrundad övertygelse helt enkelt. :(

En av skälen till att denna återgivningsskräck är så utbredd kan nog vara att det finns så många usla apparater som (trots förfärliga ljdkvalitetstillkortakommanden) i sina broschyrer gjort anspråk på att vara superba återgivare - och eftersom man upplevt dem vara ovärdiga att återge ens favvo-musik drar man slutsatsen att god återgivning är dåligt!

Men att döma konceptet "återgivning" baserat på besvikelse över att saker som påståtts prestera god återgivning låtit illa (på grund av att de faktiskt återgivit dåligt) är att göra sig själv en otjänst.

Max_Headroom skrev:Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.

Tycker det är ett mycket större problem att grupp 2 ser det så - alltså att grupp 1 håller på med korrekt återgivning. De hör dåliga total-anläggningar hos grupp1 (rummet inräknat), och kommer fram till att återgivning är dåligt, trots att det de ogillat säkerligen var återgivningsbristerna!

Max_Headroom skrev:Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.

Detta är ju det recept jag förespråkat i alla år - och jag har som följd därav konstruerat både ett flertal specialicerade tonkontroller och stereoexpandrar!

Det enda jobbiga med sådana lösningar är att man ju helst vill slippa mekkelera med in- och urkoppling av en massa korrektioner.

Max_Headroom skrev:I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).

Jag också! Tycker faktiskt att det är ett bättre alternativ är att fippla med korrektioner, för den fixade versionen kan man ju enkelt lägga in i samma CD-fodral som originalfonogrammet. Så har man korrektionerna på plats på direkten! Mycket praktiskt.

Max_Headroom skrev:Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).

Jag ser det inte som att det handlar om att ha tillgång till 1 och 2, utan att det handlar om att ha tillgång till bästa möjliga återgivning, även i de fall som fonogrammet inte medger det!

Den som läser den gamla tråd jag startade i denna fråga för länge sedan (jag måste lära mig att söka, jag hittar den inte :( ) kan se att jag hade detta alternativ med (maximalt korrekt återgivning, men med möjlighet att manipulera ljudet vid behov).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Två olika infallsvinklar på hi-fi

Inläggav phloam » 2006-10-15 13:39

Claes skrev:1.
De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.

2.
De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.

Jag vet inte, jag tycker hifi som ämne handlar om tycke och smak OCH korrekt återgivning OCH vetenskaplig testmetodik...

Det som kan skilja mellan individer är kanske _målsättningen_ med "ämnet" - vissa ser hifi aningen mer som ett medel för att njuta av själva musiken maximalt, andra fokuserar aningen mer på själva perfektionen i återgivningen. Sedan kan dessa fokus växla hos en och samma person beroende på tillfälle osv...

Detta tror jag är gunden till att man uppfattar punkt 1 & 2, fastän de är oupplösligt förenade.

Sen kan ju vissa personer vara mer eller mindre fixerade vid "njutning" alt. "perfektion" vilket kan bidra till stereotypbildning. Men egentligen finns inget motsatsförhållande.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-15 16:41

Jag ser det så här:
Hifis uppgift är korrekt reproduktion. Varken mer eller mindre.
Det finns då de som säger "men man vet inte exakt hur originalet var".
Men om man är överens om att målet (om än kanske utopiskt) är korrekt reproduktion så blir den enkla konsekvensen i ett praktiskt fall:
Om två höggklassiga anläggningar har olika karaktär så återger (reproducerar) minst en av dessa icke (helt) korrekt.

Om man reproducerar en målning på papper så har man referensen att jämföra med i form av målningen.
Med musiken är det annorlunde. Musiken finns bara i det ögonblick den spelas. Till och med varje, ton, varje detalj man lyssnat på finns genast i det förflutna.

Hifi utrustning kan aldrig återge själva framträdandet. Utrustningen återger det inspelade framträdandet. Diskussionen huruvida våra apparater återger den framförda musiken är därför ovidkommande. Diskussionen gäller i stället huruvida vår utrustning återger det inspelade materialet korrekt.*
Därmed inte sagt att man inte ska sträva att spela in den framförda musiken så korrekt som möjligt. Men det är en annan diskussion.

Det skulle alltså betyda att alla som har den teoretiskt korrekta återgivningen (det inspelade=det som kommer ur högtalarna) har samma återgivning hemma (vi kan låta akustikproblemet i hemmet vila för ett ögonblick). OCh kanske många skulle ha precis samma apparater.

Och då kan man fråga sig: hur sexigt är det? Att ha precis samma prylar, samma ljud som en ann? Då finns det ju inget utrymme för min originalitet, min särart, mina kreativa behov. Det skulle också innebära en sorts kapitulation för de trista, gråa, fantisilösa teknikerna när många av oss vill sälla sig till humanisternas skara.

*ibland sänds live koncerter, det är samma problematik där, det finns skillnad mellan att sitta i koncertsalen och få koncerten sänd genom en kedja av elektroniska ting.

Edit: de första styckena är inte exklusivt mina tankar. Många har framfört samma eller mkt lika synpunkter, mest på faktiskt faktiskt men även annorstädes. Jag ville mest spåna kring de två sista stycken. Och nej, jag själv uppfattar inte teknikerna som gråa eller fantisilösa. Dessa visar många prov på fantasi och kreativitet, förutom ren ingenjörskonst, i strävan att uppnå korrekt reproduktion.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-10-15 17:02

För mig handlar hifi om korrekt återgivning. Det är i alla fall min grundinställning. Men jag har inga problem med att andra föredrar "trevliga" färgningar. Om man bara skall lyssna lite så där i största allmänhet som förströelse så får var och en bli salig på sin fason.

MEN!!! All min förståelse för andra synsätt är som bortblåst i en studiosituation. När musikproducenter inte begriper poängen med korrekt återgivning och föredrar att mixa i Carlssonhögtalare drivna av rörförstärkare och ett muntert U på den alltid inkopplade grafiska EQ:n då har jag svårt att hålla tårarna tillbaka, då vacklar min tro på mänskligheten. Det är ett lika obegripligt beteende som att jobba i PhotoShop med smutsiga solglasögon.

PS. Jag har INGET emot Carlssonhögtalare. Bara man använder dem i rätt sammanhang.
Senast redigerad av Vigor 2006-10-15 17:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-15 17:10

dimitri skrev:Och då kan man fråga sig: hur sexigt är det? Att ha precis samma prylar, samma ljud som en ann? Då finns det ju inget utrymme för min originalitet, min särart, mina kreativa behov. Det skulle också innebära en sorts kapitulation för de trista, gråa, fantisilösa teknikerna när många av oss vill sälla sig till humanisternas skara.

Väl formulerat. Vi har väl allihop både en liten tekniker och en liten livsnjutare i oss (en på var axel som i tecknade filmer.... låter var och en avgöra vilken som är ond eller god :) ) Bäst är när de jobbar ihop!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 18:35

dimitri skrev:Jag ser det så här:[...] i strävan att uppnå korrekt reproduktion.
Applåder! :-) Väl talat.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 19:07

Morgan skrev:Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring?
När jag läste ditt inlägg var min första reaktion att citera alltihop och svara "nej".

Nu går jag längre. Ditt resonemang bygger på att hi-fi begreppet fortfarande har samma betydelse som som när bereppet "myntades" för 40 år sedan (eller var det ännu längre tillbaka i tiden). Jag tror att ordet har utvecklats sedan dess och att en samtida definition av begreppet måste få ett mycket vidare betydelse än "trovärdighet". Jag tycker heller inte att det känns helt "fair" när du tar orden i allas vår gemensamma hobby och förbehåller nyttjanderätten av dem för din egen uppfattning. Då föredrar jag förvirring framför den sortens ordning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-15 19:20

Instämmer.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-15 19:24

Detta börjar likna Hififorum; Hifi kan betyda vad som helst för vem som helst, alla har rätt hela tiden.

Jag gillar bättre den ursprungliga betydelsen. :evil:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-15 19:42

dimitri skrev:Jag ser det så här:
Hifis uppgift är korrekt reproduktion. Varken mer eller mindre.
Det finns då de som säger "men man vet inte exakt hur originalet var".

Det är inget hinder. Så länge det finns ljud att spela in som man vet hur det ska låta (= som det lät... duh) så kan man bedömma återgivningskedjans kvalitet utifrån den.

Om man sedan skapar konstgjorda ljud i en synt eller processar ljudet i den konstnärliga studioprocessen, men ändå avlyssnar det i andra halvan av en kedja som är bra på återgivning, så finns det stor chans att ljudet hemma hos en annan med välåtergivande utrustning blir som det var i studion.

(Inte menat som argumentation mot dimman, utan hans citat av "de")
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-15 19:47

[ironi]Sanningen är subjektiv. Tycker ni som ni tycker så är det sant för er, och när jag tycker som jag tycker så är det sant för mig. "Sanning" betyder egentligen inte alls något i stil med att ett propositionellt innehåll korresponderar med ett sakförhållande, utan det handlar istället om vad någon tycker i en fråga. Tycker jag att bananer är raka så är det ju så för mig. Det kan ju ingen ta ifrån mig. Då menar jag ju kanske något annat med "rak" än vad ni andra gör, och det kan vara svårt att få reda på ifall vi är oense i sak eller bara oense i vilka ord som skall användas.

Hifi är en förkortning av "high fidelity", som betyder "hög trohet", men det används om köksstereo som inte presterar hög trohet, och därför kan man inte säga att ordet betyder "hög trohet", för då är man dum mot dem som kallar köksstereon hifi, och de har ju rätt på sitt sätt? Själv har jag anslutit en vattenspridare till min kökskran och låter en spole styrd av ett magnetfält modulera vattnets flödeshastighet i takt med en musiksignal, och så lyssnar jag på det varierande fräset som uppkommer. Det är en slags musik, så jag och mina kompisar kallar det för hifi. Vi har rätt på vårt vis, och missbrukar inte begreppet.

En annan polare har två hamstrar i ett badkar. Det är hifi för honom. Hifi är hädanefter att betrakta som "mängden av alla stereoapparater plus min vattenspridare och min polares hamstrar i badkaret", och alla som inte använder begreppet för att inkludera alla dessa tolkar det för snävt.[/ironi]

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-15 19:50

Svante skrev:Jag röstade "ja" för jag tror inte att man behöver tillhöra ena eller andra gruppen, man kan mycket väl förstå båda synsätten*, faktum är att jag tror det är bäst.

*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.

Svante fokuserar en infallsvinkel jag medvetet utelämnade från början: det faktum att varje enskild individ inte behöver vara representativ för någon av grupperna och att det finns exempel på individer som förstår båda grupperna.

Om grupperna ska kallas grupper av människor med respektive grundsyn eller om det är mer lämpligt att beskriva fenomenet som två synsätt som människor kan instämma i har jag ingen uppfattning om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-15 19:50

Svante
Ditt argumentet håller. Även för mig.

Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-15 20:04

Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.

Det finns mig vetterligt ingen här på faktiskt som har sagt det. Referensen är masterbandet eller annat inspelningsmedium.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Ronnie

vattenhamstrar

Inläggav Ronnie » 2006-10-15 20:08

*fnissar så jag nästan hoppar av stolen*
Jag misstänkte att det handlade om vatten och hamstrar, Morgan.

Tänk. Helloween gjorde ju någonstans i början av sitt totala förfall en sång som hette "heavy metal hamsters". Jag tycker att den låten ÄR HiFi.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-15 20:19

Morgan

:D :lol: :D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-15 20:20

Morgan skrev:[ironi]Hifi är en förkortning av "high fidelity", som betyder "hög trohet", men det används om köksstereo som inte presterar hög trohet, och därför kan man inte säga att ordet betyder "hög trohet", för då är man dum mot dem som kallar köksstereon hifi, och de har ju rätt på sitt sätt?

:) Morgan har tveklöst såväl en filosofisk som språklig poäng i sitt underhållande inlägg. Jag återkommer och utvecklar dock det jag var inne på i en tidigare kommentar.

Språk existerar inte som en för alla tider färdigdefinierad terminologisk sanning för alla av människan kända företeelser. I stället förändras språk och ord över tiden i takt med att verkligheten gör det. Ibland får ord fler betydelser samtidigt som de gamla finns kvar, ibland försvinner gamla betydelser och ersätts av nya. (Ibland uppstår givetvis också nya ord.)

Begreppet "hi-fi" är ett exempel på det förra. Det är inte för att "man är dum mot de som gillar köksradion" som det är olämpligt att invända mot deras användning av "hi-fi" som samlingsnamn för ljudapparater, utan för att hi-fi med tiden har kommit att betyda flera saker än från början. Till exempel:
ljudkvalitet
stereoanläggning
ljudapparat
återgivning(-skvalitet)

Ett annat begrepp inom ljudteknikens område som har omdefinierats av verkligheten genom att få en ny betydelse är "mastering". Från början betydde det överföring från originalmaster till produktionsmaster. Det handlade då i första hand om val av låtordning genom fysiska klipp i magnetband med inlägg av blankband för önskvärd paus mellan låtarna. Eventuell processering gjordes vid själva graveringstillfället (alltså efter masteringprocessen).

I dag betyder mastering i praktien "processering vid mastering". Den som använder ordet på annat sätt lär bli missuppfattad.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-15 20:23

dimitri skrev:
Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.

Det finns mig vetterligt ingen här på faktiskt som har sagt det. Referensen är masterbandet eller annat inspelningsmedium.

Jag har fått intrycket av att det finns en uppfattning att verkligheten är något som kan spelas in om det görs rätt, och spelas upp med "rätt" utrustning. Nyckeln är en ofärgad kedja.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-15 20:33

Jag tycker trådinläggen har varit bra och diskussionsklimatet inspirerande (tack alla). Dock inser jag att jag ställde frågan olämpligt från början :oops: .

Ändringar i efterhand är dock inte att tänka på (längre eftersom jag lärt av tidigare misstag) varför jag nöjer mig med att kritisera min egen fråga.

Grupper av människor "förstår" ingenting. Förstår gör varje enskild individ. Individerna förstår, tycker och tänker dock vanligen olika.

Vad menas då med om den ena gruppen förstår den andra? Om alla i gruppen förstår alla i den andra? Om majoriteten i den ena förstår någon individ i den andra? Om någon individ i någon av grupperna förstår någonting över huvud taget :D .

Tur att inte detta hindrade alla som skrev från att fokusera sakfrågan i alla fall.

PS
Jag tror det var Svantes kommentar om synsätt i stället för grupp tidigare som fick igång min analys. Tack för det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 20:45

dimitri skrev:

Jasså? Varför det? Jag som konsument struntar väl egentligen hur masterbandet låter. Har jag lyssnat på Bizets humla i Göteborgs konserthus så förväntar jag mig att ljudet därhemma är så likt som möjligt. DET är Hifi för mig.

"Så likt som möjligt" är nästa problem. För detta uttryck står och faller med vilka parametrar jag värdesätter mest. Är det frekvensgången? Störnivån? Spelglädjen? Dynamiken? Självklart vill jag ha allt, men i den verkliga världen måstre jag kompromissa. Där har vi alla olika ideal och preferenser.

Musik är för mig en känsla, man vill förmedla en känsla. Detta kan man göra på många sätt. En duktig musiker kan spela på en trasig gitarr och och det låter musik i alla fall. Skulle jag själv spela på en Steinway är det ändå inte musik :-)

Det finns musik som rent tekniskt är undermålig men ändå talar till folks hjärta. Det finns anläggningar som rent tekniskt är undermåliga men som ändå förmedlar musikens själ.

Vad är då "så likt som möjligt"?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi