Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag skulle kunna sälja dig full med prylar på ett par timmar. Du är hur förutsägbar som helst.
Ursäkta OT.
Jag är nog inte i någon gruppering alls tycker jag. Men placeras nog av andra i en gruppering ocg det känns ibland inte helt korrekt.Svante skrev:*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Max_Headroom skrev:HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.
Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.
Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.
I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).
Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).
Flint skrev:Jag svarde ett klart nej. Jag tror däremot att båda sidor tror att dom kan förstå varandra.
MichaelG skrev:Ett alternativt förhållningssätt jag allt oftare praktiserar nuförtiden är;
"Jag tror inte jag förstår dig helt och du förstår nog inte mig helt, men du verkar ju vara en hyvens person så det spelar ju faktiskt ingen roll!"![]()
Svante skrev:*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Max_Headroom skrev:HiFi betyder Hög Trohet. Huruvida lyssnaren tycker det låter bra eller inte, är i detta fall inte elevant. Så är det bara.
Max_Headroom skrev:Problemet, som jag ser det, är att grupp 1 ofta tror att det dom håller på med ÄR korrekt återgivning.
Max_Headroom skrev:Kan dock inskjuta att min vision är möjlighet till God HiFi, alltså hög trohet, men att själv kunna påverka ljudet i den rikting när jag vill, om jag vill, utan att byta apparter. T.ex. vill jag med hjälp av (korrekt konstruerade (finns inte att köpa, måste byggas själv)) tonkontroller kunna rädda upp kassa inspelningar till att bli mer njutbara. Jag skulle (om jag lyssande på orkestermusik) även kunna tänka mig andra medel för påverkan som t.ex. stereoexpansion. Men, det ska självklart gå att koppla i och ur på dom skivor som behöver det.
Max_Headroom skrev:I ett extremfall har jag mastrat om en skiva själv, då man i studion rattat den så åt helvete att den knappt gick att spela (det lät så jävla illa).
Max_Headroom skrev:Jag vill alltså ha möjlighet till både 1 och 2, i samma anläggning. Tyvärr finns knappt något i handeln (i alla fall inte för konsumentbruk) med vilket det är möjligt för rimliga pengar (McIntosch och Accuphase har försteg och förstärkare som går att använda, men priserna är lååångt bortom av vad den fattige Max har råd med).
Claes skrev:1.
De som tycker att hi-fi handlar om tycke och smak där rätt eller fel är meningslöst och mer eller mindre omöjligt att verifiera.
2.
De som tycker att hi-fi handlar om (korrekt) återgivning och att dylik kan utvärderas objektivt med vetenskaplig testmetodik.
dimitri skrev:Och då kan man fråga sig: hur sexigt är det? Att ha precis samma prylar, samma ljud som en ann? Då finns det ju inget utrymme för min originalitet, min särart, mina kreativa behov. Det skulle också innebära en sorts kapitulation för de trista, gråa, fantisilösa teknikerna när många av oss vill sälla sig till humanisternas skara.
När jag läste ditt inlägg var min första reaktion att citera alltihop och svara "nej".Morgan skrev:Är det kanske så att konflikterna i sin kärna handlar om enkel begreppsförvirring?
dimitri skrev:Jag ser det så här:
Hifis uppgift är korrekt reproduktion. Varken mer eller mindre.
Det finns då de som säger "men man vet inte exakt hur originalet var".
Svante skrev:Jag röstade "ja" för jag tror inte att man behöver tillhöra ena eller andra gruppen, man kan mycket väl förstå båda synsätten*, faktum är att jag tror det är bäst.
*för egentligen är det två synsätt, inte två grupper av människor.
Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Morgan skrev:[ironi]Hifi är en förkortning av "high fidelity", som betyder "hög trohet", men det används om köksstereo som inte presterar hög trohet, och därför kan man inte säga att ordet betyder "hög trohet", för då är man dum mot dem som kallar köksstereon hifi, och de har ju rätt på sitt sätt?
dimitri skrev:Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Det finns mig vetterligt ingen här på faktiskt som har sagt det. Referensen är masterbandet eller annat inspelningsmedium.
dimitri skrev:Flint skrev:Det jag reagerar mot många gånger är dom som tror att ljuden har funnits i verkligheten och spelats in, och absolut ska bevaras som någon helig ko.
Det finns mig vetterligt ingen här på faktiskt som har sagt det. Referensen är masterbandet eller annat inspelningsmedium.