Lyssna på dålig musik med bra inspelning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lyssnar du på dålig musik, bara för att ljudet är så jävla bra på den skivan?

Ja
18
21%
Nej
68
79%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-15 11:50

Lyssnar du på dålig musik, bara för att ljudet är så jävla bra på den skivan?

Näh, det skulle aldrig falla mig in. Däremot kan det vara lättare att uppskatta kvaliteter i musik som är välin- och avspelad. Det kan alltså vara lättare att ta till sig musik som man i förväg inte har något förhållande till om en välljudssituation råder.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-15 12:01

woland skrev:Ducatiklubben har gett ut en bra platta med hur en riktig motorcykel ska låta...

Mvh

Jag behöver ingen skiva. Jag har originalet. :) :)

/Arne

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 15:15

Svarade nej, men det är en sanning med modifikation. Normalt sett lyssnar jag förstås på den musik jag tycker om, den som berör eller engagerar på något sätt.

Men, det finns vissa skivor som jag defintivt skulle lyssna oftare på om de inte hade ett så dj-a kasst ljud! Speciellt distat och vasst ljud som gärna blir resultatet av hård komprimering i slutskedet (mastringen tex).

Jag har några sk audiofil-skivor och dom kan jag faktiskt tänka mig att använda vid tex utvärdering av utrustning. Men bara som en delkomponent. Jag skulle aldrig i livet optimera min anlägning för ett antal välljudande skivor och att det sedan låter apa på resten...

/ B

Användarvisningsbild
Vox

Inläggav Vox » 2006-10-15 16:42

Vad är dålig musik? Är det musik jag personligen inte gillar eller är definitionen en annan?
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 17:11

Vox skrev:Vad är dålig musik? Är det musik jag personligen inte gillar eller är definitionen en annan?

Jag gissar att det finns lika många definitioner på dålig musik som på personer som har åsikter i frågan ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-15 17:17

Flint skrev:Jag har förresten en Guldnotskiva med Arnold Overtures och en HDCD-sampler från Reference Recordings som jag gladeligen skänker bort om någon står för frakten. Jag tycker att det är högoktanigt skräp. (menar allvar. Säg bara till)

Jag kan härmed meddela att årets Flintpris - audiofli-CD-skivan "Arnold Overtures" tilldelas Chefsideolog Ingvar Öhman.

Juryns motivering:
Pristagaren har uppvisat ett unikt och ovanligt enträget tjatande om en musikalisk reproduktionsform i ideologiskt hedervärt syfte som dock mer sällan delas av prisanstiftaren i egen person, men som för den skull icke helt kan negligeras.

Överlämnadet utförs av Postverket någon av de närmaste dagarna.

(obs att det är sant och inget skämt)

/

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-15 17:39

Ducatiboy skrev:
woland skrev:Ducatiklubben har gett ut en bra platta med hur en riktig motorcykel ska låta...

Mvh

Jag behöver ingen skiva. Jag har originalet. :) :)

/Arne

:mrgreen: Avund.....
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-15 18:25

Flint skrev:
Flint skrev:Jag har förresten en Guldnotskiva med Arnold Overtures och en HDCD-sampler från Reference Recordings som jag gladeligen skänker bort om någon står för frakten. Jag tycker att det är högoktanigt skräp. (menar allvar. Säg bara till)

Jag kan härmed meddela att årets Flintpris - audiofli-CD-skivan "Arnold Overtures" tilldelas Chefsideolog Ingvar Öhman.

Juryns motivering:
Pristagaren har uppvisat ett unikt och ovanligt enträget tjatande om en musikalisk reproduktionsform i ideologiskt hedervärt syfte som dock mer sällan delas av prisanstiftaren i egen person, men som för den skull icke helt kan negligeras.

/

Tjusig motivering! 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-15 21:20

Ni är ena fegisar! Jag tror helt enkelt att det bara är icke-PK här att erkänna att man lyssnar för nåt annat än den musilaliska glädjen!

Själv köpte jag, när det begav sig, Lincoln Mayorga & Distinguished Colleagues, Vol. III på Sheffield, som verkligen inte är bra musik, men det låte d-t häftigt. Och jag lyssnar ibland på en trumskiva (också från Sheffield?) beroende på det braiga ljudet.

Att jag sedan lyssnar på Casals celloinspelningar också, kan kanske mildra synden en aning.

Men skäms gör jag inte!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 21:26

perstromgren skrev:Ni är ena fegisar! Jag tror helt enkelt att det bara är icke-PK här att erkänna att man lyssnar för nåt annat än den musilaliska glädjen!

Själv köpte jag, när det begav sig, Lincoln Mayorga & Distinguished Colleagues, Vol. III på Sheffield, som verkligen inte är bra musik, men det låte d-t häftigt. Och jag lyssnar ibland på en trumskiva (också från Sheffield?) beroende på det braiga ljudet.

Att jag sedan lyssnar på Casals celloinspelningar också, kan kanske mildra synden en aning.

Men skäms gör jag inte!

Hahaha! Visst. Jag har lyssnat på en hel del sk High-end inspelningar och även från andra bolag än Sheffield, för att det låter häftigt. Men jag lyssnar nästan aldrig på dessa skivor för musikens skull. Enda undantaget är nog en julskiva från Sheffield labs... Inte ens "The Pressure Cook" med Thelma Houston snurrar speciellt ofta (= aldrig) trots att musiken egentligen är ganska sjysst. Lincoln Mayorga själv spelar som en träbock och det förvånar mig inte alls att måste ha ett eget skivbolag för att få spela in något överhuvudtaget...

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-15 23:49

Bill50x skrev:
Vox skrev:Vad är dålig musik? Är det musik jag personligen inte gillar eller är definitionen en annan?

Jag gissar att det finns lika många definitioner på dålig musik som på personer som har åsikter i frågan ;-)

/ B

Och jag gissar att ytterst få kan argumentera vettigt för någon annan definition än "musik man personligen inte gillar".

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-15 23:51

hajen1 skrev:
Flint skrev:

Juryns motivering:

/

Tjusig motivering! 8)

Nej, inte tjusig.
Aggressiv, lögnaktig och feg.
Feg i ljuset av prisuttdelarens anonymitet.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 00:33

dimitri
Jag tror att dimitri håller på att somna på fel sida. Eller så har vi inte alls samma humor.
För det första. Hela "showen" är helt sann. Jag har två audifilskivor som jag inte ens har lyssnat igenom och tycker att jag lika gärna kan skänka bort dom.
Ingvar hörde av sig via PM och anmälde sitt intresse varvid vi genast gjorde affär och skämtade några PM-vändor.
Det hör till saken att jag respekterar IÖ som person men inte delar hans mål och vi har skämtat om att aldrig försöka sträva efter det. Han erbjuder dock bra tuggmotstånd.
Mitt inlägg är ett skämt helt i den andan.
Beklagar om du anser det vara en provokation och ett påhopp eftersom det definitivt inte var och är meningen. Skivan postas förmodligen i morgon.

Jag har en till Reference Recording. En sampler med lite olika musik. Kanske du vill ha den om jag ber dig lite försynt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-16 01:04

hajen1 skrev:I stereons barndom så hände det väl att man införskaffade någon platta med tågvisslor, ping-pong och diverse ljudeffekter. :oops:

Ernst-Hugo i höger- och vänster kanal!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-16 03:23

Är jag ihop med en tjej som jag ogillar för hon anses snygg? Nej
Ser jag på kassa filmer för det är bra bild? Nej.
Äter jag något som smakar äckligt bara för det anses vara gott? Nej.
Lyssnar jag på dåligt musik bara för ljudet är bra. NEJ
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-16 11:59

subjektivisten skrev:Är jag ihop med en tjej som jag ogillar för hon anses snygg? Nej
Ser jag på kassa filmer för det är bra bild? Nej.
Äter jag något som smakar äckligt bara för det anses vara gott? Nej.
Lyssnar jag på dåligt musik bara för ljudet är bra. NEJ

- om hon är rik, Ja
- om det är snygga tjejer med, Ja
- om du är hemma hos föräldrarna till en snygg/rik tjej, Ja
- om tjejen gillar det, JA

Sorry var bara tvungen :P

Edit: Danskjävlar! R.I.P. Ernst-Hugo...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 12:02

:mrgreen:

Allt har sitt pris.

Användarvisningsbild
LeftHand

Inläggav LeftHand » 2006-10-16 13:15

själv lyssnar jag på Daniel Johnston ibland,
otrolig känsla i musiken men inspelningarna
är kanske inte dom bästa då det spelades in på en sån här:

Bild

här är ett sample på låten "Story of an artist"
http://www.smokecds.com/mp3/215754.mp3

Bild
-dom flesta datorproblemen beror på skit bakom tangenterna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-16 15:02

Mayro skrev:Max H.

Du skrev lastbilar i topic.. Hade du skrivit feta V8or... Då hade jag skrivit att sådan skulle jag äga o spela på vintern... :mrgreen:

Garanterat!!! Vi brukar sätta oss med lite go gamal rock o drömma om då vi får ta ut bilen varje år.. Och då man hör en vinkel mullra så är det gåshud.... :) 8)

en del hör vårfåglarna. Vi hör mullret som en föraning...brukar till o med gå ner o dra igång bilen enbart för att få höra tonerna..

INGEN stereo i världen kan konkurera vad det än är... 8)

Har spelat in polarns Ford Mustang 69:a med 400 hk kompressormatad Ford(?) V8 av annat stuk än original. Inspelat i A/B-stereo naturligtvis. :P

Behöver jag påpeka att DAT-bandspelarens dynamiska omfång inte räckte till? 8O :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-16 15:47

Flint: Den skivan är det ja. Kanske dristar mig till att spela den i kväll.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 15:51

krellmaster skrev:Flint: Den skivan är det ja. Kanske dristar mig till att spela den i kväll.....

Kul. Ja gör det. Jag minns inte vad som fanns på den. Berätta i morgon.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-16 22:09

Det bidde ingen lyssning på skivan, Ljud och hur det ska låta (1975), å inte på musik heller.

Har förresten Acousic Research Demonstration Record Vol1: The sound of Musical Instruments (1972) oxå å den är det bara musik på. Mestadels bra sån som t.ex Stravinskys "March Royale" från Historien om en soldat, Bach Toccata i d moll å en del andra klassiska stycken å en jazzlåt i för sin tid bra inspelningar. Den låter väldigt bra faktiskt.

Det kan man ju inte säga om många gamla favvoskivor, många låter ju sämre å sämre i takt med att anläggningen uppgraderats å blitt bättre. Men jag har motsatta exempel oxå på skivor jag köpt en gång i tiden för musiken var bra men det lät inge vidare på grunkorna jag hade då men visar sig va mycket väljudande nu med bättre grejor. Det är kul att upptäcka glömda guldkorn i skivsamlingen med bra musik som dessutom låter bra.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-16 22:37

Johan_Lindroos skrev:Har spelat in polarns Ford Mustang 69:a med 400 hk kompressormatad Ford(?) V8 av annat stuk än original. Inspelat i A/B-stereo naturligtvis. :P

Behöver jag påpeka att DAT-bandspelarens dynamiska omfång inte räckte till? 8O :lol:

Får jag fråga lite stillsamt om lösningen på ett sådant problem inte ligger i avstånd - man får spela in på lite längre avstånd helt enkelt?

Har noll koll igentligen, men känner att det borde vara en potentiell lösning iallafall..

/J

PS Jag känner mig apkissig som varit superOT i två trådar på generellt om HIFI idag... :oops: DS
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-16 22:55

Johan_Lindroos skrev:
Mayro skrev:Max H.

Du skrev lastbilar i topic.. Hade du skrivit feta V8or... Då hade jag skrivit att sådan skulle jag äga o spela på vintern... :mrgreen:

Garanterat!!! Vi brukar sätta oss med lite go gamal rock o drömma om då vi får ta ut bilen varje år.. Och då man hör en vinkel mullra så är det gåshud.... :) 8)

en del hör vårfåglarna. Vi hör mullret som en föraning...brukar till o med gå ner o dra igång bilen enbart för att få höra tonerna..

INGEN stereo i världen kan konkurera vad det än är... 8)

Har spelat in polarns Ford Mustang 69:a med 400 hk kompressormatad Ford(?) V8 av annat stuk än original. Inspelat i A/B-stereo naturligtvis. :P

:lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi