Högtalare med bra allmänljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-16 15:20

lasselite skrev:Jag har faktiskt lyssnat på dem.

Jag ville ha hjälmarna till hemmabion, och då tyckte jag inte att de passade mig. Som skönt allmänljud, på moderat nivå, inom en given prisklass, tror jag däremot att de är ett gott alternativ.

Att jag frågade berodde mest på att jag också hört dem och, ja vad ska jag säga...; "inte direkt var intressant att använda hemma". För att vara lite snäll...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 15:22

Det tror jag säkert. Särskilt med dina referenser och preferenser. Men om du väger in priset, krångelfriheten och användningsområdet då?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-16 15:35

lasselite skrev:Jag kom å tänka på Mirages omnipolära högtalare, OmniSat, som ser ut som de hjälmar man använder i fäktning...

Detta inlägg fick mig (som gammal fäktare) att göra två saker:

1. Fundera över huruvida du fäktar?

2. image.google-söka fram en tuff fäktbild:

Bild

Av detta kan jag sluta mig till att fel information gick fram i ditt inlägg, och jag undrar om det beror på skribenten eller mig själ... :oops:

/J

PS Jag har inte hört högtalarna eller sätt/hört något om dem, så uttalar mig inte om dem. Dock kan jag ju tipsa om att NAD brukar vara väldigt duktiga på att köra pre-out/main-in på alla sina surroundreceivers, för att bättra på OT i mitt inlägg... DS
admin

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 15:42

OT (Slartens fel (får jag väl säga till mitt försvar))

Inte än. Men jag har en stående inbjudan från en kompis som fäktats lite.

Jag vill så ett slag för devisen; Varför alla eller. Det kan ju mycket väl varit både mitt meddelande och din läsning i härlig OT-synergi som gjorde att det blev som det blev.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-16 15:48

lasselite skrev:Det tror jag säkert. Särskilt med dina referenser och preferenser. Men om du väger in priset, krångelfriheten och användningsområdet då?

Då skulle jag hellre skaffa Bose, fast de skulle jag ju inte heller skaffa så det går väl på ett ut...

Bara om det vore någon som ville ha dem p.g.a. utseendet kanske?, eller priset? (nej jag tror de kostar relativt mycket jämfört med andra mer tradionelle 5.1-system). Nej jag kan inte, det går inte helt enkelt! jag skulle inte ens vilje ge bort dessa system till min värste ovän (som jag iofs inte har).

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 16:21

Johan_Lindroos skrev:Då skulle jag hellre skaffa Bose, fast de skulle jag ju inte heller skaffa så det går väl på ett ut...

Bara om det vore någon som ville ha dem p.g.a. utseendet kanske?, eller priset? (nej jag tror de kostar relativt mycket jämfört med andra mer tradionelle 5.1-system). Nej jag kan inte, det går inte helt enkelt! jag skulle inte ens vilje ge bort dessa system till min värste ovän (som jag iofs inte har).

OK, jag tror inte det tillför tråden något särskilt, och jag gick som sagt och köpte något annat. Men...

Vad är det som gör dem så dåliga? Särskilt med tanke på att;

Priset är ca 5000:- begagnat
    Rummet är inte tillfixat, snarare tvärt om
    Förmodligen kommer de inte behöva spela särskilt högt
    Bra ljud i sweetspot är inte prio

Distar de redan på låga till moderata nivåer?
Har de en frekvensgång (off axis ? (om man kan tala om det)) som är helt uppåt väggarna? Eller är det något annat som gör dem så usla?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-16 16:34

Men egentligen så finns det väl bara nackdelar med att högtalarna är rundstrålande (360grader)? Särskillt i ett akustiskt livligt rum. Då är det väl bättre med högtalare som begränsar spridningen till bara där man kan tänkas befinna sig samtidigt som spridningen inom den begränsningen är stor?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-16 17:58

lasselite skrev:
Johan_Lindroos skrev:Då skulle jag hellre skaffa Bose, fast de skulle jag ju inte heller skaffa så det går väl på ett ut...

OK, jag tror inte det tillför tråden något särskilt, och jag gick som sagt och köpte något annat. Men...

Vad är det som gör dem så dåliga? Särskilt med tanke på att;

Priset är ca 5000:- begagnat
    Rummet är inte tillfixat, snarare tvärt om
    Förmodligen kommer de inte behöva spela särskilt högt
    Bra ljud i sweetspot är inte prio

Distar de redan på låga till moderata nivåer?
Har de en frekvensgång (off axis ? (om man kan tala om det)) som är helt uppåt väggarna? Eller är det något annat som gör dem så usla?

Oj, 5000 begagnat låter ganska saftigt. Inte direkt vad jag hade gett för dem i nypris ens. Hur de tekniskt sett beter sig vet jag faktiskt inte (jo cirkulärtrålande av obestämt art förstås), jag har bara lyssnat på dem, och jag tycker de lät extremt diffust, luddigt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-16 18:09

För någon månad sen lurade jag med Johan Lindroos till Gävle för att lyssna på en högtalare, eller snarare högtalarelement, som kallas EAC. Det är en koaxialhögtalare med diskanten i samma plan som basmembranet, till skillnad från traditionella koaxer. Tanken är bla att det ska ge bättre hörbarhet överallt i alla sorts rum. Detta ska bero på att det reflekterade ljudet i alla riktningar "ser" likadant ut* som direktljudet. Konventionella högtalare med element utspridda på en baffel låter ju bara rätt i ett plan, oftast horisontalplanet.

*förutom minskat högrekvensinnehåll pga spridningskaraktäristik.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 18:11

Givet förutsättningarna, vad blir din rekomendation i prisklassen Johan?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-10-16 18:15

Kef har väl kört med den typen av element som du nämner Patrik.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-16 18:23

Jag kan inte låta bli att tänka i termer av belysning med ljus. Om jag förstår frågan rätt är vad som efterfrågas ett bra "allmän ljus", alltså en taklampa eller reflekterande flodljus. Stor spridning med andra ord. Att sätta in många punktkällor av spottlight-typ är inget bra svar då de kommer att ge en ojämn belysning i rummet.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-16 22:44

Koffe skrev:Jag kan inte låta bli att tänka i termer av belysning med ljus. Om jag förstår frågan rätt är vad som efterfrågas ett bra "allmän ljus", alltså en taklampa eller reflekterande flodljus. Stor spridning med andra ord. Att sätta in många punktkällor av spottlight-typ är inget bra svar då de kommer att ge en ojämn belysning i rummet.

Tror du tänker fel här!

Ljus reflekteras inte alls på samma sätt som ljud. Bygg ett litet horn (hög riktverkan) och spela upp i ett hörn av rummet. Ligger du bakom soffan eller i grannrummet hör du fortfarande det som spelas upp...

/J
admin

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-16 23:38

Tänker ringa/åka till TV-Tjänst (Linköping), vilket verkar vara den närmsta återförsäljaren av Carlsson-högtalare och se om jag kan få mig en lyssningsstund. Bara för att få en känsla för hur dom låter.

När OA-12 och OA-14 nämndes så gick jag in på http://www.carlssonplanet.com för att kolla in dom. Då slog det mig att min bästa polares morsa och farsa troligtvis hade någon av dessa (eller en kopia) åtminstone i början av 80-talet. Sedan tror jag att min polare tog över dom. Jag ska kolla med honom om han har dom kvar.

Eftersom Klipsch nämndes så kollade jag vidare lite och hittade de här:

RS 62 och
RS 52

Bild

Inte speciellt snygga om ni frågar mig och kanske främst tänkt för hembiosystem (?) - tror ni att det kan vara något för mitt musiklyssnande?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-16 23:51

Slartibartfast skrev:Tror du tänker fel här!

Ljus reflekteras inte alls på samma sätt som ljud. Bygg ett litet horn (hög riktverkan) och spela upp i ett hörn av rummet. Ligger du bakom soffan eller i grannrummet hör du fortfarande det som spelas upp...

/J

Nja, Det blir "ljusare" bakom soffan också (ljudet kan iofs inte gå genom väggar). Men ett spot-ljus, liksom en högtalare med hög riktverkan kommer att ge större ojämheter i rummet. Det var ju dem som skulle undvikas.

Det som jag gillar med högtalare med stor spridning (jag kör Mirage 590i) är att klangfärgen inte ändras när jag rör mej i rummet. Jag kan sitta var som helt och ha samma "färg". Jag sitter ofta vid sidan (i baslinjens förlängning) och lyssnar. Jag kan till och med sitta bakom dem.

Man skulle kanske kunna få till det med en riktad högtalare också om man "dubbel-stutsar" ljudet. Högtalaren riktad mot sidoväggen och snett bakåt - vägg-vägg eller riktad mot bakväggen och snett uppåt - vägg-tak.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-10-16 23:54

patrikf skrev:För någon månad sen lurade jag med Johan Lindroos till Gävle för att lyssna på en högtalare, eller snarare högtalarelement, som kallas EAC. Det är en koaxialhögtalare med diskanten i samma plan som basmembranet, till skillnad från traditionella koaxer. Tanken är bla att det ska ge bättre hörbarhet överallt i alla sorts rum. Detta ska bero på att det reflekterade ljudet i alla riktningar "ser" likadant ut* som direktljudet. Konventionella högtalare med element utspridda på en baffel låter ju bara rätt i ett plan, oftast horisontalplanet.

Hur lät det då?

Är det i Skutskär du menar? Har för mig jag läst att någon snubbe har stora koaxialer där.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-17 00:14

Koffe skrev:

/J

Nja, Det blir "ljusare" bakom soffan också (ljudet kan iofs inte gå genom väggar). Men ett spot-ljus, liksom en högtalare med hög riktverkan kommer att ge större ojämheter i rummet. Det var ju dem som skulle undvikas.

Jag är inte alls säker på att vi pratar om samma ljud och samma ljus här.. Ljus går sällan genom de vanliga väggar vi har i våra vanliga hem i Sverige, ljud gör det allt för ofta! Om du står i rummet bredvid är risken stor att du har noll ljus (i min testuppställning skulle vi ha nära noll illuminans) men stor ljudnivå. Dock också (vilket även uppkomer i soffvarianten ovan) en stor förvrängning ifrån dett uppspelade direktljudet. Allt detta beror på väggens reflexivitet - som är en funktion av våglängden.

En annan mycket intressant sak att ta upp är att du med två ljuskällor sällan får en interferens dem imellan (alltså ingen samverkan eller förvrängning av det utsända) medans du kan få detta med flera ljudkällor. Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.

Var så jag menade. :)

/J
admin

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-10-17 00:31

Audio Pro hade väl någon "Cube" högtalare som inte var så dyr. Har bara hört den på en mässa dock så ingen direkt uppfattning om ljudet...

:roll:

Edit: Jo här var dem http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... oducts=131
Senast redigerad av crion 2006-10-17 00:35, redigerad totalt 1 gång.
100% Digital

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-17 00:35

Slartibartfast skrev:
Koffe skrev:

/J

Jag är inte alls säker på att vi pratar om samma ljud och samma ljus här.. Ljus går sällan genom de vanliga väggar vi har i våra vanliga hem i Sverige, ljud gör det allt för ofta! Om du står i rummet bredvid är risken stor att du har noll ljus (i min testuppställning skulle vi ha nära noll illuminans) men stor ljudnivå. Dock också (vilket även uppkomer i soffvarianten ovan) en stor förvrängning ifrån dett uppspelade direktljudet. Allt detta beror på väggens reflexivitet - som är en funktion av våglängden.

En annan mycket intressant sak att ta upp är att du med två ljuskällor sällan får en interferens dem imellan (alltså ingen samverkan eller förvrängning av det utsända) medans du kan få detta med flera ljudkällor. Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.

Var så jag menade. :)

/J

Oups! - "(ljuset kan iofs inte gå genom väggar)", skall det naturligtvis stå... sorry

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-17 00:48

Slartibartfast skrev:[...]Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.

Ge gärna ett exempel på en välljudande högtalare med hög riktverkan som INTE har en sweetspot utan ger samma klangfärg i hela rummet. Jag vill alltså kunna lyssna utanför "triangeln", mitt i mellan hogtalarna, vid sidan av dem, utan att ljudets karaktär skall ändras.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-17 01:01

crion skrev:Audio Pro hade väl någon "Cube" högtalare som inte var så dyr. Har bara hört den på en mässa dock så ingen direkt uppfattning om ljudet...

Och här finns ett test: "HiFi & Musik", nr 10, -05 :-)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-17 02:05

Koffe skrev:
Slartibartfast skrev:[...]Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.

Ge gärna ett exempel på en välljudande högtalare med hög riktverkan som INTE har en sweetspot utan ger samma klangfärg i hela rummet. Jag vill alltså kunna lyssna utanför "triangeln", mitt i mellan hogtalarna, vid sidan av dem, utan att ljudets karaktär skall ändras.

Varför man vill göra detta med mitt exempel om extremt riktade högtalare verkar oförståndigt. Det var ju bara för att jämföra med dina spot-lights med stor riktverkan - det förstod du väl! Jag tror det tyvärr försvinner lite i din citering. :( Jag är inte heller säker på att vi benämner en högtalare som samma sak. I mitt jämförelseexempel (inte citerat) var det ett högtalarelement med hög riktverkan och för högfrekvensuppspelning.* Och i exemplet ovan var det närapå allmängiltigt (jag kan inte på stört komma på en bra anledning till varför det inte skulle vara allmängilgt iallafall).

Jag har för det du talar om inte en högtalare att rekomendera - det är just motsatsen jag rekomenderar**. För stereo eller flerkanalssystem har jag tidigare i tråden rekomenderat en trevlig smet-arround-the-room-högtalare i oa12, som man då inte kan köpa ny, tyvärr. Jag har också lyssnat aldeles för lite på oa58/oa60/oa52.3 för att uttala mig om dessa, men jag tror att oa58 (den jag hört mest) har en liten del av det jag pratar om kvar från 70-talsserien. Jag har inget annat svar, därför gav jag inte något annat tips tidigare i tråden. Däremot finns det andra högtalarsystem som kan göra väldigt bra jobb och prestera en ljudbild som inte kräver perfekt mänsklig placering för en trevlig ljudbild. Jag har (inom rimliga gränser) detta i min nuvarande och hade det i min förra anläggning, båda från Ino Audio! En motfråga: kan du presentera en som inte ändrar klangfärg eller ljudbild när du vandrar runt i rummet? En följdfråga: Är det en högtalare (låt oss säga en högtalarlåda med möjlighet till flera element och delningsfilter dem imellan, dock bara en högtalarlåda) eller ett högtalarsystem?

En annan fråga, är denna disskussion på väg någonstans? Jag har redan rekomenderat det jag nu rekomenderade igen, och jag ville bara korrigera det du skrivit eftersom ditt resonemang med punktbelysning inte stämde!*** Vi börjar få en liten OT-disskussion här, och sådana gillar jag i nya trådar hellre än andras trådar! Starta ett ämne med det du vill veta så svarar jag där istället! :)

/J

*Med många sådana kan man ju göra en nästan-omnipolär högtalare om man så vill. Men kanske än hellre något som har samma spridningsmönster som de äldre Carlssonhögtalarna, däribland oa12 finns. Den anser jag ha potential att vara den bästa loungehögtalaren som finns (dock ej i större rum). Än bättre om den inte är lämnad helt ensam! ;)

**Jag vet inte om jag läser fel, men det är lika bra att läsa det som står och inte tolka det som står. Jag hoppas du kan hitta en sådan om det är det du eftersträvar..

***Om man går tillbaka till ditt inlägg om ett större antal punktbelysningar (dåligt spridande ljusprickar) kan man ju rent teoretiskt anta något: Tänk dig ett rum som ska belysas, där du har ett stort antal (för att inte säga oändligt) små punktbelysningar, skulle inte deras spridningsmönster kunna skapa ett välspritt och diffust ljus - som efterfrågades i ditt exempel? Jag tror stenhårt på att man skulle kunna göra detta!
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-17 02:13

Koffe skrev:

Då får du väl tjacka DDD drivers från German Physics.

Rätt skojiga!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-17 02:19

Koffe skrev:Det här kanske låter konstigt men jag börjar fundera på om det här med stereo är så viktigt. Jag kommer ofta på mej att med att lyssna på övervåningen, i badrummet och i köket. Då börjar man fundera på om man verkligen skall ha stereo eller om det bara är en onödig merkostnad. Istället kunde man satsa alla pengar på EN välljudande högtalare (tänk vad mycket lättare att möblera in EN högtalare istället för två). En enda högtalare skulle man lätt kunna ställa i ett hörn. Kanske är det så att klangfärg, dynamik och upplösning "slår" perspektiv. Jag har gått och funderat på en La Scala II eller motsvarande. Vore inte det jävligt läckert.

Visst är det så. Lyssnade på en högtalare en tid och jag blev duktigt förvånad hur bra det funka. Mycket hög upplösning/låg dist samt jämn energirespons från skapelsen. Man kan tom. få en viss ljudbild.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-17 06:37

Slartibartfast skrev:En annan fråga, är denna disskussion på väg någonstans?
Du har rätt... det är den nog... vi bryter här. Jag tror att vi är ute efter samma sakt. Det var jag som "gnabbades" på ett dumt sätt. :-)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-17 19:56

rexq skrev:
patrikf skrev:För någon månad sen lurade jag med Johan Lindroos till Gävle för att lyssna på en högtalare, eller snarare högtalarelement, som kallas EAC. Det är en koaxialhögtalare med diskanten i samma plan som basmembranet, till skillnad från traditionella koaxer. Tanken är bla att det ska ge bättre hörbarhet överallt i alla sorts rum. Detta ska bero på att det reflekterade ljudet i alla riktningar "ser" likadant ut* som direktljudet. Konventionella högtalare med element utspridda på en baffel låter ju bara rätt i ett plan, oftast horisontalplanet.

Hur lät det då?

Är det i Skutskär du menar? Har för mig jag läst att någon snubbe har stora koaxialer där.

Det var i Gävle konserthus det demades. "Surte" som är inblandad bor kanske i Skutskär?
Det lät ganska lika var man än befann sig i konsertlokalen, även om man stod vid en vägg tex. Jag har lite svårt att komma med nåt omdöme eftersom det inte fanns nåt annat att jämföra med.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-20 21:23

Så här ser EAC-högtalarna ut på närmare håll:
Bild
Bild
Förutom att det självklart låter mer eller mindre från höger eller vänster högtalare håller sig ljudkaraktaren helt stabil när man förflyttar sig i rummet! När man reser sig upp eller sätter sig ned ändras inget :wink: !

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-20 21:42

patrikf skrev:Förutom att det självklart låter mer eller mindre från höger eller vänster högtalare håller sig ljudkaraktaren helt stabil när man förflyttar sig i rummet! När man reser sig upp eller sätter sig ned ändras inget :wink: !
Me like!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-20 22:10

patrikf skrev:Förutom att det självklart låter mer eller mindre från höger eller vänster högtalare håller sig ljudkaraktaren helt stabil när man förflyttar sig i rummet! När man reser sig upp eller sätter sig ned ändras inget :wink: !

Tänk dig att ljudbilden projiceras genom en punktstrålande högtalare som har förmågan att måla upp ljudbilden en god bit bakom högtalarna. Då kommer den punkt där högtalarelementen sitter att bli ledpunkten på en "gungbräda" så att när man reser sig upp projiceras ljudbilden snett ner genom elementen. Kort sagt, när man reser sig sjunker ljudbilden. En flervägshögtalare kan vara precis lika dålig eller kanske ofta ännu sämre, för att utstrålningen kanske lobar ogynnsamt, men i bästa fall kan man få en kompensation från samverkan mellan elementen så att det låter som ljudbilden ligger kvar i samma höjd när man ställer sig upp. Effekten blir ju starkare ju närmare man sitter högtalarna, i en stor hall är det troligen inget problem överhuvud taget.
Om man inte märker av den beror det på att man sitter längre ifrån i förhållande till hur långt bakom ljudbilden projiceras.
Koaxialhögtalare kan ha många fördelar, men knappast att den har helt stabil ljudbild i höjdled när man reser sig upp.
Nu tror jag inte att detta med höjdledsholografi är en prioriterad egenskap som jag skulle välja högtalare efter, och alla högtalare är kompromisser av ett eller annat slag, och dessa kanske är väldigt bra på väldigt många sätt, och jag skulle gärna lyssna på dom om jag fick chansen. Vem vet jag kanske tokgillar dom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-20 22:23

Paa, jag menade att den upplevda "tonkurvan" var så gott som oförändrad vid förflyttningar i höjdled. Inte som det blir med högtalarelement utspridda på en baffel. Det kändes lite konstigt nästan.
Att ljudbilden skulle målas upp bakom högtalarna har jag inte märkt. Vad skulle det bero på?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi