Koffe skrev:Slartibartfast skrev:[...]Detta är en anledning till att stereo faktiskt fungerar! Om man därför gör en smart konstruktion behöver du inte alls få dessa negativa effekter som med dina punktljuskällor.
Ge gärna ett exempel på en välljudande högtalare med hög riktverkan som INTE har en sweetspot utan ger samma klangfärg i hela rummet. Jag vill alltså kunna lyssna utanför "triangeln", mitt i mellan hogtalarna, vid sidan av dem, utan att ljudets karaktär skall ändras.
Varför man vill göra detta med mitt exempel om extremt riktade högtalare verkar oförståndigt. Det var ju bara för att jämföra med dina spot-lights med stor riktverkan - det förstod du väl! Jag tror det tyvärr försvinner lite i din citering.

Jag är inte heller säker på att vi benämner
en högtalare som samma sak. I mitt jämförelseexempel (inte citerat) var det ett högtalarelement med hög riktverkan och för högfrekvensuppspelning.* Och i exemplet ovan var det närapå allmängiltigt (jag kan inte på stört komma på en bra anledning till varför det inte skulle vara allmängilgt iallafall).
Jag har för det du talar om inte
en högtalare att rekomendera - det är just motsatsen jag rekomenderar**. För stereo eller flerkanalssystem har jag tidigare i tråden rekomenderat en trevlig smet-arround-the-room-högtalare i oa12, som man då inte kan köpa ny, tyvärr. Jag har också lyssnat aldeles för lite på oa58/oa60/oa52.3 för att uttala mig om dessa, men jag tror att oa58 (den jag hört mest) har en liten del av det jag pratar om kvar från 70-talsserien. Jag har inget annat svar, därför gav jag inte något annat tips tidigare i tråden. Däremot finns det andra högtalarsystem som kan göra väldigt bra jobb och prestera en ljudbild som inte kräver perfekt mänsklig placering för en trevlig ljudbild. Jag har (inom rimliga gränser) detta i min nuvarande och hade det i min förra anläggning, båda från Ino Audio! En motfråga: kan du presentera en som inte ändrar klangfärg eller ljudbild när du vandrar runt i rummet? En följdfråga: Är det
en högtalare (låt oss säga en högtalarlåda med möjlighet till flera element och delningsfilter dem imellan, dock bara en högtalarlåda) eller ett högtalarsystem?
En annan fråga, är denna disskussion på väg någonstans? Jag har redan rekomenderat det jag nu rekomenderade igen, och jag ville bara korrigera det du skrivit eftersom ditt resonemang med punktbelysning inte stämde!*** Vi börjar få en liten OT-disskussion här, och sådana gillar jag i nya trådar hellre än andras trådar! Starta ett ämne med det du vill veta så svarar jag där istället!
/J
*Med många sådana kan man ju göra en nästan-omnipolär högtalare om man så vill. Men kanske än hellre något som har samma spridningsmönster som de äldre Carlssonhögtalarna, däribland oa12 finns. Den anser jag ha potential att vara den bästa loungehögtalaren som finns (dock ej i större rum). Än bättre om den inte är lämnad helt ensam!
**Jag vet inte om jag läser fel, men det är lika bra att läsa det som står och inte tolka det som står. Jag hoppas du kan hitta en sådan om det är det du eftersträvar..
***Om man går tillbaka till ditt inlägg om ett större antal punktbelysningar (dåligt spridande ljusprickar) kan man ju rent teoretiskt anta något: Tänk dig ett rum som ska belysas, där du har ett stort antal (för att inte säga oändligt) små punktbelysningar, skulle inte deras spridningsmönster kunna skapa ett välspritt och diffust ljus - som efterfrågades i ditt exempel? Jag tror stenhårt på att man skulle kunna göra detta!