Slim Devices uppköpta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-19 23:27

Apple skrev:AirTunes requires iTunes 4.6 or later.
ITunes är ren och skär ondska. DRM infekterad skit. AirTunes går fetbort. Dessutom har den inget gränssnitt som den går fetbort en gång till. Så det så.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 23:36

Koffe skrev:ITunes är ren och skär ondska. DRM infekterad skit. AirTunes går fetbort. Dessutom har den inget gränssnitt som den går fetbort en gång till. Så det så.

Amen.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-20 00:15

Hehe.

Jag arbetar dagligen med programmering mha open source. Använder gladeligen en färdigpaketerad köpe-lösning då och då. Jag ser det nog i ett annat perspektiv. Att även kunna se film, surfa, familjealbum, låna ut stereon till barnen gör att jag kan klara av att någon tjänar en slant på mig tills jag hittar en bättre lösning.

Tycker mina AIFF filer låter väl så bra som flac (fruktansvärt subjektivt ;) ). Jag kör optiskt, inget fel med det. Jag går liksom och velar för tilfället. SB är ju förträfflig i sin enkelhet men jag är rädd för att den inte räcker för mig.

När det gäller open surce så är det viktigt att de som utvecklar servern inte bara är ett par eldsjälar, utan att det finns en lite större grupp bakom och att dokumentationen är bra. Annars kan supporten försvinnas lika fort som intresset svalnar hos eldsjälarna. Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut på den fronten för SB'n men allt som är open source är inte guld.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-20 00:20

Skulle gränssnittet i Frontrow vara så mycket sämre än SB's gränsnitt? Blir stort och tydligt på 42" LCD, Fjärrkontroll ingår :). Njae. För mig är inget självklart än. Men som jag sagt tidigare, är hemskt nyfiken på LTS test.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-20 00:28

theSaint skrev:Skulle gränssnittet i Frontrow vara så mycket sämre än SB's gränsnitt? Blir stort och tydligt på 42" LCD, Fjärrkontroll ingår :). Njae. För mig är inget självklart än. Men som jag sagt tidigare, är hemskt nyfiken på LTS test.

En stor del med vitsen med en Squeezebox är att man inte behöver någon display igång. :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-20 01:18

theSaint skrev:När det gäller open surce så är det viktigt att de som utvecklar servern inte bara är ett par eldsjälar, utan att det finns en lite större grupp bakom och att dokumentationen är bra. Annars kan supporten försvinnas lika fort som intresset svalnar hos eldsjälarna. Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut på den fronten för SB'n men allt som är open source är inte guld.

Oh ja. Instämmer i mycket av det du säger. Det som verkligen oroar mej med native format är den framtida supporten. När du har ALL din musik i ett DRMat-native format och bolaget som äger formatet vill att du skall byta - var är supporten då? Nä. Det minsta vi kan kräva är öppen programvara och öppna format när vi går i från den snurrande plastskivan.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-20 06:55

Håller med dig fullständigt. Det är anledningen till att jag kör ett format som alltid går att komprimera senare. Visst, det det tar väldigt mycket plats på disken men så länge jag har disk och inte kommer till ett beslslut så får det bli så här.

Ifall man nu vill komprimera så verkar det ju som mp3 duger bra. Är väl tillräckligt fritt och stödjs av alla spelare. Funderar på den test Koffe gjorde i en annan tråd, svårt att höra skillnad på så pass hård komprimering :)

Känns som mitt beslut ligger i just det där med displayen. Tänker jag mig ett mediacenter så kommer det att vara naturligt med att slå på TV'n. Blir det enbart musik så kommer det inte vara en bra lösning. Har dock svårt att tänka mig att ha både och

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-20 08:19

theSaint skrev:Känns som mitt beslut ligger i just det där med displayen. Tänker jag mig ett mediacenter så kommer det att vara naturligt med att slå på TV'n. Blir det enbart musik så kommer det inte vara en bra lösning. Har dock svårt att tänka mig att ha både och
Det var mitt "stora val" också. Vi valde bort filmstödet (och började hyra mängder med DVD. 5 filmer i 7 dagar för 100 sek). Jag tycker att det var så svårt att hitta något som gav allt utan att bygga en dedicerat mediacenter maskin. Och då blev det ganska dyrt. Jag hamnade på ca 20 000 sek för att möta familjens spec. SB:an var från början motiverad av kostnadskäl. Det var billigare att köpa "den bästa" nätverksspelaren än att köpa en "okej" mediaserver.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-21 19:56

Med Logitech släpps räknenissarna lösa. Kommande versioner av Slimserver lär knappast bli open source eller fungera med annat än Logitech-hårdvara. Kvalitetsambitionerna är heller inget som säljer burkar åt Logitech.

Att dom bara fick 20 milj. dollar beror ju på att dom fick betalt i reda pengar. Hade dom varit villiga att få betalt i (Logitech-)aktier hade dom fått större summa.

Visst funkar SB:n på vanliga ljudutgångar, På en mac kan man använda Nicecast som ligger som drivrutin och sänder som vanlig internetradio. Tyvärr dock med mp3-kompression så helt användbart är det inte.

Och framförallt funkar det inte med TV/DVD eftersom det är flera sekunders fördröjning medans ljudet buffras upp och sänds.

Nu var det ändå ingen förlust för analogutgångarna på SB3:an låter riktigt uselt. Som avlagen Pommac. Så SB3:an är nu såld.

Min nuvarande lösning är helt enkelt att en 17-tums iMac fungerar som internetradio, podradio, musikserver, ditital/boxer-TV, TV-inspelare/timeshifter och DVD-spelare. HDMI-koppel till projektorn för bild och digitalljudkoppel via vanlig sladd till en gammal re-samplande DAC (ACG X-DAC 3.0 Signature) som tvättar bort allt jitter och ljudet blir rätt o.k.

iMac:en funkar utmärkt som stand-alone platt-TV dessutom. Plus att det ju går att surfa, köra email, automatisk omvärldsbevakning (och bloggbevakning) med RSS-aggregator m.m. Apple skickar ju med fjärrkontroll numera.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 21:07

Kul att du tycker analogutgångarna låter så dåligt, hos mig låter det sagolikt bra! Vågar knappt tänka på hur bra det kommer låta dagen jag slänger in tex en Benchmark DAC-1 :P

Föregående

Återgå till Generellt om hifi