Bildtråd: Akustikmöte hos Sanny_X

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-23 08:29

partikf,

Om man funderar på vad som maximalt kan återskapas från en inspelning uppspelad via två högtalare, brukar detta kunna liknas vid en "loge" som är öppen ut mot t.ex. en konsertsal eller en jazzklubb. Du har med dig din akustiska signatur från lyssningsrummet, men högtalarväggen är "borta" och i stället framträder den akustiska miljön som finns med på inspelningen.

Du kan liksom aldrig med sterofoniska inspelningar "trolla bort" den akustikska närmiljön i ditt lyssningsrum, och detta är heller inte önskvärt eftersom inspelningen inte bär med sig information om hur inspelningslokalen lät i dessa riktningar heller. För detta krävs andra inspelningar och fler kanaler.

Om man däremot ska återskapa loge-öppningen mot den inspelade lokalen får det inte finnas för mycket "egenljud" från rummet nära högtalarna. Därför ska man generellt sett dämpa betydligt hårdare nära högtalarna, och diffusera mer i närheten av lyssningsplatsen. Detta är också filosofin bakom den sk. LEDE-principen (live-end, dead-end) som brukar vara det lämpligaste och vanligaste sättet att bygga kontrollrum på.

På din fråga om ett normalmöblerat obehandlat vardagsrum per automatik fördärvar en inspelning, får man ju först definiera vad man menar med "fördärva". Det går säkert aldeles utmärkt att njuta i fulla drag av en skiva i ett normalt vardagsrum. Vill man däremot att det ska börja närma sig riktigt högklassig återgivning av vad som finns på skivan duger det däremot inte alls.

Jag skulle tro att akustiken i lyssningsrummet är klart svagaste länken i den övervägande majoriteten av alla hifi-anläggnngar (i klassen över Siba-stereopaket á 1 995 vill säga). Detta gäller något beklämamde också för ljudentuisiaster med nog kostsamma anläggningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-23 08:57

Det gjordes ett konstverk (någon gång på 70-talet, tror jag) där konstnären hade läst in en text i en bandspelare. Detta band spelades sedan upp med en högtalare i ett rum där samtidigt en mikrofon tog upp det ljudet och spelade in det. Sedan spelades den inspelningen upp samtidigt som den spelades in, etc.

Texten lät ungefär
"My voice is now played on a tape recorder and simultaneously recorded with a microfon in the same room. This will be performed a number of times and you will hear my voice change."

Till slut gick det inte att höra vad han sade, när karaktären hos rummet som rösten spelades upp i hade adderats tillräckligt många gånger. Det är ju fundamentalia i ljudåtergivning! Frågan är bara hur mycket vi vill addera till inspelningen.

Man kanske är mer eller mindre känslig för detta. När jag hos SannyX jämförde Vivaldis Vintern från Drottningholmsmusikens inspelning av De fyra årstiderna var det en mycket stor skillnad. Jag upplevde ljudet utan dämpning som mycket sämre, med en utsmetning av instrumentpositioner, tappade nyanser och detaljer, otydligt ljud, samt inte minst, en högst onjutbar hårdhet i stråkarna. Jag tappade helt närvaron av orkestern och känslan med musiken.

Dock, som SannyX konstaterade, utan dämpning upplevdes det "större". Rummets efterklang adderades ju på inspelningens och det blev "mer ljud i rummet". Detta kan jag tänka mig att någon skulle kunna föredra, men denna typ av "sammahet" är dock långt ifrån HiFi i dess ursprungsbetydelse.

PS Eh, kanske skulle nämna att det var väldigt intressant, lärorikt och kul! :D

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-23 12:06

Hmm, verkar som at man skall till att madressera rummet nu då för att få ut maximal njutning.

Skall visa bilderna från SannyX för sambon ikväll så projekt madrassering lär väl först gå av stapeln efter hennes död... :oops:

Jag får en känsla av att det verkligen INTE går att ta några genvägar i dämpningens anda :( Vad jag skulle behöva är ett dedikerat ljudrum som får se ut som det bör efter installation av div. åtgärder.
Det betyder i mitt fall tyvärr att jag får leva med mitt ljud (oljud) till´s ett sådant rum uppenbarar sig... men jag ser verkligen fram emot att kanske en dag bygga ett sådant :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-23 12:22

Jag tycker Pingvinlakris/Henrik har ett både smakfullt och trevligt rum för musiklyssning. Det går att kombinera. Jaja, inte superoptimalt, men har man inte ett dedikerat rum måste det kompromissas :)

Patrikf,

Jag tycker också det skulle vara trevligt om man inte behövde göra något med rummet, men det vet vi ju båda att man måste. Det ultimata vore ju en högtalare som kunde förutse exakt hur ett rum skulle påverka och fullständigt trolla bort det. Det finns de som påstår att de kan det, men hittills har jag inte märkt det. Det högtalarsystem JAG tycker kommer närmast är väl INOs I56 med basmoduler som lyckas trolla bort golv och takreflexerna hyffsat väl, men inte skulle jag köpa det systemet iallafall ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-23 13:05

Affald skrev:Skall visa bilderna från SannyX för sambon ikväll så projekt madrassering lär väl först gå av stapeln efter hennes död... :oops:
//JB

Strunta i det, varför inte starta en ny tråd i stället, om snyggaste akustikbehandlade rummen, så du får något vettigt att visa!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-23 13:46

paa skrev:
Affald skrev:Skall visa bilderna från SannyX för sambon ikväll så projekt madrassering lär väl först gå av stapeln efter hennes död... :oops:
//JB

Strunta i det, varför inte starta en ny tråd i stället, om snyggaste akustikbehandlade rummen, så du får något vettigt att visa!
Eller referera till Morgans sambo, som när alla akustikgrejor var utlyfta skulle titta på TV, men var tvungen att konstatera att ljudet var outhärdligt. Hon var tvungen att använda hörlurar. :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-10-23 22:31

1) Intressant och kul reportage Morgan; guldstjärna!
2) Vad söt Almen är i helskägg
3) Hos Sanny ska man dricka fulgrogg; gjorde ni inte det? 8O
11010000

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-23 23:03

Mr_Ekan skrev:1) Intressant och kul reportage Morgan; guldstjärna!

Tack :D. Kan man få den på posten så att man kan klistra den på kavajslaget? Nu har jag dessvärre slut på bilder, men jag vet att Mike34 och Sanny_X sitter på en del mätdata från TimDec-mätningarna vi gjorde. Mike34 har lovat att han skall visa er andra lite "plottar" av efterklang före/efter behandling. :P

Mr_Ekan skrev:2) Vad söt Almen är i helskägg

Almen har ett präktigt skägg - inte tu tal om saken. Söt vet jag däremot inte om jag skulle kalla honom med skägget :). Skulle iförd basker, väst, chaps och nithalsband (allt i svart skinn) göra succé på en fest hos "scandinavian leather men", utan tvekan. :lol:

Mr_Ekan skrev:3) Hos Sanny ska man dricka fulgrogg; gjorde ni inte det? 8O

Det var en påtagligt nykter tillställning. Jag tror att två personer kanske drack någon öl eller cider, men i övrigt var det torrt. Jag tror det var bara bra för vår analysförmåga att vi inte satt och drack sprit.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-23 23:25

paa skrev:Mycket bra initiativ!
Om någon åter gör ett liknande experiment, skulle det vara oförskämt trevligt om det var möjligt att göra en konsthuvudupptagning av ljudet på lyssningsplats, obehandlat resp behandlat.
Om man gör tillräckligt korta smaksnuttar borde det inte bli något problem med upphovsrätter.

Det här är faktiskt en toppenidé du kommer med, Per-Arne! Känner du någon som har ett konsthuvud "uppmickat" och klart att användas? Utrustningskraven är ju minimala, så det skulle gå att genomföra. Ju mer jag tänker på det, desto mer gillar jag idén.

Det enda man kanske är orolig för är att vissa personer vars HRTF avvikar starkt från konsthuvudets kanske inte kommer att kunna förstå vad de hör. Det är ju notoriskt svårt att få till en bra upplevelse vid lyssning till konsthuvudsinspelningar, eftersom pinna-relaterade effekter är så väldigt individuella och man lätt gör diverse lustiga "utplaceringar" av det man tror sig höra. Jag har inspelningar som i mina öron låter som om de kommer uppifrån eller bakifrån - mycket vanlig biverkning...
Senast redigerad av Morgan 2006-10-23 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-23 23:33

Nej jag har inget konsthuvud, men någon här på faktiskt.se borde väl ha tillgång till ett?
Jag tror inte det är så superkritiskt om man har helt hundra rätt höjdpespektiv på bakifrånkommande ambiensljud, förhållandet blir i alla fall samma med obehandlat och akustikbehandlat rum, så det mesta av skillnaden bör kunna uppfattas ändå. Dock är det naturligtvis viktigt att tydligt påpeka fallgroparna, men det vore tråkigt om lite tvivel hit eller dit skulle eliminera experimentlusten!
Vore bara så suveränt om det funkade över huvud taget.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-24 10:26

Tack, Ekan! :) Får se hur länge det blir kvar... 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-24 10:54

Almen skrev:

Tack, Ekan! :) Får se hur länge det blir kvar... 8)

Våga truckmusch! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-24 13:44

Vem fel är det att jag & min sambo är ovänner tro ;)

Plockade ur mina piP ur "grottorna" & plascerade ut dom i "bio" delen på stativ framför mina inbyggnads högt. istället. Låååånga 220 v kablar blev det till piParna men oj vad bra det låt i denna delen av rummet med all den dämpning som redan är befintlig :)

Det första som slog mig bokstavligt talat var basen, nu var den här & lungnet i röster, instrument ect. men nu står dom rätt utifrån väggen sådär lagom vältvänligt när ungarna rusar förbi :( åsså vill ju frugan kunna damsuga med långa friska tag längs väggarna...

Men efter att tvingat ner henne i soffan för en provlyssning var hon böjd att hålla med om att ljudet var trevligare. (hon gillar sådan däringa bas som finns på fittnescenters att jucka till...).

Hann imorse att byta stärkeri till biorecivern & kalibrera om rummet med enbart 4:1 system. Sedan var det Pod Race fest & lite Nemo. Totalt vart jag skitnöjd. Har varit lite skeptisk att skita i centerhögtalaren tidigare, annat är det nu.

Så summa sumarum blir att jag INTE kan ställa in dom i grottorna igen förren jag tjackat ett par till, i svart & med S i slutet för att sedan göra en rokard :)

En fråga,
tror ni man kan göra en liten hylla att mont. på väggen för piP så man slipper stativen? hyllan skall se ut som en stum trampolin, tunga typ :)

//Johnny

Rummet:
Bild
Från soffbordet är det knappt 80 cm kvar till bio väggen (totalt 290 cm)
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-24 14:26

Det går alldeles utmärkt att ställa piP på en hylla. Just det är ingen skillnad mot ett stativ.

Hur blir det med dämpning bakom den lilla rackaren?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-24 15:05

Den uteblir Kaffekoppen :(

piP står toe-vinklat, hörn/vägg endast 3-4 cm... så där blir det trångt & det estetiska faller tyvärr platt så det är bara att gilla läget att jag får ha kvar dom i biodelen för frugan över huvud taget:)
Ljudlyftet blev så stort att jag är mer än nöjd iallafall 8)

Se skiss på "before InWall...":
Bild
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-24 15:12

Men Affald, kan du inte bygga in dämpplattan i hyllan? "Jo, så skall hyllan se ut!"

Allvarligt, det måste vara coolt att integrera den. Så stor yta behövs väl inte för ett par piP? Det är väl speglingen i väggen man vill få bort.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-24 15:19

Håller med Almen! Jag önskar verkligen jag kunde få in dämpmaterialet i själva väggen.... lite estet är man ju även om inget av det syns i verkligheten...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-24 15:25

Ah, det är ju inbyggda högtalare! Det är väl bara att utnyttja det utrymmet till dämpmaterial, då?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-24 15:37

Menar ni att jag kan "plocka" bort dom inbyggda & ställa in piParna i hålen?
På baksidan är det bara en garderob så för min del är det lungt att bygga 2st "altare" för piPárna :) det skulle dom vara väl värda 8)

/JB
ps. väggen är av 13 mm gips fram/baksida & rockwoolfylld. Bifogar baksidan:

Bild
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-24 15:46

Kan du hitta reglarna kan du kanske använda inborrningskonsoler för hyllan. Dom kan man gömma helt inne i hyllan.

Bild

Se lärorik artikel här:

http://www.viivilla.se/articles.asp?mod ... cleid=1127
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-24 15:47

Fyll utrymmet i hålen med isolering...tag bort det hårda skalet ca en kvadratmeter bakom piPhögtalarna och ha ett tunnt tyg så man sliper se isoleringen. PiP skall inte stå inne i väggen utan använder faktiskt avståndet bak till väggen i designen.

Tror det är lätt för dig att få en lyckat sak här - väggen är ju perfekt...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-24 15:57

hålet är ju redan idag fyllt av isolering?

Kan man kanske ställa in halva piP i "väggen" med ny inre dämpad vägg? varför jag undrar är för att då är det smidigare att komma förbi & ungarna slipper stryk om dom så mycketsom petar på dom ;)

Som ett Jesus altare fast hippie jesus byter vi ut till gud, jag menar piP, he hee :)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-24 16:03

Jag är rädd för att en inbyggnad rubbar klangbalansen. Motfasreflexen som ger sig tillkänna runt 250 Hz försvinner vid inbyggnad.

Konsultera Ingvar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-24 16:03

Allt man vill kan man. Ibland måste man ju kompromissa, men jag antar att vid "finlyssning" skulle det nog vara att föredra om du kunde få ut piP så som konstruktören designat den. Hur stor skillnad det gör vet jag faktskt inte...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-24 16:30

Ring Ingvar bums och fråga hur man kan göra!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-24 16:47

Eftersom det är just du, Affald, så skall jag ge ett tips: Köp frugan en Sybian, och medan hon är lyckligt upptagen berättar du att du har satt upp några små akustikåtgärder och att du hoppas hon har överseende med det. Hade det varit någon annan än du, Affald, hade jag inte gett detta tips, men efter dina dildo-reparationstrådar och pungrakningstrådar har jag insett att du nog tål det ;)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-24 17:39

Bra idé Morgan men dom därina Sybians rackarna är nog så dyra. Bättre att hyra in en riktig gigolo, så har man slantar kvar dessutom, he hee.

Jag tror det lutar åt att jag efter nogrant riktande & vinklande utifrån stativen för bästa möjliga ljudupplevelse sågar till ett par trampoliner till piP.arna med rätt vinkel, höjd & avstånd från väggen & är nöjd med detta till´s vidare :)

Skall ev. upp till -08 om en månad så då passar jag på att ta ett kort snack med I.Ö. innan jag bestiger väggen med borr/såg så jag inte går händelserna i förvägg med tillhörande merjobb :oops:

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-24 17:40

Varför inte köpa Ino Audios CC ? Dvs Custom Cinema, dom är avsedda att monteras i väggen, ja precis som du har det nu alltså, fast Ino Audio istället ;)

Då får allt och lite till ?

Mao Ring Ingvar !!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-24 20:36

Spelar CC bättre än piP under samma förutsättningar?

Det är väl den statiska placeringen av inbyggnads pryttlar som kan vara problematisk.
I mitt fall är väggen liten med plasma, sub, AV-skåp så frågan är hur man lurar till det hela & om det blir bättre än med just ett par nya fina mattsvarta piPs :roll:

Någon här som har erfarenhet av CC?

//JB
- THE DEAD END -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-24 22:46

Morgan skrev:Eftersom det är just du, Affald, så skall jag ge ett tips: Köp frugan en Sybian, och medan hon är lyckligt upptagen berättar du att du har satt upp några små akustikåtgärder och att du hoppas hon har överseende med det. Hade det varit någon annan än du, Affald, hade jag inte gett detta tips, men efter dina dildo-reparationstrådar och pungrakningstrådar har jag insett att du nog tål det ;)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi