martinfor: jag har haft ett hyfsat antal medeldyra (och "lovprisade") integrerade förstärkare.
Bland de bättre av dem har det varit en slående brist på uppenbar skillnad - rent ljudmässigt. Enda undantaget är en Electrocompaniet ECI3 och en ECI4 som låtit klart annorlunda (fantastisk röståtergivning men "bumlig" bas) än andra förstärkare jag haft med samma kringutrustning.
Det som är slående idag (för mig) är att en massproducerad mid-fi produkt, en Denon 2105 flerkanalsreceiver för ca 5000kr var i princip omöjlig att urskilja från en Primare I30 integrerad för ca 15000kr. Under en veckas blandad lyssning gick det inte att höra någon egentlig skillnad och då fick Denon stanna kvar hemma.
Idag kör jag på Meridian, som jag egentligen inte direkt kan särskilja från Denon 2105 som jag hade som försteg med Meridian monoblock, men jag gillar min för- och slutstegskombination från Meridian bättre och jag saknar faktiskt absolut ingenting rent återgivningsmässigt. Det finns inget sug efter att byta och det låter i mitt tycke naturligt och rent. Hade vid samma tillfälle ett FETT Brystonslutsteg här hemma - och det var en kraft utan dess like - men jag och två andra kunde egentligen inte höra någon skillnad alls mellan Meridian eller Bryston.
Max_Headrooms förslag om en extern bashöjning är inte så dum. Jag tror
t ex delningsfiltret Ino Cr80 har en sådan funktion, om man nu kör ett delat system med topp/sidosystem och basmoduler. Har hört det hemma hos två personer, funkar finfint.