Moderator: Redaktörer
krellmaster skrev:I vilken molt finns artikeln som paa refererar till, skulle va intressant att studera den....
paa skrev:Jag misstänker allt starkare att experimentet med fällbara bakväggen nära huvudet blivit helt missledande, genom att det inte var något riktigt rum som samverkade på alla ledder.
Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna.![]()
Skillnaden är oftast enorm.
Vee-Eight skrev:Jag har bakväggen precis bakom huvudet, dvs soffan står mot vägg. Skulle en diffusering av den väggen göra nytta även på så kort avstånd? Jag upplever en hel del lyssningströtthet, en slags olust. Jag kan utesluta att det är högtalare (det är ju aldrig fel med Carlsson ju) som orsakar olusten. Soffan är eg bäddsoffa som är en bra kompromiss mellan att sova bra i samt att sitta hyggligt, men inte mer än så. Den kunde vara bättre. Jag tror inte soffan är heller hela problemet. Bakväggen är en icke bärande vägg, ganska glest reglat med gipsskivor, med en plansch på.
Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?
paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna.![]()
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Enklaste sättet att kolla skillnaden, är ju att sätta händerna bakom öronen och rikta in mot frontarna.![]()
Öh, nä så kan man väl inte göra.
Då "förbättrar" man ju ytterörats storlek och fångar förstås upp mer framifrån.
Medans ljud bakifrån får smita in just bakifrån utan stöd utan snarare med hinder av ytterörat.
manger skrev:Jag har fått lära mig att konceptet "live end - dead end" av en akustiker. Tydligen är det den övergripande regeln vid design av ljudrum och studios i USA. (Innan man detaljstuderar varje projekts mål, medel och egenskaper...)
Dvs ytorna (golv, vägg, tak) i närheten av ljudkällan/högtalarna skall vara absorberande/dämpande (dead!) och väggarna bakom lyssnaren skall vara reflekterande (live!). På så sätt slipper man framför allt de tidiga reflexerna men även att reflektionen motverkar stående vågor. Ingen absolut sanning men något att utveckal sitt lyssningsrum från...
IngOehman skrev:Mycket olika åsikter...
Jag tycker det ser ut som om nästan alla (men inte riktigt alla) förenklar
allting alldeles på tok för mycket, och glömmer bort att det finns oerhört
mycket saker som är med och påverkar vad som är den bästa lösningen
för en liten del av rummet.
Oavsett allt detta håller jag inte med någon, men har sett vissa delsan-
ningar som jag kan hålla med om.
Menar att vad som är en optimal lyssnarvägg inte kan sammanfattas i
några få ord - och att både helt plana väggar, diffuserade och (delvis)
dämpade är exempel på lösningar som allihopa är rätt, alltså att de alla
under vissa omständigheter är det bästa valet. I vissa fall på grund av
att det är den för situationen bästa kompromissen.Och i andra fall
på grund av att de är en för situationen synergiskt verkande lösning!
Vh, iö
sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.
Bästa investeringen hittils om man räknar ljudkvalitet per krona.
Lägger gärna in en bild om någon kan bidra med att skapa en hemkatalog.
demo9 skrev::) det där med att sätta händerna bakom öronen när man lyssnar tar begreppet audiofil till en ny nivå...

sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.

petersteindl skrev:Ojreflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning
minst sagt.
MvH
Peter
petersteindl skrev:...men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösningminst sagt.
Oj reflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning minst sagt.
paa skrev:sprudel skrev:Har haft en del bekymmer med bakväggen tills jag gjorde en diffussor som jag kan gömma bakom soffan när det inte lyssnas så noga.
Nu har jag lagt in sprudels bilder här:
petersteindl skrev:Ojreflektorn är faktiskt snygg och fixar nog det den skall göra, men fönster som bakre vägg tror jag inte är en höjdarlösning
minst sagt.
Erik_AA skrev:IngOehman skrev:[– – –]
Du har rätt, men det du säger hjälper inte på annat sätt än att "ring IÖ" är en viabel lösning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster