Bill50x skrev:Morello skrev:Lyssna tex. på Dada Fair:
www.myspace.com/dadafair
Bandet spelar för övrigt live 12:e januari på "Landet", Telefonplan i Stockholm.
Kanske en forumträff där?
/ B
Jag är på.
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Morello skrev:Lyssna tex. på Dada Fair:
www.myspace.com/dadafair
Bandet spelar för övrigt live 12:e januari på "Landet", Telefonplan i Stockholm.
Kanske en forumträff där?
/ B
Jazz: Finns flera mycket bra inspelningar, och förstås en massa urgammalt som låter apa.
Tråden handlar om inspelningskvalitet, inte om musiken i sig är bra.
SuperB skrev:PJ Harvey är ju gammal punkare och gör idag musik med släktdrag från punken som låter bra. Lyssna tex på albumen "To Bring You My Love" eller "Dance Hall At Louse Point". Kanske inte några 10 poängare ljudmässigt men ändå bra i mitt tycke. I några av låtar är tom sången distad kraftigt.
En kul låt att dema bas i en ljudanläggning är "Electric Light" från albumet "Is This Desire". Öhmans demo rum skollrade så pass till denna låt att han bara var tvungen att hitta källan till skollret.
PJ Harvey rekommenderas varmt i övrigt, men provlyssna först.
Vigor skrev:Snälla, ge mig ett riktigt brutalt gitarrljud helt berfriat från intermodualtionsdist och elaka-dvärg-fasoner?
Svante skrev:Jazz: Finns flera mycket bra inspelningar, och förstås en massa urgammalt som låter apa.
Punk: Har det nånsin låtit bra?
Reggae: har jag aldrig hört nåt bra.
Almen skrev:Svante skrev:Jazz: Finns flera mycket bra inspelningar, och förstås en massa urgammalt som låter apa.
Jazz: Finns urgamla som jag tycker låter väldigt bra. Har du hört Miles Davis "Kind of Blue"?
Almen skrev:Punk: Håller med om Clashs "London Calling", om nu det egentligen är punk.
Almen skrev:
Reggae: Testa Bob Marleys "Uprising".
Barber är en talangfull, bildad, mogen och uttrycksfull musiker. Det är ok att inte gilla hennes konst eller att inte kunna tillgodogöra sig hennes uttryck , men att kalla det hissmusik är direkt okunnigt och säger faktiskt mer om dig än om musiken.
Svante skrev:Punk: Har det nånsin låtit bra?
Vigor skrev:Än värre blir det förståss i all musik där man vill ha med distade gitarrer. Ju mer dist man vill ha desto lurigare att få till ett riktigt fett ljud. Disten börjar ju skära och göra ont i öronen redan på ganska låg volym. På den här punkten är death metal den i särklass värsta genren.
All lite hårdare metal-musik lider liksom av ett moment 22: Man måste dista gitarrerna rimligt mycket för att få klös, men gör man det kan man inte avnjuta musiken på så pass hög volym att basen känns i magen ordentligt. Man kan anldrig få en riktigt fet lyssningsupplevelse. Och det blir ju ganska fånigt eftersom metal är tänkt att vara maffigt!
Vigor skrev:Det skall ju kännas som att bli våldtagen av en ångvält (fast på ett bra sätt, givetvis) när man sätter på en riktigt hård platta och crankar upp volymen. Men så känns det aldrig. Det känns mer som att bli stucket i örat av en liten elak dvärg med en vass synål.
Svante skrev:Man pratar ju ibland om att hifinördar bara spelar tråkig jazz. Men hur är det egentligen, låter inspelningar av olika musikstilar olika bra?
Mina egna fördomar ser ut ungefär så här:
Jazz: Finns flera mycket bra inspelningar, och förstås en massa urgammalt som låter apa.
Klassiskt: En av de få stilar som det är accepterat att ha med rumsklang. Kan låta riktigt bra.
Techno: kan var hyfsat.
...jag stannar där. Det finns förstås hur många musikstilar som helst, och gränserna är förstås luddiga, men jag tycker ändå att man kan säga att det finns samband mellan stil och kvalitet.
Tråden handlar om inspelningskvalitet, inte om musiken i sig är bra. Och allt är subjektivt, jag vill veta vad ni tycker.
...och ge gärna exempel på bra/dåliga inspelningar!
Max_Headroom skrev: Exempel på riktiga kalkoner: U2 - joshua tree,
Bill50x skrev:SuperB skrev:PJ Harvey är ju gammal punkare och gör idag musik med släktdrag från punken som låter bra. Lyssna tex på albumen "To Bring You My Love" eller "Dance Hall At Louse Point". Kanske inte några 10 poängare ljudmässigt men ändå bra i mitt tycke. I några av låtar är tom sången distad kraftigt.
En kul låt att dema bas i en ljudanläggning är "Electric Light" från albumet "Is This Desire". Öhmans demo rum skollrade så pass till denna låt att han bara var tvungen att hitta källan till skollret.
PJ Harvey rekommenderas varmt i övrigt, men provlyssna först.
Instämmer.
Skivan Rid Of Me från 1993 blev ju till och med några år senare omskriven i The Absolute Sound som en rockplatta med extraordinär kvalitet!
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster