sub+högtalare(problem)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-12-09 23:23

crion skrev:Vart kan man hitta information om hur olika konstruktioner vrider fasen?

Jag hade ett likande problem när jag kopplade in en sluten baslåda som spelade med full range högtalare med basreflex , löstes genom att flippa fas switchen på baslådan.

Jag repeterar min fråga. Kan någon hjälpa mig komplettera listan på olika högtalartypers generella fasvridning? Det är ju extremt viktigt vid högtalar/sub integration. Jag hade faktiskt ingen aning om detta och blev påmind av en forum medlem.

Basreflex 180 grader
Sluten låda xx grader
Transmission line xx grader
Senast redigerad av crion 2006-12-09 23:55, redigerad totalt 2 gånger.
100% Digital

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-09 23:54

crion skrev:Jag repeterar min fråga. Kan någon skriva en lista på olika högtalartypers generella fasvridning?

Basreflex 4:e ordningen 180 grader
Sluten låda 2:a ordningen 90 grader
Transmission line 2:a ordningen 90 grader

/Jocke

PS. Som jag skrev tidigare har Svante synpunkter på teorierna om TL! Hoppas att du utvecklar har, Svante!

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-12-10 00:19

Nu blir jag lite fundersam här.

Om nu mina frontar är basreflex (180 grader) och min sub är sluten (90 grader). Varför upplever jag en förbättring när jag flippas min "absolute phase switch" till minus?

Min sub står 2/3 längs kortvägg intill väggen och min högra front står mellan denna och rummets hörn.
100% Digital

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-10 01:37

crion skrev:Nu blir jag lite fundersam här.

Om nu mina frontar är basreflex (180 grader) och min sub är sluten (90 grader). Varför upplever jag en förbättring när jag flippas min "absolute phase switch" till minus?

Min sub står 2/3 längs kortvägg intill väggen och min högra front står mellan denna och rummets hörn.

Rummet vet nog andra bättre om men 180-90=90 vilket är samma fasskillnad som i ett 6dB delningsfilter (-45 resp +45), vilket betraktas som linjärt. Har svårt att tro att det skulle vålla några problem. Däremot menar husguden (Svante) att fas, grupplöptid och andra tidsförskjutningsfenomen härör från förändringar i tonkurvan (tex rolloff). Denna sker sannolikt vid olika frekvenser för dina system om de inte är exakt likadana varför det nog blir rätt komplext att teoretisera kring.

/Jocke

PS. Jag är inte teoretiker så jag har säkert använt fel begrepp och benämningar som säkert någon kan hjälpa till att rätta! :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-12 13:21

Hej,håller på att krångla med detta fortfarande.utan subben en rejäl utsläckning vid 60 hz, med subben hamnar utsläckningen under 35hz.Men utsläckningen vid 60hz blir inte lika markant.Vad tror ni man förlorar mest på,att ha utsläckningen under 35hz ock få en mindre vid 60hz eller tvärtom?måste väl vara mer information runt 60 hz man går miste om än under 35 hz antar jag.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-12 15:08

Det gängse rådet här brukar vara:
-Har du provat att flytta runt högtalarna?

För nog måste det handla om rummet? Det finns någon applikation man kan räkna ut det med - kolla med sökfunktionen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-12 15:37

zapanasta skrev:Hej,håller på att krångla med detta fortfarande.utan subben en rejäl utsläckning vid 60 hz, med subben hamnar utsläckningen under 35hz.Men utsläckningen vid 60hz blir inte lika markant.Vad tror ni man förlorar mest på,att ha utsläckningen under 35hz ock få en mindre vid 60hz eller tvärtom?måste väl vara mer information runt 60 hz man går miste om än under 35 hz antar jag.mvh.

Bäst är att ta bort problemet. :wink: Exempelvis göra om hela konfigurationen. Kanske byta till andra högtalare. I alla fall skulle jag göra så själv om jag vore i din situation.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-12 18:49

Hej,spelar ingen roll vad jag har för högtalare,det är rummet som ställer till det vid 60hz,men som sagt blir lite bättre där med subben inkopplad,men i gengäld sämre under 35hz.Mitt rum är 4.00,4,30 ock takhöjd 2,40,Har en riktig släckning vid 60hz men som sagt inte lika påtaglig med subben tillsammans med högtalarna.http://www.hunecke.de/english/calculato ... modes.html[url][/url]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-12 20:24

Går det att göra något åt rummet, då?

/Jocke

PS. Du kan ju alltid flytta! Någon som kan erbjuda en akustiskt optimerad bostad? Hur många rum behöver du? 8)

PPS. Tror att Johan Lindroos säljer högtalare, eller? :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-12 21:29

Jocke skrev:Går det att göra något åt rummet, då?

/Jocke

PS. Du kan ju alltid flytta! Någon som kan erbjuda en akustiskt optimerad bostad? Hur många rum behöver du? 8)

Haha,nej trivs bra här så jag får väl stå ut med dippen vid 60hz men som sagt ingen som vet var man förlorar mest information?,med subben inkopplad så dalar kurvan fortare under 35hz,men i gengäld ser det bättre ut vid 60hz.mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-13 09:55

Hej,problemet löst,testade att plugga basreflexröret ock nu fungerar subben utan utsläckningar nånstans,dvs den tillför information på alla låga frekvenser.Så nu blir det att bygga om lådan.Att man inte tängte på detta då.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 10:47

Men du, går den lika lågt nu då?

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-13 10:51

Totalt sett borde återgivningen gå lägre då den släckte under 35 Hz tidigare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 10:56

Fast sluten låda brukar ju rulla av lite högre även om den faller flackare. Det var så jag tänkte!

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-13 11:11

Det har du givetvis rätt i, men blir totalen bättre så...

Tycker att detta är ett ganska bra exempel på när samverkan kan gå före en enskild komponents prestanda.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 12:38

Samverkan är ju oftast bra!

Jag blir ändå inte riktigt klok på utsläckningen vid 60Hz. Det borde vara väl ovanför rolloff för båda systemen som dessutom knappast sammanfaller (sannolikt) och fasskillnaden borde väl inte vara så stor?

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-13 16:15

Hej,testat lite till nu med testskivor ock lite musik.Den funkar bra i lag med högtalarna som sluten,men det tråkiga är att den spelar 112-113 db som max som sluten ock 118 db som basreflex(en viss skillnad) ser lika ut som sluten om man jämför med basreflex från 40hz ock uppot.Får lite mer energi vid 25 ock 31,5hz som sluten(ingen utsläckning alltså)men som sagt setat ock lyssnat på olika musikstycken med mycket lågbas ock jag kan omöjligt höra nån skillnad om jag kör subben som sluten eller basreflex,skillnaden jag märker är när man drar på rejält så kroknar subben mycket fortare som sluten så jag låter nog den va basreflex trots att jag tappar lite under 35 hz,det är ju ändå inget jag märker av på den musik jag lyssnar på i alla fall(har skivor med rejäl lågbas,ingen orgelmusik förvisso)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-13 17:25

Jocke skrev:...

Jaha!?! :) Vilka då?

(jag brukar inte skriva om det, men det har hänt i ett fåtal fall faktiskt...)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-13 17:32

Ja, jag har ingen aning! :? Det bara lät så mellan raderna på ditt inlägg. Försökte vara lite spydig och det nådde tydligen fram! :D

No hard feelings.

Peace!

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-14 17:13

Hej,testade en till sak i dag,har ett par till såna här transmissionline högtalare som det också sitter renoverade orginalbasar i som sonen ska få.Tog i alla fall ock kopplade in dom med subbslutsteget(ställde en brevid den ena högt ock en brevid den andra)det funkar inte under 35 hz i alla fall,fortfarande en liten utsläckning därunder.Bara att konstatera att det är enbart slutet som fungerar optimalt tillsammans med dessa i det här rummet i alla fall.Märkligt,var rätt övertygad om att det skulle funka med 2 subbar som dessutom är exakt lika som högtalarna.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-14 17:36

Blir det lika om du parallellkopplar dem "fullrange"? Verkar ju vara något "elektrisk" det här!

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-14 18:07

Jocke skrev:Blir det lika om du parallellkopplar dem "fullrange"? Verkar ju vara något "elektrisk" det här!

/Jocke
Hej,gjorde som du föreslog,ingen utsläckning.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-14 22:13

Då måste det väl vara elektroniken för subben? Filter eller stärkare ställer till det! Verkar ju ha någon slags filtrering eller så utöver LP som vrider fasen eller nått! Vad är det för prylar?

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-14 23:58

Hej,prylarna jag har är en pioneer a-676 (början av 90 talet)substärkaren är på 180w rms köpt på fynda.Nu är det gjort i alla fall,byggt om subben till sluten,basen som sitter i passar i sluten från 40 liter ock min låda är på 48 liter,fyllt på dämpmatreal ock tagit bort röret ock satt igen hålet .Den har inte samma ljudtryckskapasitet när man spelar den ensam nu men tillsammans med högtalarna verkar det som att det går att spela lika högt som förut faktiskt. (verkar som högtalarna ock subben intergrerar mycket bättre med varann).förut som basreflex var det nästan svårt att höra skillnad om jag växlade fasen mellan 0 ock 180 grader,nu hörs det direkt.Utsläckningen under 35hz är borta ock det låter riktigt bra.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-15 00:28

Undrar om det inte är en sådan Pioneer jag har också eller kanske lite mindre? Många modeller var lika av de där! Har alltid varit lite tveksam till om Pioneer har HiFi-kvalitet egentligen! De har ju gjort en massa skräp också. I vart fall så fick jag den där stärkaren på halsen för några år sedan. Den fick stå ett tag och jag var inte sugen på att koppla in den men i alla så blev det så. Nu trivs jag riktigt bra med den och har inga ambitioner att byta bort den!

/Jocke

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-15 12:11

Zapanasta, jag tycker du har beskrivit dina bekymmer lite för otydligt för att du ska kunna få några kompetenta råd.

Som det framgick tidigare i tråden hade du transmissionslinjehögtalare, men nu pratar du om att högtalarna har basreflexport. Det är olika arbetsprinciper. Det är heller ingen som därför kan ge dig konkreta förslag på vad preoblemet består i, liksom ingen heller har sett och hört hur ditt rum fungerar akustiskt. Därför kan du inte få korrekta svar från ett forum som detta. Det är helt enkelt fel kommunikationskanal. Någon kunnig bör titta på det är mitt förslag. Eller så fortsätter du rota i det själv. Fast på din beskrivning verkar det som om anläggningen är relativt gammal och billig(?) att det nog inte är värt besväret att hyra in någon för ändamålet.

Att du nu är inne och mekar med högtalarna baserat på konstiga råd du fått gör att min bedömning är att du inte kommer att komma någon lösning närmare.

Bara virrvarr blir det.

Hoppas att det löser sig till slut! :)

Mitt tips är att du slänger ut "skiten" och skaffar bra grejor! :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-15 12:40

Tvärtom - jag tycker att vi har närmat oss problemet.

Om du hade varit lite uppmärksam hade det stått klart att det handlar om ett par fullrange TL med en basreflex sub. Sedan har det testats att koppla ytterligare ett par TL som sub och problemet kvarstår medans det är ok om båda paren kopplas fullrange.

Det är ju inte helt sannolikt att livet blir problemfritt bara för att man skaffar nya prylar, tvärtom - du får bara nya problem! Dessutom är det ju faktiskt riktigt kul om man kan få gamla och billiga prylar att funka!

/Jocke

PS. Om jag inte har intresse för ämnet i en tråd brukar jag avstå fån att delta!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-15 13:23

A-ha, då har jag missuppfattat! :oops:

Subbwåffer med basreflex fast med pluggad port ger eventuellt inte så mycket bas som avsetts av konstruktören (troligtvis).

Bara att meka vidare...!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-15 13:43

Hej,som sagt,funkar alldeles utmärkt nu när subben är sluten,sen må de vara lite gamla grejer men jag lovar att dessa transmissionline lådor i renoverat skick spelar skiten ut mycket nytt(se bara på carlsson anhängarna,varför renovera 20-30 år gamla högtalare,jo därför att det knappt finns nåt i dagens läge för rimliga pengar som låter bättre),(ino audio pip då möjligtvis)Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2006-12-15 15:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-15 13:45

Johan_Lindroos skrev:A-ha, då har jag missuppfattat! :oops:

Subbwåffer med basreflex fast med pluggad port ger eventuellt inte så mycket bas som avsetts av konstruktören (troligtvis).

Bara att meka vidare...!

Jag tror att du skulle kunna bidra till en lösning med dina erfarenheter, Johan!

Om du har tid att titta igenom inläggen så ser du att Zapanasta har gjort ett antal test för att kunna utesluta olika felkällor. Jag upplever det som att subdrivningen är problemet - vad tror du?

Då TL-högtalarna har bra basåtergivning är de inte delade vilket är en del av problemet.

TL fullrange + Sub basreflex = utsläckningar.
TL fullrange + Sub TL = utsläckningar
TL fullrange + Pluggad Sub = mindre problem
TL fullrange + TL bas (parallelkopplad) = ännu mindre problem

Fasskillnaderna mellan systemen borde inte vara så stora att det skapar problem. Jag upplever att uteslutningsmetoden säger mig att rummet borde ha samma inverkan oavsett system. I o m att problemen inte finns (eller är så accentuerade) vid fullrange så borde problemet finnas hos drivningen!

/Jocke

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi