Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Den första bilden ser ju inte så tokig ut. Naturligtvis verkar den mer komprimerad än bilden nedanför men topparna verkar inte avklippta.
Magnuz skrev:Lite klippta är de allt, t.ex. vid 3:20 i vänster kanal. Men det ser klart bättre ut än jag trodde och talar emot min teori om att det skulle vara själva inspelningen det är fel på.
Bill50x skrev:Magnuz skrev:Lite klippta är de allt, t.ex. vid 3:20 i vänster kanal. Men det ser klart bättre ut än jag trodde och talar emot min teori om att det skulle vara själva inspelningen det är fel på.
Man kan knappast säga något om ljudkvaliteten bara på en kurva som visar nivåer.
/ B
Nagrania skrev:Om någon sample är lite klippt så har det ingen betydelse eftersom det i alla fall ingen som skulle kunna höra det ändå. Det finns en regel i studiovärlden som säger att upp till fem samples är okey men inte mer. Sen att man skiter i det i popmusik sammanhang det är en annan femma. Det tror ju jag ändå beror mest på skivbolagen själva.
Magnuz skrev:Lite klippta är de allt, t.ex. vid 3:20 i vänster kanal. Men det ser klart bättre ut än jag trodde och talar emot min teori om att det skulle vara själva inspelningen det är fel på.
Nagrania skrev:Om någon sample är lite klippt så har det ingen betydelse eftersom det i alla fall ingen som skulle kunna höra det ändå. Det finns en regel i studiovärlden som säger att upp till fem samples är okey men inte mer. Sen att man skiter i det i popmusik sammanhang det är en annan femma. Det tror ju jag ändå beror mest på skivbolagen själva.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Magnuz skrev:Lite klippta är de allt, t.ex. vid 3:20 i vänster kanal. Men det ser klart bättre ut än jag trodde och talar emot min teori om att det skulle vara själva inspelningen det är fel på.
Man kan knappast säga något om ljudkvaliteten bara på en kurva som visar nivåer.
/ B
¿Que?
Bill50x skrev:Magnuz skrev:Bill50x skrev:Magnuz skrev:Lite klippta är de allt, t.ex. vid 3:20 i vänster kanal. Men det ser klart bättre ut än jag trodde och talar emot min teori om att det skulle vara själva inspelningen det är fel på.
/ B
¿Que?
Ja, alltså. Om nivån är för hög och det klipper, då låter det illa. Men om nivån håller sig inom rimliga gränser så är det ingen garanti för att låter bra. Det kan låta ljust och vasst, eller mörkt och bumligt - i vilket fall som helst. Eller hur?
/ B
Bill50x skrev:
/ B
popedh skrev:oj, e ni igång nu igen;)
Användare som besöker denna kategori: Chris71, Google [Bot] och 28 gäster