Stora skillnader mellan CD-spelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-22 16:22

Rydberg!:
Appropå det extremt fula slutsteget i någon annan tråd: Din CD-spelare Rydberg, är verkligen kalassnygg! Sen kanske jag avstår från sådana där franska flaskor* själv, men det är en annan fråga.

Handlar väl som vanlig om huruvida man vill ha en ofärgad signalväg eller om man riktar in sig på att prova sig fram för att hitta vad man själv upplever vara ett "bra sound".

Annars är det ju lite svårt att motivera att man i signalvägen har en massa operationsförstärkare PLUS rör. Men, varför inte lägga in några transformatorer och kanske en handfull optokopplare (de distar friskt) också. Sen finns det ju förstås möjlighet att komplettera med elektromekanisk delaykrets! Då jäklar i snuset blir det sound! Kanske nästa generation high end-apparater har förfinats således? :wink:

Isidor:
Håller helt med dig i din ordningslista. Har exakt samma erfarenhet (fast undantag finns det förstås gott om). Det verkar, som av en händelse, som om alla som har undersökt frågan men något uns vetenskaplighet, har samma erfarenheter. :o

Morello:
Du vet redan svaret på din fråga. Det gör ju alla som har undersökt dessa fenomen.

Vh, Ing. Öhman

*Tycker mycket bra om vissa andra franska flaskor dock.
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-22 16:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 16:26

IÖ, tror du verkligen att triod-buteljerna är franska :wink: 8)

Det där med optokopplare är ju intressant. :lol:

mvh\Morello :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-22 16:27

jag brukar ta hjälp av kompisar med blindtester :wink:
om det inte är någon skillnad eller sämre behåller jag det gamla :) Hoppas verkligen att ni hör skillnad på olika försteg i vilket fall som helst så gör jag det!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-22 16:28

Duralex ? :wink:

(Jag vet också svaret på min fråga) :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 16:30

IngOehman skrev:Rydberg!:
Appropå det extremt fula slutsteget i någon annan tråd: Din CD-spelare Rydberg, är verkligen kalassnygg! Sen kanske jag avstår från sådana där franska flaskor* själv, men det är en annan fråga.

Handlar väl som vanlig om huruvida man vill ha en ofärgad signalväg eller om man riktar in sig på att prova sig fram för att hitta vad man själv upplever vara ett "bra sound".

Annars är det ju lite svårt att motivera att man i signalvägen har en massa operationsförstärkare PLUS rör. Men, varför inte lägga in några transformatorer och kanske en handfull optokopplare (de distar friskt) också. Sen finns det ju förstås möjlighet att komplettera med elektromekanisk delaykrets! Då jäklar i snuset blir det sound! Kanske nästan generation high end-apparater har förfinats således? :wink:

Vh, Ing. Öhman

*Tycker mycket bra om vissa andra franska flaskor dock.

Jo den ser helt ok ut, fick även godkänt av flickvännen. Gromit (medlem på forumet) var här och lyssnade igår och han tyckte spelaren lät riktigt bra, bättre än min gamla Meridian 588, han verkar således också tycka om "soundet". :)

Som sagt den låter mer naturligt än de andra cdspelare jag haft och tillsamman med B&W samt gryphon blir det en mycket bra avvägning i ljudet. Att du skulle välja andra komponenter i din anläggning är ju klart men själv sitter jag mycket nöjd nu och spisar plattor i timmar, det är ju egnetligen det som är viktigast.

Har du vägarna förbi så kom inom vetja!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 16:32

Morello skrev:IÖ, tror du verkligen att triod-buteljerna är franska :wink: 8)

Nej det är philips JAN rör (NOS), billiga saker :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 16:38

IngOehman skrev:Morello:
Du vet redan svaret på din fråga. Det gör ju alla som har undersökt dessa fenomen.

Vh, Ing. Öhman

Jag tror jag vet vilken fråga du syftar på, men jag räkna upp åtskilliga försteg som garanterat är ganska lätta att höra i BT. Ett exempel är vissa BAT-försteg som har en bandbredd om icke mer än 9kHz(-3db) under vissa omständigheter, nämligen vid kraftiga volympådrag. CJ är annat företag som konstruerat riktiga taffliga försteg. Kanske har Palm haft oturen att testa några kalkonkonstruktioner :?: 8) Bortser man från de värsta skräpet håller jag med dig och Isidor. 8)

mvh\Morello 8)

PS. Vill man titta på ett fint försteg tittar man enklast på min avatar. Inte lika elegant som Rowland, men under locket finns det godis :P 8O DS. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 16:42

Rydberg skrev:

Det torde väl vara ett ganska billigt rör, eftersom efterfrågan på den typen av rör är ganska liten :? Eller har jag fel :?: 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-22 16:45

Rydberg skrev:Att du skulle välja andra komponenter i din anläggning är ju klart men själv sitter jag mycket nöjd nu och spisar plattor i timmar, det är ju egnetligen det som är viktigast.

Kloka ord.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2003-12-22 16:47

Rydberg skrev:Gromit (medlem på forumet) var här och lyssnade igår och han tyckte spelaren lät riktigt bra, bättre än min gamla Meridian 588, han verkar således också tycka om "soundet". :)

Vafalls, dra inte in mig i ditt ormoljesnack! :wink:

Jodå, det är sjyst sound i din cd-spelare. :D Åtminstone bättre än min som man just nu måste bända upp luckan på för att kunna byta skiva. :evil:

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 16:51

Morello skrev:
Rydberg skrev:

Det torde väl vara ett ganska billigt rör, eftersom efterfrågan på den typen av rör är ganska liten :? Eller har jag fel :?: 8O

Jag har sett någon annan apparat med liknande rör, men de verkar ju inte var så speciellt eftertrakatde. På tube world kostar de $7 styck :lol: så då kan man ju köpa ett bra gäng och välja ut par. Värre med t.ex. med 6922/E88CC/CCa, de kan ju kosta drygt $200 för ett par 8O

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-22 16:53

Kanske har Palm haft oturen att testa några kalkonkonstruktioner Bortser man från de värsta skräpet håller jag med dig och Isidor.

Visst har jag testat en del kalkoner :cry: och kanske behållt den största naim nac52 :D den som färgar mest, men vad gör det när det blir roligt att spisa plattor :D :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 16:55

Ok, då hade jag alltså rätt 8O Sju dollar ju nästan gratis. :lol:
I vissa apparater bör man vara försiktig att substituera 6922 med ECC88, eftersom ECC88 inte hanterar riktigt lika hög spänning 8O
Ett annat intressant alternativ är den ryska militärvarianten 6H23pi, som är ekvivalent med 6922. (Ej att förväxla med 6H30pi) 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 17:13

cv2492 och cv2493 är också bra alternativ

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-22 17:29

Fast frågan är om inte en bit koppartråd är ett bättre alternativ ändå...

Jag menar, jag gissar nu bara, det handlar väl ändå i den franska (det var inte själva flaskornas ursprungsort jag åsyftade, utan designen) apparaten, om rör kopplade som katodföljare? En implementering där utgången (rörens katoder) dessutom har sämre drivförmåga än det som driver rörens gatear.

Vore inte en bit koppartråd att föredra?

Eller en sådan funktion finns kanske redan (en utgång där man slipper ha de extra rören i signalvägen)?

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2003-12-22 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 18:41

Å andra sidan, om det är en katodföljare, är det ju rörens katoder som driver :wink: Vet Rydberg hur stor utgångsimpedansen är :?: Är det fråga om en katodföljarutgång, som inte inkluderats i någon loop, bör utgångsimpedansen vara cirka 200 ohm eller större 8)

(Tur att man har en hel pärm med rör-datablad :mrgreen: )

mvh\Morello 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 19:28

Morello> Utgångsimpedansen ska tydligen vara 100 Ohm. Kolla länken för mer info.

http://publication.mercurange.com/TempSite/15192.asp?rang=6

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-22 19:34

Rydberg skrev:Morello> Utgångsimpedansen ska tydligen vara 100 Ohm. Kolla länken för mer info.

http://publication.mercurange.com/TempSite/15192.asp?rang=6

Ok. Svårt att veta hur man implementerat röret. Det kan vara så att en OP driver röret (i en GK-konfiguration) för att få mer förstärkningen och att utgångsbufferten består av en annan OP 8) Det satt en del OP på kretkortet i alla fall. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-22 21:57

Ja fråga inte mig, jag har inte studerat utgångssteget. Bra låter det iallafall 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-12-25 22:59

Rydberg> Grattis till ditt nya "kap". Verkar vara en trevlig maskin.
Jag får ta mig in till stan någon dag och kika förbi om det går.

Mvh

Callisto

na-5

Inläggav na-5 » 2003-12-26 19:06

Hej Rydberg!

Ser ut vara en fin CD-spelare du har köpt sen är det aldrig fel att
köpa begagnat heller dessutom är det inspelat med. :)

Rydberg skrev:
hifirocker skrev:Rydberg:

Vad blev för cdspelare som fick ersätta din Meridian??? :!:
Hur är den jämfört med Meridianen? Vad gör den bättre och hur mycket kostade den?

Mvh,
Det blev en Audio Aero Capitole MKII. Den låter mycket naturligare och spelar mer musik, det känns mer äkta helt enkelt

En ny kostar ca 70000

Så här ser den ut:

Bild
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-27 03:40

:D Grattis "Rydberg"!
Bravo

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-27 23:05

Tack du "Bravo" :)

Btw, har du din 39:a kvar/fortfarande till salu?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-27 23:07

Callisto skrev:Rydberg> Grattis till ditt nya "kap". Verkar vara en trevlig maskin.
Jag får ta mig in till stan någon dag och kika förbi om det går.

Mvh

Callisto
Du är välkommen, du kan ju även ta med din egen spelare så kan testa lite :)

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2004-01-05 17:24

Isidor skrev:I mitt tycke är det länge sedan det var natt-och-dag-skillnader mellan olika CD-spelare. Senast jag upplevde en sådan skillnad var 1991 när jag bytte en fem år gammal andra generationens Yamaha-spelare mot den då mycket välrenommerade Pioneer PD-75 (enbitare). Skillnaden hördes t.o.m. från det angränsande köket. 8O
Mot de flesta av dagens hyfsade CD-spelare har PD-75:an dock inte mycket att hämta, men jag skulle absolut inte kalla skillnaden för natt-och-dag ens med en extremt högupplösande anläggning. Så för att svara på Max_Headrooms ursprungliga fråga så skulle jag närmast karakterisera skillnaden mellan "halvbra" enbitare och bra multibitare som "hmm, nåt låter lite underligt". En del andra lyssnare tenderar dock att fastna även för små skillnader och blåsa upp dem till extrema proportioner, men hur man hanterar detta är väl mest en läggningsfråga.

Visst kan man oftast höra skillnad mellan olika komponenter i en bra anläggning, t.o.m. när man inte skulle tro att det var möjligt. Själv har jag i blindtest exempelvis enkelt (15/15) hört skillnad i diskantåtergivningen mellan två individer av samma effektförstärkarmodell (bägge i fullgott skick). Skillnader av denna typ tillhör dock inte vanligheterna och många gånger är skillnaderna på speciellt småsignalsidan i mitt tycke för små för att lägga någon större vikt vid. Att t.ex. blindtesta förförstärkare är en riktig utmaning där man oftast får rent slumpmässiga resultat (RIAA-steg undantaget).

Min egen rankinglista skulle ha högtalare/rum som solklar etta med effektförstärkaren på andra plats men lååångt efter. Sedan följer CD-spelare/DAC och därefter ingenting som är värt att nämna. Jo förresten, digital högtalar/rumskorrektion (från fristående enhet eller PC) på delad förstaplats om man även räknar med sådana moderniteter.

Hej,
låter bra, hade tänkt leta upp en begagnad Sentec Diana, men det skippar jag nog nu och min Pioneer PDS 904 får lunka på sålänge tallriken snurrar.

Lite OT: Ingen som har tips på en hemmabioförstärkare som är transparent eller med acceptabelt små färgningar.
Krav; lågnivåutgångar på samtliga kanaler och ett maxpris på 15 000 kr. Har för mig att Knoppen har rekommenderat Yamahas största (tror den heter DSP AZ1), känns som 30k kr är för mycket för mig, speciellt om man inte skall använda de inbyggda slutstegen

Med vänlig hälsning Magnus
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Föregående

Återgå till Generellt om hifi