Moderator: Redaktörer
berma skrev:
...
Jag hittar inga uppgifter om hur hårt förstärkaren drivs då den F/E lyssnats dvs. om denna färgning går att detektera vid normala lyssningsnivåer.
Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Jag hittar inga uppgifter om hur hårt förstärkaren drivs då den F/E lyssnats dvs. om denna färgning går att detektera vid normala lyssningsnivåer.
Cirka 80% av maximal utspänning.
Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
berma skrev:
LTS ger med bakgrund av dessa mätningar förstärkaren underbetyg!
.
berma skrev:Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Oj! Om det betyder att ni spelar musik med en medelnivå på 80% av maximal utspänning så ligger ni ju farligt nära klippgränsen, eller är det någon form av maximalt toppvärde?
mvh / berma
Morello skrev:berma skrev:
LTS ger med bakgrund av dessa mätningar förstärkaren underbetyg!
.
Mja, du skarvar lite. Jag gav apparaten ifråga ett underbetyg på grundval av dels det du redovisar, dels ett antal mätningar som du inte redogör för alls.![]()
Jag vill minnas att jag bland annat rapporterade om ett synnerligen olustigt överstyrningsbeteende.
berma skrev:Det finns också en bild och bedömning av vågformen då förstärkaren överstyrs mot konstlasten.
Max_Headroom skrev:Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Du, då får man väl gasa på ganska bra? Hur ofta ligger man på 80% av max utspänning med en dylik förstärkare drivandes "nomalkänsliga" högtalare i ett "normalt" lyssningsrum? Med andra ord: Hur stort är problemet i praktiken?
Om inte annat så kanske man kan anävnda steget som basstärkare?
berma skrev:Johan_Lindroos skrev:berma skrev:
...
Oj! Om det betyder att ni spelar musik med en medelnivå på 80% av maximal utspänning så ligger ni ju farligt nära klippgränsen, eller är det någon form av maximalt toppvärde?
Finns det något bakomliggande resonemang som gör att ni använder så höga nivåer?
Krävs det för att över huvud taget få resultat?
mvh / berma
Johan_Lindroos skrev:Ljudkaraktär upphör inte att försvinna bara för att man sänker nivån. Förstärkarna testas vid rätt så hög uteffekt för att man inte ska få för lågt signal/brusförhållande som i sin tur kan medge lätt detektion i blinda lyssningstest.
Johan_Lindroos skrev:Man kan använda den såklart. Men ingen har väl här på forumet påstått hur bra/dålig den är i basregionerna?
Johan_Lindroos skrev:Antagna påståenden formulerade som frågor är tråkiga att svara på.
Fråga något intressantare istället.
Kanske är jag tråkig idag...
FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
peterh skrev:FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
Vilka quad ? Det finns 50 års produkter från 2 kontinenter att välja på.
FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
I-or skrev:Möjligen snygga externt, men distorsionen är allt annat än snygg, THD om ca 0,9 % vid 1 kHz, 120 W i 8 ohm: http://quadrevisionspot.blogspot.com/2010/08/improving-new-quad-909.html. Kan vara ett dåligt exemplar, men ändå...
FBK skrev:Dessa tre skulle jag vilja veta allt om, men framför allt hur de låter
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 21 gäster