Quad och neutralitet..?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-18 19:44

I'm sorry I didn't catch your Naim
Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Joacim

Inläggav Joacim » 2007-01-19 01:33

Har själv tidigare ägt en 909, och var mer än nöjd med den!!
Speciellt med hänsyn till priset och vad man får så tycker jag att den klart kan vara med och konkurrera med förstärkare som är runt 50% dyrare.

Har kört den i en och samma testrunda med; Pathos Classic One, Moon W3, Krell 400xi, Classé CA2100 samt Lavardin IT.
Quad'en gjorde på intet sätt bort sig i denna test, den var bara lite "mindre" på parametrar som: temperatur, tonal färg, förmedling bas/mellan/diskant, ljudbild, position källor och djup.

"Neutralt" tycker jag alltid är svårt att definiera i ett system...!?
Jag tror att man "tror" att det kanske är neutralt när man lyssnar till sitt system...(Invecklat??)
Det är också väldigt avhängigt vad man i övrigt har i systemet...!?
I exemplet ovan så kom ex Lavardin'en klart ut som mest "neutral" i gänget, och det tyckte jag med hästlängder över alla de andra. Lavardin var i det här fallet också dyrast...(tyvärr!?)
"Neutral" tycker jag också har att göra med hur instrument tonalt presenteras (det engelska "timbre"). Hur många av oss kan ex bedömma/förnimma en/ett live cello eller piano? Instrument som jag normalt tycker är svåra instrument för ett HiFI-system att naturtroget kunna presentera...

Utifrån detta resonemang och test samt i förhållande till priset, så tycker jag att Quad'en är OK "neutral" (lutar mot lite varm och något ljus i klangen :wink: )

För övrigt... Det var värst vad många hakar upp sig på mätningar och liknande :o öronen ljuger aldrig... :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-19 07:45

LTS bedömmning är gjord med öronen också! Där jämför man i princip utsignalen med insignalen och då ska ingen skillnad råda om allt är bra. I fallet Quad 909 är skillnaden större än för t.ex. Rotel RB-1080.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-01-19 16:05

Kanske någon är intresserad av LTS mätningar av Quad 909:

THD vid 25W 1 kHz 0.0076% med 8 ohm last
THD vid 25W 10 kHz 0.024% med 8 ohm last
THD vid 100W 1 kHz 0.0088% med 8 ohm last
THD vid 100W 10 kHz 0.036% med 8 ohm last

Inte förvånande lite sämre värden när apparaten mäts mot LTS konstlast då vid 6kHz? (0.05% & 0.074%), jag har läst igenom de tre senaste årgångarna av MoLt och inte hittat någon motsvarande mätning mot konstlasten så de värdena är svåra att bedöma. Det finns också en bild och bedömning av vågformen då förstärkaren överstyrs mot konstlasten.

LTS ger med bakgrund av dessa mätningar förstärkaren underbetyg!

F/E lyssningen indikerar att förstärkaren färgar, den har en ”sluddrig” karaktär.

Jag hittar inga uppgifter om hur hårt förstärkaren drivs då den F/E lyssnats dvs. om denna färgning går att detektera vid normala lyssningsnivåer.

daja

Inläggav daja » 2007-01-22 09:27

Hur ser fördelningen av disten för samtliga förstärkare som LTS har mätt på vid t.ex 25W 1 khz 8 ohm? Någon som vet, typ Morello? Lite jobbig fråga kanske... Hur mäter de flesta är vad jag vill ha fram alltså.
99 cd-p - 99 - piP

daja

Inläggav daja » 2007-01-22 09:30

Omformulering av frågan: Hur dåliga är majoriteten av förstärkare?
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-22 09:46

Jag har aldrig tyckt att Quads produkter har varit tillräckligt dynamiska. Varken deras högtalare eller förstärkare. Däremot kan dom låta vackert och tilltalande men utan ett riktigt jävlarannama.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-22 11:07

berma skrev:
...

Jag hittar inga uppgifter om hur hårt förstärkaren drivs då den F/E lyssnats dvs. om denna färgning går att detektera vid normala lyssningsnivåer.

Cirka 80% av maximal utspänning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-22 11:23

Johan_Lindroos skrev:
berma skrev:
...

Du, då får man väl gasa på ganska bra? Hur ofta ligger man på 80% av max utspänning med en dylik förstärkare drivandes "nomalkänsliga" högtalare i ett "normalt" lyssningsrum? Med andra ord: Hur stort är problemet i praktiken?

Om inte annat så kanske man kan anävnda steget som basstärkare?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-01-22 12:12

Johan_Lindroos skrev:
berma skrev:
...

Oj! Om det betyder att ni spelar musik med en medelnivå på 80% av maximal utspänning så ligger ni ju farligt nära klippgränsen, eller är det någon form av maximalt toppvärde?

Finns det något bakomliggande resonemang som gör att ni använder så höga nivåer?
Krävs det för att över huvud taget få resultat?

mvh / berma

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-22 12:18

berma skrev:

.

Mja, du skarvar lite. Jag gav apparaten ifråga ett underbetyg på grundval av dels det du redovisar, dels ett antal mätningar som du inte redogör för alls. 8)

Jag vill minnas att jag bland annat rapporterade om ett synnerligen olustigt överstyrningsbeteende.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-22 12:20

berma skrev:
Johan_Lindroos skrev:
berma skrev:
...

Oj! Om det betyder att ni spelar musik med en medelnivå på 80% av maximal utspänning så ligger ni ju farligt nära klippgränsen, eller är det någon form av maximalt toppvärde?

mvh / berma

Toppnivå avses. Medelnivån är avsevärt lägre än 80% av toppnivån.

Medelnivån hamnar typiskt vid cirka 10-15% av maxnivån.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-01-22 12:30

Morello skrev:
berma skrev:

.

Mja, du skarvar lite. Jag gav apparaten ifråga ett underbetyg på grundval av dels det du redovisar, dels ett antal mätningar som du inte redogör för alls. 8)

Jag vill minnas att jag bland annat rapporterade om ett synnerligen olustigt överstyrningsbeteende.

Om jag får citera mig själv.

berma skrev:Det finns också en bild och bedömning av vågformen då förstärkaren överstyrs mot konstlasten.

:wink:

Nu vet jag inte vad man kan förvänta sig för vågformer då man mäter över konstlasten som du har gjort, konstlasten är väl ganska reaktiv vad jag förstår?
Hur brukar en bra förstärkare reagera?
Hur såg klippningen ut på Quadén mot en rent resistiv last?

mvh /berma

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-22 13:07

Max_Headroom skrev:
Johan_Lindroos skrev:
berma skrev:
...

Du, då får man väl gasa på ganska bra? Hur ofta ligger man på 80% av max utspänning med en dylik förstärkare drivandes "nomalkänsliga" högtalare i ett "normalt" lyssningsrum? Med andra ord: Hur stort är problemet i praktiken?

Ljudkaraktär upphör inte att försvinna bara för att man sänker nivån. Förstärkarna testas vid rätt så hög uteffekt för att man inte ska få för lågt signal/brusförhållande som i sin tur kan medge lätt detektion i blinda lyssningstest.

Om inte annat så kanske man kan anävnda steget som basstärkare?

Man kan använda den såklart. Men ingen har väl här på forumet påstått hur bra/dålig den är i basregionerna?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-22 13:09

berma skrev:
Johan_Lindroos skrev:
berma skrev:
...

Finns det något bakomliggande resonemang som gör att ni använder så höga nivåer?
Krävs det för att över huvud taget få resultat?

mvh / berma

Se inlägg alldeles ovan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-22 13:58

Johan_Lindroos skrev:Ljudkaraktär upphör inte att försvinna bara för att man sänker nivån. Förstärkarna testas vid rätt så hög uteffekt för att man inte ska få för lågt signal/brusförhållande som i sin tur kan medge lätt detektion i blinda lyssningstest.

OK, har jag fattat rätt om karraktären alltså finns kvar även på lägre nivå, men är svårare att upptäcka?

Johan_Lindroos skrev:Man kan använda den såklart. Men ingen har väl här på forumet påstått hur bra/dålig den är i basregionerna?

Nej, men jag likosm undrade lite... Dom ljudliga effkterna kanske inte är så störande i basområdet? Å andra sidan finns det kanske för samma pengar mer effektstarka steg att använda istället.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-22 14:51

Antagna påståenden formulerade som frågor är tråkiga att svara på.

Fråga något intressantare istället.

Kanske är jag tråkig idag...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-23 11:00

Johan_Lindroos skrev:Antagna påståenden formulerade som frågor är tråkiga att svara på.

Fråga något intressantare istället.

Kanske är jag tråkig idag...

Hmm, jag tror nog svaret var gott nog! Jag tvingades tänka själv är nog på det klara med hur det förhåller sig.

Användarvisningsbild
distad

Re: Quad och neutralitet..?

Inläggav distad » 2021-01-01 22:59

Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-02 00:27

FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.

Vilka quad ? Det finns 50 års produkter från 2 kontinenter att välja på.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-02 00:47

peterh skrev:
FBK skrev:Någon mer som lyssnat på Quad och som kan beskriva deras sound och tänker då framförallt på slutstegen.

Vilka quad ? Det finns 50 års produkter från 2 kontinenter att välja på.

Jag återkommer snart :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-02 00:55

Dessa tre skulle jag vilja veta allt om, men framför allt hur de låter :?: Dvs har de exakt samma sound eller/och vad skiljer i så fall :?: Innanmätet har jag googlat på och fått en uppfattning om. :) Och hur står sig tex dessa slutsteg emot äldre Nad som 2100.2400.2600 och lite nyare 214. Nad 216 är det oftast överpriser på då folk använder dem till att driva basar med och det vet jag exakt hur det låter då jag ägt ett.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 01:08

Ska du satsa fullt ut vintage nu? Först ett par vintage högtalare sen nu detta. :mrgreen:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-01-02 10:04

Jag lyssnar på en Quad 606 dagligen som driver mina Quad 2912, men kan nog inte beskriva ljudet! För mig låter det finfint!
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-02 10:30

Slutstegen har jag ingen uppfattning om men quad elektrostaterna ESL låter väldigt bra på viss akustisk musik tycker jag .
Ska jag vara kritisk så saknas det en del i dynamik-delen samt tonhöjdsupplevelsen i framförallt det lägre tonområdet. Det senare kan säkert finjusteras till ett bättre resultat i ett normalt rum med hjälp av placeringen.

Den där upplevelsen av bristande dynamik med framförallt rockmusik är väl kanske avgörande varför jag istället sätter magnepan 3,7 högre .

Jag tycker även många modernare monitorer , tex Adam a8x och Genelec 8340 klarar den upplevda dynamiken och tonhöjden bättre än Quad. Trots att de fortfarande är neutrala.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-02 11:51

Quad 606 och 909 är hur snygga som helst! Jag kan ha hört någon av dem när jag lyssnade på ett par 2912 för många år sedan. Ljudet som helhet var mycket rent och obeslöjat, är min bedömning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-02 13:16

Möjligen snygga externt, men distorsionen är allt annat än snygg, THD om ca 0,9 % vid 1 kHz, 120 W i 8 ohm: http://quadrevisionspot.blogspot.com/2010/08/improving-new-quad-909.html. Kan vara ett dåligt exemplar, men ändå...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-02 13:22

Men vem blåser på med 120 W vid normal lyssning ? 8O

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-02 14:35

I-or skrev:Möjligen snygga externt, men distorsionen är allt annat än snygg, THD om ca 0,9 % vid 1 kHz, 120 W i 8 ohm: http://quadrevisionspot.blogspot.com/2010/08/improving-new-quad-909.html. Kan vara ett dåligt exemplar, men ändå...

Oj! 8O Ja vi får verkligen hoppas det är ett dåligt exemplar, det där är ju sensationellt illa!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2021-01-02 14:48

FBK skrev:Dessa tre skulle jag vilja veta allt om, men framför allt hur de låter :?:

Jag har en Quad 306 i vardagsrummet. Jag köpte den begagnad för många år sen för ca 1200 SEK.

+ Storleken. Den är lättplacerad i ett vardagsrum. Den står bredvid en WXC-50 i en stringbokhylla (orginalstorleken inte pocket).
+ (subjektivt) utseendet. Jag tycker den gör sig bra i en bokhylla.

- Den börjar bli gammal och om man som jag har begränsad kunskap om hur man piffar gammal elektronik så är det en risk.
- Det är inget kraftmonster
- Det går inte att monokoppla den för mer kraft

Ljudet då? Jag har inga guldöron och kan inte beskriva ljud så du får min vårdering som gör att jag har kvar förstärkaren.

Jag använder den i mitt vardagsrum utan någon som helst akustikfix och spelar på måttliga nivåer, då är den inget som stör*, speciellt för 1200 SEK. Jag har lösa planer på att hitta en ny försärkare som passar i bokhyllan pga åldern på apparaten (den får då flytta in till någon av sönera kopplade till billigare högtalare så det blir billigare om den börjar trycka ut DC).

Subjektiv sammafattning: Om storlek/uteende/pris är viktiga så kan den vara ett bra alternativ om man hittar ett bra exemplar begagnat. Om man har plats för en volymmässigt större förstärkare finns det andra alternativ. Åldern ser jag som en stor risk om man har tummen på samma plats som jag.

* Eftersom det är faktiskt.io - Det ska inte tolkas som att jag säger att den är objektivt neutral i sin återgivning. Det jag menar är att jag inte upplever den som det största problemet med återgivningen i mitt vardagsrummet.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi