Moderator: Redaktörer
Hjälp!
Det skär lite i mitt hjärta när jag läser om folk som börjar krafigt modifiera sina saker! Visst kan man möjligtvis erhålla ett bättre slutresultat i många fall. Samtidigt man sätter skruvmejseln i bygget brukar begagnatvärdet sjunka som en sten...! När man skruvat klart och man tycker sig vara nöjd (brukar infalla någon gång av tio, fast det kanske bara är jag som är A: antingen pessimistiskt lagd, eller B: inkompetent att genomföra "förbättringar" ). Jag tycker det är bra om det är möjligt att återställa apparaten i ursprungligt skick när så är möjligt. Eller är det bara jag som helst köper omoddade saker?
Frågan blir lite: Kan man genomföra så pass stora förbättringar, att man otvetydigt sedan kan påstå att man tycker att man erhållit världens bästa ljudapparat? Eller ska man låta bli att modda, och söka upp något annat istället på grund av eventuella defekter i ljudutrustningens grundkonstruktion som kanske blir för svåra att "modda bort" helt och hållet?
Isidor skrev:CM3 uppvisar färgningar hela vägen från bas till diskant, vissa svåra, andra lite mindre problematiska.
Om jag inte minns fel fanns CM3 i 3 olika versioner, med 1, 2 resp. 3 baselement. Vilken version åsyftar Du?Med rätt programmaterial dyker de upp med all önskvärd tydlighet. Jag har god erfarenhet av just CM3 eftersom jag ägde ett par CM3 Pro i mitten av åttiotalet.
Dessa hade en "fetare" klang men kunde också spela högre.Förutom en mycket märklig basavstämning (kvartsvågspipa enligt BB, helt klart något annat i praktiken) så gav den höga delningsfrekvensen problem med B200-elementen.
Enligt uppgift var samtliga versioner rena kvartsvågspipor där versionerna med fler baselement tillkom för att reducera inverkan av f3. Vad jag har hört så var det just B200 som var poängen med CM3 då dess hyperboliska koner var ovanligt gynnsamma med avseende på "break-ups".Avsluta med en taggig frekvensgång med metalliska färgningar från Gammahornet och ni förstår varför jag inte har kvar dem.
Isidor skrev:B200-elementen klarar absolut inte en övre gränsfrekvens om 3.5 kHz heller.
Det stämmer inte med min erfarenhet av CM3.Jag har själv uppnått mycket bra resultat för långa bandelement med en delningsfrekvens på 250 Hz, 3:e ordningens filter.
Det där låter intressant. Hur långa? Hur breda?I praktiken är skillnaden mellan kvartsvågspipa och transmissionslinje normalt sett försumbar. En transmissionslinje förutsätter nämligen en reflektionsfri avslutning, vilket inte går att
åstadkomma med rimliga medel för riktigt låga frekvenser.
Kan Du förklara lite närmare?Om jag hade kvar mina CM-3 Pro så skulle jag göra mitt bästa för att visa att de antagligen är närmare en halvtaskig basreflexavstämning än något annat i lågfrekvensområdet.
Basreflex? Hur kan en nära 3 meter lång pipa klassas som "en halvtaskig basreflexavastämmning?Hörbarheten av den metalliska klangen är klart beroende på programmaterial, men med mycket högfrekvensrika inspelningar så ändrar hornen karaktär och blir fräsande och lite vassa i klangen.
Isidor skrev:Vi gör det också ganska enkelt för oss när vi använder oss av elektronisk korrektion och aktiva filter som lätt kan göras variabla och därmed anpassningsbara. Egentligen borde alla högtalare utformas på detta sätt, men hifibranschen är som bekant både konservativ och genommytologiserad.
Sven skrev:Ett elements karakteristika ändras inte som funktion av inmatad signal
Isidor skrev: B200-elementen klarar absolut inte en övre gränsfrekvens om 3.5 kHz heller.
Sven skrev: Det stämmer inte med min erfarenhet av CM3.
Quote:
Isidor skrev: Jag har själv uppnått mycket bra resultat för långa bandelement med en delningsfrekvens på 250 Hz, 3:e ordningens filter.
Sven skrev: Det där låter intressant. Hur långa? Hur breda?
Quote:
Isidor skrev: I praktiken är skillnaden mellan kvartsvågspipa och transmissionslinje normalt sett försumbar. En transmissionslinje förutsätter nämligen en reflektionsfri avslutning, vilket inte går att
åstadkomma med rimliga medel för riktigt låga frekvenser.
Sven skrev: Kan Du förklara lite närmare?
Quote:
Isidor skrev: Om jag hade kvar mina CM-3 Pro så skulle jag göra mitt bästa för att visa att de antagligen är närmare en halvtaskig basreflexavstämning än något annat i lågfrekvensområdet.
Sven skrev: Basreflex? Hur kan en nära 3 meter lång pipa klassas som "en halvtaskig basreflexavastämmning?
Quote:
Isidor skrev; Hörbarheten av den metalliska klangen är klart beroende på programmaterial, men med mycket högfrekvensrika inspelningar så ändrar hornen karaktär och blir fräsande och lite vassa i klangen.
Sven skrev: Ett elements karakteristika ändras inte som funktion av inmatad signal. Snarare är det olika felaktigheter i nyttosignalen som påvisas olika av olika element, alt återigen beroende på nyttosignalens spektra -och energiinnehåll.
Isidor skrev:tänk er en låda om ca 0.35x0.4x1 m (DxBxH) som är delad i sidled med en inre vägg. Två höga och smala kaviteter internt alltså.
Isidor skrev:I den ena kaviteten sitter elementen och kommunicerar med den andra kaviteten via ett relativt litet hål. Denna andra kavitetet kommunicerar sedan med omgivningen via ytterligare att relativt litet hål.
Isidor skrev:Denna lösning brukar ibland benämnas intern dubbelkavitets basreflex då hålen kan ses som portar.) Lådan kan inte anses vara en 3 m lång pipa då den interna konfigurationen inför randvillkor som gör den effektiva längden endast ca 1 m.
Isidor skrev:I konventionella kvartsvågspipor undviker man detta genom att relativt försiktigt kröka pipan internt. För frekvenser där vågutbredningseffekter kan anses påverka systemet ger en alltför abrupt krökning ovillkorligen en kraftig reflektion och pipan slutar arbeta som avsett.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster