Svante:
Det vore bra om du adderade ett LP-filter (1:a ord) vid sisådär 500 - 1000 Hz, och om en och samma ljudfil innehöll båda versionerna, men växlade mellan positiv och negativ fas kanske varannan sekund eller så.
(Det tar ju så lång tid att växla mellan de där spåren att det är svårt att jämföra dem ordentligt annars).
Om du har lust att göra en sådan som folk kan avlyssna i sina hifi-anläggningar - så är jag väldigt nyfiken på hur alla upplever de två fas-versionerna när de avväxlar varandra med tvåsekundersintervall (utan tystnad emellan).
Tror det kan vara extra bra om alla särskilt ger akt på hur de uppfattar tonhöjden.
ollemirsch skrev:Nu vill jag bara ställa en fråga till I.Ö.
Går det att definiera vad som är rätt och vad som är fel fas? Jag menar, finns det någon norm som säger att en viss impuls skall starta uppåt eller nedåt?
En mycket bra fråga, som jag dock i enlighet med första inlägget i denna tråd tänkte att vi skulle börja diskutera först någon eller ett par sidor in i den här tråden.
Min avsikt är alltså att vi
börjar (lite försiktigt) med att undersöka vilka erfarenheter alla har, och först därefter går vi in på diverse diskussioner runt det hela - som till exempel svårigheten att veta vad som är rätt absolut fas på respektive inspelning - för att inte tala om svårigheten med att definiera vad som är "avspelning med rätt absolut fas" om man använder högtalares vars fasgång roterar åtskilliga varv inom audioområdet...
Men som sagt - var sak får sin tid i denna tråd. Just nu nöjer vi oss med att undersöka vilka erfarenheter alla har. Om några sidor återkommer vi med analysen och de djupare diskussionerna.
ollemirsch skrev:Om det finns en norm, hur vet man att allt kommer rätt fram från alla olika ljudkällor vi har?
Slutar det inte med att man vid varje enskilt tillfälle måste bestämma sig för att nu är det rätt fas - nu är det fel fas. Och skall man kunna göra det, måste ju skillnaden vara ganska klar, åtminstone för vana lyssnare. Jag bara frågar...
Det där med huruvida det finns en norm (vilket det i praktiken inte gör - inspelningar görs alltsom aftast med omvänd absulut fas eller blandat från olika instrument) eller inte spelar ingen större roll för grundfrågan som ju inte har med varken inspelningarna eller hifi-anläggningarna att göra utan med hörseln:
Gör det att höra skillnad när man fasvänder en musiksignal?
Om denna grundfråga besvaras med
"-Nej", spelar utvikningnarna ingen roll alls.
Om grundfrågan besvaras med
"-Ja, men bara i vissa anläggningar", är det intressant att utreda om fasväxling hörs i de goda eller i de dåliga anläggningarna. Hörs de i goda anläggningar (läs linjära, alltså objektivt goda) är det ett tecken på att örat kan höra absolut fas, hörs de i de olinjärare anläggingarna är det ett tecken på att kombinationseffekter uppstår - som i sin tur visar att hörbarhet av absolut fas kan vara ett illavarslade tecken...
"-Ja, men bara med visst programmaterial", är det även då intressant att utreda om fasväxling hörs i de goda eller i de dåliga anläggningarna, men kanske även om det är begränsat till att kunna höras bara i vissa frekvensområden.
"Ja, alltid och lätt", måste absolutfas-frågan upphöjas till en vilktig fråga, och då kanske inspelningsindustrin måste börja ta frågan på större allvar. Dock är det rimligt att komma ihåg att i detta fall måste hörbarhetens beroenda av eventuella fel i avspelningskedjan noga utredas dessförinnan.
Ungefär så har jag tänkt...
Men som sagt - just nu gäller bara att samla in synpunkter från alla som har någon uppfattning i frågan, baserad på de erfarenheter de har.
Utan att jag vill gå händelserna i förväg, kan jag meddela att jag ju gjort massor av studer på mänskiliga hörselns fasdetektionsförmåga, och tyvärr har jag kunna konstatera att problemet med fasdistorsion och absolut fas är tämligen komplext - vi kan under vissa betingelser höra fasdistorsion, och vi kan under vissa betingelser till och med höra absolutfas-växling, och olinjära apparater kan därtill definitivt skapa "falsk" hörbarhet av absolut fas.

Men i de allra flesta fall förblir fasdetektionen låg med de flesta programmaterialen, förutsatt linjära och fina lyssningsapparater och rimliga ljudtyck.
De svar jag sett så här långt är alltså väldigt mycket i fas (ursäkta, jag kunde inte låt bli...

) med hur verkligheten tycks se ut. Hittills har jag inte sett några svar som inte kan förklaras med kända egenskaper hos hörseln och hos kombinationeseffekter mellan asymmetriska musiksignaler och olinjära apparater. Inget av det jag sett skrivas så här långt indikerar någon inbillning, utan snarare tyder de på flera har stött på olika kategorier av välkända fenomen, medan andra haft turen att inte stöta på dem.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).