Nakamichi Dragon-CT

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-01-31 10:20

När det gäller drivverk som kan kompensera för skivans inneboende svagheter så är ju Nakaminchin väldigt innovativ.

http://de.geocities.com/bc1a69/nakamichi_eng.html

De finns väl att köpa (dyrt.....) men reservdelar är kanske inte det lättaste. TX-1000 dessutom med möjlighet till två olika tonarmar.

Ang. vakuumskivspelare skulle Basis vara en som jag skulle köpt idag om jag hade pengarna...

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-31 10:37

Carlsson planet har helt ok rekommendationer i mina öron :lol:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-31 10:46

Är det någon som vet om centreringsproblemet alltid hör samman med centrumhålet? Om så vore fallet, och skivan i stället kan centreras relativt ytterkanten (enligt Bill50x beskrivning), skulle inte en enkel lösning kunna vara en skivtallrik med en flexibel gummikant längs ytterkanten? Skivan skulle då stoppas innanför denna gummiring, tryckas nedåt och centreras automatiskt. Centrumtappen skulle tas bord från tallriken och ersättas med en skivpuck som bara centreras med en liten spets. Kombinationen gummikant och friliggande centrumpuck skulle också hålla skivan hyggligt stramt fast mot tallriken.

En fråga i sammanhanget: Varför ser man så många skivtallrikar som saknar urfräsning för etiketten? Ett grundkrav för vinylavspelning måste väl vara att skivan ligger still och det kan den bara göra om hela den spelbara ytan vilar mot tallriken. Glas och filt, som ändå är ganska vanliga lösningar, verkar inte särskilt bra ur den här aspekten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-31 11:10

En sån där Dragon CT skulle jag kunna skaffa enbart för att den är så snygg. Om jag vore tillräckligt rik :) Att man sen kan spela skivor på den är ju liksom bara en "added bonus".

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-01-31 11:35

PekkaJohansson skrev:Är det någon som vet om centreringsproblemet alltid hör samman med centrumhålet? Om så vore fallet, och skivan i stället kan centreras relativt ytterkanten (enligt Bill50x beskrivning), skulle inte en enkel lösning kunna vara en skivtallrik med en flexibel gummikant längs ytterkanten? Skivan skulle då stoppas innanför denna gummiring, tryckas nedåt och centreras automatiskt. Centrumtappen skulle tas bord från tallriken och ersättas med en skivpuck som bara centreras med en liten spets. Kombinationen gummikant och friliggande centrumpuck skulle också hålla skivan hyggligt stramt fast mot tallriken.

En fråga i sammanhanget: Varför ser man så många skivtallrikar som saknar urfräsning för etiketten? Ett grundkrav för vinylavspelning måste väl vara att skivan ligger still och det kan den bara göra om hela den spelbara ytan vilar mot tallriken. Glas och filt, som ändå är ganska vanliga lösningar, verkar inte särskilt bra ur den här aspekten.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det kan man inte helt lita på enligt vad jag erfarit. Jag brukar göra centrumhålet lite större och sedan observera tonarmens rörelse så bra det bara går. Naturligtvis gör jag inte detta alltid men OM man skulle exempelvis spela in sina alster digitalt är det en god idé att göra dylika justeringar.

Ang. matta på skivtallrik är det något som jag inte studerat ännu men jag har några "skumma" resultat från tidigare mätningar. Jag gjorde nämligen ett försök till en hemmagjord vakuumtallrik, där jag jämförde en testsignal på 1 kHz för att se om vakuumeffekten gav effekt, men det enda jag såg var en ökad hastighet (!) jämfört med en filtmatta. Jag misstänker att en simpel filtmatta som interface inte ger den friktion som behövs för att hålla konstant hastighet, men jag har inte gjort någon systematisk analys. Kanske kommer en sådan så småningom när jag har tid, att jämför olika typer av mattor.

För den som orkar finns tråden här (med mätlänkar, 5.5 Hz-resultaten är faktiskt.se ett resultat av en nästan osynlig skevhet hos motoraxeln)

länk

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-31 11:55

Man skall inte vara helt säker på att det "låter bättre" för skivan ligger fast kopplad till tallriken. Lager- och motorljud filtreras via filten. Olika skivspelare gillar olika mattor. Annars är nog byte av originalmatta mot något annat typ den enda modifiering av en originalspelare jag har hört som kan få det att "låta bättre". Och som inte minst viktigast är enkelt att återställa.
Sen kan man också göra som radion att man har en smalare centrumtapp och en konisk skivpuck för att centrera skivor som man har centrerat själv. Behöver man bara göra jobbet en gång och sedan blir det självcentrerande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 12:34

Det där med filtmattans dåliga fasthållning av skivan har jag också funderat på. Måste väl trots allt vara bättre att hålla skivan mera kopplad till tallrikens rotation? Annars är det slöseri med Valhalla-kretsar och liknande. De kan möjligen fungera tillsammans med svajtestskivornas kontinuerliga toner men när pickupens "bromsning" är lite varierande blir det kanske problem?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-31 12:56

Thomas_A skrev:Ang. vakuumskivspelare skulle Basis vara en som jag skulle köpt idag om jag hade pengarna...

Tyvärr så har dom bytt utseende och har bara, vad jag sett på deras hemsida, ful genomskinlig akryl :cry:

Denna Dragon-CT som jag kanske ska köpa ligger runt 16-18 000 kr (inte förhandlat fram priset än). Vore ju skönt om man slapp vara rädd för få skivor som är off center.

Sota är ju ett mkt billigare alternativ till Basis annars.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-31 16:48

Personligen tycker jag att om man vill ha en Nacka skall man köpa den. Vill man ha en så bra skivspelare som möjligt för dom pengarna så skulle jag inte köpa den. För mycket grejor i den som kan behöva service och fast arm är inte så attraktivt för mig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-05 06:29

Priset vi gjort upp är 16000 kr + frakt. Om jag köper denna så kommer jag byta armen, blir säkert Rega arm lr kanske något bättre. Jag kanske skulle göra nya plintar i bättre matrial än det som redan är.

Frågan är, vore det ett smart move att köpa denna för 16 papp?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-05 12:46

Harryup skrev:Man skall inte vara helt säker på att det "låter bättre" för skivan ligger fast kopplad till tallriken. Lager- och motorljud filtreras via filten. Olika skivspelare gillar olika mattor. Annars är nog byte av originalmatta mot något annat typ den enda modifiering av en originalspelare jag har hört som kan få det att "låta bättre". Och som inte minst viktigast är enkelt att återställa.
Sen kan man också göra som radion att man har en smalare centrumtapp och en konisk skivpuck för att centrera skivor som man har centrerat själv. Behöver man bara göra jobbet en gång och sedan blir det självcentrerande.

Min tanke är att det måste finnas en absolut referens för nålen, vilket innebär en konstant hastighet. Om det är så att filtmattan inte skulle ge detta är det en olämplig matta. En matta med högre friktion behöver nödvändigvis inte bli sämre i "filtreringsförmåga".

Föregående

Återgå till Generellt om hifi