PekkaJohansson skrev:Är det någon som vet om centreringsproblemet alltid hör samman med centrumhålet? Om så vore fallet, och skivan i stället kan centreras relativt ytterkanten (enligt Bill50x beskrivning), skulle inte en enkel lösning kunna vara en skivtallrik med en flexibel gummikant längs ytterkanten? Skivan skulle då stoppas innanför denna gummiring, tryckas nedåt och centreras automatiskt. Centrumtappen skulle tas bord från tallriken och ersättas med en skivpuck som bara centreras med en liten spets. Kombinationen gummikant och friliggande centrumpuck skulle också hålla skivan hyggligt stramt fast mot tallriken.
En fråga i sammanhanget: Varför ser man så många skivtallrikar som saknar urfräsning för etiketten? Ett grundkrav för vinylavspelning måste väl vara att skivan ligger still och det kan den bara göra om hela den spelbara ytan vilar mot tallriken. Glas och filt, som ändå är ganska vanliga lösningar, verkar inte särskilt bra ur den här aspekten.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det kan man inte helt lita på enligt vad jag erfarit. Jag brukar göra centrumhålet lite större och sedan observera tonarmens rörelse så bra det bara går. Naturligtvis gör jag inte detta alltid men OM man skulle exempelvis spela in sina alster digitalt är det en god idé att göra dylika justeringar.
Ang. matta på skivtallrik är det något som jag inte studerat ännu men jag har några "skumma" resultat från tidigare mätningar. Jag gjorde nämligen ett försök till en hemmagjord vakuumtallrik, där jag jämförde en testsignal på 1 kHz för att se om vakuumeffekten gav effekt, men det enda jag såg var en ökad hastighet (!) jämfört med en filtmatta. Jag misstänker att en simpel filtmatta som interface inte ger den friktion som behövs för att hålla konstant hastighet, men jag har inte gjort någon systematisk analys. Kanske kommer en sådan så småningom när jag har tid, att jämför olika typer av mattor.
För den som orkar finns tråden här (med mätlänkar, 5.5 Hz-resultaten är faktiskt.se ett resultat av en nästan osynlig skevhet hos motoraxeln)
länk