Rydberg,
jag tycker mig minnas denna diskussion från en svunnen tid (inte med dig dock, men med den gode herr A*).
Det kan kräva lång tids testning och många tester, håller med dig. Som jag alltid sagt, ju fler tester som görs ju mer kött på benen...men när ska vi få tid och ork?

[Vi kan välja ut ett par tre förstärkare som testas lite här och var under tre års tid och sedan redovisa resultaten fortlöpande.]
Men håller fortfarande inte med dig att kedjan i övrigt behöver vara transparent, med undantag av följande exempel:
1. Ett gäng förstärkare som endast färgar signaler som ligger nära brusnivån för förstärkaren i testuppsättningen. Dvs den förstärkare man använder i sin testuppsättning kommer att maskera dessa signaler med brus vilket omöjligjör att höra signalen som (potentiellt) färgas i dessa förstärkare. Alla dessa förstärkare kommer således att bli definerade som hörbart ofärgande men kan i ett eget test skiljas ut från varandra om de brusar betydligt mindre än testuppsättningen.
2. Förstärkaren som man har i sin testuppsättning är på något sätt instabil och ger varierande utsignal från gång till gång, tillräckligt för att man ska få ett slumpmässigt resultat i sin blindtestbedömning, vilket i slutändan kan ge en färgande förstärkare ett felaktigt omdöme som ofärgande.
Nu är det dock läggdags.
T