Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 00:48

mattepatte skrev:Härmed lämnar jag ämnet för en stund. :)

Låt mig gissa att din frånvaro inte blir så lång! :wink:

Oups! Nu tickar räknaren igen! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 01:07

Naqref: :lol: :lol:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-09 01:31

nagref old boy. Den enda anledningen till att jag gjorde så här var för att jag tyckte att de skrev lite elaka saker om LTS. Jag undrade om LTS var så där elaka och inget annat.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-09 01:36

Om det är så att Lts inte är någon sorts ond organisation (hm har precis sett Matrix 2) så givetvis så skall de få vara med i mångfalden. Ingen skall bestämma vad den andre skall tycka. Hifi skall vara kul och roligt :D

Jag avslutar gärna denna diskussion. Jag ville bara få ett svar och det tror jag att jag har fått.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 01:57

Oki Mats, jag tror inget ont om dig! Tyckte mest det var en gammal diskussion och har sett dig komma med vassare (trevligare, som får en att fundera mer) funderingar! Det får du gärna komma med!

Att en (liten?) del av de som är specialinbjudan på Euphonia har en viss agg mot LTS är mest upp till dem. Kan vi göra lite åt här känns det som. Dessutom så är jag nog inte den bästa att säga det! :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-09 04:12

mattepatte skrev:
subjektivisten skrev:haha, nej, LTS lär inte vara ute efter att ta över världen. Tror tyvärr att det är för få människor som har samma infallsvinkel som LTS verkar ha. Så vi lär se folk med rörförstärkare, skivspelare, dyra kablar, och mp3: or i framtiden också. 8)

Lysande inlägg, helt briljant ! :)
Jag tar mig friheten att citera dig med ett tillägg av ett enda ord. (i fet stil)

mp

Ja, det får du om du vill. Ser inga problem med att folk gillar bra musik och går med i LTS. Jag ser dock ett problem när vissa inom LTS "sfären" inte kan hålla med om att man kan se på saker från olika vinklar. Det blir oftast så jäkla svart och vitt. Se bara vinyl/cd tråden som går till rena absurdum i att hävda den rätten man har i frågan via mätningar och andra påståenden.

Och LTS hemsida gör ju knappast något att förhindra bråken utan underblåsa det hela lite:

Tillhör du de i Audiophilia Neurosa svårt insjuknade? (En ack så vanlig sjukdom som ofta drabbar intet ont anade musikälskare.)
De primära smittoämnena utgöres av Voo Doo, irrläror och ren okunskap. Idag sprids smittan främst via pressen och vissa handlare.
Boten heter; öppen debatt, vetenskaplighet och insatt information - tidningen Musik & Ljudteknik- en oberoende (icke branschfinansierad) utpost för de obotligt musikintresserade.
.

Blir lite Livets ord över det hela, "vi har rätt, vi är räddningen, dom andra har fel".

Så det är nog dessa saker som gör att det blir tjafs om massa saker. Jag har inget emot att LTS verkar, det är väl bara bra för dom som gillar det. Men jag har det emot om en viss grupp försöker mästra upp folk för sina preferenser och infallsvinklar till hifi'n.

En fråga jag haft länge är; om man tillhör LTS "sfären"; varför hållar man då på i debatter om förstärkare, CD-spelare, DAC? Det borde väl rimligtvis vara avklarat eftersom det redan finns "helt ofärgade" apparater.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 04:31

En fråga jag haft länge är; om man tillhör LTS "sfären"; varför hållar man då på i debatter om förstärkare, CD-spelare, DAC? Det borde väl rimligtvis vara avklarat eftersom det redan finns "helt ofärgade" apparater.

En bättre fråga: Varför ska man debattera om förstärkare, CD-spelare, DACar oavsett "sfär"?

T

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 04:31

Se hellre LTS budskap som avprogramming av sektbeteende för den som vill bli fri från fördomar och kvacksalveri.

Om du inte kan respektera eller ens identifiera kunskap så kommer du aldrig kunna att lära dig något.
Var är ditt kritiska tänkande ?
Varför är det för dig så självklart att en handlare med välsmord mun, eller någon orakad återgivningsanarkist är trovärdig för dig ?
Tror du ens att det finns människor som faktiskt ser chansen att tjäna pengar på sökande människors okunskap och godtrogenhet ?
Var går gränsen för verklighet och fantasi ?
Tror du överhuvudtaget att det finns en verklighet ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 04:34

Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Nej, men jag är det!! :twisted: :twisted: 8) :wink:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 04:40

Hmm, det var inte dig jag syftade på som orakad återgivningsanarkist. bara så du vet. :D :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-09 04:44

När man slår upp 'guldöra' i en ordbok ser man en bild på mig. 8) :roll:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-09 08:40

Om man inte är ute efter korrekt återgivning utan letar "bra
sound" så är det väl ok men varför klagar man på LTS?

För att några av dess mest framträdande medlemmar gång på gång
uttrycker sig nedlåtande om oss som skiter i deras "vetenskapliga"
sanningar. Vem - mer än de som tindrande med ögonen ser upp till
"kompetenstrion" - orkar egentligen bry sig om denna sekts åsikter?
:evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-09 09:31

Hotspur skrev:Vem - mer än de som tindrande med ögonen ser upp till
"kompetenstrion" - orkar egentligen bry sig om denna sekts åsikter?
:evil: :evil: :evil:

Uppenbarligen en hel del personer, med tanke på hur mycket som skrivs och tycks i ämnet... :twisted: :wink:

//Michael

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-01-09 09:42

Alltså, Stefan, varför återkommer du ständigt till att nämna denna syn på LTS? Jag tror att många väl känner till din syn (fast det kommer iofs lite nya medlemmar då och då). Är det för att upplysa andra :wink: om vilken skitförening eller vilka föraktfulla typer som ingår i denna förening, liksom för att höja ett varningens finger?

Eller är det för att du blir så personligt triggad?

Om det är det första fallet så skulle man kunna säga att du då kastar sten i glashus, du beter dig själv likadant som du beskyller LTS för att bete sig.

Om det är det andra fallet skulle man kunna säga att du inte bidrar med något konstruktivt alls till debatten och då är inte forumet rätt plats att bara spy galla, vad man nu än har för känslor i en fråga. Kan du inte försöka vara mer konstruktiv?

Vilket är det av dessa alternativ, eller finns det andra orsaker till att du håller på som du gör?

Mårten (som undrar)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-09 10:04

Uppenbarligen en hel del personer, med tanke
på hur mycket som skrivs och tycks i ämnet...

MG: Point taken.. :wink:

Alltså, Stefan, varför återkommer du ständigt till att nämna denna syn på LTS?

Vadå ständigt? Någon ställde en fråga i en tråd jag inte tidigare läst... 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-09 13:48

nagref, din gamle get! Vet du vem jag är? Huserar du på Hififorum eller Prisjakt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-09 13:58

Klart jag vet vem du är Mats! :)

Om du kollar på medlemslistan på hififorum så lär du se mig där någonstans på förstasidan....

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-09 14:22

aa så dum jag är, Nagref. Nu känner jag mig som en dum Ugandisk minister.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-09 15:03

Tillhör du de i Audiophilia Neurosa svårt insjuknade? (En ack så vanlig sjukdom som ofta drabbar intet ont anade musikälskare.)
De primära smittoämnena utgöres av Voo Doo, irrläror och ren okunskap. Idag sprids smittan främst via pressen och vissa handlare.
Boten heter; öppen debatt, vetenskaplighet och insatt information - tidningen Musik & Ljudteknik- en oberoende (icke branschfinansierad) utpost för de obotligt musikintresserade

Detta uttalande idiotförklarar väll större delen av pressen, endel av handlarna och många av konsumenterna. Som bara skriver,säljer eller köper, och inte själva har ett brinnande intresse för hifi?

Om jag blivit påtvingad något som skulle vara "det bästa" så har det aldrig varit i en seriös hifiäffär. Möjligen på ONOFF eller dylika multielektronik-dravelfirmor.

Det som skriver att det är "det bästa" är tillverkarna själva och jag kan inte dra mig till minnes att någon tillverkare har skrivigt att deras produkt bara är så där men det finns bättre i en annons.

Ta Bow tex de tycker att deras högtalare är "det bästa" men det tycker IÖ också. Så även Martin Logan osv.

Jag tycker själv det är kul med mätningar osv. Men det betyder inte att det som mätte bäst är det som jag tyckte bäst om. Men som ett komplement är det jätte kul.

Det skulle förövrigt ge mera substans om någon nyare product var referensen än tex Sentec diana, Nad 208 osv.

Nu utgör den utrustningen säkert bara en liten del i LTS, men de som har den skriker desto högre.

Kort sagt jag vill höra att det finns andra bra saker än en speciell högtalare, förstärkare osv.

Kan ingen någongång skriva att tex Mark Levinsons monoblock mätte exemplariskt och därför är super bra slutsteg om än jäkligt dyra.

vh dole

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-09 17:05

Ärade medaktörer i sandlådan.

Lyssna på musik och sluta tjafsa.

Det här forumet har slutat tilltala mig, tack vare vissa "subjektivister" som tjafsat, och det faktum att vissa "objektivister" inte klarar av att stänga truten.

Lite skärpning va?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-09 18:10

Thomas_A, Varför? Ja, för att det kommer alltid finns folk vill köpa en ny förstärkare, CD, etc. Och därför kan man byta erfarenheter, tips, etc. Men det jag inte riktigt kan förstå är om man anser att LTS infallsvinkel är rätt så borde detta med förstärkare, CD mm vara avklarat. Varför köpa en CD som kostar 10 000kr när man kan köpa en för 3000kr beg som har passerat testet? Har undrat länge på detta.

mattepatte skrev:Se hellre LTS budskap som avprogramming av sektbeteende för den som vill bli fri från fördomar och kvacksalveri.

Om du inte kan respektera eller ens identifiera kunskap så kommer du aldrig kunna att lära dig något.
Var är ditt kritiska tänkande ?
Varför är det för dig så självklart att en handlare med välsmord mun, eller någon orakad återgivningsanarkist är trovärdig för dig ?
Tror du ens att det finns människor som faktiskt ser chansen att tjäna pengar på sökande människors okunskap och godtrogenhet ?
Var går gränsen för verklighet och fantasi ?
Tror du överhuvudtaget att det finns en verklighet ?

Det är just sådana inlägg som detta du gjorde som gör att det blir bråk. Du säger att dom som inte kör på LTS linje tror på fördomar, kvacksalveri, mm. Just detta som gör att det blir bråk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-09 19:49

Sub,

Vilken CD har passerat testet och kan köpas för 3 lax :?: 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-09 20:05

Jag gissar att han menar Denon DN-600F

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 20:28

subjektivisten skrev:Det är just sådana inlägg som detta du gjorde som gör att det blir bråk. Du säger att dom som inte kör på LTS linje tror på fördomar, kvacksalveri, mm. Just detta som gör att det blir bråk.

Så säger jag inte alls ! Det är din tolkning.
Du om någon vet väl att jag aldrig bråkar :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-09 21:28

s,

Varför? Ja, för att det kommer alltid finns folk vill köpa en ny förstärkare, CD, etc. Och därför kan man byta erfarenheter, tips, etc.

Och varför debatterar just dessa personer om NAD208, Denon och Sentec? De finns ju inte att köpa nya längre! De har ingen som helst anledning att diskutera dessa utgångna produkter eftersom de med all sannolikhet inte är intresserade av dem eller kommer att köpa dem eftersom de är så svåra att få tag på eller är för dyra begagnade. De borde inte alls bry sig att nämna dessa! Om de tas upp är det i syfte att göra vaddå tror du? Svar: Finns massor av trådar där dessa produkter tas upp i syfte att håna LTS.

Att diskutera om de testade produkter är neutrala är en annan sak. Vissa blir upprörda för de anser att de minsann inte är netruala, medans andra blir upprörda för att neutralitet inte är ett mål för alla. Den andra åsikten, dvs att neutralitet inte är ett mål för vissa, går inte stick i stäv med att neutralitet är ett mål för andra. Det är en preferens. Den första åsikten, dvs att testet inte visar på neutralitet av signalen som sådan, är en annan. I dessa fall blir diskussionen mer av en "min pappa är..." eftersom det aldrig gått att enats om gemensamma tester.

Men det jag inte riktigt kan förstå är om man anser att LTS infallsvinkel är rätt så borde detta med förstärkare, CD mm vara avklarat. Varför köpa en CD som kostar 10 000kr när man kan köpa en för 3000kr beg som har passerat testet? Har undrat länge på detta.

Ja, precis så anser flertalet inom LTS också. Du har alltså helt rätt! Det finns ingen anledning att köpa något annat, OM man inte har krav på design, pris, funktionalitet, fjärr mm. Har du sett någon LTSare som verkligen gått ut och rackat ner på någon som köper andra förstärkare eller CD spelare? Jag har inte en enda produkt från LTS lista men jag har aldrig blivit hånad för detta från LTS sida.
LTS rackar inte ner på personer för att de köper en viss produkt de kan dock anse att vissa produkter är mer eller mindre färgande, och därmed dåliga återgivare (dvs icke-neutrala). Då kommer man tillbaka till ovanstående: Om en person tar åt sig av denna "svidande kritik" så kan han ju välja att säga att netrual återgivning inte är ett mål för mig (preferens), eller att påstå att de faktiskt är objektivt neutrala (eller mindre färgat än något annat som de testat). Jag vet att väldigt många tänker att "ingen produkt är hörbart neutral" och särskilt inte en "skitspelare från Denon för den kostar ju bara 2000:- och låter skit mot en Krell för 50,000:-, vilket är stick i stäv med LTS påståenden att de misslyckats höra färgningar från denna spelare i nästan 100% av lyssningarna.

Dessutom, LTS testar ju fortlöpande men då för att det inte finns att få tag på de enligt LTS bra produkterna längre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-10 03:31

Thomas_A skrev:Har du sett någon LTSare som verkligen gått ut och rackat ner på någon som köper andra förstärkare eller CD spelare?

Ja, det finns tillfällen som man ser det ja. Tänker inte ge länkar vart eftersom dom kommer att försöka prata bort med att det var skämtsamt eller dyl.
Senast redigerad av subjektivisten 2004-01-10 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Klass-D

NAD 208 och Denon DN600-F

Inläggav Klass-D » 2004-01-10 11:35

Några tankar igen från en LTS:are med risk för att bli hånad och tekniker som jag är så skjuter jag in mig på teknik.

NAD-208 Är en bra förstärkare och testat till att vara neutral/transparant enl. LTS.
Varför har jag då ingen sån jag som är LTS:are?
1. Därför att det kostar mer begad än ny!
2. För att jag vägrar betala överpris för 10 år gamal elektronik, som troligen inte är så driftsäker längre.
3. Vet vi om den nu när elektroniken åldrats är transparant längre? Skulle vilja se en test på en gamal 208:a...
4. För att jag är för nyfiken på att testa ny teknik, därför har jag byggt en ZapPulse (klass-D) slutsteg, som åtminstånde är lika kraftfult som NAD-208, men som jag inte vet om det är neutralt/transparant. Men i mina öron låter tillräckligt och förvånansvärt bra!

DENON DN600-F CD spelare har jag haft i min ägo.
Den låter väligt bra och trevligt. Köpte den för att den innhåller BurrBrowns föregångare till PCM63 DAC. En DAC som bara är lite sämre än PCM63. Sålde den endast pga att jag kom över en NOS (gammal men aldrig använd, låg i osprättad kartong) PCM63 DAC. Skillnaden mellan PCM63 och dess föregångare (PCM61 heter den så? Kommer inte ihåg nu på raka armen.) är liten men hörbar, ungfär som om en tunn tygridå försvinner framför högtalarna...

Har inte hört någon annan CD-spelare, än skall tilläggas, som spelat lika bra för mina öron än de försedda med PCM63 DAC:ar. Vet att det är någon ny DAC på gång från någon firma kanske BurrBrown (är inte de upköpta av någon?) som skall ta upp kampen om välljud igen.

Dagens inställning till DAC:ar tycks vara att få dem så billiga som möjligt och så enkla att implementera i sin elektronik design som möjligt. Detta är ju inte fel i sig, men när det går ut över ljudkvalite så börjar jag ifrågasätta det. En dac för 5 spänn tror jag har svårt att låta lika bra som en DAC, som Elfa tog ca 400 spänn för på slutet (PCM63).

Mycket surr om DAC:ar blev det. Men även en LTS:are har åsikter och det är inte bara pastor Öhmans (förlåt uttrycket Öhman, det är skämtsamt menat) åsikter som gäller inom LTS. Tror det bara är icke LTS:are som tycker att vi har en sektledare... Om några fler i föreningen (inklusive jag) skulle ta och aktivera sig mera och börja skriva och göra tester mm. så skulle de får som nu gör det märkas mindre och kanske få lite mindre av sektledarstämpel på sig! Men detta är något som alla föreningar lider av, det finns bara några få personer som driver föreningen och de får dra hela lasset, inklusive all skit de får för att de gör allt jobb... Nu kastar jag sten i glashuset jag själv sitter i. Jag måste försöka få ihop en artikel om ZapPulse till Molt:en...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-10 15:16

dole skrev:
Boten heter; öppen debatt, vetenskaplighet och insatt information - tidningen Musik & Ljudteknik- en oberoende (icke branschfinansierad) utpost för de obotligt musikintresserade

Detta uttalande idiotförklarar väll större delen av pressen,

Ja, det stämmer. Fast jag skulle inte kalla det idiotförklara. Det är ju inte av dumhet de agerar som de gör, det är av ekonomisk klokhet. De agerar så att de går bra för dem och de får sälja mycket annonser. Därför kan man i hifi-pressen (undantaget MoLt) läsa att i stort sett alla apparater de testar är bra. Inte så svårt att kontrollera. Läs några årgångar och kolla hur många apparater som blir uppskrivna, respektiva nedskrivna.

Dole skrev:...endel av handlarna...

Ja, en del. Nämligen dom som förtjänar det. Fortfarande är "idiotförklara" dock fel ord. De agerar ju inte idiotiskt, snarare så ser de till att de tjänar så mycket pengar som möjligt.

Och LTS har så vitt jag vet aldrig hängt ut något specifik handlare. Jag tror inte det skulle vara till någon nytta heller, det är mycket bättre att konsumenterna lär sig tillräckligt för att kunna använda sitt eget omdöme för att skilja kvalitet från bull. Respektiva att handlare väljer bort bedrägliga beteenden, till förmån för att försöka hjälpa sina kunder. En uthängd handlare har svårt att "bättra sig".

Det skall inte stickas under stolen med att det finns många bra handlare också, kanske till och med majoriteten - handlare som verkligen vill kundernas väl. Något annat har inte påståtts. Och detta påpekar jag gärna extra tydligt: All heder till alla de jussta hifi-handlarna!

Dole skrev:...och många av konsumenterna.

Nej, några konsumenter har inte LTS idiotförklarat. Möjligen har vi konstaterat att många har blivit lurade, men det är ju knappast den lurades fel, det är den lurandes fel.

Kan även nämna att jag själv inte är något undantag. Jag har också blivit lurad flera gånger av en oärlig bransch. Syftet med texten du citerat är inte att något som blivit lurad skall känna sig idiotförklarad - snarare tvärtom! Genom att skriva att det händer får den som blivit lurad stöd. Så känner jag det i varje fall. Om jag blivit blåst av en bilhandlare så nog blir jag glad om problemet tas upp och kallas för vad det är - bedrägeri.

Den som känner igen sig kanske kan vara intresserad av att stödja LTS? (Stöd behöver vi, att ge ut en tidning är inte gratis.) Den som inte känner igen sig har rätt till sina uppfattningar, och behöver inte bli upprörd - LTS får väl också ha sina uppfattningar?

Dole skrev:Om jag blivit påtvingad något som skulle vara "det bästa" så har det aldrig varit i en seriös hifiäffär. Möjligen på ONOFF eller dylika multielektronik-dravelfirmor.

Det säger ju sig självt att seriösa hifiaffärer inte luras. Det är ju nästan definitionen på seriös. :wink:

De "vissa handlare" som åsyftades i texten är, som du nog inser om du tänker efter Dole, de som inte är seriösa.

Dole skrev:Det som skriver att det är "det bästa" är tillverkarna själva och jag kan inte dra mig till minnes att någon tillverkare har skrivigt att deras produkt bara är så där men det finns bättre i en annons. Ta Bow tex de tycker att deras högtalare är "det bästa" men det tycker IÖ också. Så även Martin Logan osv.

Vem har klagat på att någon tillverkare anser att deras produkter är bra? Om de inte tyckt det, borde de ju rimligtvis ändra på dem.
Det rimligt att den tillverkare som saknar kompetens att göra något bra även saknar kompetens att bedöma om de gjort något bra, så att en tillverkare säger "att de gör bra saker" går inte att kritisera. De har ju all rätt att tycka det, och ingen kan ifrågasätta det.

Men det finns exempel på tillverkare som faktiskt ljuger i sin marknadsföring (många till och med), men då handlar det inte om åsikter (till exempel att de tycker de gör bra grejjor), utan om fakta (tekniska data). Att en tillverkare tycker att de gör bra grejjor är utom alla kritik.

Om du tror att jag kritiserat någon för att de säger att de "gör bra produkter" så har du missuppfattat mig fullständigt! Sakfrågan är inte vad de säger - utan produkternas egenskaper. Jag har kritiserat dåliga produkter (t ex de högtalare som såldes i skåpbilar runt landet, MoLt nummer 3 -93, 'Varning på stan!') aldrig någonsin har jag kritiserat "att någon tillverkare har gillat sina egna produkter". Alltid egenskaperna!

Om en handlare däremot finner att en produkt som de inte gillar så mycket, men har hela lagret fullt av - plötsligt berättar för alla som går in i affären, att den där produkten, den är något alldeles xtra se! Då är handlaren oseriös. Jag har stött på fenomenet många gånger. Jag känner till och med ett par handlare som gärna berättar att de gör på det viset.

Jag vill dock mena, att de flesta gånger då någon blir pålurad något hos en hifi-handlare såsker det inte för att handlaren är oärlig, utan på grund av okunskap. För resultatet spelar det ingen större roll dock.

Dole skrev:Jag tycker själv det är kul med mätningar osv. Men det betyder inte att det som mätte bäst är det som jag tyckte bäst om. Men som ett komplement är det jätte kul.

Nu tror jag ju inte på mätningar som huvudsaklig utvärderingsmetod, med de är förstås nödvändiga för produktutveckling. Dock så jag att något skrev något mycket klokt (i varje fall som alla konstruktörer som vill lära sig så mycket som möjligt borde ta till sig) nämligen:

Om det mäter bra, men låter dåligt - mät fler saker!

Dole skrev:Det skulle förövrigt ge mera substans om någon nyare product var referensen än tex Sentec diana, Nad 208 osv.

Nu kan LTS ju inte gärna skriva saker bara för att tillfredsställa någon önskamål om att en nyare apparat skall vara bättre. Vi utgår alltid ifrån hur goda återgivare de är. Åldern är inte en prestandaparameter. Den är därför svår att få fram som en egenskap när man testar blint.

Dole skrev:Nu utgör den utrustningen säkert bara en liten del i LTS, men de som har den skriker desto högre.

Det tror jag knappast. Är det några som skriker så om Sentec DiAna och NAD 208 så är det dom som är LTS-fientliga, och som känner att det är viktigt att ständigt berätta att apparaterna MÅSTE vara dåliga.

Dole skrev:Kort sagt jag vill höra att det finns andra bra saker än en speciell högtalare, förstärkare osv.

"Vill höra"?

Jaha. Men då behöver du ju inte vända dig till just LTS!?

Om du vill veta att alla apparater är bra så "duger" alla andra hifi-tidskrifter! Räcker inte det?

Varför måste även MoLt vara ytterligare en som säger att allt är bra? Måste alla tycka lika???

Kan inte LTS få ha sina egna kriterier för att skriva att en apparat är bra - nämligen att vi funnit att den är det?

Kan ingen någongång skriva att tex Mark Levinsons monoblock mätte exemplariskt och därför är super bra slutsteg om än jäkligt dyra.

vh dole

Jo, det är klart att jag kan:

Mark Levinsons monoblock mätte exemplariskt och därför är super bra slutsteg om än jäkligt dyra.

Nu har jag skrivit det en gång. Det var en fabulering dock. Av följande skäl:

1. Jag har inte mätt på senaste generationens ML.

2. Jag skulle aldrig påstå att ett slutsteg var "superbra" på grund av att några mätvärden var "exemplariska". Ett slutsteg är (enligt de kriterier jag intresserar mig för) bra om det är transparent, och det är det om det släpper igenom en musiksignal utan att den förvrängs hörbart.
Att "bevisa" att den gör det med ett ändligt antal mätningar är omöjligt, med strider mot de vetenskapliga principerna, det kan nämligen inte bevisas medelst deduktion (eftersom man inte vet hur många parametrar som inverkar, att då härled alutsatser från premisser kräver att man ljuger ihop premisser som inte går att bevisa vara relevanta) och det kan inte bevisas medelst induktion, eftersom inget kan bevisas med induktion - induktion medger inte genererande av "bevis".

3. De ML jag för ett antal år sedan har titta på (och testat ordentligt, inte bara "mätt på") var allt annat än bra. Trots att de blev hyllade av övriga hifi-pressen på planeten (stor förvåning).

Frågan jag skulle vilja ställa Dole är: Tror du verkligen att jag (eller LTS som förening) tycker att en massa produkter är goda, men av några principiella skäl ändå inte säger det???

Tro mig Dole - ingen skulle bli gladare än jag om jag kände till en massa idag tillgängliga apparater som var lika bra som Sentec DiAna och NAD 208! De kanske finns, men hade jag hittat dem hade det stått om det i MoLt. Fast Rotel 1090 finns förstås...

Jag förstår inte på vilket sätt du tror, att vi resonerar, om du tror att vi skulle favorisera apparater som inte tillverkas längre!? Det är ju helt absurt att tro det. Det är ju precis tvärtom!

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-10 15:26

PS: Det är extremt många kloka inlägg i denna tråd verkligen. Kul att se att så många är klartänkta, men bidrar med ständigt nya relevanta perspektiv. Ett sant nöje att läsa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-10 18:48

:lol: :lol: :lol: IÖ, att du inte ger upp (=orkar fortsätta)! Jag vet inte hur många gånger jag läst samma saker av dig (fast på litet olika sätt i sann pedagogisk anda). Jag begriper inte riktigt vad som är så himla konstigt med det du säger (skriver) - kanske någon annan kan förklara?

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi