meanmachine skrev:Misstänker att jag kommer att bli förvånad.
Räkna med det iaf...
Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Är ju naturligt vis väldigt nyfiken på Dina pjäser.![]()
Misstänker att jag kommer att bli förvånad.
Subjektivisten skrev:Kolla här och på minhembio om någon bor i närheten så kan du lyssna. Jag har hört pip hos en polare och dom låter MYCKET bra. Ska försöka leta mig till Örebro och lyssna på ett par pi60 (+ lite lite mer) snart.
Richard skrev:Tack för dessa klargöranden!
Jag blir väldigt nyfiken på baselementet i Pip, det är alltså specialbeställt efter egna specifikationer från någon högtalarefabrikör.
Vilka egenskaper har prioriterats, effektålighet, dist, bredbandighet osv?
Jag vet ju att LTS F1 har en svaghet i sitt baselement där effektåligheten inte är speciellt hög, kring 250 hz har jag för mig.
( Enligt Molt -99 )
Enligt mätningar i elektronikvärlden, -2000, där dom testar modellen, är effekttåligheten i F1 extremt hög och frekvensgången extremt rak,
Dessutom syns inte de uppbrytningar med metalldiskanten över 20000 hz alls, vilket säkert beror på att Ingvar lagt in en spole i serie med diskanten för att linjärisera frekvensgången. ( en liten en ).
Vilka svagheter/styrkor har Pips:s baselement, diskant?
IngOehman skrev:Jag vet ju att LTS F1 har en svaghet i sitt baselement där effektåligheten inte är speciellt hög, kring 250 hz har jag för mig.
( Enligt Molt -99 )
Det stämmer bra det. Vid den specifika frekvensen klara faktiskt piP klart större ineffekter med låg distorsion. Detta eftersom piP inte har några sådana "svaga frekvenser" alls.
IngOehman skrev:Ytterkanten av membranet plus en del av upphängningen. De flesta högtalarelement uppvisar sådana svagheter. Inte sällan hittar man en svacka i tonkurvan en oktav högre upp i frekvens. En svacka behöver dock inte indikera ett svagt område en oktav ned.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ytterkanten av membranet plus en del av upphängningen. De flesta högtalarelement uppvisar sådana svagheter. Inte sällan hittar man en svacka i tonkurvan en oktav högre upp i frekvens. En svacka behöver dock inte indikera ett svagt område en oktav ned.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det vill säga, jag har bara testat den upp till en ineffekt av 600 W.
Kan inte gå i god för vad som händer därefter.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: PerStromgren, WhereNextColumbus och 5 gäster