Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Eller, om man ser det från andra hållet, så är det ganska vanligt att man uttrycker sig vagt och svepande, och när man blir ombedd att precisera sig blir man stött.Harryup skrev:Ibland (ofta) finns det en utbredd vilja att missförstå pga. ett inte exakt perfekt ordval här på faktiskt.
Almen skrev:Menar du att alltför tekniska inlägg skall bannlysas från Generellt om hifi och hänvisas till Teknikforum? Vore väldigt synd, tycker jag.Om ingenjörer vill prata enbart ingenjörska så skulle man kanske kunna ha en egen avdelning för det.
Almen skrev:Absolut inte felaktiga begrepp, men oprecisa om man, som du säger, vill föra diskussionen framåt. Om man med "utbildning" menar att lära sig saker kan ju det inte ses som en belastning, tycker jag.Och sen kunde man ha en blandad avdelning där man försökte förstå varandra och tillsammans föra diskussionen framåt, eller?
Även om otight bas, långsam bas etc. är strikt felaktiga begrepp så borde det för var och en som vill förstå vad som menas inte vara en omöjlig uppgift även om man har en högre utbildning som en belastning.
Kaffekoppen skrev:Riktiga förenklingar och felaktiga utsagor hjälper inte heller till.
Avsagnad av djupbas har verkligen inget med tighthet att göra. Trist för för de som spelar instrument med djupbasinstrument isåfall....
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Riktiga förenklingar och felaktiga utsagor hjälper inte heller till.
Avsagnad av djupbas har verkligen inget med tighthet att göra. Trist för för de som spelar instrument med djupbasinstrument isåfall....
Vad menar du med djupbas?
Harryup skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Riktiga förenklingar och felaktiga utsagor hjälper inte heller till.
Du skulle kunna förklara vad en "riktig" förenkling är också?
Håller med. (Kan säkert ha försyndat mig själv någon gång - ibland blir man ivrig, och så skriver man inlägg och råkar publicera samtidigt som några andra.)Harryup skrev:...oftast får den som råkar säga "fel" 10 personer på sig och då kanske surnar till lite extra när det hade räckt med ett första frågande inlägg tillbaka.
Tjaa, men å andra sidan skall man ju inte underskatta någons intellekt bara för att de är "bara en slaktare". Jag ser mig som en av de mindre vetande här på faktiskt, men har lärt mig väldigt mycket sen jag blev medlem och vill inte... hur skall jag säga - frånta människor deras potential att lära sig mer om omvärlden bara för att de inte har civilingenjörsutbildning. Duh....man måste ta folks upplevelser på allvar och om det skulle råka vara en musikintresserad slaktare som gör ett inlägg kanske automatiskt inte tro att han är ingenjör bara för att man själv kanske är det.
Ett dåligt ordval. Slang, som i betydelsen "riktigt dåliga".Harryup skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Riktiga förenklingar och felaktiga utsagor hjälper inte heller till.
Du skulle kunna förklara vad en "riktig" förenkling är också?
Kontrabas eller piano kan ju klassificeras som djupbas, men behöver det säkert inte. Visst kan man hitta saker att fundera på.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Riktiga förenklingar och felaktiga utsagor hjälper inte heller till.
Kaffekoppen skrev:Vad är djupbas för dig?
Frågan var väl snarare vilka du inte saknar?Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Ingår det några instrument i din definition som alltså inte är nödvändiga och kan tas bort från lönelistan?
Inget som jag saknar.
paa skrev:Frågan var väl snarare vilka du inte saknar?Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Ingår det några instrument i din definition som alltså inte är nödvändiga och kan tas bort från lönelistan?
Inget som jag saknar.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Ingår det några instrument i din definition som alltså inte är nödvändiga och kan tas bort från lönelistan?
Inget som jag saknar.
Flint skrev:paa skrev:Frågan var väl snarare vilka du inte saknar?Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Ingår det några instrument i din definition som alltså inte är nödvändiga och kan tas bort från lönelistan?
Inget som jag saknar.
Det tror jag att jag är bäst på att avgöra själv.
tvett skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Ingår det några instrument i din definition som alltså inte är nödvändiga och kan tas bort från lönelistan?
Inget som jag saknar.
Det var inte fråga om vad du saknar. Men du kanske menade att allt du inte saknar kan tas bort? Är det så man ska tolka dig?
Almen skrev:Tjaa, men å andra sidan skall man ju inte underskatta någons intellekt bara för att de är "bara en slaktare". Jag ser mig som en av de mindre vetande här på faktiskt, men har lärt mig väldigt mycket sen jag blev medlem och vill inte... hur skall jag säga - frånta människor deras potential att lära sig mer om omvärlden bara för att de inte har civilingenjörsutbildning. Duh....man måste ta folks upplevelser på allvar och om det skulle råka vara en musikintresserad slaktare som gör ett inlägg kanske automatiskt inte tro att han är ingenjör bara för att man själv kanske är det.
Harryup skrev:Misstänker att en slaktare har en del färdigheter som en ingenjör inte har, men på en direkt fråga skulle förmodligen inte slaktaren kräva av ingenjören att "lär dig hur man slaktar innan du frågar mera" (jmf f/e-lyssning).
Harryup skrev:Misstänker att en slaktare har en del färdigheter som en ingenjör inte har, men på en direkt fråga skulle förmodligen inte slaktaren kräva av ingenjören att "lär dig hur man slaktar innan du frågar mera" (jmf f/e-lyssning).
Ännu förnämligare formuleratDahlqvist skrev:Harryup skrev:Misstänker att en slaktare har en del färdigheter som en ingenjör inte har, men på en direkt fråga skulle förmodligen inte slaktaren kräva av ingenjören att "lär dig hur man slaktar innan du frågar mera" (jmf f/e-lyssning).
Jag tycker liknelsen skevar. "lär dig lite om hur man slaktar innan du ifrågasätter min slaktningsteknik mera" tycker jag bättre speglar situationen. Motsvarande rubrik för tråd om slaktning:
"Anatomiskt riktig slaktning - god yrkesskicklighet eller bluff."
/D
Dahlqvist skrev:Harryup skrev:Misstänker att en slaktare har en del färdigheter som en ingenjör inte har, men på en direkt fråga skulle förmodligen inte slaktaren kräva av ingenjören att "lär dig hur man slaktar innan du frågar mera" (jmf f/e-lyssning).
Jag tycker liknelsen skevar. "lär dig lite om hur man slaktar innan du ifrågasätter min slaktningsteknik mera" tycker jag bättre speglar situationen. Motsvarande rubrik för tråd om slaktning:
/D
Harryup skrev:Dahlqvist skrev: Jag tycker liknelsen skevar. "lär dig lite om hur man slaktar innan du ifrågasätter min slaktningsteknik mera" tycker jag bättre speglar situationen. Motsvarande rubrik för tråd om slaktning:
/D
Nja, jag ifrågasätter inte tekniken med F/E-lyssning, snarare tolkningarna runt det hela och vad "alla" läser in i det.
Dahlqvist skrev:Harryup skrev:Dahlqvist skrev: Jag tycker liknelsen skevar. "lär dig lite om hur man slaktar innan du ifrågasätter min slaktningsteknik mera" tycker jag bättre speglar situationen. Motsvarande rubrik för tråd om slaktning:
/D
Nja, jag ifrågasätter inte tekniken med F/E-lyssning, snarare tolkningarna runt det hela och vad "alla" läser in i det.
Ungefär så här då: "Det här med slakterier, är det en vettig grej att hålla på med egentligen? Borde inte alla få karva som de själv vill. Ja menar, hur fel kan det bli? Ser det ut som en kotlettrad så är det väl troligen en kotlettrad, eller hur? Vi har ju dessutom olika spisar och stekpannor så det där med hela idéen om standardiserade styckningdetaljer kan verkligen ifrågasättas. Vi har ju alla olika smak. Sen tycker jag inte att du som visserligen hållit på att stycka djurkoppar på korsan och tvärsan i 30 år skall vara så uppblåst och uppträda som om du är förmer än oss ingenjörer. Vi kan också en massa...hmmm...saker, som kan vara till nytta vid slakt. Vi gillar ju kött till exempel. Själv har jag ätit kött i nästan hela livet. Å så kan jag räkna på fetthalten med trettio decimaler i huvudet. Så kom inte här och klappa oss på huvudet bara för att du kan något som inte vi kan. "
Med slipade knivar,
D
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], sammel och 12 gäster