Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Musik skall agera lugnande på en...
Jag vill inte gå så långt att jag håller med om detta dock.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Musik skall agera lugnande på en...
Jag vill inte gå så långt att jag håller med om detta dock.
Låter nästan lite inskränkt tycker jag.![]()
(Hade inte skrivit det om du skrivit: "Jag tycker om musik som agerar lugnande på mig".)
Vh, iö
subjektivisten skrev:Jadu, hur upplever jag det? Jag upplever det som någon satt mitt huvud i en tving. Som en pressande känsla i huvudet och öronen som sen ger mig utmattning och i slutändan blir jag okoncenterad .
Birger skrev:IÖ !!
Du är ett föredömme !!
Ville bara säga det
IngOehman skrev:..
IngOehman skrev:Så här långt i tråden ser det ut som om "utmattad" är det populäraste alternativet, följt av uttråkad.
Läser man alla inlägg inser man att rastlös (/irriterad/frustrerad) kanske borde ha varit med också.
Själv tycker jag det stämmer väldigt bra med hur just jag använder ordet.
För mig finns det både positiv och negativ lyssningströtthet - båda kännetecknas av att man uppskattar tystnaden efteråt.
Den positiva lyssningströttheten domineras av känslan av utmattning (efter en stark upplevelse). Den negativa domineras av raslösheten (under en irriterande upplevelse). I båda fallen gillar man att det är lite tyst efteråt.
En anläggning som har egenskaper som gör mig rastlös och irriterad vill jag inte ha (även om det är svårt att hindra att en god anläggning möjliggör att musik med sådana egenskaper går att spela - för det handlar ju inte bara om anläggningen utan om programmaterialet också).
En anläggning som har egenskaper som kan göra mig utmattad vill jag däremot verkligen ha! Utan det kan den inte förmedla de starkaste känslorna i musiken.![]()
Vh, iö
boyafraid skrev:liksom, hur ofta hör man butikspersonal klaga över lyssningströtthet?
trots att de kan stå åtta timmar om dagen i en butik med musik non stop på anläggningar utan minsta återgivningspretentioner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster