Lite tankar om inställning till prylar m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:30

Bill50x skrev:Tänk vilken skillnad det blev att vrida lite kontakter så oxiden försvann ;-)

Att du skulle hört samma skillnad med någon annan tweak är högst troligt - men ännu troligare är att denna "förbättring" mera speglar avspelningssituationen och förväntningen. Samt att du faktiskt inte kommer ihåg hur mycket det egentligen finns på skivorna.

/ B
Klockrent inlägg!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 21:14

Bill50x skrev:Jag säger bara en sak - Hetsporren ;-)

/ B

Ja, och han var ju själv en sådan total subjektivist så tack för att du visa min tes funka perfekt. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 22:09

meanmachine skrev:
Dr Tinnitus skrev:Ta bara bilar som exempel. Kan man sæga att alla tillverkare seriøst jobbar før att bilarna ska bli bættre?? Ja det vill man ju så klart tro, men ær det verkligen så om man skrapar på ytan och kikar på djupet?

Absolut. Det är mest skräp som byggs på bilsidan. Tråkigt.

Vet du. Det är tur att denna byggdes på 70-talet eftersom allt gott kom då. :D

Bild

Fast den dær byggdes knappast på 70talet, men det var væl det som var den ironiska knorren antar jag... :)

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 22:13

Bill50x skrev:Ja, varför gillar vissa att tweaka med en massa "ormolja"? Jag kan ju bara svara för mig själv, men det kan ju vara kul att sätta en egen prägel på dom där apparaterna som några miljoner människor har likadana av.

Alla är kanske inte duktiga på att bygga själv från grunden eller modifiera tex kretsar, strömförsörjning osv. Själv kan jag ingenting om sådant även om jag skulle kunna bygga efter en bra beskrivning.

Men prova SD-fötter och jämföra med spikes kan jag göra lyssningsmässigt.

Tyvärr är det så att förutfattade meningar ofta styr intrycken så man hör det man vill höra. Eller tror sig höra vad även andra hört. Mycket vanligt är förövrigt att man blandar ihop förändring med förbättring.

Hur ofta läser man inte hur mycket mer man hör på sina fonogram efter en modifikation? Massor med detaljer kommer fram, allt är mycket tydligare osv.

Gör experimentet att ta fram en skiva som du inte spelat på länge. Vrid på alla lågnivåkontakter så eventuell oxid försvinner. Sätt dig nu i finlyssningsfåtöljen efter att ha stängt av tv, tant och barn samt dragit för gardinerna. Lite högre volym än vad du brukar ha.

Starta spelningen av fonogrammet. Visst hör du massor med detaljer som du aldrig lagt märke till förut? Visst är ljudet från basgitarren lite tydligare, du hör nu lätt om det är en Fender eller inte som det spelas på.

Nu har du blivit varm i kläderna så du släpar fram all de där gamla välljudande skivorna som du inte lyssnat på länge. Stockhausen, kubansk jazz-trio, senagalsk strupsång... Helt otroligt, alla är dom så mycket bättre!

Tänk vilken skillnad det blev att vrida lite kontakter så oxiden försvann ;-)

Att du skulle hört samma skillnad med någon annan tweak är högst troligt - men ännu troligare är att denna "förbättring" mera speglar avspelningssituationen och förväntningen. Samt att du faktiskt inte kommer ihåg hur mycket det egentligen finns på skivorna.

/ B

Det dær inlægget gillade jag verkligen, så kan det mycket væl vara med de grejor du beskriver.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 22:34

Kaffekoppen skrev:Många stirrar sig blinda på specifikationer hos produkter istället för att se på helheten. Det är meningslöst med tusedelar vad gäller dist på apparater om högtalaren levererar 3%, eller om rummet bidrar med bummlighet och otydlighet.

Där fick du en liten pluspoäng hos mig, trots att det är egentligen är självklarheter...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 23:15

Ja, förförallt när olia utgåvor på skivor låter så brutalt olika så är extrema småskillnader rätt meningslösa IMO.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 23:15

Kaffekoppen skrev:Många stirrar sig blinda på specifikationer hos produkter istället för att se på helheten. Det är meningslöst med tusedelar vad gäller dist på apparater om högtalaren levererar 3%, eller om rummet bidrar med bummlighet och otydlighet.

Det är enligt min tes ockå. Jag blir så glad när du säger detta. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 23:15

Dr Tinnitus skrev:Fast den dær byggdes knappast på 70talet, men det var væl det som var den ironiska knorren antar jag...

:wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Föregående

Återgå till Generellt om hifi