Låter det bättre på natten ...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-02 14:14

Haakan_W skrev:
Hedlund skrev:Rydberg.

Vet inte om ditt exempel om datakommunikation var så bra egentligen.
I vilka fall skulle det kunna uppkomma problem ?
Vanligtvis handlar det ju bara om ettor och nollor och att se till att kabeln inte är för lång för att signal överföringen skall haverera.

går det musik genom audiokablar eller?

?????
Vilken annan väg skulle musiken ta till högtalaren.
Jag hänger faktiskt inte riktigt med på påståendet...

Menar du "går det musik genom datakablar eller?"

Ja, hos vissa...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-02 14:22

Rydberg skrev:

Ändras överföringsfunktionen ändras den karakteristiska impedansen med massa reflektioner i kablarna som följd. Jag vet inte hur mycket du har kollat på reflektionsfenomen i kablar själv men jag har kollat lite på det.

Låter rimligt i mina öron, men jag är ingen expert på det.
Men då borde väl olika typer/tjocklekar av ledare och konfigurationer av ledare också kunna påverka resultatet hur hög bandbredd man kan överföra i en data kabel ???
Även kontakteringen borde kunna påverka...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-02 14:22

Rydberg skrev:Och så till själva sakfrågan.....

Snälla, sakfrågan var inte inbränning av kablar. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-02 14:25

Hedlund skrev:
Haakan_W skrev:

Vanligtvis handlar det ju bara om ettor och nollor och att se till att kabeln inte är för lång för att signal överföringen skall haverera.

går det musik genom audiokablar eller?

?????
Vilken annan väg skulle musiken ta till högtalaren.
Jag hänger faktiskt inte riktigt med på påståendet...

Menar du "går det musik genom datakablar eller?"

Ja, hos vissa...

det är signaler som går igenom alla kablar...inte musik eller nånting annat...signaler helt enkelt...

å alla ledare har förstås olika resistans kapacistans å allt vad det heter så dom låter förstår lite smått olika....men det jag undrar är vad som sker fysiskt med kabeln när den som du säger är inbränd? nånting måste ju ändras fysiskt för att det ska låta annorlunda?

eller kan det vara så att det är du som vänjer dig vid ljudet?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-02 14:30

Hedlund skrev:Nej, jag har inte en aning vad du är för filur, och inte heller vad du har för erfarenheter i ämnet.

Det var just därför jag frågade efter dom...

Men eftersom det inte kommer något konkret exempel tänker jag dra min egen slutsats tills du kan hjälpa mig till att tro något annat.

Vad det gäller blindtestet som jag och några kamrater genomförde så var det ett riktigt blindtest, där tre lyssnare inte hade en aning om vilket högtalarkabel som användes.
Alla tre blev ganska snabbt överrens vilken kabel som spelade och när.
För mig kan det inte bli klarare än så.

Mig och nivån på filur kan vi kanske lämna därhän? Men, låt mig säga så här. Även om jag inte är djupt involverad i vare sig ljudhobby eller konstruktion av grejor till den, så har jag genom åren skaffat mig en rätt bra nivå på allmänbildningen. Att jag dessutom har ett kanske lite annorlunda arbete än de flesta är en annan sak, men även det bidrar på sitt sätt.

Sen till ditt kabeltest du beskriver.

Jag ska ställa samma fråga till dig, som jag ställt många gånger förut till kabeltroende (om uttrycket tillåts?).

Det har genomförts ett antal riktigt seriösa blindtester av kablar, i vilka det aldrig (vad jag vet) har kunnat påvisas någon skillnad mellan de testade kablarna oavsett pris färg och form. Resultaten har lika gärna kunnat fås medelst slag med tärning. Vilka tankar väcker det hos dig?

Sen säger du, liksom många andra, att ni minsann har testat blint och en eller flera, i ditt fall alla, hörde skillnad. Vad säger det dig?

Det väcker inga funderingar hos dig att alla de andra testerna utfallit med katastrofala resultat för de kabeltroende? Har du någon åsikt om varför de har gjort det, och varför de kabeltroendes egna sk. blindtester ofta får resultatet att man hör skillnad? Väcker det inte en enda misstanke hos dig?

Och, sen noterar jag att du inte kommenterade mitt lilla förslag att försöka få till ett test med Randi och möjligheten att få släpa hem 1 000 000 Dollar om du lyckas. Men det kanske var intressant? Och i så fall varför? Låt mig gissa att du inte är intresserad, och att du inte har nåt att bevisa för du vet att det funkar, och det räcker för dig? Det brukar vara ett av standardsvaren från kabeltroende på frågan om Randitestet :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-02 14:31

Förövrigt tycker jag jämförelsen mellan audiosignaler och datasignaler haltar. En datasignal (strömmar av ettor och nollor) kräver bara att ett visst tröskelvärde av spänning är uppfyllt för att tolkas som en 1:a eller 0:a. Det är alltså helt andra marginaler mot störningar, jämfört med analoga signaler.
Senast redigerad av rhenrics 2007-05-02 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-02 14:32

Ja, det är signaler som går genom högtalarkabeln, och sen fortsätter den genom en ny kabel i form av en talspole.
Denna sitter vanligtvis i ett magnetfält som får talspolen att röra på sig och tillsammans med membranet skapa ljud.
Kabel är utan tvekan en viktig och bidragande länk hur ljudet kommer ut ur högtalaren.

Ber om ursäkt för att vi kommit så långt från trådämnet.
Får erkänna att det var mitt fel, så om någon vill diskutera vidare ställer jag gärna upp i en ny tråd eller via PM.
Tänker inte förstöra tråden med fler OT svar...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-02 14:34

Hedlund skrev:Ja, det är signaler som går genom högtalarkabeln, och sen fortsätter den genom en ny kabel i form av en talspole.
Denna sitter vanligtvis i ett magnetfält som får talspolen att röra på sig och tillsammans med membranet skapa ljud.
Kabel är utan tvekan en viktig och bidragande länk hur ljudet kommer ut ur högtalaren.

Får erkänna att det var mitt fel, så om någon vill diskutera vidare ställer jag gärna upp i en ny tråd eller via PM.

Tack Hedlund, ett exempel fler borde följa 8)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-02 14:35

Hedlund skrev:Ja, det är signaler som går genom högtalarkabeln, och sen fortsätter den genom en ny kabel i form av en talspole.

Ok, sparka igång en tråd om inbränning av kablar. Under tiden så ska jag smörja tangentbordet och sätta på mig hockeyutrustningen...... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-02 14:58

Hedlund skrev:
Rydberg skrev:

Ändras överföringsfunktionen ändras den karakteristiska impedansen med massa reflektioner i kablarna som följd. Jag vet inte hur mycket du har kollat på reflektionsfenomen i kablar själv men jag har kollat lite på det.

Låter rimligt i mina öron, men jag är ingen expert på det.
Men då borde väl olika typer/tjocklekar av ledare och konfigurationer av ledare också kunna påverka resultatet hur hög bandbredd man kan överföra i en data kabel ???
Även kontakteringen borde kunna påverka...

ja så är det, man ska ha klart för sig att vi pratar extremt mycket högre bandbredd i en datakabel än vad man har i en kabel till sin musikanläggning

cat6-kablar klarar 250 MHz
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-02 15:35

rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Och så till själva sakfrågan.....

Snälla, sakfrågan var inte inbränning av kablar. 8)

Du, det har du jädrigt rätt i, sorry :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-02 16:09

meanmachine skrev:Känns som om öronen ställer om sig till att vara känsligare på natten. Eftersom på dagen är ljudnivån så hög att öronen anpassar sig lite och då upplever jag inte att det är så högt. På natten är det väldigt lugnt.

Jo det ligger något i det faktiskt! Vår hörsel är ett skydd, eller ett varningssystem om man kan kalla det så. När vi var grottmänniskor så var det nödvändigt att vara lättväkt. (med tanke på alla yttre hot som rovdjur eller mänskliga fiender) En överlevnadsinstinkt alltså. Därför är det så att vår kropp "ställer om" och prioriterar vissa sinnen som ett skydd.

Dessutom är det ju även så, som andra skrivit, att det finns färre yttre störningar som är positiva för välljudet.

Påverkan av s.k nätstörningar tror jag inte ett dugg på.

:wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-05-02 16:34

Testa gärna: En dålig anläggning upplevs som ännu sämre i mörker tycker jag. (Snacka om blindtest. Ha Ha). /Tomas F.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 21:53

tycker absolut det låter bättre på kvällen
lugnt och tyst, och inget ljus som stör heller
ett par stadiga whiskys brukar också göra underverk för anläggningen

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-02 22:03

Hedlund skrev:
Det viker jag inte en millimeter på...

Då ska jag inte spilla min tid på att försöka övertyga dig om något. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-05-02 22:15

boyafraid skrev:tycker absolut det låter bättre på kvällen
lugnt och tyst, och inget ljus som stör heller
ett par stadiga whiskys brukar också göra underverk för anläggningen

Kan jag definitivt skriva under på. Bättre tweak än en stadig grogg är svår att hitta :lol:

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 22:34

ja, men det tar minst någon timme innan man är tillräckligt inbränd 8)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi