Hedlund skrev:Nej, jag har inte en aning vad du är för filur, och inte heller vad du har för erfarenheter i ämnet.
Det var just därför jag frågade efter dom...
Men eftersom det inte kommer något konkret exempel tänker jag dra min egen slutsats tills du kan hjälpa mig till att tro något annat.
Vad det gäller blindtestet som jag och några kamrater genomförde så var det ett riktigt blindtest, där tre lyssnare inte hade en aning om vilket högtalarkabel som användes.
Alla tre blev ganska snabbt överrens vilken kabel som spelade och när.
För mig kan det inte bli klarare än så.
Mig och nivån på filur kan vi kanske lämna därhän? Men, låt mig säga så här. Även om jag inte är djupt involverad i vare sig ljudhobby eller konstruktion av grejor till den, så har jag genom åren skaffat mig en rätt bra nivå på allmänbildningen. Att jag dessutom har ett kanske lite annorlunda arbete än de flesta är en annan sak, men även det bidrar på sitt sätt.
Sen till ditt kabeltest du beskriver.
Jag ska ställa samma fråga till dig, som jag ställt många gånger förut till kabeltroende (om uttrycket tillåts?).
Det har genomförts ett antal riktigt seriösa blindtester av kablar, i vilka det aldrig (vad jag vet) har kunnat påvisas någon skillnad mellan de testade kablarna oavsett pris färg och form. Resultaten har lika gärna kunnat fås medelst slag med tärning. Vilka tankar väcker det hos dig?
Sen säger du, liksom många andra, att ni minsann har testat blint och en eller flera, i ditt fall alla, hörde skillnad. Vad säger det dig?
Det väcker inga funderingar hos dig att alla de andra testerna utfallit med katastrofala resultat för de kabeltroende? Har du någon åsikt om varför de har gjort det, och varför de kabeltroendes egna sk. blindtester ofta får resultatet att man hör skillnad? Väcker det inte en enda misstanke hos dig?
Och, sen noterar jag att du inte kommenterade mitt lilla förslag att försöka få till ett test med Randi och möjligheten att få släpa hem 1 000 000 Dollar om du lyckas. Men det kanske var intressant? Och i så fall varför? Låt mig gissa att du inte är intresserad, och att du inte har nåt att bevisa för du vet att det funkar, och det räcker för dig? Det brukar vara ett av standardsvaren från kabeltroende på frågan om Randitestet
Dr Tinnitus