Vinyl, hur kan det låta så bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-04 14:25

RJohan skrev:
Ett problem med mycket av hitmusiken idag är ju att det antagligen mixas för att låta smarrigt i de apparater som ungdomar oftast har.

Det är inte alls något nytt. I en intervju på musicangle.com med en av gubbarna som hade studion Goldstar i LA på 50-60-70-talen pratade denne något om att han brukade testlyssna på mixningarna ute i sin bil som han hade på bakgården för att veta hur det lät i bilradio, där det mesta lyssnandet på musik sker.

I en artikel i nu avsomnade amerikanska Audio om Motown på 60-talet fick man veta att Berry Gordy godkände mixningar (eller om det var testpressningar) efter att han lyssnat på dem i sin transistorradio!

Yamaha NS10 är milda fläktar jämfört med det...

Ursäkta att jag fortsatte OT-trenden på den här tråden.

JohanR

Man använder sig av bilradio, mp3-pluggar eller NS-10 som komplement till bättre återgivare vid slutmixning.

Finns ingen som enbart använder sig av en av dessa. Varför ska man inte ha koll på hur det låter i flera olika anläggningar innan man bestämmer sig?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-04 14:56

Tom Petty är skitdålig.

.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 14:58

Bill50x skrev:Tagga ner, du verkar vara på dåligt humör :D

Han skriver ju "för mig seriösare musik" vilket klart visar att åsikten står för honom.

haha, är absolut inte på dåligt humör, dricker första ölen och lyssnar på senaste RHCP på vinyl. Hade jag lyssnat på CD versionen så hade jag nog varit på dåligt humör 8)

Skämt å sido, är emot all form av "den musiken är mer seriös" mm snacket. Brukar ta fram mina favorit citat om Elvis när han kom då:

"It isn’t enough to say that Elvis is king to his parents," wrote jazz musician Eddie Condon. "That still isn’t a free ticket to behave like a sex maniac in public before millions of impressionable kids. According to a scholarly friend of mine, Jackie Gleason, we’ll survive Elvis. "He can’t last,’ said Gleason, 'I tell you flatly, he can’t last.' "

New York Times critic Jack Gould observed: "Mr. Presley has no discernible singing ability. His specialty is rhythm songs which he renders in an undistinguished whine: his phrasing, if it can be called that, consists of stereotyped variations that go with a beginner's aria in a bathtub. For the ear he is an unutterable bore, not nearly so talented as Frank Sinatra back in the latter’s rather hysterical days at the Paramount Theater.

"From watching Mr. Presley it is wholly evident that his skill lies in another direction. He is a rock-and-roll version of one of the most standard acts in show business: the virtuoso of the hootchy-kootchy. His one specialty is an accentuated movement of the body that heretofore has been previously identified with the repertoire of the blonde bombshells of the burlesque runway."

8)

Som sagt, tillbaka om topic. Varför kan vinyl låta så bra det gör? Det "borde" ju rimligen låta som bara massa sprak och brus.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 14:59

Johan_Lindroos skrev:Tom Petty är skitdålig.

.

Testa hans senaste. Gillar den starkt :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-04 15:07

Inte för att jag har erfarenhet nog att påstå nåt, men jag tänker - kan det kanske vara nåt rent psykologiskt, att vi "ställer in" hörseln eller hela tolkningsprocessen efter vad vi lyssnar på? T.ex., hör vi en antydan av vinylknaster så ställer vi in oss på en sådan lyssningsupplevelse, rattar vi in radion så förbereder vi oss mentalt på en annan, cd en ytterligare en... lite Pavlovskt kanske?

Bandbrus ett annat exempel; jag minns hur det ljudet fick en att "spetsa öronen" för att musiken var på väg (med typiskt "bandljud"), med vinylknaster visste man att en annan upplevelse var på gång... bara en tanke!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-04 15:36

subjektivisten skrev:

.

Testa hans senaste. Gillar den starkt :D

Tom Petty är skitbra.

Min egen slutsats, efter att upplevt samma som dig, subjektivisten, är att vinyl ofta låter löjligt bra. Inte bara bra, utan ofta verkligt, med riktiga musiker av kött och blod som spelar på riktiga instrument i ett tredimensionellt rum. Inte den ofta platta fondtapet som tyvärr , ofta, är legio med cd -skivor.

Den bästa vinylskiva jag lyssnat på låter klart bättre än den bästa cd-skivan jag har.

Jag tror, att det finns stora förbättringar att göra med den digitala tekniken, så att den i framtiden når upp till de bästa LP-skivorna.

Dessa åsikter är jag inte ensam om, majoriteten av musiker och inspelningstekniker är medveten om att analogt ljud, då det är som bäst, låter löjligt bra, ja, det finns t.o.m. tekniker ( JanErik Persson t.ex ) och musiker ( Pink Floyd, Neil Young, Peter Gabriel mfl. )som anser att analog inspelning är totalt överlägsen de bästa digitala inspelningarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-04 15:37

phloam skrev:Inte för att jag har erfarenhet nog att påstå nåt, men jag tänker - kan det kanske vara nåt rent psykologiskt, att vi "ställer in" hörseln eller hela tolkningsprocessen efter vad vi lyssnar på? T.ex., hör vi en antydan av vinylknaster så ställer vi in oss på en sådan lyssningsupplevelse, rattar vi in radion så förbereder vi oss mentalt på en annan, cd en ytterligare en... lite Pavlovskt kanske?

Bandbrus ett annat exempel; jag minns hur det ljudet fick en att "spetsa öronen" för att musiken var på väg (med typiskt "bandljud"), med vinylknaster visste man att en annan upplevelse var på gång... bara en tanke!

Visst kan du ha rätt. Jag gissar att det inte bara finns EN sanning, framför allt att sanningen varierar från person till person. Och troligen är det mer komplext än vad man kan tro.

För vissa är blotta förekomsten lite knaster avtändande och det spelar ingen roll hur bra det än låter i övrigt. Själv tycker jag att några få ticks & klicks inte stör alls och jag tar hellre dessa tillsammans med det bättre ljudet.

En gång i tiden, när CD-formatet presenterades i fackpressen sa jag mig själv att en sådan ska jag ha så fort det går. Efter att ha lyssnat på några apparater vid dåtida demonstrationer ändrade jag åsikt och det tog nästan 10 år innan första cd-spelaren köptes.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-04 15:53

phloam skrev:Inte för att jag har erfarenhet nog att påstå nåt, men jag tänker - kan det kanske vara nåt rent psykologiskt, att vi "ställer in" hörseln eller hela tolkningsprocessen efter vad vi lyssnar på? T.ex., hör vi en antydan av vinylknaster så ställer vi in oss på en sådan lyssningsupplevelse, rattar vi in radion så förbereder vi oss mentalt på en annan, cd en ytterligare en... lite Pavlovskt kanske?

Nja, detta håller jag inte med ifall du menar att man ställer ner kraven om mna hör lite vinylknaster lr brus. Själv så HATAR jag knaster så sånt är bara störande.
Så frågan är, är våran hörsel så begränsad att denna gamla teknik fortfarande kan låta så bra?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-04 17:14

Det var nog därför han fick vara med i Travelling Willburys

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-04 17:27

subjektivisten skrev:Så frågan är, är våran hörsel så begränsad att denna gamla teknik fortfarande kan låta så bra?

Om du menar låta bra = låta riktigt/korrekt - varför tror du vår hörsel är begränsad? Vad är det som gör att du tycker att vinyl låter bättre än det borde?

Visst, man kan jämföra CD och vinyl och se att CD är bättre på de flesta tekniska parametrar. Det negativa med CD jag kan komma på så här direkt är att CD inte har ett lika utsträckt frekvensområde uppåt.

Men om nu vinyl kan låta så bra, så måste ändå någonting vara väldigt rätt. Frågan är om vi mäter rätt saker när vi säger att digital teknik i form av CD är så mycket bättre?

Jag har skrivit det förr i någon tråd. Men för några evigheter sedan, innan CD fanns men vissa skivor spelades in digitalt, åkte jag i samma hiss som Stan Getz på Park Hotel i Stockholm i samband med en demo av Mark Levinson HQD-system. Då fällde Mr Getz kommentaren, "digital musik är som att ta den bästa biten oxfilé och mala den till köttfärs och göra hamburgare av den". Han fortsatte med att det inte spelar någon roll hur små bitar man gör, att format och vikt är exakt samma. Det smakar ändå inte likadant.

Fördelen med köttfärs är väl kanske att den går att distribuera i smalare rör :D

CD kan låta mycket bra, kanske lika bra som vinyl/analogt. Men kanske analogt inspelad och distribuerad musik är så bra i något avseende så det kompenserar de tekniska tillkortakommandena mot CD-formatet?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-04 19:45

dimitri skrev:

Travelling Willburys var skitdåliga :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-04 19:47

TCM skrev:
dimitri skrev:

:lol: Nu är det fredag!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-04 19:49

Almen skrev:
TCM skrev:
dimitri skrev:

:lol: Nu är det fredag!
:D

EDIT:
OK! Fredag! :D

Vill bara säga att för mig som varken uppskattar Tom Petty eller Traveling Willburys kändes som att dimitri la upp bollen på straffpunkten åt mig - sorry dimitri :)

Tillbaka till topic.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-04 19:57

Bill50x skrev:"digital musik är som att ta den bästa biten oxfilé och mala den till köttfärs och göra hamburgare av den".
Han fortsatte med att det inte spelar någon roll hur små bitar man gör, att format och vikt är exakt samma. Det smakar ändå inte likadant.

Härligt citat!

Digital musik är fiberfri.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 20:10

Lust skrev:
Bill50x skrev:"digital musik är som att ta den bästa biten oxfilé och mala den till köttfärs och göra hamburgare av den".
Han fortsatte med att det inte spelar någon roll hur små bitar man gör, att format och vikt är exakt samma. Det smakar ändå inte likadant.

Härligt citat!

Digital musik är fiberfri.

Hört talas om Toastlink, den kan vara fiberrik den..... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-04 20:14

TCM skrev:
dimitri skrev:

Det är Jeff Lynne som är kass... det är han som förstörde flera petty skivor.
Allt han rör sabbar han med sin usla produktion... Pga Jeff Lynne var T. Wilburys så dåliga.

Nån här som gillar ELO? Inte jag! Tidig Petty typ "damn the torpedoes" är ok

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-04 20:18

Dynamiskt material blir bra oavsett lagringstyp, om inte lagringstypen i sig är dynamikbegränsande på hörbart vis :)

Vinyl är helt enkelt ofta bättre mastrat, möjligen pga filosofi eller "tvång" av mediet i sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-04 20:25

matereo skrev:Nån här som gillar ELO?

Deras första skivor är inte bara OK utan riktigt bra! Kuiama, Momma, Roll Over Beethoven.... Minns en livekonsert i Gbg med glasfiol, magiskt!

/ B

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-04 20:30

Bill50x skrev:

Deras första skivor är inte bara OK utan riktigt bra! Kuiama, Momma, Roll Over Beethoven.... Minns en livekonsert i Gbg med glasfiol, magiskt!

/ B

Ja nog tycker jag att ELO är riktigt bra de med, men smaken är ju som baken, stor.....

Likaså gillar jag Supertramp, som av någon skivrecensent kallades omusikaliska minsann.....

Traveling Wilburys var väl hekt ok de med.

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-04 20:40

Bill50x skrev:

Dem borde man ju återupptäcka! Tror jag kan gilla dem mer nu än då...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-04 22:10

Hetsporren skrev:Dem borde man ju återupptäcka! Tror jag kan gilla dem mer nu än då...

Vi blir alla visare med åren ;-)

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-04 22:28

Dr_Tinnitus skrev:Jag sticker ut hakan, igen..... :)

Och säger att vinyl det låter skiiiit.....

Jo, det är ju helt klart att vinyl förbluffar en varje gång man tar sig tid att böka med dessa åbäken till skivor, och tvingas att springa och vända dem stup i kvarten precis när man börjat slappna av där i fotöljen.

uh uh det låter kanon! det låter såsom det ska låta, varken mer eller mindre.

man tvingas inte springa fram och tillbaka, man gör såhär 1- man har båda kanalreglarna uppe, man byter endast från chan1 till chan2 med crossfadern. 2 man har crossfadern i mitten, man drar upp chan1 eller chan2 samtidigt som man drar ner den andra, el iaf i anknytning till det (extremt förenklat, och det gäller ej alla musikstilar). man behöver alltså inte springa fram och tillbaks hela tiden, man står ju där hela tiden!! :lol:

vinyl is the shit, det ända rätta..
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-04 23:42

Richard skrev:Tom Petty är skitbra.

Det verkar iaf som att ni är överens om att Tom Petty är skit. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 08:44

Bill50x skrev:Vad är det som gör att du tycker att vinyl låter bättre än det borde?

Det jag redan sagt, att den går genom en enorm mekanisk och elektronisk omvandling och allt läses av med en liten nål. Det borde inte låta så bra som det gör IMO.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 09:02

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Vad är det som gör att du tycker att vinyl låter bättre än det borde?

Det jag redan sagt, att den går genom en enorm mekanisk och elektronisk omvandling och allt läses av med en liten nål. Det borde inte låta så bra som det gör IMO.

Kanske är det cd som inte, ibland, borde låta så dåligt.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-05-05 10:28

Jag har några direktgraverade LP skivor från Sheffield Records. Med bla Thelma Houston, Harry James mfl. Ljudmässigt (om än inte musikmässigt) är detta nog det det bästa jag hört. Trots knaster och brus så finns det en närvaro och luftighet som jag aldrig hört från CD.
Kanske det som silas bort i A/D omvandlingen till Digitalformat?

Sten R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 10:42

Det har inget med formatet att göra. Bara produktionen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-05 10:52

subjektivisten skrev:

Då förstår jag hur du menar. Men i så fall borde inte CD låta så bra heller. Man hackar upp det fina analoga ljudet i en massa småbitar, korrigerar och donar, processar och kopierar, styr med klockor, cd´n roterar lite som den vill och så buffrar man signalen, man lägger till bitar som saknas. Alltihop plockas upp av en laser som bara läser fördjupningar i en liten silver- alu- eller guld-disk. Och så monteras hela rasket ihop igen till något som går att lyssna på. Detta sker med drygt 44 tusen gånger i sekunden.

DET är väl underligt att det kan fungera?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 11:33

Kaffekoppen skrev:Dynamiskt material blir bra oavsett lagringstyp, om inte lagringstypen i sig är dynamikbegränsande på hörbart vis :)

Vinyl är helt enkelt ofta bättre mastrat, möjligen pga filosofi eller "tvång" av mediet i sig.

Trodde som du förut.
Jag vet att du har fel, efter att ha hört skillnaden mellan det analoga masterbandet och den färdiga cd:n versus vinylen. Vinylen lät närmare det analoga masterbandet.

Jämförelser med digitalt inspelad master har jag inte jämfört, kan inte utala mig om detta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 13:40

Kaffekoppen skrev:Det har inget med formatet att göra. Bara produktionen.

Igen, snackar INTE om jämfört med CD lr dyl. Utan själva uppspelningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi