Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Försteget. Men bara när jag vill. Färgningen skall alltså vara möjlig att knäppa av och på, och gärna vara justerbar.
En "värme-knapp" skule var trevlig på usla inspelnignar som låter hårt. Mjuka upp med lite 2a toner.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Försteget. Men bara när jag vill. Färgningen skall alltså vara möjlig att knäppa av och på, och gärna vara justerbar.
En "värme-knapp" skule var trevlig på usla inspelnignar som låter hårt. Mjuka upp med lite 2a toner.
Som ett svar på ditt inlägg till mig ovan....
Vad jag menade var att du inte BARA pratade om tonkurveförändringar utan ÄVEN kunde tänka dig addera lite 2:a tonsdist. I alla fall uppfattar jag dina rader på det sättet.
/ B
Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ?![]()
Vill man MINSKA dynamiken?
Eller betyder det något annat?
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ?![]()
Det är väl det rör är till för, eller?
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ?![]()
Så du menar att rör i säg minskar dynamiken?
Nattlorden skrev:Kanske skulle testa vad en sådan här skulle medföra i stereon *just for fun*
Kan ju alltid ha den till musikinspelning sen...
subjektivisten skrev:Ordet jag vänta på, "om dom drivs hårt" ja
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ?![]()
Naqref™ skrev:Fonogramet ...
... eller högtalarna/rummet (som några har konstaterat är ju svåra att få 'neutrala'). Röstade högtalarna.
Richard skrev:Högtalaren.
ju längre bort från signalkällan färgningen finns, desto bättre, enligt min erfarenhet. Musikens " själ " går förlorad om man t.ex. använder tonkontroller ( detta lät mycket flummigt, det medges. )
:DRogerJoensson skrev:Då borde även den där "själen" ha klarat sig väl.
Max_Headroom skrev:Försteget. Men bara när jag vill. Färgningen skall alltså vara möjlig att knäppa av och på, och gärna vara justerbar.
matereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar" som det kallas... Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?
Bryston 14B SSTmatereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar"
Absolut inte "fel". Det här har väl diskuterats till leda?Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?
Moment-23 skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ?![]()
Jag vet inte ett hjota om rörstärkare och det verkar som om de andra som svarat hellre skojar bort det än svarar på min fråga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster