Om färgning önskas, vad i kedjan bör då färga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken del i apparatkedjan bör färga för att motsvara dina ljudideal?

Källan
4
8%
Integrerad förstärkare
2
4%
Försteg
11
21%
Slutsteg
0
Inga röster
Högtalare
19
36%
Signalkablar
0
Inga röster
Högtalarkablar
2
4%
Annat
15
28%

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-08 13:34

De flesta (hittills) har svarat att de gärna färgar med högtalarna.

Högtalarna måste väl alltid bedömmas utifrån just det rum de spelar i?

Om man tänker sig att man har två par olika högtalare som färgar på samma sätt (rullar av/på lika många dB vid samma frekvenser etc etc) och i rent tekniska termer beter sig likadant, kommer de då att färga likadant om de ställs upp på samma sätt i samma rum? Det ena paret kan vara tex ett par små golvare och det andra paret ett par stora stativare. Kommer de då att låta likadant, eller bara färga likadant?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-08 14:01

Max_Headroom skrev:Försteget. Men bara när jag vill. Färgningen skall alltså vara möjlig att knäppa av och på, och gärna vara justerbar.

En "värme-knapp" skule var trevlig på usla inspelnignar som låter hårt. Mjuka upp med lite 2a toner.

Som ett svar på ditt inlägg till mig ovan....

Vad jag menade var att du inte BARA pratade om tonkurveförändringar utan ÄVEN kunde tänka dig addera lite 2:a tonsdist. I alla fall uppfattar jag dina rader på det sättet.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-08 14:05

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Försteget. Men bara när jag vill. Färgningen skall alltså vara möjlig att knäppa av och på, och gärna vara justerbar.

En "värme-knapp" skule var trevlig på usla inspelnignar som låter hårt. Mjuka upp med lite 2a toner.

Som ett svar på ditt inlägg till mig ovan....

Vad jag menade var att du inte BARA pratade om tonkurveförändringar utan ÄVEN kunde tänka dig addera lite 2:a tonsdist. I alla fall uppfattar jag dina rader på det sättet.

/ B

OK, du missuppfattade jag din "missuppfattning" tidigare... :wink:
Nu förstår jag (nog).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-08 14:05

Kanske skulle testa vad en sådan här skulle medföra i stereon *just for fun*

Bild

Kan ju alltid ha den till musikinspelning sen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-08 14:18

Nattlorden skrev:Kanske skulle testa vad en sådan här skulle medföra i stereon *just for fun*

Bild

"Dynamic limiter circuitry" ? 8O
Vill man MINSKA dynamiken?
Eller betyder det något annat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-08 14:21

Klart man vill komprimera, det vill väl alla? 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-08 14:26

Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ? 8O

Det är väl det rör är till för, eller? 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-08 18:06

Nattlorden skrev:

Så du menar att rör i säg minskar dynamiken? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-08 18:13

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

Rörstärkare komprimerar snarare än klipper om de drivs hårt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-08 18:23

Ordet jag vänta på, "om dom drivs hårt" ja :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-08 18:32

Jag röstar på "annat" en effektbox som kopplas innan slutsteget.
Visst vore det kul med en helt neutral kedja som kunde kopplas till en equlizer där man kan ställa in olika ljudbilder.

Ännu häftigare vore det med en låda där man kunde ställa in Krell, ML och olika rör eller tom. simulera olika högtalare.

Jag har länge funderat på om det skulle vara möjligt att göra.
Elektronik borde väl gå att härma, men högtalare blir antagligen för komplicerat och beroende av rummet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-08 18:39

Nattlorden skrev:Kanske skulle testa vad en sådan här skulle medföra i stereon *just for fun*

Bild

Där är den ju! Precis en sån som alla behöver. Den skulle jag vilja prova. 683:- det är ju ett fynd. Man kan ju få lika bra ljud som JAM utan att köpa en sån där Tradera rörfärstärkare eller vad dom nu heter .... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-08 19:04

Högtalaren.

ju längre bort från signalkällan färgningen finns, desto bättre, enligt min erfarenhet. Musikens " själ " går förlorad om man t.ex. använder tonkontroller ( detta lät mycket flummigt, det medges. )

Kom ihåg att en förlorad, korrekt signal aldrig kan rättas till i efterhand, senare i kedjan.

En bra högtalare kan alltså inte kompensera en dålig/förvrängd signalkälla.

En dålig insignal ger en dålig utsignal, oavsett om du har världens bästa högtalare.

Detta låter som Linns " source first" princip, och är, med några stora förbehåll, enligt mig, korrekt.

Man måste också naturligtvis ta hänsyn till HUR MYCKET varje komponent färgar, här kan man inte alltid använda " Source first " filosofin.

Men, vill man att musiken skall låta trovärdigt gäller faktiskt oftast, " Skit in-skit ut ".

Att filosofin ofta fungerar kan man enkelt bevisa genom att spela en bra inspelning genom en rel. dålig anläggning, det låter ändå hyfsat.

Spelar man sedan en dålig inspelning på en rel. bra (korrekt ) anläggning låter det sämre.

( I detta fallet är naturligtvis själva inspelningen " Source first " ).

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-08 19:16

subjektivisten skrev:Ordet jag vänta på, "om dom drivs hårt" ja :wink:

Allt handlar ju hur stöddig stärkare man har. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-08 19:22

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

Jag vet inte ett hjota om rörstärkare och det verkar som om de andra som svarat hellre skojar bort det än svarar på min fråga.

Du kanske vet följande:
Inte vill man väl minska dynamiken?
Vad avser i såna fall texten "Dynamic limiter circuitry"?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-08 20:04

Moment-23:

Det är en rörbaserad kompressor som minskar dynamiken i signalen, sedan kan man ställa den att aldrig (eller sällan) gå över en förbestämd nivå (sk "limiter"). Används bla till mikrofoner och elgitarrer. Behringer MIC200 verkar vara ett slags försteg för mikrofoner med dessa funktioner inbyggda. Rörkonstruktionen är till för att lägga till lite gosig rördist som ett sound på inspelningen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-05-08 22:34

Naqref™ skrev:Fonogramet ...

Där skall det vara två m, N! :wink: Dock inte i bedöma – såvitt jag vet.

... eller högtalarna/rummet (som några har konstaterat är ju svåra att få 'neutrala'). Röstade högtalarna.

Man kan ju acceptera eller rentav vilja ha en viss klang i sin loge /
närmaste omgivning, men vill man ha färgningar från högtalardelen av
rummet?

Mvh E*(ko, eko, eko)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-05-08 23:07

Richard skrev:Högtalaren.

ju längre bort från signalkällan färgningen finns, desto bättre, enligt min erfarenhet. Musikens " själ " går förlorad om man t.ex. använder tonkontroller ( detta lät mycket flummigt, det medges. )

Mycket flummigt.

Man kan mycket väl återställa en signal med tonkontroller/Eq om felen är tonkurve fel. Gör man det väl hamnar man ofta nära rätt, så länge det inte rör sig om dynamiska Eq effekter som t ex förekommer i idiotmastring och brustvätt (då är det ganska kört).
Även om det finns andra typer av fel så blir det sällan sämre av att man korrigerar det som går att korrigera.

Om man gör ett experiment där man först diskanthöjer och sedan gör motsvarande diskantsänkning så _kan_ man mycket väl lyckas med att återställa ljudet fullständigt, så väl att man inte kan urskilja det mot originalsignalen i ett blint A/B test. Både ur tids och tonkurveperspektiv. Då borde även en där "själen" ha klarat sig väl.

Jag har gjort massor med dylika experiment, även sådana där signalen passerat Cd och Cd-spelare före återställning. Även en ganska kraftigt Eq-skruvad signal, som verkligen låter skit skruvad, lbrukar låta finfint efter återställning!

Det kräver det en hel del erfarenhet för att hitta rätt med en flexibel Eq. Kanske är det därför så många har dålig erfarenhet av just Eq.
Vanliga bas och diskantkontroller brukar inte räcka hela vägen fram och ofta blir det precis lika mycket fel, fast på ett annat sätt...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-05-08 23:30

RogerJoensson skrev:Då borde även den där "själen" ha klarat sig väl.
:D

Uppskattar dina inlägg här, Roger! Du är förstås samme Roger Jönsson
som skrivit/skriver betydligt flitigare på VST-forum, förstår jag.

Såg inget i din signatur om Line Audio först, men fann i alla fall länken till
hemsidan.

Mvh E*(huru till synes meningslöst inlägg, ville jag faktiskt göra det ändå)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-09 00:03

Märkligt att så få röstade på försteg.
Vet ni inte vad som menas med "kontrollförstärkare" ?! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-09 00:06

Frågan var väl vad man önskar och tror?

Vill inte om jag slipper, sitta och lyssna i ett färgande rum, med färgande högtalare och färgande förstärkare.
Kan ju vara lite svårt att byta rum och/eller högtalare, efter dagsform och/eller fonogram.

Tonkontrollerna, som nämnts tidigare, klarar inte uppgiften att kompensera dåliga fonogram, fullt ut.

Då återstår källan. Man kan ha ett par goda pickuper att alternera med och som jag tre CD-alternativ, som ger mig olika upplevelser och kompenserar kostnadseffektivare variationer i fonogrammen, så att jag kan njuta av de flesta dito.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-09 00:20

Dagens vanliga tonkontroller i de flesta försteg och integrerade varianter är naturligtvis inte användbara generellt.
Men principen att det är i försteget som anpassningarna ska göras gäller ändå.

Bortsett ifrån de bättre alternativ som t ex Noolom etc. så är min dröm ett försteg som identifierar datat från CD:n/DVD:n och väljer automatiskt en förberedd tonkurveprofil som passar just den låten/skivan/artisten.
Jag har ett antal skivor jag gillar som har ett överbetonat register kring 3 - 6khz medan andra har en "hängmatta" som behöver dämpas. Osv.

Så vad jag ser framför mig är en rent digitalt arbetande försteg som har digital input och digital output till anpassade D/A-omvandlare (inklusive kontrollsignal för volym etc.).

I väntan på det så funderar jag på att bygga fasta filter med de mest behövda tonkurvejusteringarna. IÖ hade förresten några förslag i den vägen förut, tror jag (i några gamla MoLT ?).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-05-09 01:16

Du mener vel "värmeknapp" i betydningen noen sorts apparat tilkoblet i en tape/monitorfunksjon?

Å si at det er försteget blir feil som jeg ser det, det jeg mener å si er at det en en apparat koblet til försteget, om man vil så kan man jo betrakte det hele som et försteg, prossessortilsats medregnet. :wink:, og da blir det jo försteget allikevel. Röstet selv "annet", selv om det på sett og vis av og til kan sees på som en integrert del av försteget når det er innkoblet. Kanksje dette ble litt uklart, men nå er det sent, natta.....

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-09 02:06

Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar" som det kallas... Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 07:24

matereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar" som det kallas... Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?

Jag tycker tvärtom att färgning, eller rättare sagt tranparens har förklarats väldigt tydligt av bla LTS. Sedan är det ju upp till en själv om det är ens ljudideal. Visst finns det apparater som har sin egen karaktär på ljudet och det är ju inget "fel" med det. Jag ser ingen som helst motsättning i faktumet att en apparat som låter bra kan "mäta" dåligt.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 07:26

oops
Senast redigerad av Moment-23 2007-05-09 07:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 07:27

oops
Senast redigerad av Moment-23 2007-05-09 07:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 07:27

oops igen :oops:
Senast redigerad av Moment-23 2007-05-09 07:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-09 07:29

matereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar"
Bryston 14B SST ;)

Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?
Absolut inte "fel". Det här har väl diskuterats till leda?

I en annan tråd föreslog jag följande:

En apparat är transparent om den inte förändrar insignalen till utgången annat än amplitudmässigt med en linjär skalfaktor.

En apparat som inte är transparent sägs färga signalen.

För att citera Lars Svanberg och Bengan Wittström i Plattetyder: "...och det ligger väl inget nedvärderande i det?"
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-09 07:35

Moment-23 skrev:
subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

Jag vet inte ett hjota om rörstärkare och det verkar som om de andra som svarat hellre skojar bort det än svarar på min fråga.

Ursäkta skämtandet, men att jag lade inte bilden på produkten var i sig ett litet skämt.

Som förklarat ovan är det en produkt för mikrofoninspelning och där tycker man sig emellanåt behöva göra så.

Lite mer allvarligt så borde man kunna ställa mojängen så att den inte limiterar alls eller så värst mycket, men ändå ger lite rörkaraktär om man vill ha det. Fast en apparat specialbyggt för det ändamålet vore självklart att föredra än att göra ett sådant här tweak.

Kan dock hända att jag köper en sådan där för sånginspelning - det var därför jag kände till den, för att jag kikat på den i de sammahangen. Sjunger man så dåligt som jag gör kan man behöva mixtra lite... :lol:

Att rörförstärkare minskar dynamiken när de pressas utanför sitt effektområde är välkänt, skämtandet beror på att jag anser att de flesta rörförstärkare gör just det ganska frekvent då de inte räcker till i effekt. Finns dock rörförstärkare i 200W-klassen också och då gäller inte det skämtet längre.

Hoppas du blev mer nöjd nu.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi