Ljudisolering av mitt vardagsrum? *edit namn*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-08-31 17:07

Nja, dämpning i taket är inte att rekommendera för ett lyssningsrum. Det är bättre med att diffusera ljudet i taket.
Du skulle kunna göra det nedpendlade undertaket mera oregelbundet, montera gipsplattorna vinklat mot de gamla taket.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-09-01 07:46

Nja, dämpning i taket är inte att rekommendera för ett lyssningsrum

Ovanför högtalarna kan det vara bra att dämpa, om sterio bilden blir "högre" i mitten.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-07 01:20

Nej nu fan! Nu blev jag sur! :?

Satt en fredagskväll ikväll kl 22:30 och lyssnade musik och då kom störningsjouren och ringde på och sa att jag spelade högt. - ah visst,jag kan sänka sa jag. Sen kom jag på att det är säkert min OCD-granne som klagat, den enda person som klagat på mig under de 7 år jag bott här. Jag spelade väl ganska högt, en 80db på telefonen.

MEN! Min djävla granne håller på att rycka i sin dörr i en kvart mellan 06:00- 07:00 varje morgon så jag vaknar, oh det har hållit på i ett år. Har tänkt att, va fan, låt han hålla på så kan jag se en film en gång ibland och det är jämnt skägg, men nu är fan det kokta fläsket stekt.

Vad är nästa steg? Skriva till min hyresvärd? Konfrontera honom? Skjuta honom med en hagelsprak?

Jag vänder mig till er kära faktisianer.

Mvh

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-07 04:10

Snygg bump ;)

Alternativen att prata med grannen eller hyresvärden i den ordningen tycker jag låter bra. Att skjuta honom är nog inte det bästa om du vill kunna forsätta att lyssna på musik i framtiden.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-07 04:22

genstruktur skrev:Nej nu fan! Nu blev jag sur! :?

Satt en fredagskväll ikväll kl 22:30 och lyssnade musik och då kom störningsjouren och ringde på och sa att jag spelade högt. - ah visst,jag kan sänka sa jag. Sen kom jag på att det är säkert min OCD-granne som klagat, den enda person som klagat på mig under de 7 år jag bott här. Jag spelade väl ganska högt, en 80db på telefonen.

MEN! Min djävla granne håller på att rycka i sin dörr i en kvart mellan 06:00- 07:00 varje morgon så jag vaknar, oh det har hållit på i ett år. Har tänkt att, va fan, låt han hålla på så kan jag se en film en gång ibland och det är jämnt skägg, men nu är fan det kokta fläsket stekt.

Vad är nästa steg? Skriva till min hyresvärd? Konfrontera honom? Skjuta honom med en hagelsprak?

Mvh

/Genis

sådant hyss brukar gå över av sig självt enär man fixat det goda ljudet i sin sterio och grannen blivit övertygat om att så är fallet
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-07 13:12

AndreasArvidsson skrev:Snygg bump ;)

Alternativen att prata med grannen eller hyresvärden i den ordningen tycker jag låter bra. Att skjuta honom är nog inte det bästa om du vill kunna forsätta att lyssna på musik i framtiden.

Tack! :D

Hagelbraket var givetvis ett skämt, om nu någon missförstod det.

Men, du har givetvis rätt. Har sett det som en tyst överenskommelse hittills , att han får rycka i sin dörr varje dag men då skall han inte klaga själv heller. Han verkar dock ha brutit den :wink: .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-07 13:13

roggaro skrev:
genstruktur skrev:Nej nu fan! Nu blev jag sur! :?

Mvh

/Genis

sådant hyss brukar gå över av sig självt enär man fixat det goda ljudet i sin sterio och grannen blivit övertygat om att så är fallet

Du menar att när man har tillräcklig effekt så det inte distar när man vill spela så högt som man vill?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-07 15:31

genstruktur skrev:

Men, du har givetvis rätt. Har sett det som en tyst överenskommelse hittills , att han får rycka i sin dörr varje dag men då skall han inte klaga själv heller. Han verkar dock ha brutit den :wink: .

Om han tar ifrån dig musiken så får du väl se till att han blir av med handtaget.

Fast kan du vara säker på klagaren? Resonanser i kåken kan slå ut på de mest beynnerliga ställen i en fastighet
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-07 16:02

Ingen bonde som kan låna ut ett elstängselagg. till handtaget en vecka? ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-07 16:04

22.30 är rätt sent för högspelning. Anpassa de höga nivåerna till bättre tider på dygnet och prata med grannarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-07 20:07

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Om han tar ifrån dig musiken så får du väl se till att han blir av med handtaget.

Fast kan du vara säker på klagaren? Resonanser i kåken kan slå ut på de mest beynnerliga ställen i en fastighet

Jag får prata med sambon så får vi se hur vi skall gå vidare med handtagsfrågan.

Nej säker kan man inte vara. Han är dock den enda som någonsin klagat på mig, för 5 år sedan. Om jag inte missminner mig så sa han då att nästa gång ringer jag störningsjouren. Jag kan dock tycka att 5 år senare var lite långsint i så fall.

Jag har aldrig fest eller liknande och brukar aldrig spela högt efter typ 20.00 annars och ibland fram till 22:00 på helger. Men det är verkligen inte så att jag spelar högt varje dag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-07 20:08

Bagaget skrev:Ingen bonde som kan låna ut ett elstängselagg. till handtaget en vecka? ;)

Haha ja det hade varit nåt! :-)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-07 20:11

shifts skrev:22.30 är rätt sent för högspelning. Anpassa de höga nivåerna till bättre tider på dygnet och prata med grannarna.

Jo visst, kan hålla med om att det är lite sent. Men det är verkligen inte ofta jag spelar högt så sent, och aldrig förutom fredag lördag.

Försökte ha en dialog med min granne då för 5 år sedan men han verkar inte intresserad av det. Han svarar knappt på tilltal och verkar smått antisocial.

Märkligt bara för efter störningsjouren varit hos mig hörde jag själv musik. Förra helgen hade någon brakfest och någon över piano nästan varje dag.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-12-08 09:17

Flytta till fristående hus! Det funderar jag nämligen på med tanke på lyhördheten i flerbostadshuset:

- Kan aldrig lyssna på musik mer än rätt lågt även före kl 20 eftersom jag har känslan av att störa. Det är förbannat lyhört och jag var över till grannen med egna anläggningen spelandes på en "moderat" nivå, och det var som att höra ljudet från mitt eget sovrum... :?

- Nyinflyttade grannar ovanför som har spelat tokhögt ett par gånger, men som lugnat sig efter jag var upp och sa till. Men ändå hörs deras musikspelande så jag t.ex. får höja ljudet på TV:n.

Det huset jag bor i borde inte bebos av folk med ljudanläggningar överhuvudtaget... :cry:

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-12-08 15:36

Mmmm. Nu kom jag ihåg varför det blev hus för min del! :D

Som tur är sover familjen bara bättre ju högre jag spelar. Gäller både stereo och piano. Antar att jag omedvetet fostrat dem till det! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-08 19:04

Jag brukar vara väldigt noga med att absolut inte spela starkt på kvällar, aldrig efter kl20 i stort sätt...
Någon film kan det ju bli, men sällan på sådana ljudnivåer att det stör lika mycket som musik, film är ju dessutom så pass mycket glesare att det inte stör på samma sätt som musik gör med sitt intensiva dunkande.

Men jo jag vet hur det känns... nuvarande boende är mycket mer lyhört än det förra, förr kunde jag spela på som en dåre utan att det hördes ut sådär extremt mycket, nu hörs det mycket tydligare unt om i huset när jag spelar.
Men jag ser helt enkelt till att inte lira lika starkt och inte lika länge och framförallt inte lika ofta !

Så löser det sig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-09 11:58

Conan skrev:Flytta till fristående hus! Det funderar jag nämligen på med tanke på lyhördheten i flerbostadshuset:

- Kan aldrig lyssna på musik mer än rätt lågt även före kl 20 eftersom jag har känslan av att störa. Det är förbannat lyhört och jag var över till grannen med egna anläggningen spelandes på en "moderat" nivå, och det var som att höra ljudet från mitt eget sovrum... :?

- Nyinflyttade grannar ovanför som har spelat tokhögt ett par gånger, men som lugnat sig efter jag var upp och sa till. Men ändå hörs deras musikspelande så jag t.ex. får höja ljudet på TV:n.

Det huset jag bor i borde inte bebos av folk med ljudanläggningar överhuvudtaget... :cry:

Jo att bo i hus hade varit väldigt trevligt, det är något osm både jag och min sambo vill prova på. Ja hon är uppvuxen i hus i och för sig, men jag vill prova på då :). Med det får bli när vi båda är klara med pluggande och har en mer stabil ekonomi.

Ja så lyhört som du beskriver är det inte hos oss tror jag. Hade en kompis som bodde under mig och vi provade ett par gånger. Mellan våra lägenheter fick man i alla fall ha ganska högt innan det hördes något, men det kan såklart vara olika från lägenhet till lägenhet i ett hus antar jag.

Jag brukar vara väldigt noga med att absolut inte spela starkt på kvällar, aldrig efter kl20 i stort sätt...
Någon film kan det ju bli, men sällan på sådana ljudnivåer att det stör lika mycket som musik, film är ju dessutom så pass mycket glesare att det inte stör på samma sätt som musik gör med sitt intensiva dunkande.

Men jo jag vet hur det känns... nuvarande boende är mycket mer lyhört än det förra, förr kunde jag spela på som en dåre utan att det hördes ut sådär extremt mycket, nu hörs det mycket tydligare unt om i huset när jag spelar.
Men jag ser helt enkelt till att inte lira lika starkt och inte lika länge och framförallt inte lika ofta !

Så löser det sig

Det var välidgt duktigt av dig att vara så moderat. I vårt hus känns det som många spela musik, har fester, spelar piano osv. Jag spelar bara musik iofs och ser en film ibland. De andra ljuden står grannarna för :D. Själv störs jag inte alls faktiskt utan tycker det bara är trevligt, så länge det inte är varje helg eller varje dag då. Kanske lite därför jag blev så förvånad när störningsjouren ringde på, är absolut ingen vana för mig att spela så högt.

Men det är bara att anspassa sig antar jag. Får tänka på att sänka mer på kvällar och inte spela högt alls på kvällarna, så borde det ordna sig. Är väl ingen merit om störningsjouren kommer hem till mig fler gånger. Antar att det kan bli problem om det blir en vana.

Men, nästa gång jag tar grannen på bar gärning med dörrhantaget skall jag nog fråga vad han håller på med i alla fall, på ett litet snyggt sätt. Så han vet att han har ögonon på sig han med 8).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-09 11:59

KorkSniff skrev:Mmmm. Nu kom jag ihåg varför det blev hus för min del! :D

Som tur är sover familjen bara bättre ju högre jag spelar. Gäller både stereo och piano. Antar att jag omedvetet fostrat dem till det! :)

Låter riktigt gött det där! :lol:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-10 15:26

Update

Ringde på hos min granne igår och sa att jag vaknat ett par gånger av att det är någon som rycker i hans dörr. I all välmening ville jag bara säga till, om det var en inbrottstjuv som var i farten. Personen har alltid varit borta när jag väl tagit mig upp ur sängen, så jag vet inte hur han ser ut :wink:.

Grannen började då prata om att han varit uppe hos grannen ovanför sig i söndags för att klaga på musik och "gjort bort sig". Han hade då väckt henne, det var inte hon de vill säga, precis som han gjorde hos mig för några år sedan sa han.

Då passade jag på att säga att en lustig grej hade hänt. Störningsjouren var hos mig i fredags. Han lät väldigt förvånad och sa att han inte märkt något alls och att jag nästan aldrig hörs inte till honom längre, sedan den där gången för 5 år sedan. Okej sa jag och pratade vidare om att det är bara att komma över till mig och ringa på om du blir störd, så skall jag sänka i så fall, även på dagtid.

Sen blev det lite allmänt snack om att störa och grannar och så.

Vet i fasen om det var han som ringde störningsjouren eller om han låtsades bara. Lite märkligt att han var uppe hos grannen på söndagen samma helg bara, verkar gilla att klaga?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-12-12 10:20

update två (om någon bryr sig :) )

Fick ett brev att kontakta störningsjouren innan ett visst datum, ringde upp dem precis.

Kvinnan jag pratade med sa att en granne ringt och sagt att det varit fest till kl 07:00 någon helg strax innan, och att grannen nu ville förhindra att det skulle upprepas. Störningsjouren konstaterade att det fanns en störande bas hos grannen och kom fram till att det kom från min lägenhet. Ringde på och bad mig sänka, vilket jag också gjorde.

Berättade att jag kommer ihåg den där festen, för jag vaknade kl 03:00 och gick upp och hämtade öronproppar för att sedan somna om. Sa att jag har aldrig haft fest, spelar sällan högt sent och att jag blev lite förvånad att de ringde på hos mig. Berättade att jag har säkert kunnat ringa er 20 gåner under de 9 år jag bott här, men att jag tycker att det är ett givande och tagande, det är musik, pianospel och fester i huset. Det har fram tills nu känts som att alla som bor här har ett visst överseende med varandra, så länge det bara händer ibland. Så även jag.

Kvinnan förstod det och sa också att du har aldrig haft ett klagomål förut, så vi förstår att det inte är ett återkommande problem men så bad hon mig också att tänka på basen sent på kvällarna.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi