Moderator: Redaktörer
Nja, dämpning i taket är inte att rekommendera för ett lyssningsrum
genstruktur skrev:Nej nu fan! Nu blev jag sur!![]()
Satt en fredagskväll ikväll kl 22:30 och lyssnade musik och då kom störningsjouren och ringde på och sa att jag spelade högt. - ah visst,jag kan sänka sa jag. Sen kom jag på att det är säkert min OCD-granne som klagat, den enda person som klagat på mig under de 7 år jag bott här. Jag spelade väl ganska högt, en 80db på telefonen.
MEN! Min djävla granne håller på att rycka i sin dörr i en kvart mellan 06:00- 07:00 varje morgon så jag vaknar, oh det har hållit på i ett år. Har tänkt att, va fan, låt han hålla på så kan jag se en film en gång ibland och det är jämnt skägg, men nu är fan det kokta fläsket stekt.
Vad är nästa steg? Skriva till min hyresvärd? Konfrontera honom? Skjuta honom med en hagelsprak?
Jag vänder mig till er kära faktisianer.
Mvh
/Genis
AndreasArvidsson skrev:Snygg bump
Alternativen att prata med grannen eller hyresvärden i den ordningen tycker jag låter bra. Att skjuta honom är nog inte det bästa om du vill kunna forsätta att lyssna på musik i framtiden.
roggaro skrev:genstruktur skrev:Nej nu fan! Nu blev jag sur!![]()
Satt en fredagskväll ikväll kl 22:30 och lyssnade musik och då kom störningsjouren och ringde på och sa att jag spelade högt. - ah visst,jag kan sänka sa jag. Sen kom jag på att det är säkert min OCD-granne som klagat, den enda person som klagat på mig under de 7 år jag bott här. Jag spelade väl ganska högt, en 80db på telefonen.
MEN! Min djävla granne håller på att rycka i sin dörr i en kvart mellan 06:00- 07:00 varje morgon så jag vaknar, oh det har hållit på i ett år. Har tänkt att, va fan, låt han hålla på så kan jag se en film en gång ibland och det är jämnt skägg, men nu är fan det kokta fläsket stekt.
Vad är nästa steg? Skriva till min hyresvärd? Konfrontera honom? Skjuta honom med en hagelsprak?
Jag vänder mig till er kära faktisianer.
Mvh
/Genis
sådant hyss brukar gå över av sig självt enär man fixat det goda ljudet i sin sterio och grannen blivit övertygat om att så är fallet
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Snygg bump
Alternativen att prata med grannen eller hyresvärden i den ordningen tycker jag låter bra. Att skjuta honom är nog inte det bästa om du vill kunna forsätta att lyssna på musik i framtiden.
Tack!![]()
Hagelbraket var givetvis ett skämt, om nu någon missförstod det.
Men, du har givetvis rätt. Har sett det som en tyst överenskommelse hittills , att han får rycka i sin dörr varje dag men då skall han inte klaga själv heller. Han verkar dock ha brutit den.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:Snygg bump
Tack!![]()
Hagelbraket var givetvis ett skämt, om nu någon missförstod det.
Men, du har givetvis rätt. Har sett det som en tyst överenskommelse hittills , att han får rycka i sin dörr varje dag men då skall han inte klaga själv heller. Han verkar dock ha brutit den.
Om han tar ifrån dig musiken så får du väl se till att han blir av med handtaget.
Fast kan du vara säker på klagaren? Resonanser i kåken kan slå ut på de mest beynnerliga ställen i en fastighet
Bagaget skrev:Ingen bonde som kan låna ut ett elstängselagg. till handtaget en vecka?
shifts skrev:22.30 är rätt sent för högspelning. Anpassa de höga nivåerna till bättre tider på dygnet och prata med grannarna.
Conan skrev:Flytta till fristående hus! Det funderar jag nämligen på med tanke på lyhördheten i flerbostadshuset:
- Kan aldrig lyssna på musik mer än rätt lågt även före kl 20 eftersom jag har känslan av att störa. Det är förbannat lyhört och jag var över till grannen med egna anläggningen spelandes på en "moderat" nivå, och det var som att höra ljudet från mitt eget sovrum...![]()
- Nyinflyttade grannar ovanför som har spelat tokhögt ett par gånger, men som lugnat sig efter jag var upp och sa till. Men ändå hörs deras musikspelande så jag t.ex. får höja ljudet på TV:n.
Det huset jag bor i borde inte bebos av folk med ljudanläggningar överhuvudtaget...
Jag brukar vara väldigt noga med att absolut inte spela starkt på kvällar, aldrig efter kl20 i stort sätt...
Någon film kan det ju bli, men sällan på sådana ljudnivåer att det stör lika mycket som musik, film är ju dessutom så pass mycket glesare att det inte stör på samma sätt som musik gör med sitt intensiva dunkande.
Men jo jag vet hur det känns... nuvarande boende är mycket mer lyhört än det förra, förr kunde jag spela på som en dåre utan att det hördes ut sådär extremt mycket, nu hörs det mycket tydligare unt om i huset när jag spelar.
Men jag ser helt enkelt till att inte lira lika starkt och inte lika länge och framförallt inte lika ofta !
Så löser det sig
KorkSniff skrev:Mmmm. Nu kom jag ihåg varför det blev hus för min del!
Som tur är sover familjen bara bättre ju högre jag spelar. Gäller både stereo och piano. Antar att jag omedvetet fostrat dem till det!