Morello skrev:Jag ska nog göra som Subjektivisten och köpa lite kontemporär populärmusik på vinyl.
Får se, kanske kan ta med några nya LPs när jag hämntar Riaan så får du provlyssna
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag ska nog göra som Subjektivisten och köpa lite kontemporär populärmusik på vinyl.
Morello skrev:Köpte så sent som i fredags tvenne LP med Toto[...]
Morello skrev:Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Kör själv med Edison One och har varit väldans nöjd.
Hur och på vilket sätt avviker den och vad menas med klassisk arkitektur ?
Jag vill minnas att den klingar ljust.
Klassisk arkitektur:
1. Förstärkarsteg ½ ECC83 (Cirka 30dB)
2. Passiv RIAA-korrrektion (cirka -20dB vid 1kHz)
3. Förstärkarsteg ½ ECC83 (cirka 30dB)
4. Katodföljare ½ ECC82 (0dB)
Absolut inget fel med en sådan arkitektur.
subjektivisten skrev:matereo, Vad använder du för pickup till din Edison?
matereo skrev:Morello skrev:Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Klassisk arkitektur:
Det finns både passiva och aktiva verisioner av Edison One. Jag upplever bottnen som riktigt bra i bägge verisionerna. Lirar mycket reggae, och det gungar fint!
Morello skrev:matereo skrev:Morello skrev:Ragnwald skrev:Morello skrev:RIAA-delen i Edison one följer klassisk arkitektur och är dessutom något feldimensionerat, vilket renderar en mindre avvikelse från korrekt frekvengång.
Klassisk arkitektur:
Det finns både passiva och aktiva verisioner av Edison One. Jag upplever bottnen som riktigt bra i bägge verisionerna. Lirar mycket reggae, och det gungar fint!
Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg.
Morello skrev:Ja, men korrektionen i RIAA_steg är passiv, dvs implemeterad som ett RC-nät mellan två förstärkarsteg.
RogerGustavsson skrev:Den rekommendation som varit publicerad i MoLt var 43 kOhm och 200 pF (inkl. tonarmskablaget!). Då blev kurvan rak som på en CD-spelare.
PekkaJohansson skrev:Det kan vara värt att minnas att det fina resultatet i MoLt också hänger samman med RIAA-korrigeringen i Sentec PP-9.
Mvh Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 74 gäster