vad gör man med dessa amå barn.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-12 09:09

Japp. Carlsson är barnvänliga. Men inte tippsäkra. De faller inte så högt dock :) speciellt inte OD-11 :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-12 09:19

Mina OA-50.3 är nog så tippsäkra ett par högtalare kan bli och med sin gallerhuv har de hittills stått emot alla angrepp från den minsta grabben, inkl klättring, knuffar och bankande med diverse föremål. Enda nackdelen än så länge är att han finner banankontakterna som sitter monterade på sidan väldigt frestande.

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-06-12 11:33

Nattlorden skrev:Själv har jag satt staket framför stereon nu... enda skadan av inpuffad dammkåpa på ena piP. (Om man inte kan härleda den ena kanales död i en 218 till av-på-av-på-av-på-knappande dvs)

Fick förlänga avståndet grind-slutsteg igår då armarna visst växer... 8O

Staket för att stänga ut barn i deras hem? Ujjj

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-12 12:10

Linda. :)

Det är nog sant. Barnen ser vad pappa gör och vill ju göra likadant. Man får väl beskylla sig själv för dessa tokiga småkottar.

:)

Det är bara jobbigt när det händer och denna tråd fick en skön stämmning av att fler än mina barn ställer till det för pappa. Andra har också busar till avkommor.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-12 12:53

Det är inte bara avkommor som busar...

Jag fick reparera en mina DQ10:or när en av mina katter tog ett tjusigt skutt från en fönsterbräda till baksidan av högtalaren. Sedan fortsatte såväl katt som högtalare framåt. Den stackars katten blev livrädd av oväsendet när högtalaren brakade i golvet och han blev inte gladare av mina bannor heller :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-12 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-12 13:12

Mina katter har endast vässa klona på högtalare. än puhhh. :) Otyg. Kan de bara inte lära sig att saker är värdefulla.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 20:41

Men helt ärligt så har jag aldrig haft problem med barn och hifi eftersom jag lärt ifrån start vad som är mitt...och tvärt om..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-13 12:04

ja, men det gäller ju att dina barn lärt sig det också

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-13 13:42

boyafraid skrev:ja, men det gäller ju att dina barn lärt sig det också

Som sagt.. Den minsta Linnea växte upp med mig ensam under inskolningstiden från krya till gå ordentligt. och hon hajade direkt då det lektes in vad som var hennes och vad som var mitt..

Någon kort tids småtjat med ditt o mitt sedan satt det och har aldrig fallerat..

I andra länder lär sig barnen tidigt saker för om dom INTE gör det så kan dom lätt dö av ormbett osv som exempel.. Så kan dom lära sig ge fasiken i ormar så kan en svensklevande välgödd unge lära sig ge sjutton i grejorna överallt...

Uppfostran hetter det tror jag..Den går att LEKA in lätt som bara den om man bara har tid att leka med sina barn då dom börjar "upptäcka" världen närmast dom..

Att tex en 5-6 åring skall kasta sig över tex en stereo är inte bara otur anser jag. Då har barnet inte lärt sig riktigt att vara aktsamma med (vilda) lekar inomhus..

men men. Det är MIN åsikt det i ämnet barnuppfostran och hifi.....
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-13 13:57

Håller med dig Mayro! Mina barn (3) lärde sig mycket tidigt vad som var "tabu". Man behöver inte vara sträng eller överdominant i sin fostran för det. Grabben min pillade en gång på en av mina apparater så det lev lite småfel som jag lätt fixade. Jag snackade med honom om detta (jo man kan snacka med små barn så de förstår) och sedan var det aldrig några mer småfingrar som kladdade.
Välta högtalare skulle aldrig hänt hemma hos mig när kidsen var små. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-06-13 15:41

JTarnstrom skrev:Ytterligare ett argument för Carlsson. Otroligt barnvänliga.

Tärnström

Ja min son lärde sig gå stödd på popboxarna. De var ovärdeliga för barnets utveckling. De välte aldrig.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-13 15:42

Nefilim skrev:Håller med dig Mayro! :

Jag med! Jag har tre småttingar men har aldrig haft problem med vad man får röra/leka med och vad som mamma och pappa 'håller kärt' och vill vara rädda om (behöver inte vara dyra saker).

Nefilim skrev:Jag snackade med honom om detta (jo man kan snacka med små barn så de förstår) och sedan var det aldrig några mer småfingrar som kladdade.

Barn förstår betydligt mer än vad många tycks tro! Jag tycker föräldrar i allmänhet pratar alldeles för lite med sina barn, just för att de tror att de inte förstår. Jag har pratat med alla mina barn sedan dom var bara ett par veckor gamla med inställningen att dom förstår iallafall en del av det jag säger. Jag tycker att det har gett resultat...

/TygelBy

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-06-13 15:42

OA-52:or är väldigt fina barnstolar för övrigt.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-06-13 16:11

Vår nio månader gamla pojke använder pi60 som stöd när han reser sig upp ifrån golvet. Dessutom så använder han baskonen som trumma om han hinner slå till innan någon av oss hinner ta bort honom :?

Helt klart är att pappa behöver bli mycket snabbare eller att pojken får dykarskor...

9 månader känns som lite tidigt för att börja prata förstånd med honom. Däremot så hejdar han sig om man ropar AJAJ så det kanske finns hopp.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-13 16:29

Tror att en del drar lite väl stora växlar av sitt föräldraskap. Väldigt lätt att slå sig för bröstet och tycka att man är en duktig förälder (vilket man säkert kan vara ändå) och nästan underförstått få andra föräldrar med pilliga barn att känna sig som dåliga föräldrar. Min första dotter har aldrig pillat på någonting, aldrig rivit sönder böcker eller tidningar, petat på skivor eller i eluttag... Jag skulle kunna ta äran åt mig av det. Min andra dotter, som nu är lite drygt ett, är en helt annan person. Raka motsatsen. Jag vill inte påstå att mitt förhållningssätt skiljer sig gentemot henne jämfört med äldsta dottern men hon har garanterat kullkastat alla mina föreställningar om att det är mina förtjänster som förälder som ligger bakom äldsta dotterns skötsamhet.

Jag betraktas nog av omgivningen som en ganska strikt (talar tydligt om var gränsen går för mig, inte för barnet) förälder. Visst, småttingarna förstår en hel del mer än vad vi tror men de är inte vuxna och de har sina egna sätt att pröva verkligheten på och de rår vi inte alltid på (och det kanske är bra att de får ha den friheten också).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-13 18:10

Barn förstår betydligt mer än vad många tycks tro! Jag tycker föräldrar i allmänhet pratar alldeles för lite med sina barn, just för att de tror att de inte förstår. Jag har pratat med alla mina barn sedan dom var bara ett par veckor gamla med inställningen att dom förstår iallafall en del av det jag säger. Jag tycker att det har gett resultat...

riktigt bra skrivet..Håller med varenda ord du skriver här tygelby. Kunde lika gärna vara jag som skrev det faktiskt..

jtarnström.

Det är där vi skiljer oss åt som föräldrar ofta... jag anser INTE barnen blir hipp som happ utan möjlighet att styra upp dom värsta olaterna oavsett dom kan vara som personer totalt olika.... utan med tid och tålamod kan man leka in mjukt men ändå bestämmt att vissa saker gör man inte eller så gör man si eller så.. DVS man LÄR barnen hur man gör rätt..

I leken är det ohyggligt lätt att lära barn..men man måste ju ha tid för detta självklart vilket många idag har svårt med..

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-13 18:16

Mayro skrev:[

riktigt bra skrivet..Håller med varenda ord du skriver här tygelby. Kunde lika gärna vara jag som skrev det faktiskt..

jtarnström.

Det är där vi skiljer oss åt som föräldrar ofta... jag anser INTE barnen blir hipp som happ utan möjlighet att styra upp dom värsta olaterna oavsett dom kan vara som personer totalt olika.... utan med tid och tålamod kan man leka in mjukt men ändå bestämmt att vissa saker gör man inte eller så gör man si eller så.. DVS man LÄR barnen hur man gör rätt..

I leken är det ohyggligt lätt att lära barn..men man måste ju ha tid för detta självklart vilket många idag har svårt med..

Slutsatsen är att jag misslyckas med mina barn, med andra ord, och du lyckas... Jag ägnar inte tillräckligt med tid, har inget tålamod etc blablabla... Tro mig, när vi talar barn i den ålder det rör sig om, har det mer med tur att göra om de inte välter högtalarna än om din förmåga som förälder. Det har inte med rätt eller fel att göra. Man kan möjligen betinga ett visst beteende hos småttingar på ett år men att de ska ha en förståelse för vad som är rätt eller fel, det är att överskatta dem.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-13 18:19

JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:[

jtarnström.

Slutsatsen är att jag misslyckas med mina barn, med andra ord, och du lyckas... Jag ägnar inte tillräckligt med tid, har inget tålamod etc blablabla... Tro mig, när vi talar barn i den ålder det rör sig om, har det mer med tur att göra om de inte välter högtalarna än om din förmåga som förälder. Det har inte med rätt eller fel att göra. Man kan möjligen betinga ett visst beteende hos småttingar på ett år men att de ska ha en förståelse för vad som är rätt eller fel, det är att överskatta dem.

Tärnström

Det är din åsikt det. Det kan vara därför vi får så olika resultat pga våra olika åsikter och synsätt ifråga om detta ämne barnuppfostran och hifi.

Sedan att DU bakar in ord som "misslyckanden" osv får stå för dig. jag har inte sagt så..

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-13 18:24

Mayro skrev:
Det är din åsikt det. Det kan vara därför vi får så olika resultat pga våra olika åsikter och synsätt ifråga om detta ämne barnuppfostran och hifi.

Sedan att DU bakar in ord som "misslyckanden" osv får stå för dig. jag har inte sagt så..

Tja, svårt att dra någon annan slutsats av dina förnumstiga uttalanden om barnuppfostran än att du betraktar mitt resultat som ett misslyckande, det är ju underförstått av retoriken. Men fortsätt du och lev i din omnipotenta tro om det får dig att känna dig bättre.

Och vad hifi hade med detta att göra, det begriper jag inte.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-13 18:30

JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:

Tja, svårt att dra någon annan slutsats av dina förnumstiga uttalanden om barnuppfostran än att du betraktar mitt resultat som ett misslyckande, det är ju underförstått av retoriken. Men fortsätt du och lev i din omnipotenta tro om det får dig att känna dig bättre.

Tärnström

hoppar av här eftersom det inte leder någonstans samt att du dessutom inskriver egna slutsattser som mina..Sådant larv pallar jag inte sitta och traggla med..

Sedan ber jag dig läsa topic om du inte vet vad detta har med hifi att göra..

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-13 18:33

Mayro skrev:
JTarnstrom skrev:
Mayro skrev:

Tärnström

hoppar av här eftersom det inte leder någonstans samt att du dessutom inskriver egna slutsattser som mina..Sådant larv pallar jag inte sitta och traggla med..

Bra.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 18:54

Det är hopplöst ändå, eftersom när barnen är gamla nog att förstå och låta bli så tar olycksåldern över... man är chanslös :D

Man måste ha skydd för sådant som är väldigt ömtåligt helt enkelt. En annan bra tumregel (hepp!) är "Out of sight, out of mind" som de säger i Eskilstuna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-14 06:43

Linda skrev:Staket för att stänga ut barn i deras hem? Ujjj

Du har inte barnspärr på ugnsluckan eller staketdörr i trapphuset heller, förstår jag? :roll:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till Generellt om hifi